رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

گفت‌وگو با مدیرعامل امین درج خاورمیانه به بهانه رویداد ۹ ژانویه / جای کیف پول رمزارزی با زبان فارسی خالی است

مهم‌ترین اتفاقی که اخیرا در بازار کریپتو رخ‌داده، ۴۴ هزار دلاری شدن قیمت بیت‌کوین و حدس و گمان‌ها درباره شروع بازار صعودی (bull run) است. مریم سادات بهبهانی، مدیرعامل مجموعه امین درج خاورمیانه به بهانه رویداد ۹ ژانویه، درباره اتفاقات بازار کریپتو صحبت می‌کند. او می‌گوید: «این موضوع باعث غافلگیری ما شده است؛ به این دلیل که بسیاری از تحلیل‌گران توقع رشد این‌چنینی را نداشتند که البته اتفاق خوبی است و بسیاری منتظر این موضوع بودند.»


مهم‌ترین ضعف بازار کریپتو


مریم سادات بهبهانی در مورد مهم‌ترین ضعف بازار کریپتو عنوان می‌کند: «مهم‌ترین ضعف، حمایت و همدلی است؛ به این معنا که همه اعضای اکوسیستم باید همدیگر را شناخته و به یکدیگر کمک ‌کنیم؛ زیرا همه اعضای اکوسیستم به یکدیگر نیاز دارند و به کمک هم می‌توانند اکوسیستم را بسازند. در این اکوسیستم وجود مدرس ارز دیجیتال، صرافی ارز دیجیتال داخلی و کیف پول لازم است و نباید آن را محدود و کوچک بدانیم؛ زیرا با این نگرش، به‌زودی این اکوسیستم را از دست خواهیم داد.»


نقاط ضعف و قوت کسب‌وکارهای داخلی


مدیرعامل مجموعه امین درج خاورمیانه با اشاره به اینکه نقطه‌ قوت، ‌تاب‌آوری و جنگندگی کسب‌وکارهای داخلی است، توضیح می‌دهد: «کسب‌وکارها باید بسیار قوی باشند تا بتوانند در این بازار مخصوصاً در حوزه ارز دیجیتال دوام بیاورند؛ به دلیل این‌که با چالش کاربران و بی‌اعتمادی آن‌ها نسبت به ایرانی ‌بودن یک سرویس، چه کیف پول و چه صرافی، رو‌به‌رو هستند. نقطه‌ضعف در این حوزه نیز در همدلی است. نباید همدیگر را رقیب یکدیگر بدانیم، بلکه لازم و کافی ببینیم و منتظر نباشیم که کسی خارج از اکوسیستم به ما کمک کند. کمک ‌گرفتن از افراد خارج از اکوسیستم باعث به‌وجود آمدن شبهاتی می‌شود که برای کسی جذابیت ندارد و با غیرمتمرکز بودن در تضاد خواهد بود.»


مهم‌ترین تغییرات بازار کریپتو در سال گذشته


او درباره مهم‌ترین تغییرات بازار کریپتو در سال گذشته بیان می‌کند: «اکوسیستم در حال رسیدن به این بلوغ است که باید انجمن و مردمی‌بودن را جدی بگیرد. در واقع باید انجمن بلاکچین و سایر مجموعه‌های مربوط به این حوزه، افراد را درگیر کنند و به آموزش بپردازد؛ به این دلیل که اگر بازار صعودی دیگری اتفاق بیفتد، چالش و ضربه‌های سنگین گذشته را تجربه نکنند.»


ظرفیت اکوسیستم داخلی برای راه‌اندازی کسب‌وکار غیرتبادلی


مریم سادات بهبهانی در این باره خاطرنشان می‌کند: «بسیاری از افراد، رمزارز و ارز دیجیتال را به صرافی‌ می‌شناسند و معمولا کاربردهای دیگر بلاکچین را فراموش کرده‌اند، در صورتی که بلاکچین یک تکنولوژی است و می‌تواند کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد. بیشترین کاربردی که در دنیا نیز بسیار ترند است، به بازی‌ها مربوط می‌شود که به‌ نظر می‌رسد صنعت روبه‌رشدی خواهد بود و ایرانی‌ها هم می‌توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند.»


دلیل جدی ‌گرفتن کسب‌وکارهای غیرتبادلی  


او با اشاره به اینکه تبادل شروع موضوع استفاده از ارز دیجیتال به عنوان یکی از کاربردهای بلاکچین بود، می‌گوید: «تبادل می‌تواند به شناخت افراد به بلاکچین و تکنولوژی کمک کند. راهکار و رشد اکوسیستم به تبادل بستگی ندارد؛ زیرا تبادل، کاربرد بلاکچین است. از بلاکچین می‌شود در حوزه‌های مختلفی استفاده کرد و در راستای استفاده از آن، بسیاری از راهکارهایی که اکنون برای ما پرهزینه است، با هزینه‌ کم‌تری قابل‌حل شدن خواهد بود. باید این را در نظر بگیریم که بلاکچین یک صنعت است و تبادل‌ها کاربردی از بلاکچین هستند.»


اهمیت کیف پول سخت‌افزاری در بلاکچین


مدیرعامل مجموعه امین درج خاورمیانه در مورد اهمیت کیف پول‌های سخت‌افزاری عنوان می‌کند: «این کیف پول‌ها در حقیقت نگهدارنده کلید خصوصی شما در بلاکچین هستند. اگر از بلاکچین در حوزه تبادل و نگهداری ارز دیجیتال استفاده کنید، به این معنا است که کلید خصوصی دارایی‌های خود را در کیف پول خود نگه ‌داشته‌اید که نشان می‌دهد دارایی‌های شما تحت کنترل خودتان است. کیف پول، شروع داشتن اختیار کامل بر دارایی‌هایمان در رمزارزها است و از آن می‌توانید برای هر کاری در ارز دیجیتال استفاده کنید؛ زیرا آن کیف پول در حال نگه‌داری از کلید شما در بلاکچین است و کار آن کلید تأیید تبادل، تراکنش و عملی است که خواهان انجام آن هستید؛ چه آن عملکرد در ارز دیجیتال باشد و چه در رأی‌دادن و انتخاب‌کردن. در حقیقت یکی از وظایف بلاکچین، نگه‌داری کلید خصوصی یا عمومی است که کیف پول این کار را انجام می‌دهد.»


بازار کیف پول رمزارزی در دنیا و ایران


او با اشاره به اینکه کیف پول موضوع و عملکرد مشخصی دارد، توضیح می‌دهد: «در دنیا دو نمونه کیف پول سخت‌افزاری به نام لجر و ترزور وجود دارد. کیف پول‌های مطرحی نیز در ایران داریم. در حال حاضر، در حال مواجه ‌شدن با ترندهایی مانند قابلیت نگه‌داری ان‌اف‌تی در خود کیف پول‌ها یا کیف‌ پول‌های کارتی هستیم، اما در ایران همچنان این تکنولوژی وجود ندارد که از نظر سخت‌افزاری بتوانیم چنین کیف پول‌هایی را تولید کنیم. یکی از چالش‌هایی که برای ما وجود دارد، این است که افراد به کیف پول‌های خارجی تمایل دارند، درصورتی ‌که کیف پول‌های ما تفاوتی با برندهای خارجی ندارد. جای یک کیف پول سخت‌افزاری با زبان فارسی خالی است؛ زیرا کیف پول ما به زبان انگلیسی است اما نمی‌دانم که مورد استقبال قرار گیرد یا خیر. برای بازاری مانند ایران که تحریم است و نمی‌توانیم به‌راحتی به بازارهای بین‌المللی دسترسی داشته باشیم، ‌فرصتی است که می‌توانیم اکنون از آن استفاده کنیم.»


موضوع مهم قابل تمرکز در رویداد ۹ ژانویه


مریم سادات بهبهانی در این باره می‌گوید: «باید کمی از این فضا که بلاکچین صرفاً یک ارز دیجیتال است فاصله بگیریم و به کاربردهای آن اشاره داشته‌ باشیم؛ زیرا در حال حاضر، معمولا تنها در مورد یکی از کاربردهای بلاکچین صحبت می‌شود، درصورتی ‌که کاربردهای دیگری مانند، رأی‌گیری، استفاده در صنعت بازی، صنعت اینترنت اشیا (iot) وجود دارد که می‌توانیم درباره آن‌ّ‌ّ‌ها صحبت کنیم و راجع به آن ایده دهیم. حتی می‌توانیم پروژه‌هایی را اجرا کنیم که از نظر جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.»

سومین رویداد ۹ ژانویه امسال در تاریخ ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود. توسعه اکوسیستم رمزارز و بلاکچین کشور و فرصت‌های کسب‌وکاری و اقتصادی پیش‌روی فعالان این حوزه نوظهور برگزار می‌شود. امسال اما توجه به رشد اقتصاد و بازار دیفای و تحولاتی که صنعت مالی غیرمتمرکز رقم خواهد زد یکی از بخش‌های مهم محتوایی
 رویداد ۹ ژانویه این حوزه خواهد بود. رویدادی که تلاش دارد ضمن رصد دگرگونی‌هایی که رمزارزها و فناوری‌های مرتبط با آن‌ها رقم زده به این پرسش پاسخ دهد که فرصت‌های این تغییرات برای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران کدامند و کدام بخش از این تحولات می‌تواند تهدیدی برای زیرساخت‌های پرداخت یا متغیرهای تاثیرگذار بر کلیت اقتصاد کشور باشند. افرادی که علاقه‌مند به شرکت در این رویداد هستند، می‌توانند بلیت آن را از سایت ایوند تهیه کنند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/orny
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.