رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مدیر روابط عمومی آبان‌تتر عنوان کرد / فضای رمزارز فرصت‌های حضور کسب‌وکاری زنان را تقویت می‌کند؟

فرصت حضور کسب‌وکاری زنان در اغلب حوزه‌ها، همیشه با چالش رویه‌رو بوده است. گرچه برابری جنسیتی در موقعیت‌های شغلی و مزایا برای زنان رو به بهبود گذاشته است، اما هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید یادداشت رضوانه مطلوبی، مدیر روابط عمومی آبان‌تتر در خصوص فرصت‌های شغلی بلاکچینی برای زنان است. این یادداشت پیش از این در رمزارز چهل‌وسوم منتشر شده است.


تقسیم ثروت و علم بین زن و مرد هرگز برابر نبوده و زنان پیوسته مورد تبعیض بوده و هستند


فرصت حضور کسب‌وکاری زنان امری مسبوق به سابقه نیست. زنان سالیان متمادی از این فرصت بی‌بهره بوده‌اند و با وجود فرصت‌هایی که اکنون برایشان وجود دارد، هنوز این گزاره صادق است که «تقسیم ثروت و علم بین زن و مرد هرگز برابر نبوده و زنان پیوسته مورد تبعیض بوده‌ و هستند».

پیشرفت‌های فناوری با سرعتی بسیار زیاد رخ داده‌اند و بر زندگی انسان تأثیر گذاشته‌اند، اما پیشرفت‌ها در علوم انسانی (فلسفه، اخلاق و علوم اجتماعی) سرعت کمتری داشته‌اند یا دست‌کم باید بگویم که کمتر توانسته‌اند به ساحت زندگی روزمره انسان‌ها وارد شده و در آن به کار گرفته شوند.


بلاکچین ذاتاً عرصه‌ای بی‌جنس است


این موضوع زمانی آشکار می‌شود که می‌بینیم طی کمتر از دو دهه اخیر با فناوری‌ای مواجه بوده‌ایم که امکان فعالیت در آن با حفظ حریم شخصی وجود دارد و ذاتاً عرصه‌ای بی‌جنس است.

فرقی نمی‌کند در پاسخ به جنسيت خود گفته باشيد زن، مرد يا هرچیز دیگر؛ ساختار غیرمتمرکز بلاکچین و پروژه‌هایی که بر بستر آن تعریف می‌شوند (مانند پروژه‌های رمزارزی)  قضاوتی در رابطه با میزان هوش، دانش، توانایی حل مسئله یا مدیریت بحران شما ندارند. نفس این فناوری بی‌جنس و به نحوی ابرانسانی است. این خصلت تا زمانی که شما به‌عنوان یک معامله‌گر مستقل فعالیت می‌کنید، محفوظ و البته آزادی‌بخش و ارزشمند است.

اما زمانی که فناوری بلاکچین به‌عنوان زمینه‌ای برای یک کسب‌وکار «دانش‌بنیان» به کار گرفته می‌شود و فرصت‌های شغلی می‌آفریند، ما شاهد یک عقبگرد هستیم؛ عدولی از ذات فناوری و بازگشت به ساحت کسب‌وکار، ساحت گمنامی زنان، تاریخ فرصت‌های کاری آنها و تأثیر ارزش‌های مردانه در شیوه کار کردن‌شان-کار کردن‌مان.

حضور کسب‌وکاری زنان

ارزش‌های مردانه، گزندی هستند بر سر راه زنان، رمزارز و فرصت‌های کسب‌وکاری آن‌ها


اینجا منظور از ارزش‌های مردانه، آن دسته از ارزش‌هایی است که توسط مردان و با نظر به ویژگی‌های خودشان (که اغلب تصور می‌شود منحصر به آنهاست) بنا شده‌اند؛ ارزش‌هایی که یک کسب‌وکار با وجود بنا شدنش بر یک فناوری بی‌جنس و بی‌قضاوت (که البته می‌تواند وجه مشترک تمام فناوری‌های قرن 22 باشد) نیز از آنها در امان نیست و همین «در امان نبودن» رویکرد من را در این یادداشت کوتاه روشن می‌کند؛ این ارزش‌ها گزندی هستند بر سر راه زنان، رمزارز و فرصت‌های کسب‌وکاری آنها.

این ارزش‌ها به ما می‌گویند که مردان هوشمندتر، ریسک‌پذیرتر و خوش‌فکرتر هستند و اساساً باتجربه‌ترند؛ چه کسی می‌خواهد منکر این موضوع شود؟ دست‌کم آن فرد من نخواهم بود، اما مایلم توجه خوانندگان را به یک مسئله جلب کنم؛ تاریخ.

این موضوع که مردان در زمانه ما حائز ویژگی‌هایی از این دست هستند (هوشمندی، ریسک‌پذیری، خلاقیت و تجربه) که زنان در بهترین حالت نیز در دارا بودن آن ویژگی‌ها به پای مردان نمی‌رسند (اگر اصلاً بپذیریم که دارای این ویژگی‌ها هستند) برخاسته از تاریخ زنان است و بازگشتی به این عبارت که «تقسیم ثروت و علم بین زن و مرد هرگز برابر نبوده و زنان پیوسته مورد تبعیض بوده‌ و هستند».


تبعیض در حضور کسب‌وکاری زنان، بر فناوری بلاکچین و صنعت رمزارز نیز تاثیر می‌گذارد


این موضوعی است که در نگاه اول، وقتی به یک کسب‌وکار دانش‌بنیان و بناشده بر یک فناوری بی‌جنس و پیشرو مانند بلاکچین نگاه می‌کنیم، ممکن است شوکه‌مان کند. ممکن است گمان کنیم تبعیض در فضاهای کاری و حضور کسب‌وکاری زنان، امری تاریخی است که پشت سر گذاشته‌ایم و از آن جان سالم به در برده‌ایم، زیرا هرچه نباشد، ما انسان‌هایی مدرن، خواهان برابری و گاه فمینیست هستیم.

اما واقعیت این است که این تبعیض کماکان گریبانگیر زنان است و در تخصیص فرصت‌های شغلی به آنها در مرتبه اول و آزاد گذاشتن آنها برای ابراز عقیده و خلاقیت‌شان در همان فرصت‌های شغلی، در مرتبه دوم، مؤثر است.

اما جنبه دیگر این موضوع، تأثیری است که این تبعیض بر فضای رمزارز می‌گذارد. اینکه فرصت فعالیت نیمی از افراد جامعه (زنان) در یک فضای تقریباً نوپا با پارامترهایی مانند غیرمتمرکز بودن، بی‌جنس بودن و اساساً آزاد، به واسطه کسب‌وکارهایی که ارزش‌های مردانه بر آنها حاکم است، محدود شود و روند عقب نگه‌داشتن زنان، آگاهانه یا ناآگاهانه در این فضا پیگیری شود، بر فراگیری این حوزه که با حضور کسب‌وکاری زنان و فعالیت کاربرانش معنادار می‌شود، گزندی دیگر است.

در نتیجه، گمان می‌کنم اولین قدم مفید برای حضور کسب‌وکاری زنان، زدودن غبار خوش‌بینی‌ای است که بر نگاه‌مان به مسئله اشتغال زنان نشسته است. خصوصاً وقتی صحبت از اشتغال در فضایی می‌شود که گمان می‌بریم چون از حیث فناوری، نوین است، از لحاظ روابط انسانی حاکم بر آن هم با آنچه در تاریخ شاهدش بوده‌ایم، متفاوت خواهد بود.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/nxen
1 نظر
  1. […] زنان در فضای رمزارز را بررسی کرده است. او طی این یادداشت ضمن بررسی سابقه تبعیض کاری میان زنان به شرح شرایط کنونی […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.