رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

ریزش شش‌درصدی سولانا در ارتباط با واکنش‌ها به اف‌تی‌ایکس

قیمت سولانا (SOL) به دلیل ترس از لیکوییدیتی صرافی ورشکسته اف‌تی‌ایکس (FTX) ریزش کرده است. با این حال، بعید به نظر می‌رسد که این صرافی از کار افتاده، تصمیم داشته باشد همه دارایی‌های خود را به یکباره لیکویید کند.

قیمت توکن سولانا طی ۲۴ ساعت گذشته، ریزش شش‌درصدی را تجربه کرده و دلیل آن نیز ترس مردم و کاربران از این بوده که صرافی ورشکسته اف‌تی‌ایکس ممکن است به‌زودی بخواهد بخش قابل توجهی از توکن‌ها و سایر دارایی‌های رمزنگاری واسبته به سولانای خود را یکجا و به یکباره نقد کند.

سولانا

بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی سول‌اسکن (Solscan)، که مجموع دارایی‌های موجود در سه کیف پول سرد اف‌تی‌ایکس در دست کاربران را گردآوری کرده، اف‌تی‌ایکس مجموعاً ۱.۵ میلیارد دلار دارایی رمزنگاری‌شده در شبکه سولانا دارد. توکن‌های سولانا (SOL) تنها ۱۲۸ میلیون دلار از این رقم سنگین را به خود اختصاص داده‌اند!

باقی این رقم درشت شامل آلت‌کوین‌های متعدد مبتنی بر سولانا نظیر رپد‌بیت‌کوین (WBTC)‌، توکن‌مپس (MAPS)، سِرم (SRM) و تعدادی از توکن‌های دیگر که به‌صورت محاوره‌ای به آنها سم‌کوین (Sam coins) گفته می‌شود – یک شوخی با سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried)، بنیان‌گذار و مدیرعامل اسبق اف‌تی‌ایکس – تشکیل داده است.

سولانا

با این حال، این ایده که به‌زودی بالغ بر ۱۲۸ میلیون دلار سولانای اف‌تی‌ایکس و همین‌طور حجم بالایی از دیگر توکن‌های مبتنی بر شبکه سولانا که قریب به ۱.۳ میلیارد دلار ارزش دارند، نقد شده و وارد بازار خواهند شد، نتوانسته اعتماد چندانی در بازار ایجاد کند.


واکنش‌ها به کاهش ارزش سولانا


عده‌ای از کاربران به توییتر – البته توییر سابق! و ایکس (X) کنونی – ریخته و نگرانی‌های خود در خصوص نقد شدن قریب‌الوقوع سولانا توسط اف‌تی‌ایکس را از طریق این رسانه اجتماعی منعکس کرده‌اند.

یکی از کاربران نوشته: «اف‌تی‌ایکس، در شرف تخلیه ۶۸۰ میلیون دلاری سولانا!»

دیگری نوشته: «سولانا پس از اینکه اف‌تی‌ایکس کیف پول‌هایش را تخلیه کند سقوط خواهد کرد… به‌زودی شاهد سولانای ۱۴دلاری خواهیم بود!»

البته در این بین، عده‌ای نیز کاربران را به آرامش دعوت می‌کنند. از منظر این افراد، طرح ورشکستگی ذاتاً فروش یکباره در حجم بالا را محدود می‌کند و آن‌طور که به نظر می‌رسد جای نگرانی وجود ندارد. طرح پرونده‌های ورشکستگی اف‌تی‌ایکس و طرح پیشنهادی برای انحلال دارایی‌ها، یکسری محدودیت‌ها را در خصوص فروش توکن‌ها اعمال می‌کند که تا حدی می‌تواند منجر به آرامش بازار شود.

در ۲۴ آگوست بود که اف‌تی‌ایکس پیشنهاد داد شرکت گلکسی دیجیتال کپیتال منیجمنت (Galaxy Digital Capital Management) مایک نووگراتز (Mike Novogratz) را به‌عنوان مدیر سرمایه‌گذاری برای فروش دارایی‌های رمزنگاری‌شده خود منصوب کند.

در این طرح، اف‌تی‌ایکس محدود شده که در خلال هر هفته، صرفاً تا سقف حداکثر ۱۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های رمزنگاری‌شده خود به فروش برساند. هرچند که بر اساس یکسری شرایط و الزامات، این رقم می‌تواند به ۲۰۰ میلیون دلار توکن به ازای هر هفته نیز افزایش پیدا کند.

این محدودیت‌ها با این هدف اعمال شده‌اند که تأثیر نقد شدن توکن‌های مورد نظر بر سطح بازار را به حداقل ممکن برسانند و در عین حال، به اف‌تی‌ایکس نیز این فرصت را بدهند که بتواند کلیه اعتباردهندگان معرفی‌شده را به صورت تمام و کمال پوشش دهد.

اف‌تی‌ایکس سقوط کرد و در نتیجه بزرگ‌ترین قوی سیاه، سولانا (SOL) را به قیمت ۸ دلار رساند…
اکنون ما نگران آن ۶۰۰ میلیون دلاری هستیم که قرار است طی ۵ ماه سال به فروش رود…
برخی به شدت تحت تأثیر این موضوع‌اند و هیچ‌کس اهمیتی نمی‌دهد!

  • گام‌شو (Gumshoe)؛ ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳

البته شایان ذکر این‌که این طرح هنوز توسط دادگاه به تصویب نهایی نرسیده و امضا نشده است. با این حال، انتظار می‌رود که هم این طرح و هم تعدادی از دیگر طرح‌های مرتبط با فروش دارایی‌های رمزنگاری‌شده اف‌تی‌ایکس، در ۱۳ سپتامبر به دادگاه ورشکستگی دلاور (Delaware Bankruptcy Court) تسلیم شوند.

در خلال جلسه استماع ۱۲ آوریل، اف‌تی‌ایکس افشا کرد که بالغ بر ۷.۳ میلیارد دلار از دارایی‌ها را بازیابی کرده که حدود ۴.۸ میلیارد دلار از این مبلغ شامل دارایی‌های بازیابی‌شده تا نوامبر ۲۰۲۲ است.

سولانا

با این حال، به طور کلی، اسناد ارائه‌شده در جلسه استماع مذکور نشان می‌دهند که اف‌تی ایکس در مجموع بالغ بر ۴.۳ میلیارد دلار دارایی رمزنگاری‌شده را برای بازیابی سهامداران با قیمت‌های بازار تا ۱۲ آوریل نگه داشته است.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/8qdh
منبع کوین‌تلگراف
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.