رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

تمایل سرمایه‌گذاران به حفظ صندوق GBTC / چرا خروجی ETF بیت‌کوین کاهش یافته است؟

صندوق “Grayscale Bitcoin Trust) “GBTC) در ماه فوریه شاهد کمترین خروجی از بیت‌کوین در تاریخ خود بود که نشان‌دهنده کاهش حجم برداشت است. GBTC بزرگ‌ترین صندوق بیت‌کوین در جهان است که بیش از 643,000 بیت‌کوین را تحت مدیریت خود دارد. این صندوق به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به خرید مستقیم بیت‌کوین، در این دارایی سرمایه‌گذاری کنند. در ماه فوریه GBTC فقط 2,739 بیت‌کوین را از دست داد که کمترین میزان خروجی از زمان تأسیس این صندوق در سال 2013 است. این خروجی کم در حالی اتفاق افتاد که قیمت بیت‌کوین در ماه فوریه به‌ طور قابل توجهی افزایش یافته است.

در مورد صندوق‌های ETF (صندوق‌های قابل معامله در بورس) بیت‌کوین، کم بودن خروجی می‌تواند به چند معنی باشد که در ادامه به آن پرداخته شده است:

  • افزایش تقاضا برای بیت‌کوین: اگر سرمایه‌گذاران به طور فعال بیت‌کوین را از ETFها خارج نکنند، می‌تواند نشان‌دهنده‌ افزایش تقاضا برای بیت‌کوین باشد.
  • تمایل به حفظ بیت‌کوین: سرمایه‌گذاران ممکن است به دلیل نگرانی از تورم یا قبول بیت‌کوین به‌عنوان یک ذخیره ارزش، تمایل به حفظ بیت‌کوین‌های خود در ETFها داشته باشند.
  • جذابیت ETFها برای سرمایه‌گذاران نهادی: ETFها به سرمایه‌گذاران نهادی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و صندوق‌های بازنشستگی، راهی آسان برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین ارائه می‌دهند.
  • نقدشوندگی: اگر ETF به‌ اندازه کافی نقدشوندگی نداشته باشد، سرمایه‌گذاران ممکن است برای خروج بیت‌کوین‌های خود با مشکل مواجه شوند.
  • کارمزد: اگر ETF دارای کارمزدهای بالایی باشد، ممکن است سرمایه‌گذاران را از خروج بیت‌کوین‌های خود منصرف کند.

خروج قابل توجه از GBTC پیش‌بینی شده بود


تصویب صندوق‌ قابل معامله در بورس (ETF) مبتنی بر بیت‌کوین فیزیکی (spot) توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در 10 ژانویه امسال، راه را برای تبدیل و بازخرید سهام دارندگان سهام GBTC باز کرد. پیش از این، سرمایه‌گذاران برای خروج از موقعیت‌های خود مجبور بودند سهام را در بازار ثانویه بفروشند.

به گفته‌ تحلیلگران، سرمایه‌گذاران در هفته‌های اخیر سبدهای خود را متعادل کرده‌ و به سمت ETFهای بیت‌کوین با کارمزد پایین‌تر جذب شده‌اند. GBTC کارمزد مدیریت سالانه 1.5 درصد دریافت می‌کند، در حالی که سایر ناشران کارمزد کمی مانند 0.19 درصد را دریافت می‌کنند. بزرگ‌ترین صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین پس از GBTC،  صندوق IBIT متعلق به BlackRock با بیش از ۶.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و صندوق FBTC متعلق به فیدلیتی با بیش از ۴.۷ میلیارد دلار سرمایه هستند.

ممکن است صندوق بیت‌کوین Grayscale با چالش دیگری روبه‌رو شود. اخیراً به شرکت ورشکسته‌ ارز دیجیتال Genesis Global Holdco مجوز قانونی برای فروش 1.3 میلیارد دلار سهام GBTC برای جبران خسارت سرمایه‌گذاران داده شد.

با این حال، خروج بزرگ سرمایه ممکن است با ساختار کارمزد Grayscale جبران شود. نیت گراچی، رئیس ETF Store در شبکه X (توییتر) اظهار داشت: «حتی اگر دارایی‌های آنها ۹۰ درصد کاهش یابد، باز هم می‌توانند بیش از مجموع دارایی‌های دیگر ناشران درآمد داشته باشند.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/6gca
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.