رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

نقش ETF در سبدهای سرمایه‌گذاری مدرن چیست؟ / آینده سرمایه‌گذاری در رمزارزها و صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین

ظهور بیت‌کوین به عنوان یک کلاس دارایی جدید، دنیای سرمایه‌گذاری را متحول کرده است. با افزایش تقاضا برای بیت‌کوین از سوی سرمایه‌گذاران سنتی، صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین (ETF) به عنوان ابزاری جذاب برای سرمایه‌گذاری در این دارایی نوظهور پدیدار شده‌اند. صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین (ETF) به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند تا بدون نیاز به خرید مستقیم بیت‌کوین، در معرض این ارز دیجیتال قرار بگیرند. این امر می‌تواند به افزایش نقدینگی و پذیرش بیت‌کوین در بین سرمایه‌گذاران سنتی کمک کند.

مشارکت نهادی از طریق صندوق‌های ETF بیت‌کوین در حال افزایش است و می‌تواند بر پویایی بازار تاثیر بگذارد؛ پس از تایید ETF بیت‌کوین، ورودی خالص صندوق‌های بیت‌کوین از 11 ژانویه تقریباً به 5 میلیارد دلار رسیده است. طبق تحقیقات BitMEX، این معادل خرید 102,887.5 بیت‌کوین در آن دوره است. همانطور که انتظار می‌رفت، صندوق اعتماد بیت‌کوین iShares BlackRock (IBIT) با 5.3 میلیارد دلار پیشتاز است، به دنبال آن صندوق بیت‌کوین Wise Origin Fidelity (FBTC) با 3.6 میلیارد دلار و صندوق ETF بیت‌کوین ARK 21Shares (ARKB) با 1.3 میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار دارند.

دلایلی که بیت‌کوین را به یک دارایی محبوب و آینده‌دار تبدیل می‌کند شامل عرضه محدود این دارایی، امنیت بالا به دلیل الگوریتم اثبات کار،  تبدیل شدن به یک دارایی با تورم پایین، افزایش پایداری به‌دلیل تطبیق با محیط‌زیست و تصور مثبت عموم مردم درباره این دارایی است.


رابطه آلت‌کوین و بیت‌کوین


بازار آلت‌کوین حول بیت‌کوین می‌چرخد و از آن به عنوان مرجعی برای احساسات بازار استفاده می‌کند. درکل افزایش قیمت بیت‌کوین، اعتماد سرمایه‌گذاران را برای ورود به بازار آلت‌کوین و فعالیت سوداگرانه افزایش می‌دهد. با وجود مشکلاتی که در خرید آلت‌کوین‌ها نسبت به بیت‌کوین وجود دارد اما به دلیل ارزش بازار بسیار پایین‌تر هر توکن آلت‌کوین نسبت به بیت‌کوین، نوسانات قیمت آن‌ها می‌تواند منجر به سودهای بسیار بیشتری شود. همچنین آلت‌کوین‌ها کاربردپذیری بیشتری نیز نسبت به بیت‌کوین دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته شده است.

  • امور مالی غیرمتمرکز (DeFi): خدمات وام‌دهی، استقراض و صرافی.
  • بازی‌های توکنی‌شده‌ی کسب درآمد
  • حواله‌های برون‌مرزی با تسویه تقریبا لحظه‌ای و کارمزد ناچیز
  • توکن‌های کاربردی و حاکمیتی برای پروتکل‌های مبتنی بر دیفای و هوش مصنوعی

ادغام ETF بیت‌کوین در سبدهای سرمایه‌گذاری


با دریافت تاییدیه مشروعیت از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین به مشاوران مالی قدرت تخصیص سرمایه دادند. درخواست بانک‌های آمریکایی برای مجوز مشابه از SEC، گواه محکمی بر این ادعاست. حتی بدون در نظر گرفتن مشارکت بانک‌ها در تخصیص بیت‌کوین، پتانسیل ورود سرمایه به سبدهای سرمایه‌گذاری قابل توجه است. تا دسامبر ۲۰۲۲، حجم کل دارایی خالص بازار ETF ایالات متحده ۶.۵ تریلیون دلار بود که معادل ۲۲ درصد از دارایی‌های تحت مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. با توجه به نقش بیت‌کوین به عنوان یک دارایی ضد تورم، تخصیص آن به سبد سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیر است.

استفان راست، مدیرعامل Truflation، طبق گفته‌ کوین‌تلگراف، بیان کرد: «در این شرایط، بیت‌کوین یک دارایی پناهگاه امن خوبی است. این یک منبع محدود است و این کمیابی تضمین می‌کند که ارزش آن همراه با تقاضا افزایش می‌یابد و در نهایت آن را به یک طبقه دارایی مناسب برای ذخیره ارزش یا حتی افزایش ارزش تبدیل می‌کند.»

مشاوران مالی بدون نیاز به نگهداری مستقیم بیت‌کوین و مواجهه با ریسک‌های نگهداری شخصی، می‌توانند به راحتی استدلال کنند که حتی تخصیص ۱ درصدی به بیت‌کوین، پتانسیل افزایش بازده را در عین محدود کردن ریسک بازار دارد.

به گفته‌ی سویی چونگ، مدیرعامل CF Benchmarks، مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، مشاوران ثبت‌شده‌ سرمایه‌گذاری (RIA) و شرکت‌های مدیریت ثروت که از شبکه‌های RIA استفاده می‌کنند، مشغول بررسی امکان سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین از طریق صندوق‌های ETF هستند.

قبل از تاییدیه صندوق‌های ETF بیت‌کوین، استاندارد چارترد پیش‌بینی کرده بود که این دریچه تنها در سال ۲۰۲۴ می‌تواند ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار ورودی را به همراه داشته باشد. مت هوگان، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری برای Bitwise Bitcoin ETF (اکنون با ۱ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت)، اشاره کرد که RIAها تخصیص سبد را بین ۱ تا ۵ درصد تعیین کرده‌اند.

این بر اساس نظرسنجی Bitwise/VettaFi منتشر شده در ژانویه است که در آن ۸۸ درصد از مشاوران مالی صندوق‌های ETF بیت‌کوین را به عنوان یک عامل اصلی و محرک می‌دانستند. همان درصد اشاره کردند که سال گذشته مشتریان آن‌ها در مورد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال سوال پرسیده‌اند. مهم‌تر از همه، درصد مشاوران مالی که تخصیص‌های بزرگ‌تر به ارزهای دیجیتال، یعنی بیش از ۳ درصد از سبد را توصیه می‌کنند، از ۲۲ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۴۷ درصد در سال ۲۰۲۳ بیش از دو برابر شده است.

جالب اینجاست که ۷۱ درصد از مشاوران، بیت‌کوین را به اتریوم ترجیح می‌دهند. با توجه به اینکه اتریوم یک پروژه کدگذاری در حال اجرا است که برای اهدافی غیر از پول باثبات مناسب است، این موضوع چندان تعجب‌آور نیست.


آینده سرمایه‌گذاری در رمزارزها و صندوق‌های ETF بیت‌کوین


تاکنون پویایی موجود در اکوسیستم رمزارزی با وجود تایید بیت‌کوین قیمت بیت‌کوین را به ۵۲.۱ هزار دلار رسانده است، که همان قیمتی است که بیت‌کوین در دسامبر ۲۰۲۱، تنها یک ماه پس از بالاترین سطح تاریخی خود در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ با قیمت ۶۸.۷ دلار، در اختیار داشت. در آینده، ۹۵ درصد از عرضه بیت‌کوین سودآور هستند، که منجر به فشار فروش ناشی از سوداوری خواهد شد. با این حال، فشار گروه‌های لابی‌گری بانکی بر SEC نشان می‌دهد که فشار خرید بر چنین خروج‌هایی از بازار سایه خواهد انداخت. تا ماه می، SEC ممکن است با تاییدیه‌ صندوق ETF اتریوم، کل بازار ارزهای دیجیتال را بیشتر تقویت کند.

از بین رفتن ارزش پول، مشکلی جهانی است. افزایش دستمزد برای مقابله با تورم کافی نیست و مردم را مجبور می‌کند تا در رفتارهای سرمایه‌گذاری پرخطرتر شرکت کنند. بیت‌کوین، که با ریاضیات رمزنگاری و قدرت محاسباتی ایمن شده است، راه‌حلی برای این روند ارائه می‌دهد. با گسترش اقتصاد دیجیتال و تغییر شکل دنیای مالی توسط صندوق‌های ETF بیت‌کوین، رفتار سرمایه‌گذاران و مشاوران به طور فزاینده‌ای مبتنی بر دنیای دیجیتال می‌شود. این تغییر، گویای حرکت‌های گسترده‌تر جامعه به سمت دیجیتالی شدن است، که ۹۸ درصد از مردم خواهان گزینه‌های دورکاری و در نتیجه ترجیح ارتباطات کاملا دیجیتال هستند. چنین ترجیحات دیجیتالی نه تنها بر کار ما، بلکه بر انتخاب‌های سرمایه‌گذاری ما نیز تأثیر می‌گذارد و نشان‌دهنده پذیرش گسترده‌تر دارایی‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین در سبدهای سرمایه‌گذاری مدرن است.

مشاوران مالی در نظر دارند که قرار گرفتن در معرض بیت‌کوین را به عنوان تقویت‌کننده‌ بازدهی سبد سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند. در سال ۲۰۲۲، قیمت بیت‌کوین پس از یک رشته طولانی از ورشکستگی‌های شرکت‌های ارز دیجیتال و نگرانی‌های مربوط به پایداری، به شدت سرکوب شد. این عرضه ترس، تردید و عدم اطمینان (FUD) از بازار حذف شده است و تنها پویایی برهنه‌ بازار در حال کار است. تاییدیه‌ صندوق‌های ETF بیت‌کوین برای قرار گرفتن در معرض نهادی، بازسازی چشم‌انداز ارزهای دیجیتال را به همراه دارد و قیمت بیت‌کوین را به بالاترین سطح قبلی خود نزدیک‌تر می‌کند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/da98
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.