رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

پلتفرم فرندتک مرده است؟ / افزایش ناگهانی ارزش کل قفل‌شده به بیش از 20 میلیون دلار

فعالیت کاربران در پلتفرم غیرمتمرکز رسانه اجتماعی فرندتک (friend.tech)، پس از یک رکود کوتاه چند هفته‌ای به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. این پلتفرم، طی هفته‌ای که گذشت شاهد افزایش ناگهانی و شدید ارزش کل قفل شده (TVL) بوده که توانسته در عرض چند روز گذشته، مرز ۲۰ میلیون دلار را رد کند. این در حالی است که همین دو هفته پیش بود که بسیاری از منتقدان، این پلتفرم را «مرده» خطاب کرده بودند، چرا که فعالیت در آن به شدت کاهش یافته بود و به نظر می‌رسید که پلتفرم رو به انقراض گذاشته است!

پلتفرم فرندتک مرده است؟ / افزایش ناگهانی ارزش کل قفل‌شده به بیش از 20 میلیون دلار

با این حال، بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی دون انالیتیکز (Dune Analytics)، فعالیت در پلتفرم فرندتک طی روزهای اخیر تجدید حیات قابل ملاحظه‌ای داشته، به طوری که حجم معاملات روزانه این پلتفرم در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی به بالاترین حد خود یعنی ۱۲.۳ میلیون دلار رسیده است. این سومین سطح بالای تاریخ فرندتک از ابتدای راه‌اندازی تا به امروز بوده است.

پلتفرم فرندتک مرده است؟ / افزایش ناگهانی ارزش کل قفل‌شده به بیش از 20 میلیون دلار

داده‌های منتشر شده از سوی اکانت مستعار تیلر دید ایت (Tyler Did It) نیز حاکی از آن است که حجم معاملات فرندتک در روز ۹ سپتامبر ۲۰۲۳، حتی از حجم معاملات مارکت‌پلیس اوپن‌سی (OpenSea) نیز بیشتر بوده است. بر اساس این گزارش، حجم معاملات فرندتک، قریب به ۳ میلیون دلار فراتر از ;g حجم معاملات پلتفرم ان‌اف‌تی (NFT) ثبت شده است.

حجم معاملات فرندتک، دیروز – ۹ سپتامبر ۲۰۲۳ – بالغ بر ۱۲.۳ میلون دلار بود.
کل حجم معاملات NFT در اتریوم (ETH) هم فقط ۹.۱۵ میلیون دلار بوده!

  • تایلر دید ایت (Tyler Did It)؛ ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳

اگرچه در حال حاضر، هیچ دلیل مستدل و موجهی نیست که مشخص کند دلیل این پیشرفت چه بوده و چه چیزی باعث شده تا استقبال از این پلتفرم به یک‌باره تا این حد افزایش پیدا کند، اما متخصصین و صحب‌نظران صنعت، هرکدام نکته نظرات و دیدگاه‌های خودشان را در این خصوص به اشتراک گذاشته‌اند.

اکانت کریپتوی مستعار هرو (Herro)، که در حال حاضر بزرگ‌ترین اکانت موجود در اپلیکیشن فرندتک نیز به شمار می‌رود، به کوین‌تلگراف (Cointelegraph) اعلام کرده که انتظار دارد فرندتک، حالا حالاها، دست کم تا راه‌اندازی توکن بالقوه فرند تک که احتمالاً به زودی طی چند ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد، سرپا باقی بماند.

هرو می‌گوید «به نظرم می‌رسد که فرندتک، دست کم تا زمان راه‌اندازی توکنش که حدوداً طی ۵ ماه آتی راه‌اندازی خواهد شد، ادامه داشته باشد. قبل و بعد آن، آینده پلتفرم به تیم توسعه دهنده بستگی دارد. به نظرم آن‌ها سعی می‌کنند هزینه‌ها را کاهش دهند، درآمدهای سازنده را افزایش دهند و برای دستیابی به موفقیت وس ود بیشتر، روی درآمدهای داخلی غیر رمزنگاری تمرکز کنند».

تاجر معروف حسکه (Hsaka) نیز به شوخی اذعان کرده که ارزش کل قفل شده (TVL) این پلتفرم، زمانی رو به افزایش گذاشته که کاربران متوجه شده‌اند چت‌های فرند تک، صرفاً «ری‌برندِ ییلد فارم» بوده است. همین باعث شده تا استقبال و استفاده از این پلتفرم به یک‌باره دو برابر شود. اشاره‌ای کنایه‌آمیز به سود ۵ درصدی که کاربران می‌توانند از کمیسیون خرید و فروش «کلید» افراد به دست آورند.

یکی دیگر از دلایل بالقوه پشت پرده افزایش چشم‌گیر فعالیت در پلتفرم فرند تک می‌تواند مربوط به افزیش چهره‌های غیر کریپتویی طی هفته‌ای اخیر در این پلتفرم باشد. مثل برخی از یوتیوبرهای معروف یا تولید کننده‌های محتوا در اونلی فنز (OnlyFans) که حضورشان در پلتفرم می‌تواند برای کاربران عادی جذاب و دعوت کننده باشد.

پنکیکز برا (PancakesBrah)، یک حساب کاربری مستعار که مسئول رشد و توسعه کسب و کار در فرند تک است، ادعا می‌کند که این افزایش و دلایلی که متخصصین و صاحب‌نظران برای آن مطرح می‌کنند – نظیر حضور چهره‌های غیر کریپتویی در پلتفرم – نشان می‌دهد که فرند تک، صرفاً پلتفرمی برای طرفداران کریپتو نیست و افراد غیر علاقه‌مند به رمزارزها هم از آن استفاده می‌کنند.

من از دیدن این چیزها لذت می‌برم داداش… اکانت sleepdiplomat@ به تازگی به پلتفرم پیوسته که کریپتویی نیست… این نشان می‌دهد که این برنامه، صرفاً برای داداش‌های کریپتویی‌مان نیست! هر کسی می‌تواند در فرند تک به دنبال ارزش باشد… هرکسی داداش!

  • پنکیکز برا (PancakesBrah)؛ ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳

علاوه بر این، اخیراً اپلیکیشن به روز رسانی‌های جدید را نیز اعمال و ارسال کرده که باعث بهتر شدن رابط کاربری و تجربه کاربری شده است.

فرند تک، اگرچه در ابتدای راه‌اندازی با باگ‌ها و خطاهای فنی مختلفی مواجه بود که باعث افت تجربه کاربری می‌شد، اما اخیراً یک سری ویژگی‌های جدید از جمله امکان آپلود عکس و امکان خرید با کارت‌های اعتباری را به پلتفرم اضافه کرده که تجربه کاربری و عملکرد رابط کاربری را تا حد قابل توجهی ارتقا داده است.

فرندتک، در تاریخ ۱۱ آگوست سال جاری و در پایگاه لایه ۲ کوین‌بیس راه‌اندازی شد، و تا روز دهم فعالیتش توانسته بود به مبلغ قابل‌توجه ۵.۹ میلیون دلار دست پیدا کند.

با این حال، ما بلافاصله پس از دستبابی به این رکورد فوق‌العاده، فعالیت کاربران در پلتفرم راکد شد،. کاهش شدید کارمزدهای روزانه تا مرز ۸۷ درصد و کاهش ۹۰ درصدی حجم معاملات طی هفته بعد از آن، باعث شد تا برخی به این باور برسند که پلتفرم پیش از موعد «مرده» و به اصطلاح در حال انقراض است.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/j25p
منبع کوین‌تلگراف
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.