رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

گروه کشورهای اقتصاد نوظهور به دنبال کاهش وابستگی به دلار/ اعضای بریکس سیستم پرداخت مبتنی بر بلاکچین راه‌اندازی می‌کنند

کشورهای بریکس (BRIC) که به گروهی متشکل از ۱۱ کشور با اقتصادهای نوظهور و قدرتمند گفته می‌شود و ایران نیز سال گذشته به آن پیوسته، قصد دارند یک سیستم پرداخت مستقل مبتنی بر بلاکچین ایجاد کنند که با استفاده از رمزارزها، تراکنش‌های جهانی روان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری را تسهیل کنند.

این اعلامیه توسط یوری اوشاکوف، دستیار کرملین، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری روسیه‌تاس (Russian News Agency TASS) انجام شد و بر هدف ائتلاف برای افزایش استقلال مالی از دلار آمریکا از طریق فناوری‌های پیشرفته دیجیتال و بلاکچین تأکید کرد. اوشاکوف گفت: «ما بر این باوریم که ایجاد یک سیستم پرداخت مستقل برای بریکس، هدفی مهم برای آینده است. این سیستم بر اساس ابزارهای پیشرفته‌ای مانند فناوری‌های دیجیتال و بلاکچین بنا خواهد شد.»

اوشاکوف تأکید کرد: «مهم این است که این سیستم برای دولت‌ها، مردم عادی و کسب‌وکارها راحت، مقرون به صرفه و عاری از مسائل سیاسی باشد.» اوشاکوف همچنین خاطرنشان کرد که یکی از اهداف کلیدی برای سال جاری، افزایش تأثیر بریکس بر سیستم‌های مالی و پولی جهانی است. رهبران بریکس در اعلامیه ژوهانسبورگ ۲۰۲۳ بر اهمیت گسترش استفاده از ارزهای ملی برای تسویه‌حساب تأکید کردند.


دلارزدایی؛ از اهداف اصلی بریکس


اعلامیه ژوهانسبورگ ۲۰۲۳ به طور مفصل بیان می‌کند که ما مزایای گسترده سیستم‌های پرداخت سریع، ارزان، شفاف، امن و فراگیر را به رسمیت می‌شناسیم. این بیانیه بر تعهد کشورهای بریکس برای بهبود پرداخت‌های فرامرزی با ترسیم نقشه راه G20 در مورد پرداخت‌های فرامرزی تأکید می‌کند.

این اعلامیه همچنین خواستار تشویق استفاده از ارزهای محلی در تجارت بین‌المللی و تراکنش‌های مالی بین بریکس و همچنین شرکای تجاری آنها شد.

به گفته اوشاکوف، یکی از اهداف اصلی این سیستم پرداخت کاهش وابستگی کشورهای بریکس به دلار آمریکاست.

دستیار کرملین گفت: «کار برای توسعه توافق‌نامه ذخیره ارزی (CRA) ادامه خواهد یافت، عمدتاً در رابطه با استفاده از ارزهایی غیر از دلار آمریکا.»

بریکس ابتدا توسط برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد و آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی به سازمان پیوستند.

اگرچه برخی منابع ازجمله بلومبرگ و بی‌بی‌سی تأیید کرده‌اند که عربستان سعودی نیز این دعوت را پذیرفته است، گزارشی از خبرگزاری رویترز استدلال می‌کند که این کشور هنوز در حال بررسی این پیشنهاد است.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/pim0
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.