رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

روزهای پس از سقوط صرافی رمزارزی FTX

مدیرعامل صرافی FTX به ۲۵ سال زندان محکوم شد اما مشتریان FTX هنوز منتظر دریافت پول خود هستند

از حادثه ورشکستگی صرافی اف‌تی‌ایکس و بنیان‌گذار جوان آن یعنی سم بنکمن‌‌فرید حدود ۲ سال گذشته است و در این مدت این اتفاق تاثیرات زیادی بر اکوسیستم دارایی دیجیتال گذاشت؛ از ریزش بازار تا سخت‌تر شدن مسیر رگولاتوری؛ به‌تازگی هم که این کارآفرین خطاکار به ۲۵ سال زندان محکوم شد و پرونده به اتمام رسید. حالا سوالی که پیش می‌آید این است که آیا سرمایه مالباختگان این صرافی پس داده خواهد شد یا خیر؟

پرونده ورشکستگی FTX پیچیده است و شامل بیش از ۱۰۰ شرکت با دارایی‌هایی است که به گفته وکلا به‌طور ناامیدکننده‌ای با هم مخلوط شده‌اند. بنابراین، جای تعجب بود که FTX در ژانویه به دادگاه گفت که آنها باید بتوانند تمام ۳۶۰۰۰ مشتری خود را به طور کامل بازپرداخت کنند؛ این خبر برای همه به جز بنکمن‌فرید غافلگیرکننده بود.

سم بنکمن‌فرید پس از دستگیری ادعاهای پوچ بسیاری کرد که بعدا هم خودش آن‌ها را رد کرد ولی همیشه یک ادعای خود را زنده نگه داشت و رد نکرد. او همیشه مدعی بود که FTX در واقع حلال است و می‌تواند ۱۰.۶ میلیارد دلاری را که به مشتریان بدهکار است، بازپرداخت کند.


بازگشت پول مالباختگان صرافی FTX


مشتریان FTX که حالا طلبکاران این صرافی هستند، هنوز منتظر پول خود هستند و مطمعنا ۱۰.۶ میلیارد دلار پول کمی نیست؛ بنکمن‌فرید هم پس از سقوط FTX همواره به‌ دنبال راه‌هایی برای نجات خود، حتی متوسل شدن به دروغ و فریبکاری بود. اما FTX ممکن است بتواند پول نقد مشتریان را پس بدهد، نه به این دلیل که همیشه حلال بوده است، بلکه به این دلیل که مدیران جدید، دارایی‌هایی را که مدیرعامل قبلی به هدر داده بود، پس گرفته‌اند. جان‌ری‌سوم، رئیس فعلی FTX، این موضوع را مطرح می‌کند و می‌گوید که افزایش قیمت رمزارزها نیز به این روند کمک کرده است.

تیم آقای ری موفق شده‌اند ۷ میلیارد دلار دارایی از جمله خانه‌های لوکس و جت‌های شخصی را پیدا کنند. آنها تخمین می‌زنند که ۱۶.۶ میلیارد دلار دیگر قبل از فروپاشی از شرکت خارج شده که یک سوم آن به افراد داخلی و وابسته به FTX داده شده است و ممکن است بتوان بخشی از این وجوه را پس گرفت.

موفقیت آقای ری در ردیابی پول نقد FTX باعث شده است تا طلبکاران زیادی برای دریافت دارایی خود اقدام کنند. برخی حتی ادعاهای جعلی به ارزش ۲۳.۶ کوینتیلیون دلار مطرح کرده‌اند.

با اینکه در ابتدا، اوراق بهادار مربوط به بدهی‌های واقعی FTX تنها با یک دهم ارزش واقعی خود معامله می‌شدند (که نشان‌دهنده عدم انتظار بازپرداخت بود)، اما اکنون تقریباً به طور کامل ارزش خود را بازیافته‌اند. به عنوان مثال، یکی از مشتریان در حال تلاش است تا ۱۶۶ میلیون دلار از این اوراق را که قبلا با یک سوم قیمت فروخته بود، از طریق دادگاه پس بگیرد.

آقای ری تنها موظف است ارزش دلاری حساب‌های رمزارز مشتریان را در زمان اعلام ورشکستگی FTX در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲، بدون احتساب بهره، بازپرداخت کند. تا آن زمان، توکن‌های بیت‌کوین نسبت به زمانی که آقای بنکمن‌فرید سه روز قبل برداشت وجه را متوقف کرد، یک پنجم از ارزش خود را از دست داده بودند.

اما از آن زمان، بازار رمزارزها رونق گرفته است. قیمت توکن‌های سولانا، بزرگترین دارایی FTX، یازده برابر شده و بیت‌کوین نیز بیش از سه برابر شده است. این افزایش قیمت باعث شده برخی طلبکاران برای دریافت وجه به جای دلار، درخواست بازپرداخت با توکن کنند. آن‌ها ادعا می‌کنند که طبق شرایط FTX، این توکن‌ها متعلق به آن‌هاست.

با این حال، FTX دیگر توکن‌هایی را که طلبکاران به دنبالش هستند، در اختیار ندارد. آقای ری می‌گوید که در زمان به دست گرفتن کنترل FTX، تنها ۱۰۵ بیت‌کوین در صرافی باقی مانده بود، در حالی که مشتریان حق مالکیت تقریباً ۱۰۰,۰۰۰ بیت‌کوین را داشتند. به نظر می‌رسد مشتریان در واقع شانس آوردند که توانستند دارایی‌های خود را خارج کنند. بازپرداخت به آن‌ها مستلزم این است که صاحبان FTX از ادعای ۱۲ میلیارد دلاری خود صرف نظر کنند، دولت فدرال از دریافت ۴۳.۵ میلیارد دلار جریمه و مالیات چشم‌پوشی کند و به آقای ری اجازه داده شود دارایی‌های باقی‌مانده را بفروشد. نکته قابل توجه اینجاست که هیچ‌کدام از این اتفاقات نمی‌افتاد اگر FTX واقعاً حلال بود.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/0lbp
منبع اکونومیست
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.