رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

کارمزد کمتر و مقیاس‌پذیری بیشتر در به‌روزرسانی دنکن/ ارتقای جدید اتریوم در شبکه اصلی آن فعال شد

ارتقای دنکن (Dencun) در 13 مارس 2024 (23 اسفند 1402) در ساعت 13:55 به وقت UTC با موفقیت در شبکه اصلی اتریوم فعال شد. دنکن به‌عنوان مهم‌ترین ارتقای اتریوم پس از آپدیت شاپلا (Shapella) در آوریل 2023 شناخته می‌شود. این ارتقا شامل 9 پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP) است که به طور کلی به دنبال افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه‌های تراکنش در اتریوم هستند.

با توجه به گزارش فیدلیتی اینوستمنت (Fidelity Investments)، مزایای این ارتقا برای همه افراد به صورت آنی قابل لمس نخواهد بود. کاربرانی که به دنبال کارمزدهای پایین‌تر هستند، به احتمال زیاد باید از راه‌حل‌های لایه‌دو استفاده کنند که ممکن است به معنای پذیرش ریسک در زمینه تمرکززدایی و امنیت باشد. کارمزد گس در شبکه اصلی اتریوم همچنان بالاست و بیش از 72 گوی باقی مانده است؛ به این معنی که برای تراکنش‌هایی مانند سوآپ و فروش NFT هزینه قابل‌ توجهی وجود دارد.

ارتقای دنکن به‌ طور قابل توجهی کارمزد تراکنش‌ها در لایه‌دو اتریوم را کاهش داده است زیرا ارتقای دنکن شامل EIP-4844 است که به‌عنوان «داده‌های گذرا» یا «پروتودانکشاردینگ» شناخته می‌شود و این فناوری به طور مؤثر تراکنش‌ها را فشرده می‌کند و فضای بلاک را آزاد می‌کند؛ در نتیجه، هزینه‌های پردازش تراکنش‌ها به‌ طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنین این ارتقا می‌تواند به افزایش ظرفیت شبکه اتریوم و پردازش تراکنش‌های بیشتر در ثانیه کمک کند و در نهایت کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت تراکنش‌ها می‌تواند اتریوم را برای کاربران جدید جذاب‌تر کند.

نیک بوندی، یکی از بنیانگذاران Optimism در این‌باره گفت: «این یک نقطه عطف بزرگ برای اتریوم و راه‌حل‌های لایه‌دو است. ما شاهد آغاز عصر جدیدی از مقیاس‌پذیری و کارمزدهای پایین برای همه هستیم.»

فعال شدن ارتقای دنکن در شبکه اصلی اتریوم گامی مهم در جهت ارتقای این پلتفرم و افزایش کارایی آن است. انتظار می‌رود این ارتقا تأثیرات مثبتی بر هزینه‌های تراکنش، مقیاس‌پذیری و جذب کاربران جدید داشته باشد و به دلیل خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به ارتقای دنکن و احتمال تأیید ETF اتریوم در ماه مه سال جاری، قیمت اتریوم روند افزایشی داشته باشد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/2sgb
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.