رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

کناره‌گیری چانگ‌پنگ ژائو و جایگزینی تنگ به سمت مدیرعاملی / بایننس ۴.۳ میلیارد دلار جریمه پرداخت می‌کند

صرافی رمزارز بایننس متهم به نقض تحریم‌ها و قوانین انتقال پول شد و با پرداخت 4.3 میلیارد دلار موافقت کرد تا اتهامات مربوط به «یکی از بزرگ‌ترین جریمه‌هایی» که ایالات متحده تاکنون از یک متهم شرکتی دریافت کرده را برطرف کند.

بنیان‌گذار صرافی بایننس، چانگ‌پنگ ژائو در سیاتل به اتهاماتی که شخصاً با آن روبه‌رو بود اعتراف کرد و با پرداخت ۵۰ میلیون دلار جریمه و همچنین کناره‌گیری از سمت مدیرعاملی موافقت کرد. ریچارد تنگ، رگولاتور سابق ابوظبی و سپس رئیس بازارهای منطقه‌ای بایننس به‌عنوان مدیرعامل منصوب خواهد شد.

بر اساس یک پرونده قضایی در روز سه‌شنبه، بایننس به عدم اجرای برنامه مناسب مبارزه با پول‌شویی، اداره یک تجارت انتقال پول بدون مجوز و نقض قانون تحریم‌ها متهم شد. طبق پرونده دیگری، ژائو به نقض قانون رازداری بانکی و واداشتن یک مؤسسه مالی به نقض BSA اعتراف کرد. وزارت دادگستری ایالات متحده گفت که جریمه او در مقابل مبلغی که به کمیسیون معاملات آتی کالا بدهکار است، محاسبه می‌شود.

دادستان کل بایننس گفت: «کارمندان بایننس می‌دانستند و بحث می‌کردند که این شرکت به هزاران کاربر در کشورهای تحریم‌شده خدمات‌رسانی می‌کند و می‌دانستند که تسهیل تراکنش بین کاربران آمریکایی و کاربران در کشورهای تحریم‌شده نقض قوانین ایالات متحده است، اما به هر حال این کار را انجام داده‌اند.»

گارلند گفت: «4.3 میلیارد دلاری که بایننس می‌پردازد، یکی از بزرگ‌ترین جریمه‌هایی است که تاکنون از یک متهم شرکتی دریافت شده است. جریمه کلی صرافی 4.3 میلیارد دلار باقی می‌ماند و مقداری نیز به هر آژانس واریز می‌شود.»

به طور جداگانه، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده و کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) تسویه حساب خود را با بایننس اعلام کردند. جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا خاطرنشان کرد که تسویه حساب بایننس با سازمان‌های نظارت بر پول‌شویی و تحریم‌های وزارت خزانه‌داری بزرگ‌ترین مورد در تاریخ خزانه‌داری بوده است.

بایننس باید به مدت سه سال یک ناظر انطباق مستقل را منصوب کند و تلاش‌های خود را در زمینه انطباق در کنار جریمه‌ها به دولت ایالات متحده گزارش دهد. ژائو از «هرگونه دخالت در حال حاضر یا در آینده در عملیات یا مدیریت» بایننس منع شده است؛ اگرچه این ممنوعیت سه سال پس از تعیین مدت‌زمان تعیین‌شده برای نظارت به پایان می‌رسد.

حل و فصل پرونده بایننس نشان‌دهنده یکی دیگر از پیروزی‌های بزرگ دولت ایالات متحده در برابر یک بازیگر بزرگ ارزهای دیجیتال است که تنها چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که سم بنکمن‌فرید، بنیان‌گذار اف‌تی‌ایکس به اتهام کلاهبرداری و توطئه مرتبط با صرافی کریپتوی خود مجرم شناخته شد.


عقاید ژائو برایش دردسرساز شد


بر اساس پرونده تشکیل‌شده، ژائو رشد، سهم بازار و سود بایننس را بر پیروی از قوانین بانکی ایالات متحده در اولویت قرار داده است. ژائو به کارمندانش گفت: «درخواست برای بخشش بهتر از اجازه گرفتن است.» این طرز فکر در عملیات بایننس نفوذ کرده بود. او مراقب بود که بایننس اطلاعات مربوط به احراز هویت در مورد کاربرانش جمع‌آوری نکند، زیرا معتقد بود که از رشد و جذابیت آن جلوگیری می‌کند.

چنین نظارت‌هایی بایننس را در معرض خطر زیر پا گذاشتن چندین قانون ایالات متحده ازجمله قوانین تحریم قرار می‌دهد. طبق پرونده‌های دادگاه، کارکنان ژائو به او هشدار داده‌اند که این صرافی به کاربران کشورهای تحریم‌شده خدمات‌رسانی می‌کند.


واکنش بایننس


بایننس در یک پست وبلاگی «قطعنامه‌هایی» را که با آژانس‌های مختلف نامبرده به دست آورده، تأیید کرد و گفت که این صرافی در چند سال گذشته برای بازسازی کار کرده و به «رهبری جدید… با تجربه انطباق عمیق» اشاره کرد.

در این پست وبلاگ آمده است: «ما مطمئن هستیم که بایننس به‌عنوان یک شرکت قوی‌تر ظاهر می‌شود و پایه‌های اولیه ۵۰ سال آینده را می‌سازیم.»

تنگ، رئیس جدید این صرافی گفت که بایننس هنوز حدود 150 میلیون کاربر و هزاران کارمند دارد. او در توییت خود گفت: « تمرکز من بر این موارد خواهد بود: اطمینان دادن به کاربران مبنی بر اینکه می‌توانند به قدرت مالی، امنیت و ایمنی شرکت اطمینان داشته باشند و با تنظیم‌کننده‌ها همکاری می‌کنند تا استانداردهای بالایی را در سطح جهانی حفظ کنند که نوآوری را تقویت می‌کند و در عین حال حمایت‌های مهمی از مصرف‌کننده در همکاری با شرکا برای پیشبرد رشد و پذیرش وب 3 فراهم می‌کنند.» ژائو گفت که ممکن است به سرمایه‌گذاری خرد در پروژه‌های مختلف بپردازد و همچنین به امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) توجه داشته باشد.


اقدام وزارت دادگستری ایالات متحده


وزارت دادگستری اوایل روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک کنفرانس مطبوعاتی برای اعلام آنچه به‌عنوان «اقدامات قابل توجه برای اجرای ارزهای دیجیتال» توصیف می‌کند، با حضور ریک گارلند، دادستان کل؛ جانت یلن، وزیر خزانه‌داری؛ لیزا موناکو، معاون دادستان کل و راستین بهنام، رئیس CFTC برگزار خواهد کرد. موناکو در جریان کنفرانس مطبوعاتی گفت که اقدام روز سه‌شنبه پیامی غیر قابل انکار برای شرکت‌های ارز دیجیتال و دیفای ارسال کرد. هر یک از مقامات به تخلفات ادعایی بایننس اشاره کردند که شامل رویه‌های ضعیف ضد پول‌شویی می‌شود.

موناکو گفت: «بایننس طی پنج سال در حین ایجاد یک تجارت با مشتریان آمریکایی، نزدیک به یک میلیارد دلار پرداخت غیرقانونی را با کشورها و افراد تحریم‌شده امکان‌پذیر کرد.»

بلومبرگ که برای اولین‌بار گزارش داد کنفرانس مطبوعاتی روز سه‌شنبه درباره بایننس خواهد بود، روز دوشنبه اعلام کرد که بایننس می‌تواند با جریمه چهار میلیارد دلاری و تعویق تعقیب قضایی، اتهامات وزارت دادگستری را برطرف کند. رویترز بعداً تأیید کرد که این اطلاعیه جزئیات معامله وزارت دادگستری با بایننس را توضیح می‌دهد. وال استریت ژورنال ابتدا گزارش داد که ژائو از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/5d26
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.