رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

رمزارزها با دارایی‌های دیگر متفاوت هستند / ETF بیت‌کوین در ابتدای راه شکست خورد؟

تصویب ETF بیت‌کوین قرار بود لحظه‌ای مهم برای طبقه دارایی دیجیتال باشد و طرفداران آن امیدوار بودند با افزایش نقدینگی، اعتبار و حرفه‌ای بودن رمزارزها را نشان دهند و تقاضا در بازار برای این دارایی افزایش یابد، اما قیمت بیت‌کوین برخلاف باور عموم مردم از زمان تأیید اولین صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین (ETF) حدود هفت درصد کاهش یافته است.


تفاوت ETF بیت‌کوین با ETF موفق طلا


هنگامی که اولین ETF طلا در سال 2004 در آمریکا راه‌اندازی شد، این فلز به کمتر از 500 دلار در هر اونس رسید که کمتر از قیمت آن در اوایل دهه 1980 بود. در طول سال‌های بعد، ارزش آن افزایش یافت و در سال 2011 به 1900 دلار در هر اونس رسید.

اما باید پذیرفت بیت‌کوین با دارایی‌های محبوب دیگری چون طلا متفاوت است و مطمئناً پذیرش ETF آن نیز متفاوت خواهد بود و نمی‌توان با تجربه موفق ETF طلا، برای ETF بیت‌کوین تصمیمی گرفت.

از تفاوت‌هایی که برای صندوق قابل معامله این دو دارایی می‌توان گفت این است که صندوق‌های طلا به تبدیل یک دارایی عمدتاً فیزیکی به یک دارایی مالی نقد کمک کردند، اما در مقابل، بیت‌کوین در حال‌ حاضر یک دارایی مالی است و برخلاف طلا، کاربردی برای ارزهای دیجیتال در دنیای فیزیکی وجود ندارد.

در سال 2022 چهار پژوهشگر عنوان کردند که ETFهای سهام موضوعی که تلاش می‌کنند یک صنعت یا روند خاص را دنبال کنند، نسبت به ETFهای گسترده‌تر در پنج سال پس از راه‌اندازی، حدود یک‌سوم بازدهی کمتری دارند، زیرا زمانی که ETFهای موضوعی شروع به کار می‌کنند، هیاهو در مورد سرمایه‌گذاری گسترده است و دارایی‌های زیربنایی گران هستند. باید در نظر گرفت که این یک اشکال به حساب نمی‌آید و یک ویژگی است. تحقیقات منتشرشده توسط یک مدیر دارایی نشان می‌دهد که سهم عمده ورودی سرمایه به ETFهای موضوعی زمانی اتفاق می‌افتد که دارایی‌ها در گران‌ترین حالت خود باشند. زمانی که سهام‌های پایه نسبتاً ارزان هستند، سرمایه‌گذاران تمایل دارند پول خود را خارج کنند.

در نتیجه، در حال‌ حاضر برای عملکرد ETF بیت‌کوین موارد زیر را می‌توان در نظر گرفت:

  • نقدینگی بیشتر، لزوماً به معنای افزایش قیمت نیست و در واقع، افزایش نقدینگی می‌تواند به نوسانات بیشتر قیمت نیز منجر شود.
  • ETFهای موضوعی سابقه نه‌چندان مطلوب دارند و بیت‌کوین نیز یک ETF موضوعی است.
  • برخلاف طلا، بیت‌کوین کاربردی در دنیای فیزیکی ندارد. این امر می‌تواند تقاضا برای بیت‌کوین را به طور ذاتی محدود کند.

دلایل احتمالی عملکرد ضعیف


کارشناسان بازار رمزارزها دلایل احتمالی زیر را برای این کاهش قیمت در نظر می‌گیرند:

  • رقابت: ETFهای بیت‌کوین با سایر محصولات سرمایه‌گذاری مانند صندوق‌های قابل معامله در بورس آتی بیت‌کوین (ETFهای آتی) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بیت‌کوین رقابت می‌کنند.
  • هزینه‌ها: ETFهای بیت‌کوین به طور کلی هزینه‌های بالاتری نسبت به سایر محصولات سرمایه‌گذاری بیت‌کوین دارند.
  • نوسانات: بیت‌کوین یک دارایی بسیار نوسانی است و این نوسانات می‌تواند سرمایه‌گذاران را از ETFها دور کند.
  • نگرانی‌های نظارتی: مقررات مربوط به ETFهای بیت‌کوین هنوز در حال تکامل است و این امر می‌تواند سرمایه‌گذاران را محتاط کند.

در نتیجه باید بدانیم که ETFها یک ترفند جادویی نیستند که قیمت دارایی‌ها را افزایش دهند. در واقع، در بسیاری از موارد، این صندوق‌ها به نتیجه دقیقاً برعکس تبدیل می‌شوند. سرمایه‌گذارانی که به بیت‌کوین امیدوار بودند تا ظهور ETFهای بیت‌کوین باعث افزایش طولانی‌مدت این دارایی شود، ممکن است در واقع با ناامیدی طولانی‌مدت مواجه شوند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/42h6
منبع theeconomist
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.