رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

کوینکس هک شد / بد برای صنعت، بدتر برای کاربران ایرانی!

بر اساس گزارش‌ها بعد از ظهر روز گذشته، ۲۱ شهریور صرافی ارز دیجیتال کوینکس مورد حمله هکرها قرار گرفت و مبلغی بالغ بر ۲۷ میلیون دلار (این عدد در حال افزایش است) اتریوم، پالیگان و ترون از این پلتفرم به سرقت رفت. این حمله منجر به کاهش ارزش شدید توکن این صرافی با نماد اختصاری CET و تلاطم در فضای مجازی و کامیونیتی رمزارزی جهان شد. این ماجرا آنجا رنگ‌وبوی بحران به خود می‌گیرد که بدانیم کوینکس یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های رمزارزی برای کاربران ایرانی است. کوینکس به صورت گسترده در کامیونیتی‌های ایرانی تبلیغ می‌شود و به نوعی رقیب صرافی‌های داخلی ایرانی است. این پلتفرم تبادل رمزارز حتی زبان فارسی را به خدمات خود اضافه کرده است.


هک صرافی کوینکس و سرقت ۵۳ میلیون دلار


روز گذشته اخباری در خصوص هک احتمالی کوینکس و سرقت از این صرافی، در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد. در این اخبار غیررسمی ادعا شده بود که کیف‌پول‌های اتریوم، ترون و پالیگان صرافی کوینکس مورد حمله و سرقت قرار گرفته است.

کوینکس هک شد / بد برای صنعت، بدتر برای کاربران ایرانی!

ساعتی بعد، صفحه رسمی صرافی کوینکس در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) بدون اعلام مبلغ سرقت‌شده، رسماً این حمله را تأیید کرد. این صرافی تأکید کرد که مبلغ به‌سرقت‌رفته تنها بخش کوچکی از دارایی این صرافی است و به کاربران اطمینان داد که دارایی ایشان در امنیت کامل است. به‌رغم تأکید کوینکس بر «دست‌نخورده» ماندن دارایی کاربران، این صفحه اشاره کرده بود که ضررهای مالی کاربران تحت تأثیر این حمله را به طور کامل پرداخت خواهد کرد.

کوینکس هک شد / بد برای صنعت، بدتر برای کاربران ایرانی!

در ادامه کوینکس توضیح داد که آدرس‌های مشکوک به ماجرای هک را شناسایی و آنها را لیبل‌گذاری کرده و در انجام این فرایند از کاربران و فعالان صنعت نیز درخواست همکاری کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا به این لحظه، مبلغ به‌سرقت‌رفته از این صرافی به بیش از ۵۳ میلیون دلار رسیده است.


مسیر مبهم امنیت کاربران ایرانی در صرافی کوینکس


سال ۲۰۱۴ صرافی ایرانی با نام کوینکس کار خود را آغاز کرد. هرچند دامنه این صرافی با مدیریت سپهر محمدی IR ثبت شد، اما در حال حاضر این وب‌سایت هیچ‌گونه فعالیتی ندارد. این صرافی هم در ابتدا با هدف تبادل رمزارز شکل گرفت و اگرچه این ادعا وجود دارد که ارتباطی میان کوینکس‌ها وجود ندارد، اما دو اسم مشابه با یک فعالیت مشابه و ایرانی‌های زیادی که در صرافی کوینکس حضور دارند، سؤال‌های بسیاری را به ذهن متبادر می‌کند.

محبوبیت کوینکس در میان کاربران رمزارزی ایرانی، از ابتدای کار با ابهام روبه‌رو بوده است. در شرایطی که کاربران ایرانی با محدودیت‌های شدید ناشی از تحریم برای فعالیت در اکسچنج‌های خارجی روبه‌رو هستند، این صرافی تا حدی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و فرایند آسانی برای احراز هویت کاربران در نظر گرفته است.

در شرایط تحریم ایرانیان، همکاری کوینکس با کاربران ایرانی تا به جایی پیش رفته که این سؤال در میان فعالان مطرح شده که این صرافی چگونه یا با حمایت چه فرد یا افرادی وارد عرصه تبادل رمزارز در ایران شده است، مرکزیت این صرافی کجاست و چرا باید کاربران ایرانی که بارها از سوی صرافی‌های خارجی سرمایه‌شان بلوکه شده و نقره‌داغ شده‌اند، بار دیگر به یک صرافی خارجی اطمینان کنند؟

صرافی کوینکس که به نظر می‌رسد در مالزی مستقر است، چگونه توانسته در داخل ایران به‌آسانی فعالیت تبلیغاتی و جذب مخاطب کند؛ بدون اینکه نگرانی‌ای در بحث تحریم‌ها و قوانین محدودکننده خارجی برای کاربران ایرانی داشته باشد؛ این سؤالی است که پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد.

این در حالی است که در زمان اوج محبوبیت و ترند بودن اسم این صرافی در کامیونیتی ایرانی، سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا به کاربران صرافی کوینکس هشدار داد که این صرافی که به‌دلیل یکسری مشکلات فنی و امنیتی از گوگل‌پلی حذف‌ شده، هر لحظه ممکن است به بهانه وجود تحریم‌ها، دارایی و سرمایه کاربران را مسدود کند.

همچنین رحیم زارع، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در مرداد ۱۴۰۰ طی نامه‌ای به محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در خصوص فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی در ایران هشدار داد. زارع در این نامه با اشاره مستقیم به نام صرافی کوینکس بیان کرده بود که بیش از ۶۰ درصد از کاربران این صرافی را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند و به نظر می‌رسد این صرافی تنها در راستای جذب سرمایه‌های شهروندان ایرانی فعالیت می‌کند.

با این حال برخی آمارهای تأیید‌نشده نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد کاربران این صرافی را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند و حالا با خبر حمله به کوینکس، این ابهامات برای ایرانیان به مرحله بحران رسیده است.


تکلیف کاربران ایرانی چیست؟


در حال حاضر کوینکس به طور رسمی اعلام کرده که واریز و برداشت را به دلایل امنیتی و تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده؛ بنابراین کاربران ایرانی نیز فعلاً امکان برداشت سرمایه خود را نخواهند داشت و باید منتظر اطلاع‌رسانی‌های بعدی این پلتفرم باشند.

فعالان این حوزه توصیه می‌کنند که کاربران پس از امکان مجدد فعالیت در صرافی کوینکس، دارایی خود را از این بستر خارج کرده و به کیف‌پول‌های امن منتقل کنند. کارشناسان رمزارزی معتقدند که صرافی محل مناسبی برای نگهداری دارایی نیست.

همچنین کاربران باید برای انتخاب صرافی رمزارز مورد نظر، دقت بیشتری داشته باشند؛ چراکه فعالیت در صرافی‌های خارجی همیشه با اما و اگر و ابهام روبه‌رو بوده و به نظر می‌رسد در صورت تغییر سیاست‌های کلی صرافی خارجی (ازجمله اجباری شدن احراز هویت و تحریم ایرانیان) و همچنین در صورت بروز مشکلات امنیتی و هک، کاربران ایرانی نمی‌توانند مطالبات خود را از مرجعی مشخص و قدرتمند پیگیری کنند و در معرض ریسک بیشتری هستند.

در حال حاضر صرافی‌های معتبر رمزارزی در ایران حضور دارند که با یک رگولاتوری مطمئن می‌توان اطمینان کاربران را به آنها دوچندان کرد و با آگاهی بیشتر کاربران، جلوی خروج سرمایه از کشور را گرفت. واقعیت آن است که در حال حاضر صرافی‌های داخلی و پلتفرم‌های تبادل رمزارز ایرانی سال‌هاست با حساسیت‌های فراوان از سوی رگولاتوری به‌سختی فعالیت می‌کنند و بارها نیز با تهدید بسته‌شدن و توقف فعالیت مواجه شده‌اند، اما به هر ترتیب توانسته‌اند موقعیت خود را حفظ کنند و با تقویت جایگاه خود به‌دنبال رگولاتوری دقیق فعالیت خود هستند.

توجه به این نکته ضروری است که در داخل ایران کاربران به‌آسانی می‌توانند به مدیران ارشد صرافی‌ها و نهادهای نظارتی و قضایی دسترسی داشته باشند. به نظر می‌رسد آگاهی‌بخشی و رگولاتوری این حوزه بیش از هر زمانی می‌تواند از چنین بحران‌هایی پیشگیری کند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/09gc
4 نظرات
  1. صادق می گوید

    الان اون آقای نمیانده مجلس یا اون سرهنگ فلانی یهو شدن رفیق ما؟

    بستر درست برای فعالیت صرافی درست درمون ایرانی رو فراهم کنن اگر را میگن

    این صرافی کوینکس همیشه کنار ما بوده، الانم برعکس تمامی مسئولین ایران، کل مسئله رو گردن گرفته و مسئولیت‌پذیر بوده، و ازمون خواسته صبر کنیم، ما هم خیلی بیشتر از این آقایون به کوینکس اعتماد داریم

  2. زهرا می گوید

    من هم جزو کاربران کوینکسم
    تو این چند سال که با کوینکس کار کردم اصلا مشکلی نداشتم و تنها صرافی بود که هوای ایرانی هارو داشت
    با اینکه الان با مشکل روبرو هس ولی مطمئنم تا چند روز درست میشه
    کوینکس صرافی واقعا معتبریه

  3. ahmad می گوید

    من چندین ساله که با کوینکس دارم کار میکنم و این مشکل هک برای خیلی از صرافی ها قبلا هم پیش اومده ولی با پوشش خیلی خوبی که کوینکس داده واقعا خیالم راحت شد از هر نظر از گروهای تلگرامیش بگیر تا تویتر مدیرش تا هرچیز دیگه خدایی دمشون گرم

  4. سینا می گوید

    من الان تقریبا ۴ سال که با کوینکس کار میکنم و واقعا خیلی ترسیدم وقتی خبر دزدی کره‌ی شمالیِ … رو شنیدم، اما خیلی سریع خود کوینکس واکنش نشون داد و اینکه تضمین داد ۱۰۰ درصد دارایی کاربران رو محفوظ نگه میداره خیلی خیالم راحت تر شد
    از اون گذشته نباید از حق بگذریم و حتی بایننس رو هم هک کرده بودن!! و اینکه کوینکس همیشه تنها صرافی بوده که با کاربرای ایرانی هیچ مشکلی نداشته و تو بدترین شرایط کنار ما بوده، الان هم نوبت ایرانیاس که جبران کنن و اجازه بدن که این مشکل حل بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.