رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

در گفت‌وگو با مهدی سیلاوی، سرپرست محصول نوبیتکس مطرح شد / مسئولیت‌ پلتفرم‌های رمزارزی در برابر کاربران چیست؟

دیگر بر کسی پوشیده نیست که صرافی‌های رمزارز به پلتفرم‌های محبوب کاربران برای سرمایه‌گذاری‌های نوین تبدیل شده‌اند. اما باید توجه داشت قدم اول برای سرمایه‌گذاری در فضای رمزارزها انتخاب یک پلتفرم امن است که به کاربران خود اهمیت دهد و مسئولیت‌های خود را در قبال آنها بشناسد.

پلتفرم‌های ایمن اقدامات متنوعی برای حفاظت از کاربران خود در پیش می‌گیرند و سعی می‌کنند علاوه بر تأمین نیازهای کاربران در جهت حفظ امنیت آنها نیز بکوشند. نوبیتکس، یک صرافی رمزارز ایرانی است که سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کند و توانسته کاربران زیادی را جذب کند. مهدی سیلاوی، سرپرست محصول نوبیتکس در گفت‌وگو با «کارنگ» از مهم‌ترین مسئولیت‌های پلتفرم‌های رمزارز نسبت به کاربران‌شان می‌گوید. سیلاوی معتقد است برای اینکه کاربران جهت رفع نیازهای‌ خود سراغ پلتفرم‌های بعضاً ناامن خارجی نروند، باید نیازهای آنها در پلتفرم‌های داخلی تأمین شود.

شایان ذکر است که نوبیتکس یکی از حامیان رویداد ۹ ژانویه است که کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در روزهای ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه برگزار می‌کند. علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد دوروزه می‌توانند از طریق صفحه رویداد در ایوند ثبت‌نام خود را انجام دهند. مخاطبان رسانه رمزارز برای شرکت در این رویداد این امکان را دارند که با استفاده از کد ramzarzmedia، از تخفیف ۵۰درصدی بلیت این رویداد برخوردار شوند.

مهم‌ترین مسئولیت‌هایی که یک پلتفرم رمزارز نسبت به کاربران خود دارد چه مواردی هستند؟

 امنیت دارایی و برآورده کردن نیازهای کاربر از یک بازار مالی را می‌توان از مهم‌ترین مسئولیت‌های یک پلتفرم رمزارز نسبت به کاربران دانست. پلتفرم رمزارز باید چندین پارامتر را برای نگهداری امن دارایی و اطلاعات کاربران رعایت کند. نگهداری دارایی‌ها به شکل کاملاً سرد (cold storage) و ایمن بودن دارایی‌ها در برابر حملات، ذخیره‌سازی همه اطلاعات مشتریان به‌صورت رمزنگاری‌شده، ارزیابی‌های مداوم امنیتی، استقرار سرورها در ایران، تغییر دوره‌ای آدرس کیف‌پول‌ها، ساختار چندامضایی برای انتقال دارایی‌ها و پشتیبانی از بلاکچین اختصاصی توکن‌های لیست‌شده، نکاتی هستند که از سمت پلتفرم باید به‌دقت مد نظر قرار گیرند.

اجباری کردن شناسه دوعاملی برای ورود و برداشت رمزارز از حساب، ارسال کد آنتی‌فیشینگ برای برداشت دارایی از سوی کاربر، تماس تصویری با کاربر هنگام درخواست برداشت حجم بالای رمزارز برای اطمینان از اینکه خود کاربر اقدام به برداشت کرده است، هشدارهای امنیتی به کاربر برای جلوگیری از افتادن در دام کلاهبرداران و طرح‌های فیشینگ، مسدود کردن آدرس‌های مرتبط با پروژه‌های کلاهبرداری و قمار و… از دیگر اقداماتی هستند که پلتفرم‌ها باید برای ارتقای امنیت دارایی کاربر و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی مجرمان انجام بدهند.

 مسئله دیگر رفع همه نیازهای کاربر است. تنوع کوین‌هایی که در صرافی لیست می‌شود یکی از نیازهای کاربران است، اما پلتفرم در عین توجه به این نیاز، باید به نکاتی مثل عبور کوین از فضای هیجانی، لیست شدن کوین در بازارهای معتبر جهانی، بالا بودن تعداد هولدرهای کوین، مارکت‌کپ، توکنومیکس یا اقتصاد کوین (به این معنی که کوین چه پشتوانه‌ای دارد و چگونه خلق می‌شود)، کاربرد کوین در فضای بلاکچین و همچنین کامیونیتی کوین توجه کند. موارد مذکور باید از سوی پلتفرم قبل از لیست شدن کوین‌ها در نظر گرفته شود تا ریسک کاربر را در خرید یک رمزارز تا حد امکان کاهش دهد. برای مثال با وجود درخواست‌های متعدد کاربران برای لیست کردن رمزارزهای په‌په و سیف‌مون، نوبیتکس از لیست کردن این کوین‌ها خودداری کرد. تجربه نشان داد این کار به نفع کاربر است.

 غیر از تنوع کوین، نیازهای دیگری که در پلتفرم‌های خارجی نیز وجود دارد؛ ازجمله خریدوفروش تعهدی و ضریب در این نوع معاملات، استیکینگ، ییلدفارمینگ، ارائه کیف پول غیرمتمرکز و غیره. برای اینکه کاربر برای بهره‌مندی از این امکانات ناچار به استفاده از پلتفرم‌های بعضاً ناامن خارجی نشود، باید این امکانات در پلتفرم‌های داخلی تأمین شود. در حال حاضر به همین دلیل، این سرویس‌ها در نوبیتکس وجود دارند و کاربران می‌توانند از آنها استفاده کنند.

 آیا پلتفرم‌ها در زمینه آموزش کاربران خود در حوزه رمزارزها مسئولیت دارند؟

هرچه دانش کاربر، چه در انجام معامله و کسب سود و چه در تأمین امنیت خود بالاتر باشد و آموزش ببیند، پلتفرم نیز از این آگاهی او منتفع می‌شود. از این رو به نفع پلتفرم‌های شفاف و امن است که کاربرشان دانش و آگاهی بیشتری داشته باشد. این آموزش‌ها شامل دوره‌های آموزشی استفاده از سرویس‌های مختلف پلتفرم، دوره‌های آموزشی مدیریت دارایی یا ترید، دوره‌های آموزشی ارتقای امنیت، دوره‌های مفاهیم پایه، هشدارهای جلوگیری از افتادن در دام کلاهبرداران و… می‌شود. در حال حاضر آکادمی و مجله نوبیتکس این خدمات را به‌عنوان مسئولیت آموزشی این پلتفرم در اختیار کاربران قرار داده است.

در صورت فوت یک کاربر، مسئولیت یک صرافی در قبال دارایی‌های دیجیتالی که فرد مذکور در صرافی دارد به چه شکل است و چه روالی برای آن در نظر گرفته شده است؟

در موارد فوت کاربر، ابتدا خانواده متوفی فوت او را از طریق پشتیبانی اعلام می‌کنند و پس از آن، وقتی برای حضور وراث و درخواست رسمی انتقال دارایی تعیین می‌شود. مدارکی مثل گواهی فوت، دادنامه حصر وراثت، مدارک سجلی و وکالت‌نامه رسمی تسویه دریافت می‌شود و پس از بررسی مدارک و بر اساس نامه حصر وراثت، سهم‌الارث هر یک از وراث به حساب آنها واریز می‌شود. معمولاً افراد می‌خواهند دارایی رمزارز متوفی تبدیل به ریال شده و به حساب بانکی‌شان واریز شود. بعضاً وراث می‌گویند در نوبیتکس حساب کاربری دارند و عین رمزارز به کیف پول آنها در حساب کاربری نوبیتکس‌شان منتقل می‌شود. تمامی این مراحل از اعلام خانواده متوفی تا بررسی مدارک و انتقال وجه حداکثر در پنج‌ روز انجام می‌شود.

برخی معتقدند پلتفرم‌های مبادلات رمزارز باید شامل ابزارهای تحلیلی باشند که به معامله‌گران اجازه دهد با پشتوانه داده‌ها درباره فرصت‌های معاملاتی مختلف تصمیم‌گیری کنند تا بتوانند تصمیم‌گیری بهتری در مورد سرمایه‌گذاری‌های خود داشته باشند. شما چقدر به این شاخص‌ها از قبیل Moving Average (MA)، Moving Average Convergence Divergence (MACD) یا Relative Strength Index (RSI) معتقد هستید؟ چون فکر می‌کنم پیش‌نیاز بهره‌بردن از این شاخص‌ها آموزش کاربران در این‌ خصوص و آشنایی آنها با این مقوله‌هاست. اما هرچه جلوتر می‌رویم تعداد کاربران حرفه‌ای بیشتر می‌شود و احتمالاً توجه به این مسائل از سمت آنها افزایش می‌یابد.

 به طور کلی یک پلتفرم مبادلاتی رمزارز توصیه‌ای به خریدوفروش یک رمزارز خاص یا استفاده از یک شاخص خاص برای تحلیل ازجمله اندیکاتورهایی که به آنها اشاره کردید نمی‌کند، اما باید زیرساخت‌های لازم را برای استفاده از این ابزارها و انواع تحلیل‌ها فراهم کند، به طوری که کاربران بتوانند تحلیل‌های خودشان را اعمال کنند و حتی آموزش این تحلیل‌ها می‌تواند مفید باشد. البته درباره مفید و مؤثر بودن هر یک از این شاخص‌ها در سطح دنیا اختلاف نظر وجود دارد، اما نوبیتکس امکان تحلیل را از طریق چارت‌های معاملاتی روی قیمت‌های نوبیتکس و قیمت‌های جهانی هم به تومان و هم به تتر دارد. همچنین نمودارهای دیگری ازجمله عمق بازار و نقشه بازار در اپلیکیشن و سایت ارائه می‌دهد که روی آنها انواع شاخص را می‌توان به طور هم‌زمان اعمال کرد تا کاربر بر اساس آنها تصمیم بگیرد. در عین حال توصیه‌ای به استفاده از یک شاخص خاص نداریم و کاربران را به یادگیری بیشتر تشویق می‌کنیم. هرچه تحلیل‌ها عمیق‌تر باشند نهایتاً تصمیمی که برای سرمایه‌گذاری گرفته می‌شود تصمیم بهتری است. در کنار این موارد، تحلیل‌های فاندامنتال هم برای سرمایه‌گذاری بلندمدت‌تر در بحث رمزارزها مفید است.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/qb2r
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.