رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

انتشارات راه پرداخت با حمایت اداره آموزش بانک ملت منتشر کرد / چالش‌های ارز و سامانه‌های ارزی؛ کتابی برای یافتن موانع توسعه

کتاب «چالش‌های ارز و سامانه‌های ارزی» به قلم نجمه نوذر و به همت انتشارات «راه پرداخت» و با حمایت اداره کل آموزش بانک ملت منتشر شد.

کتاب «چالش‌های ارز و سامانه‌های ارزی» حاصل تلاش نویسنده برای یافتن دلایل وجود مشکلات بر سر راه توسعه سامانه‌های ارزی است و به این امید تدوین شده که با خواندن آن، کارشناسان و بازرگانان آگاه‌تر شوند و مسئولان هشیارتر.

شاید برخی به دنبال یافتن پاسخ سؤال‌هایی از این‌ قبیل باشند: چرا نرخ ارز مدام تغییر می‌کند و چرا با تغییر آن تمام قیمت‌ها (حتی محصولات و خدمات داخلی) متأثر می‌شود؟ در شرایط تحریم، شعب ارزی چه خدماتی ارائه می‌‌دهند؟ یا حال که به دلیل تحریم نمی‌توانیم از شبکه پیام‌رسان سوئیفت استفاده کنیم، پس بازرگانان ایرانی چطور تجارت می‌کنند؟

شاید برای برخی مدیران کلان بانک مرکزی سؤال باشد که نظر بازیگران راجع به سیاست‌گذاری و مقررات چیست؟ و شاید برخی مدیران ارشد و کارشناسان شرکت‌های توسعه‌دهنده سامانه‌های ارزی بخواهند بدانند که چرا حجم تغییرات این سامانه‌ها زیاد است و چرا گاهی اعمال تغییر با شکست مواجه می‌شود. شاید با آگاهی از اهمیت موضوع و یافتن ریشه‌های هر مشکل، تصمیم‌های درست‌تری اتخاذ کنند.


کتاب به راه‌کارهای پرداخت از طریق رمزارز می‌پردازد


این کتاب پژوهشی است که به روش کیفی و از طریق مصاحبه با متخصصان، مطالعه مقالات و تحقیقات میدانی انجام شده است تا در قالب کتابی موجز، پاسخ سؤال‌های اینچنینی را مدون کند.

از آنجا که در مبادلات ارزی، بازیگران متفاوتی (اعم از بانک مرکزی، ستاد و شعب ارزی بانک‌ها، شرکت‌های توسعه‌دهنده سامانه‌ها، بازرگان‌ها، صرافی‌ها و گمرک) نقش دارند، نویسنده برای بررسی چالش‌ها به سراغ مصاحبه با نمایندگانی در تمام این بخش‌ها رفته است. در این کتاب به‌منظور اینکه مطالب برای مخاطبان مختلف مفهوم‌تر باشد، کوشش شده که پیش از دسته‌بندی و شرح چالش‌ها، ابتدا مطالبی درباره اهمیت ارز و تأثیر نرخ آن در رشد اقتصادی، اهمیت تجارت برون‌مرزی و بانکداری بین‌الملل مطرح و به دنبال آن خدمات ارزی بانک‌ها معرفی شود. کتاب در نهایت پس از بیان چالش‌ها، راهکارهایی ارائه داده است؛ ازجمله استفاده از روش‌های پرداخت نوین فرامرزی مانند پرداخت از طریق رمزارزهایی مثل ریپل.

نویسنده کتاب، نجمه نوذر، مدیر پروژه توسعه سامانه‌های بانکی شرکت بهسازان ملت و مدرس سازمان مدیریت صنعتی است. از این نویسنده، پیش‌تر، کتاب بانکداری شناختی به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شده است

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/ss4t
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.