رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

رویداد فصل نو به مناسبت ششمین سال فعالیت سرمایکس برگزار شد / ارزهای دیجیتال؛ چهارمین دارایی مد نظر مردم ایران برای سرمایه‌گذاری

رویداد فصل نو روز گذشته (24 دی‌ماه) به مناسبت ششمین سالگرد آغاز فعالیت صرافی ارز دیجیتال سرمایکس در هتل قلب تهران برگزار شد. در این رویداد که جمعی از فعالان حوزه بلاکچین و رمزارز حضور داشتند، با برگزاری سخنرانی‌ها و پنل‌های مختلف، به بررسی موضوعات روز و دغدغه‌های این حوزه، همچنین رونمایی از خدمات و فیچرهای صرافی سرمایکس پرداخته شد. در این رویداد، از گزارش سال ۲۰۲۳ سرمایکس نیز رونمایی شد.


هویت بصری سرمایکس


کیارش آمالی‌وند، طراح ارشد محصول سرمایکس در ابتدای این رویداد درباره هویت بصری جدید سرمایکس توضیح داد. او درباره فضای مونوگرام سرمایکس عنوان کرد: «مونوگرام ما از چند موضوع گرفته شده است. اولین موضوع، اسم خود سرمایکس است که قصد دارد آن را پروموت کند. موضوع بعدی مربعی بودن است که انسجام کاری ما را نشان دهد و سپس بحث تبادل است که خروجی آن به صورت لوگوی فعلی سرمایکس است.»

او در ادامه خاطرنشان کرد: «در واقع تغییرات هویت بصری سرمایکس محدود به لوگو و رنگ نیست و تغییر در سایر المان‌های بصری مثل فونت و آیکون‌ها، در کنار الگوهای گرافیکی برای تجربه کاربری بهتر در نظر گرفته شده است.»


همکاری سرمایکس و زرین‌پال


مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال و علی امیری، هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال نیز در ادامه در مورد شراکت تجاری خود با سرمایکس صحبت کردند. علی امیری گفت: «ما مدت زیادی است که با سرمایکس آشنایی داریم و امیدواریم بتوانیم در آینده همکاری‌های بیشتری داشته باشیم. قرار است در چند محصول با سرمایکس همکاری کنیم.»

احسان مطلبی، مدیرعامل سرمایکس توضیح داد: «همکاری سرمایکس و زرین‌پال تقریباً از یک سال و نیم پیش افزایش یافت. هر دو ما در حوزه فین‌تک کار می‌کنیم و به نظر من همکاری این دو شرکت اتفاقات خوبی را رقم می‌زند.»


گزارش سال ۲۰۲۳ سرمایکس


حسن قلیچ‌خانی، مدیر مارکتینگ سرمایکس نیز در ادامه از اضافه شدن فیچرهای جدید در سرمایکس خبر داد. او گفت: «سرویس استیکینگ و خرید اقساطی ارزهای دیجیتال در سرمایکس اضافه خواهد شد.»

او درباره گزارش سال ۲۰۲۳ سرمایکس نیز عنوان کرد: «امسال برای اولین‌بار در ششمین سال فعالیت سرمایکس تصمیم گرفتیم به منظور داشتن شفافیت در برابر کاربران و شرکا، گزارش سالانه خود را منتشر کنیم. عنوان این گزارش «سال سبز ارزهای دیجیتال و سرمایکس» است. بعد از سال ۲۰۲۲ که اتفاقات ناخوشایندی در بازار کریپتو افتاد، ما در سال ۲۰۲۳ شاهد اتفاقات خوبی بودیم و تقریباً همه ارزهای دیجیتال مطرح در وضعیت سبز قرار داشتند.»

قلیچ‌خانی در ادامه بیان کرد: «در سال ۲۰۲۳، سرمایکس نیز چندین فیچر جدید اضافه کرد و در مهرماه که نقطه عطفی برای ما بود، بازار معاملات حرفه‌ای ما راه‌اندازی شد. در این گزارش که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده، نگاهی به بازار ارزهای دیجیتال داشتیم و اتفاقات مهم و تأثیرگذار در سال ۲۰۲۳ را بررسی کرده‌ایم. تیم تحقیقات بازار سرمایکس نیز بررسی جامعی از مخاطبان و فعالان اقتصادی ایران انجام داد که در این گزارش، رفتار سرمایه‌گذاران ایرانی را بررسی کردیم.»

او درباره خرید اقساطی رمزارزها در سرمایکس گفت: «در این روش، کاربران باید ۳۰ درصد از مبلغ کل خرید را بپردازند و سپس طی شش ماه، مبلغ باقی‌مانده را تسویه کنند.»


پنل دغدغه‌های بانک مرکزی و راهکارهای بخش خصوصی


در اولین پنل گفت‌وگوی رویداد فصل نو، احسان مطلبی؛ مهدی فاطمیان، رئیس انجمن فین‌تک؛ مصطفی امیری، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران؛ عباس آشتیانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن بلاکچین و مهسا نجاتی از رسانه رمزارز شرکت داشتند. مهم‌ترین بحث این پنل در مورد مشکلات بخش خصوصی و عدم قانون‌گذاری بانک مرکزی و نهاد مسئول در زمینه رمزارزها بود.

احسان مطلبی در این مورد گفت: «ما همیشه از همکاری و تعامل با پلیس فتا و نهادهای بالادستی استقبال می‌کنیم، اما هر بار با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم که علت و نتیجه‌ آن را نمی‌دانیم. در واقع برداشت ما این است که آنها به خاطر قدرتی که در اختیار دارند تنها با سرکوب هر روز کار ما را پیچیده‌تر می‌کنند.»

عباس آشتیانی، عضو ھیئت‌مدیره انجمن بلاکچین هم در زمینه خودتنظیم‌گری در کسب‌وکارهای رمزارزی گفت: «فعالان حوزه فین‌تک در زمینه رویکرد حاکمیت دچار سردرگمی شده‌اند. اما با روالی که رگولاتور پیش گرفته، هم سرمایه و هم امنیت سرمایه‌گذاران به خطر می‌افتد.»

مهدی فاطمیان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک در مورد طرح اخیر مجلس برای ساماندهی رمزارزها گفت: «این طرح از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری تدوین شد و یک شکل ایرانیزه‌شده از قانونی است که در اتحادیه اروپا برای رمزدارایی تصویب شد. این طرح با توجه به انتخابات مجلس پیشرو بعید است که در این مجلس تصویب شود و تا مجلس بعدی و تأیید آن ممکن است یک سال زمان ببرد تا مصوب شود. اینکه چه کسی به‌عنوان رگولاتور انتخاب شود در کل اکوسیستم فین‌تک جای بحث دارد، اما ما در انجمن در تلاش هستیم یک رگولاتور جدید برای فین‌تک شکل بگیرد که بدنه آن را بخش خصوصی و بازیگران این صنعت با کمک رگولاتورهای سنتی شکل دهند، زیرا رگولاتور سنتی نمی‌تواند پاسخگوی بسیاری از کسب‌وکارها باشد.»

برای سؤال دوم، راهبر پنل عنوان کرد: «در رویداد 9 ژانویه آقای مانی یکتا مطرح کردند که اعطای اعتبار با توثیق رمزارز به ریشه‌های پولی کشور آسیب می‌‌زند. نظر شما در این‌باره چیست؟»

مصطفی امیری، عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر پاسخ داد: «از این نظر باید فکر کرد که آیا در نبود رمزارزها اقتصاد کشور بهتر پیش خواهد رفت یا خیر، که مطمئناً جواب منفی خواهد بود. رگولاتور اگر در جای صحیحی نباشد نتیجه مورد نظر دریافت نخواهد شد. رویه بانک مرکزی در حال‌ حاضر بسیار محتاطانه است و ممنوعیت‌های بسیاری در راه اکوسیستم فین‌تکی قرار می‌دهند. به نظر من رگولاتوری که باید نگران این ممنوعیت‌ها باشد وزارت اقتصاد است. درباره توثیق رمزارز نیز معتقدم بانک مرکزی، هر اقدام نوآورانه در اقتصاد را ممنوع خواهد کرد و اختیار آن را نیز دارد.»

مهسا نجاتی در ادامه پنل پرسید: «به نظر شما الزامات پلیس فتا در این مسیر کمک‌کننده خواهد بود و شما چقدر از این الزامات را رعایت کرده‌اید و آیا به تعامل با پلیس فتا رسیده‌اید؟»

احسان مطلبی، مدیرعامل سرمایکس در جواب این سؤال پاسخ داد: «الزامات فتا در ادامه حرف آقای امیری همان ممنوعیت‌هایی است که بیشتر از اینکه مفید باشند بازدارنده پیشرفت هستند. برای مثال طرح ۷۲ ساعت که برای تسویه‌های رمزارزی اعمال شد و نظر من این است هیچ تأثیری بر کنترل فیشینگ نداشته است. از سمت کسب‌وکارها مشکلی برای تعامل وجود ندارد، اما متأسفانه بازخوردی از طرف مقابل دریافت نمی‌کنیم.»

در ادامه پنل از عباس آشتیانی، عضو انجمن بلاکچین خواسته شد درباره SRO یا خودتنظیم‌گری نظر خود را بیان کند. آشتیانی گفت: «طبق آمار به‌دست‌آمده از شاخص GII، کشور ایران رتبه سوم از نظر تعداد منابع انسانی متخصص در حوزه فین‌تک و رتبه آخر از نظر کیفیت رگولاتوری در این حوزه را دارد. این تفاوت نشان‌ می‌دهد که در ایران نیاز به خودتنظیم‌گری وجود دارد. اگر در کشور با این حوزه برخورد صحیح شود، می‌تواند یک راهکار مناسب باشد ولی رویکرد مدیریت ریسک در ایران وجود ندارد. بخش خصوصی باید دغدغه‌ها و بهانه‌های بانک مرکزی را بشناسد، زیرا در صورت عدم مدیریت و خودتنظیم‌گری آن ممکن است با ممانعتی همچون فیلترینگ اینستاگرام روبه‌رو شویم.»

نجاتی در ادامه از فاطمیان درباره بخش رمزارز در سند ره‌نگاشت بانک مرکزی و مجوز به صرافی‌های رمزارزی در سال ۱۴۰۳ سؤال کرد و فاطمیان جواب داد: «بانک مرکزی احتمالاً در جهت بحث SRO این ره‌نگاشت را تدوین کرده است. نگاه حاکمیت به فعالیت رمزارزی مثبت نیست، اما روزبه‌روز در این مدت بهتر شده است. در این ره‌نگاشت ابتدا بحث محدودیت مطرح بود که پس از اعتراض بخش خصوصی تبدیل به نظارت و شفافیت شد اما کماکان حرفی از توسعه در این سند نیست. یک کارگروه ذیل شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای حدود دو ماه پیش منتشر کرد که در این مصوبه آمده است که سه تشکل نظام صنفی، انجمن فین‌تک و انجمن بلاکچین ایران پیش‌نویس‌ها و آیین‌نامه‌هایی به این کارگروه ارائه دهند و کارگروه آنها را مصوب کند که یعنی این تشکل‌ها مسئول الزامات این حوزه باشند. در تلاش هستیم تا معضلات پیش‌ رو را حل کنیم تا اتفاقات بهتری رخ دهد.»

پس از آن امیری درباره انتصاب وزارت اقتصاد به‌عنوان رگولاتور این حوزه گفت: «از نظر من رگولاتور باید از سلامت و پیشرفت اقتصاد منفعتی ببرد تا روند به شکل صحیح پیش برود. چون وزارت اقتصاد باید دغدغه پیشرفت اقتصاد داشته باشد، به نظرم می‌تواند نهاد مناسبی باشد.»

عباس آشتیانی در ادامه بحث گفت: «همان‌طور که آقای مانی‌یکتا عنوان کردند، بانک مرکزی قابل حذف در این اکوسیستم نیست و بزرگ‌ترین نهاد پولی در کشور است. اما بحث این است که بانک مرکزی دقیقاً رگولاتور چه حوزه‌ای است که تا الان رگولاتور حوزه کارکرد پولی و دارایی بوده است. بانک مرکزی موضوعاتی را در حوزه رمزارز بیان می‌کند که مانع پذیرش این حوزه تا به الان شده است؛ مثلاً بحث فقهی رمزارزها که هنوز تأیید نشده یا معتقد است که وجود رمزازها باعث بالا رفتن نرخ ارز خواهد شد. اما فقط حدود دو درصد از تراکنش‌های شاپرک مربوط به رمزارزهاست که در علم اقتصاد اصلاً تهدید محسوب نمی‌شود. مانند مسئله ماینینگ که ربطی به خاموشی برق کشور نداشت. نرخ امروز ارز هیچ ربطی به رمزارز ندارد. »

آخرین سؤال پنل از مطلبی درباره اینماد صرافی‌های ارز دیجیتال پرسیده شد که پاسخ داد: «درگاه‌های سرمایکس نیز در این بحث دچار مشکل شدند. به‌ نظرم بحث اینماد برای صرافی‌ها بازی‌ای است که انتها ندارد و بی‌نتیجه خواهد ماند. اینماد هم یکی از ابزارهای قدرت دولت است که کسب‌وکارها را در مضیقه قرار دهد.»

ادامه این پنل به پرسش‌وپاسخ حاضرین از اعضای پنل گذشت. سؤال اول از فاطمیان درباره اسامی‌ای بود که در ره‌نگاشت و اینماد آورده شده است که فاطمیان جواب داد: «فعالان این صنعت که شامل چند صرافی بزرگ هستند و انجمن فین‌تک در سال‌های اخیر یکی از مخالفان اینماد بوده است، اما سعی کردیم با این اتفاق کنار بیاییم. اینماد ابتدا الزامی و احراز هویت کسب‌وکارها بود ولی در حال حاضر شناسنامه و رزومه محسوب می‌شود و قرار است یک دیتابیس از کسب‌وکارها باشد اما مشکلات آن هنوز باقی است.»

فاطمیان در پاسخ به سؤالی که با توجه به مواردی که گفته شد به نظر شما آینده روشنی را برای این اکوسیستم می‌توان در نظر گرفت یا نه، گفت: «ارتباط تشکل‌های مختلف با رگولاتور عموماً در لحظه نتیجه‌بخش نیست. مثلاً موضوع اینماد با وجود تلاش فراوان به نتیجه نرسید و به بن‌بست رسید اما الان بعد از دو سوال رویکرد آن در حال تغییر است. این صحبت‌ها متناسب با شرایط امروز است و ممکن است به نتیجه نرسد و دو سال بعد موضوعات دیگری مطرح شود. باید فعالیت‌های خود را ادامه دهیم تا به نتیجه برسیم.»


مترا؛ شریک تجاری سرمایکس


آیدین خانکشی، مدیرعامل مترا نیز در این رویداد از همکاری این شرکت با سرمایکس خبر داد و گفت: «فعالیت مترا به این شکل است که املاک تجاری، مسکونی و اداری را توکنایز می‌کند. ما سعی کرده‌ایم در چهارچوب فعلی به صورت قانونی فعالیت کنیم. یکی از نگرانی‌هایی که در حوزه فین‌تک وجود دارد، خروج ارز است که در تلاش هستیم مشکلات این‌چنینی را حل کنیم و خدمات لندتکی نیز ارائه دهیم که افراد با فریز کردن توکنی که نزد ما دارند، وام دریافت کنند.»

احسان مطلبی درباره همکاری سرمایکس با مترا گفت: «ما از ابتدای تأسیس مترا به‌عنوان شریک تکنیکال و فنی در کنار آنها قرار داشتیم. به نظر من به‌واسطه پشتوانه و دارایی‌هایی که مترا دارد، می‌تواند به یکی از ابرپروژه‌ها تبدیل شود.»


بازار معاملاتی سرمایکس و فیچر سبدگردانی


حمید تیموری، مهندس نرم‌افزار سرمایکس نیز در ادامه درباره فیچر بازار معاملاتی سرمایکس توضیح داد. او گفت: «به منظور راه‌اندازی بخش b2b سرمایکس، ما تغییراتی ایجاد کرده‌ایم. امنیت دارایی کاربران برای ما در اولویت قرار دارد. در وهله اول زیرساختی را برای تعاملات آینده آماده کرده‌ایم و به‌زودی قابل استفاده خواهد بود. همچنین در حال بررسی برای راه‌اندازی سبدگردانی هستیم تا افرادی که توانایی ترید کردن ندارند، از این قابلیت استفاده کنند.»

در رویداد فصل نو که به مناسبت ششمین سال فعالیت سرمایکس برگزار شد، از همکاری این صرافی با شرکت‌های زرین‌پال، مترا، نئوزرین و زرین‌پلاس رونمایی شد.


نئوزرین و زرین‌پلاس؛ شرکای بعدی سرمایکس


نئوزرین و زرین‌پلاس به‌عنوان شرکای تجاری بعدی سرمایکس به روی صحنه رفتند. احسان مطلبی؛ امیرعباس امامی، مدیرعامل نئوزرین و پویا رجامند، هم‌بنیان‌گذار زرین‌پلاس به شرح و نحوه این همکاری پرداختند.

این دو شرکت که از زیرمجموعه‌های زرین‌پال به حساب می‌آیند، قرار است به صورت جداگانه با سرمایکس همکاری داشته باشند.


ماندن و جنگیدن کسب‌وکارهای فین‌تک


دومین پنل گفت‌وگو درباره کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک کشور بود. در این پنل آقایان احسان مطلبی؛ علی امیری؛ مهدی عبادی، مدیرعامل وندار؛ سجاد شاهی، هم‌بنیان‌گذار زیبال و میثم سلیمانی،‌ سردبیر راه پرداخت/ راهبر پنل) حضور داشتند.

بعد از اتمام پنل دوم، سرمایکس از همکاری فنی خود با جیبیت، در جهت احراز هویت کاربران خبر داد. حسن قلیچ‌خانی، کیارش آمالی‌وند و شایان میلانی،‌ مدیرمحصول احراز هویت جیبیت در مورد این همکاری و نحوه احراز هویت جدید صرافی سرمایکس گزارش دادند.

تولد شش‌سالگی سرمایکس و برش کیک مراسم توسط احسان مطلبی و علیرضا درخشان،‌ مدیر توسعه کسب‌وکار سرمایکس انجام شد. مدیرعامل صرافی سرمایکس، صحبت‌های خود در این مراسم را با یک سورپرایز هیجان‌انگیز برای کارکنان در سال جدید به پایان رساند.

این رویداد با قرعه‌کشی برنامه اینستاگرامی صرافی سرمایکس؛ «اینو باس بدونی» توسط گروه ویدنو و مشخص شدن برنده این جایزه به پایان خود رسید.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/2308
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.