رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

نظرسنجی از مدیران عامل صرافی‌های کریپتوی ایرانی / تأیید ای‌تی‌اف بیت‌کوین چه تأثیری بر بازار خواهد داشت؟

این روزها اخباری مبنی بر تأیید صندوق قابل معامله یا ای‌تی‌اف بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به گوش می‌رسد که این اخبار، رشد قیمت این رمزارز را به دنبال داشته است. از پذیرش ای‌تی‌اف بیت‌کوین، همواره به‌عنوان عاملی برای رشد چشمگیر این رمزارز یاد می‌شود. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا چندین درخواست از سوی شرکت‌های بزرگ برای راه‌اندازی ای‌تی‌اف بیت‌کوین را رد کرده، اما اکنون به نظر می‌رسد که این انتظارها در حال پایان یافتن باشد.

محمد یعقوبی، مدیرعامل صرافی یوبیتکس در این مورد گفت: «ای‌تی‌اف‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس‌ها هستند. این صندوق‌های سرمایه‌گذاری متشکل از مواردی مثل اوراق قرضه، کالا، ارز، طلا، نفت و موارد دیگر می‌توانند باشند. مزایای مهمی که ای‌تی‌اف‌ها دارند این است که شما با خرید یک واحد از این صندوق‌ها در چندین کالا و چندین شرکت مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنید و از این رو کار خیلی ساده‌تر و راحت‌تر می‌شود.»


ای‌تی‌اف‌های سراسر جهان


مدیرعامل صرافی یوبیتکس در ادامه در خصوص ای‌تی‌اف‌ها در سراسر جهان خاطرنشان کرد: «اولین و شاید معروف‌ترین ای‌تی‌اف، اس‌اندپی ۵۰۰ است که شما با خرید آن می‌توانید در ۵۰۰ شرکت سرمایه‌گذاری کنید. حدود ۳۰ سال است که ای‌تی‌اف‌ها در بازارهای سراسر جهان کار می‌کنند و از روزی که عرضه شده‌اند، همواره مورد توجه قرار گرفته‌اند. اکنون مبلغ حدود ۹ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در ای‌تی‌اف‌ها انجام شده و این مبلغ به تنهایی می‌تواند نشان دهد که این فضا تا چه اندازه محبوب است.»

محمد یعقوبی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در مورد ای‌تی‌اف بیت‌کوین صحبت کنیم، می‌توانیم به دلیل شباهت، نگاهی هم به ای‌تی‌اف طلا بیندازیم، اظهار کرد: «حدود ۲۰ سال گذشته که ای‌تی‌اف طلا عرضه شد، به یکباره اتفاقی روی طلا رخ داد که تا پیش از آن وجود نداشت. طلا در یک بازه طولانی‌مدت بیش از ۳۰۰ درصد رشد کرد؛ در حالی که پیش از آن حرکات و نوسانات بسیار جزئی و کندی داشت. مهم‌تر از افزایش قیمت، طلا بیش از 9،8 سال، در یک روند صعودی قرار گرفت.»

مدیرعامل صرافی یوبیتکس ادامه داد: «اینکه این اتفاق برای ای‌تی‌اف بیت‌کوین هم می‌تواند بیفتد یا خیر، مسئله مورد توجه ما نیست. مسئله ما این است که بعد از تأیید ای‌تی‌اف بیت‌کوین چه اتفاقی برای این رمزارز رخ می‌دهد. اساساً دو نوع ای‌تی‌اف وجود دارد که یکی از آنها ای‌تی‌اف‌ اسپات و دیگری ای‌تی‌اف فیوچرز است. قاعدتاً ای‌تی‌اف‌های قراردادهای آتی جذاب خواهند بود. اتفاقی که در حال حاضر در بازار جهانی رخ می‌دهد این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بزرگ دنیا تمایل به داشتن بیت‌کوین دارند، اما محدودیت‌ها و موانع قانونی دارند که ای‌تی‌اف بیت‌کوین می‌تواند این موانع را برطرف کند.»


روانه شدن سرمایه‌های بزرگ به بازار رمزارزها


یعقوبی در مورد میزان اهمیت تأیید ای‌تی‌اف بیت‌کوین توضیح داد: «در واقع اگر ای‌تی‌اف بیت‌کوین تأیید شود، پول‌های بزرگی وارد این بازار می‌شود. پذیرش ای‌تی‌اف بیت‌کوین، رسمیت بخشیدن به فناوری بیت‌کوین است. این یعنی کاهش سیاست‌های ضد بیت‌کوینی در دنیا و خروجی آن ورود موج جدیدی از سرمایه‌گذاران به این فناوری می‌شود. به دنبال آن، توسعه سریع‌تر و بزرگ‌تر فناوری بیت‌کوین را شاهد خواهیم بود.»

او ادامه داد: «به این معنی که پروژه‌های مبتنی بر بیت‌کوین با ورود سرمایه‌گذاران و افراد بیشتر به این حوزه، بیشتر و سریع‌تر توسعه پیدا کرده و در سراسر دنیا گسترش پیدا می‌کنند. از این رو، بیت‌کوین روز‌به‌روز ارزشمندتر می‌شود. این اتفاق مهمی است که بعد از تأیید ای‌تی‌اف بیت‌کوین قطعاً رخ خواهد داد. ما خیلی نباید به دنبال درصد و عدد باشیم. باید به دنبال این باشیم که ماهیت بیت‌کوین در جهان گسترده شود.»

محمد یعقوبی در مورد اهمیت ماهیت بیت‌کوین به‌عنوان کالایی برای سرمایه‌گذاری توضیح داد: «مانند طلا، ما باید به بیت‌کوین نیز به چشم پس‌انداز نگاه کنیم. بیت‌کوین ماهیت این را دارد که به یک کالای قابل سرمایه‌گذاری برای بلندمدت تبدیل شود؛ کالایی که ما بتوانیم آن را بخریم و پس‌انداز کنیم. این اتفاق قطعاً رخ خواهد داد و بیت‌کوین در یک روند صعودی قرار خواهد گرفت، با این حال نباید در دام افزایش قیمت‌های کوتاه‌مدت بیفتیم و به آن به چشم یک کالای ارزشمند نگاه کنیم.»

او در مورد سایر ای‌تی‌اف‌های بیت‌کوین در جهان گفت: «البته در حال حاضر صندوق‌های ای‌تی‌اف مبتنی بر بیت‌کوین در دنیا نیز پذیرفته شده‌اند. نمونه‌های آن در کانادا و اروپا وجود دارد، اما آمریکا از اهمیت بیشتری برخوردار است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا آن را بپذیرد و این اتفاق بزرگ، آنجا رخ می‌دهد.»


بیت‌کوین به‌عنوان دارایی شناخته می‌شود


احسان مطلبی، مدیرعامل سرمایکس در این مورد گفت: «اولین تأثیری که تأیید ای‌تی‌اف بیت‌کوین می‌تواند روی این کوین و به طور کلی بازار رمزارزها داشته باشد، این است که بیت‌کوین می‌تواند به‌عنوان یک دارایی، به صورت جدی‌تر شناخته شود. یعنی پس از اینکه ای‌تی‌اف بیت‌کوین تأیید شود، من فکر می‌کنم که خیلی جدی‌تر به‌عنوان یک دارایی باارزش می‌شود به آن نگاه کرد. زیرا با این کار، وارد بازی دارایی‌های باارزش مثل طلا، نفت، سهام و غیره می‌شود و با توجه به عمق بازاری که بیت‌کوین دارد، این اتفاق خیلی می‌تواند برای آن مؤثر باشد.»

او در مورد تأثیر تأیید ای‌تی‌اف بیت‌کوین توضیح داد: «دارندگان ارزهای دیجیتال و عمق بازار این دارایی‌ها نسبت به سایر دارایی‌ها در سراسر جهان، بسیار ناچیز است. با تأیید ای‌تی‌اف بیت‌کوین چیزی که اتفاق می‌افتد این است که نظر سرمایه‌گذاران بیشتر از گذشته به ارز دیجیتال جلب می‌شود. از این رو، بیت‌کوین وارد رقابت اصلی با سایر دارایی‌ها می‌شود و سرمایه‌گذاران متنوع به سمت آن می‌آیند.»

احسان مطلبی در مورد تأثیر این موضوع بر ارزش بیت‌کوین می‌گوید: «از طرف دیگر، این موضوع روی قیمت بیت‌کوین هم می‌تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد. بیت‌کوین حداقل به صورت موقتی رشد خواهد داشت؛ با اینکه ممکن است در آینده برخی فاکتورها باعث شوند قیمت آن تعدیل شود. با در نظر گرفتن اینکه توجه عموم به بیت‌کوین بیشتر می‌شود، قطعاً بحث‌های نظارتی هم مثل منشأ و مقصد پول و همچنین بحث‌های مالیاتی روی این دارایی بیشتر می‌شود.»


تأثیر مثبت کوتا‌ه‌مدت بر بیت‌کوین


احسان مهدی‌زاده، مدیرعامل صرافی والکس نیز با اشاره به اینکه اگر ای‌تی‌اف بیت‌کوین تأیید شود در کوتاه‌مدت حتماً تأثیر مثبتی در زمینه قیمت و حجم معاملات، چه در سطح جهانی و چه در ایران خواهد داشت، توضیح داد: «زمانی که اعتماد در بازارهای ریسکی مانند بازار رمزارز افزایش پیدا کند، نرخ نفوذ در میان جامعه هم بالا می‌رود و در پی آن، امکان سرمایه‌گذاری هم افزایش می‌یابد. رفتار کاربر ایرانی با رفتار کاربران جهانی مطابقت دارد و از این رو تأثیر مثبت تأیید ای‌تی‌اف بیت‌کوین در ایران نیز قابل مشاهده خواهد بود.»


اعتماد کاربران بیشتر می‌شود


سامان بیرقی، عضو هیئت‌رئیسه صرافی اوام‌پی‌فینکس نظر خود را در مورد تأیید ای‌تی‌اف بیت‌کوین این‌گونه بیان کرد: «به نظر من تأیید ای‌تی‌اف بیت‌کوین تأثیر مثبتی در پی خواهد داشت. این روزها شاهد اتفاقات خوب برای بیت‌کوین هستیم که در نتیجه افزایش قیمت آن را به دنبال خواهد داشت. با توجه به پیشتاز بودن فناوری، اتفاقی که در فیچرهای صرافی‌ها شاهد آن هستیم و همچنین امنیتی که برای کاربران ایجاد می‌شود، قطعاً فضا بازتر می‌شود و در نتیجه میزان اعتماد کاربر نیز افزایش می‌یابد.»


نهادهای نظارتی وارد میدان می‌شوند


صالح خواجه‌دلویی، مدیرعامل صرافی هیتوبیت هم در این مورد خاطرنشان کرد: «اقدام برای ای‌تی‌اف بیت‌کوین چند بعد دارد. یکی از ابعاد آن این است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا یا نهادهای نظارتی مالی به‌عنوان یک کلاس دارایی، بیت‌کوین را می‌پذیرند و قوانین خود را برای سرمایه‌گذاری قابل نظارت و دارای چهارچوب مشخص می‌کنند. زمانی که ای‌تی‌اف بیت‌کوین تأیید می‌شود، از آنجا که این موضوع تحت نظارت خواهد بود و همچنین از آنجا که برترین مؤسسات مالی این کار را مدیریت می‌کنند، چند اتفاق خواهد افتاد.»

مدیرعامل هیتوبیت مطرح کرد / خارجی بودن یک صرافی، به معنای قابل اعتماد بودن آن نیست

او در ادامه گفت: «اولین مورد این است که طبیعتاً استقبال از رمزارزها را در پی خواهد داشت. همچنین در کوتاه‌مدت باعث رشد بیت‌کوین خواهد شد، اما بخشی از این رشد را بازار در حال حاضر پیش‌خور کرده است؛ یعنی پیش از نهایی شدن تأیید ای‌تی‌اف بیت‌کوین، این رمزارز شاهد رشد بوده است. اما این موضوع باعث می‌شود روشی به وجود بیاید که با تأیید ای‌تی‌اف بیت‌کوین، شاهد راه‌اندازی ای‌تی‌اف اتریوم نیز خواهیم بود.»

مدیرعامل صرافی هیتوبیت با اشاره به اینکه همه اینها کمک می‌کند که افراد با سطح سرمایه‌های متنوع بتوانند از آن استفاده کنند، ادامه داد: «تأثیر دیگری که به وجود می‌آورد این است که صرافی‌های متمرکز به سمت ارائه خدمات ای‌تی‌اف بروند و به پشتوانه این موضوع، این صرافی‌ها هم می‌توانند آن را ارائه دهند. بحث دیگری که مطرح می‌شود این است که زمانی که صحبت از ای‌تی‌اف‌ها به میان می‌آید، بازیگرانی در حال ورود به حوزه رمزارز هستند که پیش از این اتفاق نیفتاده بود. این اتفاق، حجم سرمایه‌هایی را وارد بازار می‌کند که می‌تواند با رویه صحیح خود اکوسیستم رمزارزها را تحت‌الشعاع قرار دهد. این سرمایه‌ها می‌تواند باعث راه‌اندازی پروژه‌های جدید دیگری نیز شود.»


تا پایان سال ای‌تی‌اف بیت‌کوین تأیید می‌شود


سعید عبادتی، مدیرعامل صرافی اکسبیتو با اشاره به اینکه هر زمانی که بحث داغ ای‌تی‌اف بیت‌کوین شکل می‌گیرد، خواه ناخواه قیمت آن رشد می‌کند و کاربران اقدام به خریدوفروش آن می‌کنند، توضیح داد: «از این رو حجم معاملات صرافی‌های داخلی و خارجی هم‌زمان با هم افزایش پیدا می‌کند. اگر ای‌تی‌اف بیت‌کوین تأیید شود، شاهد رشد آن خواهیم بود و این اتفاق در اواخر سال میلادی جاری خواهد افتاد. یکسری از مردم و سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین به‌عنوان ابزاری نگاه می‌کنند که هنوز دارای ریسک بوده و ابزار پذیرش گسترده در جامعه را ندارد. اما چنین اخباری باعث می‌شود یک حرکت اعتمادساز در بازار شکل بگیرد و خروجی آن، افزایش اعتماد مردم برای پذیرش بیت‌کوین را در پی خواهد داشت.»


پس از تأیید ای‌تی‌اف بیت‌کوین آن را بفروشیم؟


جمشید عباس‌پور، مدیرعامل کوینینو در این باره گفت: «اگر ای‌تی‌اف بیت‌کوین تأیید شود و امکان خریدوفروش آن در بازار سهام فراهم آید، در بلندمدت خبر بسیار مهم و تأثیرگذاری روی این رمزارز خواهد بود. این موضوع قطعاً به خریدوفروش شرکت‌های مالی و حقوقی کمک خواهد کرد. از طرف دیگر، از آنجا که این شرکت‌ها احراز هویت می‌شوند، میزان مالکیت بیت‌کوین توسط این شرکت‌ها نیز مشخص می‌شود.»

او در ادامه توضیح داد: «از این رو نهنگ‌های بازار مشخص و رفتارهای آنها قابل پیش‌بینی‌تر می‌شود. اما تأثیر تأیید ای‌تی‌اف بیت‌کوین در کوتاه‌مدت را نمی‌توان با قطعیت پیش‌بینی کرد. به نظر من این اخبار قبل از اینکه ای‌تی‌اف بیت‌کوین تأیید شود، کار خود را انجام داده و بر بازار تأثیر گذاشته‌اند. در روزهای اخیر شاهد رشد قیمت بیت‌کوین بوده‌ایم و روز تأیید شدن الزاماً روز خوبی برای خرید و سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین نمی‌تواند باشد. حتی می‌توان این زمان را فرصت خوبی برای فروش در نظر گرفت. از طرفی من فکر نمی‌کنم که این موضوع تأثیر چندانی روی اعتماد مردم و افرادی که تاکنون وارد این بازار نشده‌اند داشته باشد.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/2ztx
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.