رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مدیرعامل مزدکس مطرح کرد /برنامه‌پذیر کردن پول؛ مهم‌ترین فاکتور اقتصاد دیجیتال

واژه رمزارز ترجمه درستی از کریپتوکارنسی نیست و شاید رمزدارایی بهتر باشد، زیرا ناخودآگاه زمانی که اسم ارز را می‌آوریم ذهن اکثریت به سمت ویژگی شبه‌پولی و پرداختی آن می‌رود، در صورتی که این یکی از کلاس‌های دارایی دیجیتال است. محمد قاسمی، مدیرعامل صرافی مزدکس در ادامه توضیح می‌دهد: «بحث بلاکچین شامل سه حوزه می‌شود: حوزه بانکداری، بورس، صنعت بیمه (مالی). این سه حوزه تقریباً در حال حاضر در آستانه تحول عظیم هستند، اما چرا این کار با تأخیر انجام می‌شود؟ به دلیل اینکه اوایل که اتفاق افتاد همه بحث‌های پولی خود را دیدند اما در سال 2017 که هایپ ICOها اتفاق افتاد، صنعت مالی تقریباً متوجه شد که برای تغییر صنعت مالی موجود به وجود آمده و در این سه سال اخیر از آن برای بهینه کردن خود استفاده کرد.»


سیاست‌های بانک‌های مرکزی در قبال ارزهای دیجیتال


قاسمی درباره رویه بانک‌های مرکزی می‌گوید: «بانک‌های مرکزی دنیا همیشه یک مشکل عمده داشتند و آن هم این بود که فقط طرف سیاست‌گذاری را داشتند و کیفیت اجرا برمی‌گشت به شبکه بانک‌های تجاری یا واسطه‌هایی که در میان بودند. صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که چند ماه قبل منتشر کرد، اعلام کرد ۱۲۶ بانک مرکزی در حال راه‌اندازی CBDC هستند؛ به این دلیل که یک نیازی در گذشته در بحث بانکداری وجود داشته که اکنون حوزه بلاکچین در حال پاسخگویی به بانک مرکزی است.»

مدیرعامل مزدکس در ادامه عنوان می‌کند: «به طور قطع در بحث کنترل و نظارت تأثیرگذار است؛ کمااینکه در حال حاضر بانک‌های مرکزی ابزار کنترلی را دارا هستند. مهم‌ترین وجهی که پیدا می‌کند ورود به دنیای دیجیتال است. اقتصاد دیجیتال، پول دیجیتال را نیز می‌خواهد. در واقع مهم‌ترین فاکتور آن نظارت نیست، بلکه برنامه‌پذیر کردن پول است. در ایران نیز رمزریال وجود دارد که صددرصد در سال‌های آینده قوی‌تر اجرا خواهد شد، زیرا برای اقتصاد دیجیتال نیاز است و فرصت‌های بین‌المللی خوبی نیز در اختیار ما قرار خواهد داد. ما وجه داخلی آن را نگاه می‌کنیم و راجع به آن صحبت می‌کنیم.»


محدودیت‌های زمانی بازارهای جهانی


او درباره محدودیت بازار سرمایه در جهان بیان می‌کند: «بورس‌های مختلف در دنیا، به ذات به صورت داخلی و برای زمان‌های محدود معاملاتی طراحی شده‌اند؛ به این معنا که در بهترین بورس‌ها نیز هفت یا هشت ساعت بیشتر معامله انجام نمی‌شود و در تعطیلات، تعطیل هستند. اما مگر در اقتصاد دیجیتال تعطیلی وجود دارد؟»

محمد قاسمی در مورد رویه کاری بازار ارزهای دیجیتال توضیح می‌دهد: «در بحث بیت‌کوین، کریپتوها و صرافی‌ها اعلام کردند معنی ندارد که ما تعطیل باشیم. در واقع هر زمانی از شبانه‌روز، هر کسی که بخواهد بتواند ابزارهای ما را معامله کند پس باید امکان معامله ۲۴ در هفت به آن بدهیم. تقریباً چند ماه پیش بود که اولین بورس دیجیتال در سوئیس افتتاح شد که همین مفهوم توکنایز را در بحث بانک‌ها و اوراق دارد. مورد بعدی در بحث بازارهای مالی و بورس‌شان، بحث تأخیر در تسویه بود. ما در حال حاضر در ایران نیز این موضوع را داریم. تقریباً یک روز بعد از فروش یا دو روز که بستگی به سهم یا اوراق دارد، شما می‌توانید پول‌تان را از کارگزاری دریافت کنید. در دنیای دیجیتال زمانی که بیت‌کوین خود را می‌فروختید، می‌توانستید همان لحظه پول‌تان را برداشت کنید؛ پس بازارهای مالی به سمت از بین بردن تأخیر در تسویه حرکت کرده‌اند.»


مبحث بدون مرز شدن در بازار کریپتو


مدیرعامل مزدکس با اشاره به اینکه مورد بعدی که کریپتوها این اتفاق بزرگ را باعث شدند، بحث بدون مرز شدن بود، خاطرنشان می‌کند: «در سال ۲۰۱۷ زمانی که کوچک‌ترین پروژه می‌آمد خیلی قابلیت اجرا نداشت یا لینکدین تیم آن به‌روزرسانی نشده بود و اتفاقات ناخوشایند را در سال ۲۰۱۷ برای icoها رقم زد. بنابراین بورس‌ها به خود آمدند و گفتند که ما این میزان ساختار چیدیم و این همه به مردم روند و اعتماد دادیم، پس چرا ما نمی‌توانیم با این سرعت تأمین مالی داشته باشیم؟ سپس متوجه شدند که دی‌ان‌ای آنها مانند بورس خودمان، به صورت داخلی طراحی شده است. این موضوع باعث می‌شود خیلی از فرصت‌های دنیا برای سرمایه‌گذاری محروم شوند. آنها از بلاکچین و بحث این داستان استفاده کردند که بتوانند بورس‌هایشان را ۲۴ساعته و در هفت روز هفته کنند و همچنین پرداخت‌هایشان را بدون مرز کنند که در این بدون مرز شدن، DBDCها نقش کلیدی دارد؛ به این معنا که در سه هفته گذشته نماد لینک در همین کریپتو‌هایی که معامله می‌شدند یک سرویس راه‌اندازی کرد که روی سوئیفت سوار شد. در واقع هر نوع دارایی دیجیتال در هر جای دنیا را هر کسی به‌سرعت می‌تواند بخرد.»


توکنایز کردن دارایی‌ها


محمد قاسمی در مورد توکنایز کردن دارایی‌ها می‌گوید: «بحث دیگر، توکنایز کردن دارایی‌هاست که می‌توان به دارایی‌های مختلف این قابلیت را اعطا کرد. مدتی پیش کار خوبی که ققنوس با بانک پارسیان انجام داد، توکنایز کردن املاک بود. در واقع این کار کمک می‌کند که املاک به‌عنوان دارایی بزرگ برای سرمایه‌گذاری، حالت بخش‌پذیری داشته باشد. تقریباً دو سال روی بحث توکنایز کردن دارایی‌های مالی کار کردیم و اتفاق خوبی که رخ داد این بود که تقریباً در یک ماه گذشته در سندباکس بازار سرمایه، طرح ما پذیرفته شد. این طرح نیز اولین طرحی است که در سندباکسِ بخشی پذیرفته شده که اتفاق خوبی محسوب می‌شود، زیرا سندباکس‌ها برای این طراحی شده‌اند که نوآوری‌های مالی بتوانند در محیط‌های کنترل‌شده، انجام شوند و سپس گسترش یابند.»

او در ادامه اضافه می‌کند: «ما سه مورد از صندوق‌های گروه مالی کاریزما را توکنایز کردیم. سه کلاس دارایی مختلف مانند صندوق طلا، صندوق دارایی ثابت، صندوق سهامی و قابلیت معامله ۲۴ در هفت را پیدا کرده است. ممکن است اکنون دیدگاه نسبت به بازار سهام خیلی خوب نباشد، اما این موضوع خیلی مهم است. برای مثال طلا که یک دارایی است و روی آن سرمایه‌گذاری انجام دادیم، با مشکلاتی مانند نگهداری، هنگام فروش و به تازگی بحث‌های مالیاتی مواجه است؛ بنابراین صندوق‌های طلا آمدند که این مشکلات را نداشته باشند و به سرمایه‌گذاری راحت‌‌تر کمک می‌کنند؛ صندوق‌هایی با درآمد ثابت که خیلی از ما ممکن است از آن استفاده کرده باشیم. اینها ابزارهایی است که غیر از سهام و به اضافه یکسری ابزارهای دیگر کمک می‌کنند سرمایه‌گذاری را برای ما راحت‌تر کنند.»


ملزومات شرکت‌های کوچک پیش از عرضه اولیه سهام


مدیرعامل مزدکس با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌های کوچک در دنیا قبل از ipo شدن نیاز دارند که تأمین مالی برایشان شکل بگیرد یا سهام‌شان قابلیت نقل و انتقال ساده پیدا کند، بیان می‌کند: «چند شرکت بسیار بزرگ در دنیا در بستر توکن در حال انجام دادن این موضوع هستند و یکسری فرایندها دارد که آن را قبول می‌‌‌کنند. سپس بازار بر بستر بلاکچین ایجاد می‌شود. کامودیتی‌ها یکی از بحث‌های بسیار مهم در اقتصاد خود ماست. ما یک اقتصاد کالامحور هستیم. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افراد با این کالاها که خواهان سرمایه‌گذاری یا واردات و صادرات هستند، این است که یک فرایند پیچیده برای بحث اموال و سپرده‌ها در بحث بورس کالا وجود دارد که اینها می‌توانند در بستر بلاکچینی بیایند و گواهی شود. در واقع روی آن گواهی‌ها، سرمایه‌گذاری شود یا قابلیت نقل‌و‌انتقال یا اعتبارگیری پیدا کند.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/11zi
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.