رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

گفت‌وگو با مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در مورد رویداد نهم ژانویه / رویکرد صفر و یکی در حوزه بلاکچین و رمزارزها نداشته باشیم

رویداد نهم ژانویه که هر سال توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزار می‌شود، امسال با هدف تعامل بیشتر فعالان حوزه بلاکچین و رمزارز به صورت گسترده‌تر خواهد بود. از این رو، این رویداد در دو روز (۱۹ و ۲۰ دی‌ماه) و به صورت همایش، کارگاه و نمایشگاه برگزار خواهد شد.

عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در گفت‌وگویی در مورد این رویداد می‌گوید: «در اکوسیستم رمزارز همچنان مشکلات قدیمی در سه زمینه اصلی که بسیاری از فعالان درگیر آن هستند، وجود دارد. موضوع توکنایز کردن که این اواخر گشایش‌هایی برای آن اتفاق افتاده، موضوع قدیمی مشکلات مربوط به استخراج رمزارز و موضوع تبادل از لحاظ رگولاتوری، قانون‌گذاری و تعیین تکلیف بهتر برای وضعیت فعلی موجود ازجمله مشکلاتی هستند که همچنان با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.»


حمایت سایر کشورها از حوزه بلاکچین و رمزارز


آشتیانی در مورد اقدامات کشورهای دیگر در حوزه بلاکچین و رمزارز گفت: «سایر کشورها اخیراً اقداماتی انجام داده‌اند و از این حوزه با رویکرد مدیریت ریسک حمایت کرده‌اند و همچنین رویکرد صفر و یکی نداشته‌اند. اکثر کشورها تلاش کرده‌اند این پدیده دستورناپذیر را کاربردپذیر کنند و با حداکثر مشاهده‌پذیری و شفافیت با آن برخورد کنند. این کشورها از این موضوعات عبور کرده و اکنون به سمت هوش مصنوعی رفته‌اند، اما ما همچنان در کشورمان درگیر مسائل ابتدایی در این حوزه هستیم.»


اتفاقات یک سال اخیر در حوزه رمزارزها


عباس آشتیانی در مورد اتفاقاتی که پس از رویداد نهم ژانویه در سال گذشته تاکنون افتاده توضیح داد: «از مهم‌ترین موضوعات پس از رویداد نهم ژانویه گذشته در حوزه استخراج، تصویب آیین‌نامه پایین‌دستی، تابلوی سبز بورس و برق تجدیدپذیر بوده است. ما شاهد جهش سرمایه‌گذاری در زمینه تأمین انرژی از طریق روش‌های تجدیدپذیر بوده‌ایم و احتمالاً وضعیت تأمین برق در تابلوی سبز اگر توانیر به‌عنوان خریدار از ورود به آن دست بکشد، یکی از اتفاقات مثبت خواهد بود.»

او ادامه داد: «در زمینه تنظیم‌گری حوزه تبادل دارایی‌ رمزنگاری‌شده هم شاهد روش‌های نوآورانه‌تری هستیم که شاید به‌زودی اخباری به صورت رسمی‌تر در مورد آن بشنویم؛ روش‌هایی که خارج از نظام مجوزدهی سنتی بتواند این حوزه را جلو ببرد. در حوزه توکنایز کردن نیز شاهد اتفاقاتی از طریق سندباکس‌های بانک مرکزی، به‌خصوص سازمان بورس بوده‌ایم. این اواخر در حوزه بازار املاک و سهام خبرهایی شنیدیم که این موضوع هم نویدبخش اتفاقات بهتری در سال آینده خواهد بود.»


افزایش تنوع محصولات کسب‌وکارهای رمزارزی بعد از رکود بازار


مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در مورد اقدامات کسب‌کارها بعد از رکود بازار رمزارزها اظهار کرد: «واقعیت این است که بزرگترین قربانیان فضای خاکستری، نوآوری‌ای بود که در سال‌های گذشته در نهایت منجر به تعدیل نیرو و خروج سرمایه‌های انسانی می‌شد و مورد دیگر کاربران و مردم بودند. در یک سال گذشته تنوعی هم در حوزه‌های مختلف مالی بازارهای رمزنگاری‌شده به وجود آمده که به نظر من آوردن بخشی از دیفای به این حوزه بود. کریپتوکارنسی‌ها به‌عنوان یک ارزش دیجیتالی تا حدودی کاربردپذیر شده‌اند و کسب‌وکارها توانستند آن را به‌عنوان وثیقه، کاربردپذیر کنند. اگر رگولاتور کمی دورتر از این موضوع را نگاه کند، باید باعث خوشحالی آن باشد که دارایی‌هایی که مردم با نیت فرار از تورم تهیه می‌کردند (مانند طلا، دلار و غیره)، برای اولین‌بار کاربردپذیر شده و می‌توانند از آن به‌عنوان تأمین اعتبار استفاده کنند که این خبر بسیار خوبی است و شانس مجدد برای اعتماد مردم به این حوزه به شمار می‌رود. این تنوع‌بخشی به حوزه‌های مختلف ناشی از ورود دیفای به این حوزه بود؛ چه در زمینه فارمینگ و چه در زمینه وثیقه و وام‌دهی‌های مختلف. به نظر من این یک اتفاق بسیار خوب بود که با پیشگام شدن کسب‌وکارها و با حداقل ریسک انجام شد و این مورد هم یکی از ترندهای سال آینده خواهد بود.»


تأمین مالی حوزه رمزارزها


عباس آشتیانی در مورد امید به ورود افراد بیشتر به فضای رمزارزها و افزایش تأمین مالی گفت: «من فکر می‌کنم که برای حوزه اقتصاد دیجیتال کشور، این تنها پل و درگاهی است که می‌تواند اقتصاد دیجیتال را بدون مرز کند. سال‌ها به چند دلیل مختلف، جریان و تأمین مالی پروژه‌ها و شرکت‌ها در سطح بین‌المللی دچار مشکل بوده و در سطح داخلی نیز افتخار قابل توجهی کسب نکرده است. ما نمی‌توانیم دور یک اقتصاد بی‌مرز، مرز بکشیم و مانند یک نوزاد با آن رفتار کنیم. این پول‌پاشی‌ها را در زمینه‌های مختلفی مثل پیام‌رسان‌ها دیدیم که جواب نداده است.»

او اضافه کرد: «به نظر من ویژگی و ماهیت حوزه دارایی‌های رمزنگاری‌شده و بلاکچین نیز همین است و در کنار موضوع دیفای قطعاً می‌تواند یکی از معدود راه‌هایی باشد که در شرایط فعلی کشور، یک راه امیدی باشد برای اینکه بتوانیم یک مشارکت بین‌المللی و درهم‌تنیدگی بیشتر در زمینه تأمین مالی داشته باشیم. زمانی که از دارایی‌های توکنایزشده صحبت می‌کنیم، راهی از دنیای این کلاس دارایی‌ به دارایی‌های سنتی باز کرده‌ایم که این موضوع هم برای افراد داخل و هم خارج صادق است.»

عباس آشتیانی با اشاره به اینکه در حوزه تبادل قطعاً وجود پلتفرم‌های تنظیم‌پذیر و قانونمند و نعمتی که به نام پلتفرم‌های تبادل در کشور داریم، بازار نقدپذیر و متعادل داخلی و خارجی ما را دارد توضیح داد: «زمانی که تعادل عرضه و تقاضای این بازار به هر دلیلی با محدودسازی‌ها مواجه شده، یک قاچاق از نوع دارایی به خارج از کشور اتفاق افتاد. زمانی که ما در سال گذشته دستورگذاری گوشت قرمز را انجام دادیم، شاهد قاچاق گسترده دام با لنج به کشورهای حاشیه خلیج فارس بودیم. این موضوع در مقیاس اقتصاد دیجیتال که بی‌نظم‌تر است آسان‌تر است. در حوزه دارایی‌های رمزنگاری‌شده که دستورناپذیر است، این موضوع بسیار واقعی‌تر است. امیدوارم این واقعیت درک شود که در تمام دنیا بهینه بودن یا نبودن منجر به رویکرد مدیریت ریسک شده و از حوزه صفر و یکی و تجربه‌های تلخ محدودسازی، همه جهان فاصله گرفته است.»


موضوعات پیشنهادی برای رویداد نهم ژانویه


مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در مورد پیشنهادات خود برای موضوعاتی که قرار است در پنل‌های رویداد نهم ژانویه مطرح شود می‌گوید: «با توجه به ماهیت این رویداد که کار جالبی بوده و تقریباً مورد اقبال کل سیستم قرار گرفته است و همچنین به صورت اختصاصی در مورد حوزه بلاکچین و دارایی رمزنگاری‌شده برگزار می‌شود، من فکر می‌کنم که موضوع کاربردپذیری، ابعاد اقتصادی در کنار موضوع رگولاتوری و از طرفی هم موضوع سیاست‌های مواجهه، موضوعات داغی است که باید به آنها توجه کنیم.»

او در ادامه گفت: «علت این است که ما متأسفانه در کشورمان جای علت و معلول را عوض می‌کنیم. بسیاری از آسیب‌های اقتصادی ما، معلول تصمیمات اقتصاد کلان ماست. ما به جای اینکه ریشه و علت اصلی را نگاه کنیم، معلول را به عنوان علت مورد توجه قرار می‌دهیم و برای آن دلیل می‌گذاریم. در حقیقت برای رفع مشکل آلودگی هوای تهران، یکی از پیش‌پا‌افتاده‌ترین مواردی که به ذهن‌مان می‌رسد این است که به طور کلی یا انسان‌ها نباشند یا ماشین‌ها نباشند؛ در حالی که آلودگی هوا معلول یکسری از موضوعات بوده است. این موضوع را می‌توان تعمیم داد به موضوعات رمزنگاری‌شده. ما نگران نرخ ارز و اقتصاد هستیم، اما متأسفانه جای علت و معلول را عوض می‌کنیم و من فکر می‌کنم این دارایی موضوع کاربردپذیری آن در یک پنل تخصصی، موضوع بهین‌یابی بین محدودسازی و شفاف‌سازی از یک طرف و ابعاد اقتصادی که می‌تواند برای کشور داشته باشد، می‌تواند موضوع داغ بحث باشد؛ غیر از موضوع رگولاتوری که بحث اصلی پنل‌هاست.»


لزوم حضور اقتصاددانان و حقوقدانان در رویداد نهم ژانویه


عباس آشتیانی در پایان در مورد حضور متخصصان در رویداد نهم ژانویه تأکید کرد: «من در پنل رویداد گذشته افتخار داشتم که میزبان افراد مهمی باشم و تمایل دارم در رویداد سال جاری در پنل مربوط به موضوعات ابعاد اقتصادی، محدودسازی، شفافیت و رگولاتوری حضور داشته باشم. قطعاً نیاز داریم که در این رویداد اقتصاددانان را وارد اکوسیستم کنیم. دلیل اینکه بسیاری از جلساتی که قرار است تصمیم‌گیری‌هایی انجام شود به بن‌بست می‌خورد، موضوعات اقتصادی است. ما باید این بار شاهد حضور اقتصاددان‌های مستقل در این موضوع باشیم. چه به صورت موافق چه به صورت مخالف، مطمئنم که اقتصاددانان می‌توانند به این موضوع کمک کنند. همچنین حضور حقوقدانان تخصصی به نظر من می‌تواند بسیار مفید باشد و فکر می‌کنم این موضوعات باید از نظر اقتصادی و حقوقی بررسی شود.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/4866
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.