رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

گفتگو با مدیرعامل وینداد در الکامپ 26 / ارائه آنلاین خدمات حقوقی به کسب‌وکارهای رمزارزی

بیست‌وششمین دوره نمایشگاه الکامپ بعد از چهار سال وقفه با شعار «آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال» در حال برگزاری است. حضور کسب‌وکارهای رمزارزی در این دوره پررنگ‌تر و جدی‌تر شده است. همچنین به دلیل رشد اکوسیستم رمزارزی ایران، این مجموعه‌ها با چالش‌های حقوقی بیشتری مواجه شده‌اند. وینداد به عنوان پلتفرم آنلاین خدمات حقوقی، خدماتی ویژه کسب‌وکارهای رمزارزی ارائه می‌دهد.

در همین راستا در نمایشگاه الکامپ بیست‌وششم با محمدحسین امیری، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل وینداد در خصوص خدمات و ویژگی‌های این مجموعه به گفتگو پرداختیم.


وینداد در ابهام رگولاتوری به کسب‌وکارهای رمزارزی خدمات حقوقی ارائه می‌دهد


وینداد ارائه‌دهنده آنلاین خدمات حقوقی تخصصی کسب‌وکارهاست و به گفته امیری تا به حال بالغ بر هشت هزار کسب‌وکار از خدمات ۳۶۰ درجه حقوقی این مجموعه استفاده کرده‌اند.

تمرکز وینداد، سرویس‌دهی به کسب‌وکارهای متوسط و کوچک‌مقیاس با کمتر از صد و پنجاه کارمند است. این مجموعه به مجموعه‌ها در حوزه‌های کاری متفاوت خدمات ارائه می‌دهد. یکی از حوزه‌هایی که به صورت تخصصی از وینـداد استفاده می‌کنند، کسب‌وکارهای رمزارزی و صرافی‌های ارز دیجیتال هستند.

محمدحسین امیری در خصوص خدمات حقوقی قابل‌ارائه به صرافی‌ها در فضایی که هنوز رگولاتوری دقیقی صورت نگرفته است به رسانه رمزارز گفت: «در کل صنعت بلاکچین، چه در حوزه تبادل، چه ماینینگ و چه سایر حوزه‌ها، کسب‌وکارها با ریسک‌ها و چالش‌های متعددی مواجه هستند؛ زیرا این فضا هنوز تنظیم‌گری نشده است و رگولاتور نیز نسبت به آن بدبین است».

امیری ادامه داد: «ما طی سال‌های اخیر در این حوزه اقدامات آکادمیک داشتیم؛ یعنی در خصوص قوانین کشورهای دیگر را به طور دقیق تحقیقات انجام دادیم و قوانین پولی بانکی و پولشویی و مالی داخلی کشور را بررسی کردیم. زیرا کسب‌وکارهای رمزارزی به صورت غیرمستقیم با این قوانین داخلی مواجه هستند».

به گفته امیری، پس از این مرحله، وینداد به صورت عملی اقدام به فعالیت در حوزه حقوقی کسب‌وکارهای رمزارزی کرده و با کسب‌وکارهای مختلفی از جمله نوبیتکس، یوبیتکس، داراماینر، بیت‌پین، بینوست، ضرب، میهن بلاکچین و سایر کسب‌وکارهای بلاکچینی همکاری داشته و به صورت مستقیم به آن‌ها خدمات حقوقی ارائه داده است.

وینداد همچنین در حوزه قراردادهای محرمانگی، قراردادهای همکاری و بازرگانی و مالکیت فکری و اقدامات علیه کلاهبرداری و فیشینگ و سایت‌های جعلی، خدماتی به کسب‌وکارهای این حوزه ارائه داده است.


وینداد یک موسسه حقوقی نیست؛ بلکه مجموعه‌ای فناوری‌محور است


امیری تاکید کرد: «خدمات وینداد در گام اول به صورت مشاوره به کسب‌کارهاست اما پس از آن وارد فاز اجرایی می‌شویم. کسب‌وکارها با دریافت اشتراک حقوقی وینـداد، یک تیم حقوقی ده نفره را برای مدتی مشخص به استخدام خود درمی‌آورند و بدون محدودیت از خدمات حقوقی آن‌ها استفاده می‌کنند».

تیم حقوقی وینداد، تخصص‌های مختلفی را در بر می‌گیرد؛ از جمله حقوق خصوصی، حقوق مالکیت فکری، حقوق ثبت، حقوق تجارت بین‌الملل، حقوق عمومی، حقوق تجاری-اقتصادی و همچنین افرادی با دانش تخصصی کسب‌وکار مورد نظر.

مدیرعامل وینداد تاکید کرد: «وینداد یک موسسه حقوقی نیست؛ بلکه تک‌کمپانی است». امیری ادامه داد: «بنیان‌گذاران مجموعه وینداد، پیش‌زمینه فناوری و دولوپمنت دارند؛ تیم فنی وینداد به اندازه تیم حقوقی آن بزرگ است و دانش فنی را به تیم حقوقی منتقل می‌کند».


تقاضای خدمات کسب‌وکارهای بلاکچینی به رگولاتوری وابسته نیست


به گفته امیری، درخواست خدماتی که به این مجموعه ارائه داده می‌شود، بر اساس ترندهای بازار است و رابطه مستقیمی با بحث‌های رگولاتوری ندارد. او اشاره کرد: «مثلا در سال گذشته، بحث متاورس بسیار ترند بود و این نوع کسب‌وکارها به ما درخواست خدمات می‌دادند. در سال‌های گذشته، ماینینگ رایج بود و این کسب‌وکارها از ما خدمات دریافت می‌کردند و تقاضایی که به سمت مجموعه ما می‌آید، وابسته به اخبار و اقدامات رگولاتوری نیست».

امیری با اشاره به چالش‌های موجود برای به عهده گرفتن رگولاتوری حوزه رمزارز در میان نهادهای حاکمیتی، مطرح کرد: «گرچه این حوزه تنظیم‌گری دقیقی ندارد، اما مجموعه‌ای از قوانین و ضوابط برای آن از پیش موجود است».

او تاکید کرد صرافی رمزارزی که در حوزه مالی فعالیت دارد، عملا ذیل قوانین پولی-مالی با مسائل حقوقی مواجه است. امیری تاکید کرد: «قوانین کلی مالی کشور، شامل همه کسب‌‌وکارهای رمزارزی می‌شود؛ اما کارآفرینان ما اغلب از این قضیه آگاهی کافی ندارند و این موضوع برایشان مطرح شده است که در این حوزه قانونی وجود ندارد و با همین ذهنیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند».

به گفته امیری، مجموعه‌ای حقوقی مثل ویـنداد می‌تواند در کنار این کسب‌وکارها باشد تا آن‌ها از ابتدای امر فعالیت خود را منطبق با قوانین کلی پیش ببرند تا ساختارها و پایه‌های حقوقی کسب‌وکار بلاکچینی خود را اصولی بنا کنند و با چالش‌های کمتری مواجه شوند.

وینداد

دانش و تجربه عمیق وینداد در حوزه بلاکچین، مهم‌ترین وجه تمایز آن است


مدیر عامل وینداد در خصوص مزیت رقابتی این مجموعه برای ارائه خدمات به کسب‌وکارهای رمزارزی مطرح کرد: «وینـداد یک مجموعه حقوقی سنتی نیست و فاقد اشکالات نوع سنتی این موسسات است».

امیری ادامه داد: «ویـنداد به صورت تخصصی در حوزه کسب‌وکارها فعالیت می‌کند و وارد سایر حوزه‌ها از جمله امور حقوقی خانوادگی و املاک نشده است. این تخصصی بودن از جمله در حوزه بلاکچین، نقطه قوت وینـداد است».

به گفته امیری، یکی دیگر از تمایز‌های وینـداد، عملیاتی بودن این مجموعه است. او در این خصوص تاکید کرد که فعالیت وینداد، فراتر از مشاوره به کسب‌وکارهاست و همه امور حقوقی توسط تیم این مجموعه پیگیری می‌شود.

به بیان او، دسترسی یکی دیگر از ویژگی‌های خاص وینداد است. او مطرح کرد: «تقریبا 50 درصد از مشتریان وینداد از جمله بسیاری از کسب‌وکارهای صنعت بلاکچین، خارج از تهران حضور دارند و ممکن است به وکلا و متخصصان حقوقی بلاکچین دسترسی نداشته باشند». او اضافه کرد: «خدمات‌دهی آنلاین، دسترسی به وینداد را برای همه کسب‌وکارها آسان کرده است».

به عقیده مدیرعامل وینداد، پیش‌زمینه پررنگ در حوزه فناوری‌های روز، وینـداد را به مجموعه‌ای متمایز تبدیل کرده است. او ادامه داد: «این فناوری دسترسی به وینداد را تسهیل کرده است؛ در نتیجه با کسب‌وکارهای بیشتری همکاری می‌کنیم و هزینه ما برای مشتریان کم‌تر از مجموعه‌های سنتی است؛ درنتیجه قیمت‌گذاری مناسب‌تری را برای کسب‌وکارهای نوپا در نظر می‌گیریم».

به گفته امیری، دانش و تجربه عمیق این مجموعه در حوزه بلاکچین، مهم‌ترین وجه تمایز وینداد برای کسب‌وکارهای این حوزه است.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/j6hs
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.