رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

بانک مرکزی ایالات متحده در مسیر کاهش نرخ بهره / افزایش قیمت بیت‌کوین کاهش نرخ بهره را به تعویق می‌اندازد

جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو می‌گوید که این بانک مرکزی به این اطمینان نزدیک شده که می‌تواند کاهش نرخ بهره را آغاز کند. این خبر باعث تقویت امیدها به کاهش هزینه‌های استقراض توسط بانک مرکزی در ماه‌های آینده شده است.

پاول روز پنجشنبه به سناتورهای آمریکایی گفت که کمیته بازار آزاد فدرال، تقریباً دو سال با افزایش نرخ بهره، تورم را مهار کرده و الان در مسیر درستی در سیاست پولی قرار دارد. همزمان با پاول، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز اعلام کرد که بانک مرکزی می‌تواند کاهش نرخ بهره را در ژوئن آغاز کند.

رئیس فدرال‌رزرو با اشاره به هدف نرخ بهره بانک مرکزی و برنامه آن برای کاهش نرخ بهره گفت: «ما منتظر هستیم تا اطمینان بیشتری پیدا کنیم که تورم به طور پایدار به سمت دو درصد حرکت می‌کند و وقتی به آن اطمینان برسیم که البته چندان هم از آن دور نیستیم، مناسب خواهد بود که سطح محدودیت را کاهش دهیم تا اقتصاد به سمت رکود نرود.»

با این ادعاهای پاول، به نظر می‌رسد فدرال‌رزرو سرانجام پس از ماه‌ها نگه‌داشتن نرخ‌ در بالاترین حد 23ساله بین 5.25 درصد تا 5.50 درصد در حال آماده شدن برای تسهیل سیاست پولی است.

پاول تکرار کرد که فدرال‌رزرو برای کاهش نرخ‌ها در مقطعی از امسال باز است. با این‌ حال، او تأکید کرد که این باید با شواهد قانع‌کننده‌ای همراه باشد که نشان دهد تورم در مسیر درست قرار دارد.
اعضای کمیته تعیین نرخ فدرال‌رزرو در تاریخ ۲۰ مارس جلسه بعدی خود را برگزار خواهند کرد. انتظار می‌رود کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در این جلسه نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.

همچنین فدرال‌رزرو یک «نمودار نقطه‌ای» جدید منتشر کرد که نشان می‌دهد اعضای کمیته چند بار در سال ۲۰۲۴ نرخ بهره را کاهش خواهند داد؛ تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که فدرال‌رزرو در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، سه یا چهار بار نرخ بهره را کاهش دهد.


افزایش قیمت بیت‌کوین در مقابل کاهش نرخ بهره


در کنار خبرهای خوشی که با کاهش نرخ بهره به‌گوش می‌رسد، جی‌پی‌مورگان (J.P.Morgan Chase & Co)، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا در گزارشی به مشتریان خود هشدار داده که افزایش اخیر قیمت بیت‌کوین، ممکن است فدرال‌رزرو را برای به تعویق انداختن برنامه‌های خود برای کاهش نرخ بهره در سال جاری ترغیب کند. این بانک خاطرنشان کرد که افزایش قیمت بیت‌کوین می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای از افزایش تورم تلقی شود و فدرال‌رزرو را برای حفظ سیاست‌های پولی انقباضی خود تحت‌ فشار قرار دهد.

مارکو کولانوویک، استراتژیست ارشد جی پی مورگان، گفت: «اگر بیت‌کوین به افزایش خود ادامه دهد، ممکن است فدرال‌رزرو را متقاعد کند که نرخ‌ها را برای مدت طولانی‌تری در سطح فعلی نگه دارد.» با این حال، کولانوویک خاطرنشان کرد که اگر قیمت بیت‌کوین به طور قابل توجهی کاهش یابد، می‌تواند به فدرال‌رزرو فضای بیشتری برای کاهش نرخ بهره در سال جاری بدهد.

گزارش جی پی مورگان نشان می‌دهد که افزایش قیمت بیت‌کوین می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سیاست پولی ایالات متحده داشته باشد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/qi1z
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.