رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

بررسی راه‌حل‌های گذر از خطرات تتر توسط مدیرعامل پنتا / صرافی‌ها به صورت عملی کاربران را تشویق به استفاده از جایگزین‌های تتر کنند

مشکلاتی که ممکن است از سوی تتر برای کاربران ایرانی ایجاد شود، هنوز به شکل درست مورد بررسی قرار نگرفته است. تتر که استیبل‌کوینی متمرکز است و نقش پررنگی در معاملات کاربران رمزارز دارد، می‌تواند افراد را به راحتی دچار دردسر کند. از آنجا که ایران در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد و شرکت تتر نیز اعلام کرده که از این قوانین پیروی می‌کند، هر لحظه ممکن است دارایی تتری کاربران ایرانی را فریز کند و عملاً این افراد دیگر به دارایی تتری خود دسترسی نداشته باشند.

به منظور بررسی راه‌حل‌هایی که می‌توان از چنین خطراتی جلوگیری کرد، سراغ حمیدرضا طهماسبی، مدیرعامل شرکت مشاوره تنظیم‌گری پنتا رفتیم که در ادامه به آن می‌پردازیم.


راه‌حل‌های جلوگیری از فریز شدن دارایی‌های تتر


حمیدرضا طهماسبی در مورد راه‌حل‌های جلوگیری از فریز شدن دارایی تتر کاربران ایرانی اظهار کرد: «یکسری راه‌حل‌های رایج برای جلوگیری از مشکلات بالقوه تتر وجود دارد. استیبل‌کوین‌های جایگزین مثل دای و USDC هستند که هر کدام ریسک‌های خود را دارند. استیبل‌کوین دای غیرمتمرکز است و ریسک دی‌پگ شدن دارد. USDC متمرکز است و ریسک‌های بانکی مربوط به پشتوانه آن ممکن است به USDC نیز سرایت کند. البته همه این موارد از آنجا که از جنس رمزارز هستند و روی بلاکچین‌های عمومی قرار دارند، به نظر می‌رسد بحث نظارتی که به صورت مستمر روی اکوسیستم رمزارز انجام می‌شود، برای این استیبل‌کوین‌ها هم در نظر گرفته شود.»

او در ادامه بیان کرد: «تفاوت اصلی، بحث قابلیت فریز کردن و داخل بلک‌لیست قرار دادن یکسری آدرس‌هاست که در تتر این مورد وجود دارد، اما برای دای به این شکل نیست و این امکان وجود ندارد. با این حال، می‌توان آدرس‌ها را ردفلگ کرد و اگر امکان فریز شدن دارایی در کیف پول شخص وجود نداشته باشد، احتمالاً می‌توان در برخی از صرافی‌های بین‌المللی این دارایی را فریز کرد.»


لزوم شناسایی جریان وجوه تتری


مدیرعامل شرکت پنتا با اشاره به اینکه ما برای اینکه بتوانیم در اکوسیستم خودمان ضریب ایمنی را بالا ببریم، باید کاری اساسی انجام دهیم، توضیح داد: «اول اینکه باید جریان وجوه تتری خود را شناسایی کنیم. بر اساس آخرین داده‌ها، عمده جریان تتر بین صرافی‌های بزرگ ایرانی و تأمین‌کنندگان آنها با چندین واسطه از صرافی‌های بزرگ بین‌المللی یا توزیع‌کنندگان لایه یک و دو تتر فاندیشن صورت می‌گیرد. اگر ما بتوانیم جریان گردش تتر را در اکوسیستم رمزارز ایران استخراج کنیم (با ۱۰ درصد خطا هم قابل پذیرش است)، در این حال به نظر می‌رسد که نگرانی از روی کاربران خرد برداشته می‌شود و مواضعی که احتمالاً نقاط شناسایی آدرس کاربران ایرانی است را حداقل می‌توان سطح‌بندی کرد.»

او در ادامه اضافه کرد: «همچنین احتمالاً بتوان با یکسری اقدامات، صرافی‌ها را ملزم کرد که برای نقل‌وانتقالات خود از تتر استفاده نکنند. آنها به لحاظ بیزینسی سراغ بیت‌کوین نمی‌روند (نوسان دارد، کارمزد بالایی دارد و…) و از این رو ترجیح می‌دهند از استیبل‌کوین استفاده کنند. نکته‌ این است که به نظر می‌رسد باید آنها را توجیه کرد که این استیبل‌کوین مورد استفاده، لزوماً نباید استیبل‌کوین مطرح در سراسر جهان باشد.»

حمیدرضا طهماسبی در مورد اقداماتی که صرافی‌های ایرانی می‌توانند در این زمینه انجام دهند، تأکید کرد: «صرافی‌ها باید کاربران خود را نه فقط در حد مقاله، بلکه به صورت عملی تشویق به استفاده از سایر استیبل‌کوین‌ها کنند. منظور از اینکه این کار به صورت عملی انجام شود این است که به‌عنوان مثال، کارمزد معامله دای را برای مدتی صفر کنند و کارمزد تتر را افزایش داده و مردم را به سمت استفاده از جایگزین‌های تتر سوق دهند.»


راه‌اندازی استیبل‌کوین داخلی


او در این‌باره عنوان کرد: «گام دوم این است که برای جریان تتر در کشور باید فکر اساسی‌تری کرد. اگر بتوان به طریقی یک استیبل‌کوین داخلی ایجاد کرد، می‌تواند بسیاری از دغدغه‌ها را کاهش دهد. مشکل دیگر این است که در بسیاری از مواقع، صرافی‌های ایرانی با استفاده از استیبل‌کوین، ارزهای دیگر را از صرافی‌های بین‌المللی تأمین می‌کنند و در این زمان، راهی جز استفاده از تتر، دای و USDC وجود ندارد، اما در این شرایط هم می‌توان تتر را حذف کرد و از جایگزین‌های آن استفاده کرد.»

مدیرعامل شرکت پنتا در پایان گفت: «ارتباطات بین خود صرافی‌های داخلی نیز می‌تواند توسط استیبل‌کوین‌هایی به غیر از تتر انجام شود. این مورد نیز ایده‌ای است که جای فکر کردن دارد و با ورود بانک مرکزی هم می‌تواند مشاهده‌پذیر و نظارت‌پذیر نیز باشد.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/pm5y
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.