رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

تکلیف کریپتولند بعد از دو سال مشخص شد / ماجرای صرافی پرحاشیه و مدیرعامل آن از ابتدا تا به حال

سرانجام بعد از گذشت بیش از دو سال از ماجرای کریپتولند، حکم پرونده این صرافی که توسط سینا استوی راه‌اندازی شده بود و بیش از ۵۱ هزار نفر شاکی خصوصی داشت، روز گذشته ابلاغ شد. علی القاصی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران روز گذشته، دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ از صدور و ابلاغ رأی پرونده صرافی «کریپتولند» خبر داد.

رئیس‌کل دادگستری استان تهران عنوان کرد: «دو متهم اصلی پرونده مذکور به ۱۵ و ۸ سال حبس و همچنین پرداخت رد مال و جزای نقدی در حق ۵۱ هزار شاکی خصوصی به شکل‌های ارزی و ریالی محکوم شدند. پنج متهم دیگر نیز مجازات‌های حبس از یک تا پنج سال را دریافت کردند. ضمن اینکه در جریان رسیدگی به این پرونده، حکم انحلال شرکت غیرقانونی «یکتا اکسیر سبز» نیز صادر شد. همچنین اقدامات مقتضی برای تسویه مطالبات با مابقی طلبکاران در حال انجام است.»

القاصی با بیان اینکه در جریان رسیدگی به این پرونده در دادسرا با ۲۴ هزار و ۸۰۲ نفر از شاکیان «تسویه مطالبات» صورت گرفت، گفت: «کیف پول الکترونیکی متهم اصلی پرونده صرافی کرپتولند، با دستور قضایی شناسایی شد و اقدامات لازم جهت صیانت از اموال کاربران و مالباختگان به عمل آمد. مبلغ یک و نیم میلیون دلار پول برداشت‌شده از جانب یکی از متهمین که به خارج از کشور متواری شده بود نیز بازگردانده شده است. همچنین تسویه مطالبات با مابقی طلبکاران در حال انجام است. در جریان رسیدگی به این پرونده، حکم انحلال شرکت غیرقانونی «یکتا اکسیر سبز» نیز صادر شده است.»


شروع ماجرای کریپتولند


ماجرا از آنجا شروع شد که در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹، به دلایل نامعلوم و بدون اطلاع قبلی فعالیت صرافی کریپتولند متوقف و دارایی مردم بلوکه شد. به دنبال آن، به دستور مراجع قضایی طی اطلاعیه‌ای از مردم خواسته شد که با تکمیل فرم و وارد کردن اطلاعات، به دارایی خود دست پیدا کنند. بعد از چند ماه، بخشی از دارایی این کاربران برگردانده شد اما ۹۵ درصد از کاربران این صرافی، دسترسی به دارایی‌های خود را از دست دادند.

شرکت یکتا اکسیر سبز با نام تجاری کریپتولند از سال ۱۳۹۶ در زمینه بلاکچین و رمزارزها با جذب بیش از ۲۰۰ هزار کاربر توسط سینا استوی فعالیت خود را آغاز کرد. همه‌چیز بسیار خوب در مورد این صرافی پیش می‌رفت تا جایی که تندیس بهترین سایت کسب‌وکار سال 1399 در آخرین دوره جشنواره وب و موبایل به صرافی کریپتولند اهدا شد. همچنین تندیس مردمی بهترین شرکت‌ها و مؤسسه‌های خصوصی سیزدهمین جشنواره وب و موبایل نیز به آکادمی کریپتولند تعلق گرفت.


راه‌اندازی توکن BRG


استوی در ادامه، پروژه رمزارزی بریج (Bridge) را به وجود آورد و تعداد زیادی توکن بومی این پروژه با نام BRG را به فروش رساند و سرمایه زیادی از مردم جذب کرد؛ البته توکن بریج هیچ‌گاه در کریپتولند لیست نشد. در نهایت پروژه بریج از طرف پلیس فتا به دلیل نداشتن پشتوانه، تبلیغات شعاری، تمرکز عمده سرمایه در چند کیف پول و ایجاد نوسان جهت تخلیه سرمایه مردم، موج‌سازی‌های جعلی و غیرواقعی و همچنین قیمت‌سازی جعلی به‌عنوان پروژه کلاهبرداری شناخته شد.


دستگیری سینا استوی


اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ بود که مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سایبری در ایران با انتشار پیامی در حساب توییتر سینا استوی، مدیرعامل صرافی کریپتولند، خبر بازداشت او را به اتهام اخلال در نظام اقتصادی اعلام کرد. پیام منتشرشده در توییتر استوی به این شکل بود: «مالک این رسانه، به اتهام اخلال در نظام اقتصادی با دستور دادسرای ویژه جرائم اقتصادی، بازداشت شد. اطلاعات تکمیلی از طریق مراجع رسمی قضایی و سایت گرداب اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

دستگیری سینا استوی به دلیل توکن بریج (BRG) بود که راه‌اندازی کرده بود. پس از راه‌اندازی این توکن، صحبت‌های زیادی مبنی بر کلاهبرداری بودن بریج از طرف فعالان اکوسیستم رمزارز و بلاکچین کشور مطرح شد اما با این حال، سینا استوی به کار خود در تبلیغات این توکن ادامه داد. بسیاری از افراد هشدار دادند که این توکن هیچ پشتوانه‌‌ای ندارد و دارای ارزش واقعی نیست. همچنین گفته شد که توکن بریج زیرساخت مناسبی ندارد و استوی تنها با اقدامات تبلیغاتی قصد دارد قیمت آن را افزایش دهد و جذب سرمایه کند.

از طرفی نیز بسیاری از فعالان این حوزه بر این باورند که متوقف کردن فعالیت صرافی کریپتولند اقدام درستی نبوده و این صرافی ارتباطی با توکن بریج نداشته است. همچنین گفته می‌شود که بستن صرافی کریپتولند، تنها باعث شد این صرافی نتواند به کار خود ادامه دهد و در این میان پول هزاران نفر از دست رفت و بلوکه شد.


آزادی مدیرعامل کریپتولند


با این حال، مدتی بعد سینا استوی در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۰ با قرار وثیقه ۱۲۶ میلیارد تومانی آزاد شد. او بلافاصله در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که به‌زودی صرافی کریپتولند و ارز دیجیتال بریج را دوباره راه‌اندازی می‌کند. او همچنین در پیام صوتی خود گفت که در حال توسعه زیرساخت‌های کریپتولند است و به‌زودی دارایی کاربران را برمی‌گرداند.

این در حالی بود که حدود ۸۰ درصد از کاربران این صرافی هنوز به دارایی خود دسترسی پیدا نکرده بودند و در طول این مدت، بارها تجمعات اعتراضی برگزار کرده بودند. در این بین افرادی هم بودند که مدام اعلام می‌کردند از سمت صرافی کریپتولند و توکن بریج، جرمی اتفاق نیفتاده و مردم نباید نگران دارایی خود باشند.

اما مدتی بعد خبر متواری شدن سینا استوی به گوش رسید. او چندین بار احضار شد، اما خبری از استوی نبود. اواخر اسفند سال ۱۴۰۱ بود که سخنگوی قوه قضائیه خبر از توقیف شدن ۱۹۵ میلیارد تومان از دارایی مدیرعامل کریپتولند داد.

با این حال، اکنون حکم پرونده سینا استوی و صرافی پرماجرای کریپتولند اعلام شده، اما خبری از مدیرعامل این صرافی نیست. هنوز مشخص نیست که سینا استوی در ایران است یا خارج از کشور. همچنین نمی‌دانیم که دستگیری او چه زمانی انجام خواهد شد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/f1oh
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.