رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

اصلاحیه آیین‌نامه استخراج رمزدارایی ابلاغ شد / بانک مرکزی مکلف شد دستورالعملی جهت به‌کارگیری رمزدارایی تولیدی برای واردات و رفع تعهدات ارزی تدوین کند

اصلاحیه آیین‌نامه استخراج رمزارزها از سمت معاونت ریاست‌جمهوری ابلاغ شد. در متن این نامه، در تاریخ ۳۰ مردادماه عنوان شده است: «هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ به پیشنهادهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت نیرو و به استناد اصل یکصدوسی و هشتم قانون اساسی تصویب کرده است که آیین‌نامه استخراج رمزدارایی‌ها موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۵۱۴۵۵/ت ۵۹۳۶۸هـ مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۲ به شرحی که در ادامه می‌آید، اصلاح شود.»

بر اساس این اصلاحیه وزارت صمت موظف است با همکاری بانک مرکزی نسبت به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم جهت ثبت و بهره‌مندی از رمزدارایی‌های دست اول استخراج‌شده در داخل کشور به منظور واردات در سامانه مربوط اقدام کند. همچنین بانک مرکزی مکلف است نسبت به تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های به‌کارگیری رمزدارایی دست‌اول تولیدشده در داخل کشور به منظور واردات در چهارچوب مقررات و دستورالعمل‌های رفع تعهدات ارزی بانک مرکزی اقدام کند.»

در ادامه متن پیشین این مصوبه و اصلاحیه جدید آن را خواهید خواند.

اصلاحیه آیین‌نامه استخراج رمزدارایی ابلاغ شد / بانک مرکزی مکلف شد دستورالعملی جهت به کارگیری رمزدارایی تولیدی برای واردات و رفع تعهدات ارزی تدوین کند

اصلاحات ماده ۱ آیین‌نامه استخراج رمزدارایی


ماده ۱، بند ۵:

استخراج رمزدارایی: نوعی خلق رمزدارایی است که در آن کاربران عضو یک شبکه دفتر کل توزیع‌شده، به ازای اثبات انجام یک کار معین (فعالیت پردازشی) یا بر اساس دیگر رویه (پروتکل)های اجماع، مکان به‌روزرسانی دفتر کل آن شبکه تراکنش‌های صحیح را فراهم و متناسب با سهم خود در کل تلاش اعضای شبکه، رمزدارایی استخراج‌شده و کارمزدهای تعیین‌شده روی هر تراکنش را دریافت می‌کنند.

اصلاحیه:

واژه «خلق» در این بند به واژه «تولید» و عبارت «مکان به‌روزرسانی دفتر کل آن شبکه تراکنش‌های صحیح را فراهم و متناسب با سهم خود در کل تلاش اعضای شبکه، رمزدارایی استخراج‌شده و کارمزدهای تعیین‌شده روی هر تراکنش را دریافت می‌کنند» به عبارت «رمزدارایی استخراج‌شده را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند» اصلاح می‌شود.

ماده ا، بند ۶:

مراکز استخراج رمزدارایی عادی: شخصیت حقوقی سرمایه‌گذار که با اخذ مجوزها و تأمین انرژی لازم در چهارچوب این آیین‌­نامه و دستورالعمل‌های آن، با خرید، نصب و راه‌اندازی تجهیزات پردازشی، به عملیات استخراج رمزدارایی می‌پردازد.

اصلاحیه:

پیش از عبارت «حقوقی»، عبارت «حقیقی یا» اضافه می‌شود.

ماده ۱، بند ۷:

مراکز استخراج رمزدارایی بزرگ‌مقیاس: نوعی از مراکز استخراج رمزدارایی که در آن استخراج به صورت تجمیعی و متمرکز در مقیاس بالا صورت می‌پذیرد و خدمات میزبانی تجهیزات استخراج مجاز و قانونی، به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می‌‏شود.

اصلاحیه:

پس از عبارت «استخراج رمزدارایی که»، عبارت «صرفاً توسط شخصیت حقوقی ایجاد می‌شود و » اضافه می‌شود.

اصلاحیه آیین‌نامه استخراج رمزدارایی ابلاغ شد / بانک مرکزی مکلف شد دستورالعملی جهت به کارگیری رمزدارایی تولیدی در کشور به منظور واردات و رفع تعهدات ارزی تدوین کند

اصلاحات ماده ۲ آیین‌نامه ماینینگ


ماده ۲:

هرگونه فعالیت مربوط به استخراج رمزدارایی اعم از واردات، تولید، فروش و تعمیرات تجهیزات صرفاً با دریافت مجوز از وزارت صمت و از طریق رویه قانونی تجاری و گمرکی مجاز است. با واردکنندگان متخلف حسب مورد مطابق قانون امور گمرکی ـ مصوب ۱۳۹۰ ـ ، قانون مقررات صادرات و واردات ـ مصوب ۱۳۷۲ـ و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ مصوب ۱۳۹۲ـ و با تولیدکنندگان و فروشندگان متخلف حسب مورد مطابق با قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی ـ مصوب ۱۳۸۹ ـ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد ـ مصوب ۱۳۹۶ ـ با اصلاحات بعدی آنها برخورد خواهد شد.

اصلاحیه:

در صدر ماده پس از عبارت «استخراج رمزدارایی»، عبارت «و بهره‌برداری از آنها» اضافه می‌شود.

ماده ۲، تبصره ۴:

صدور هرگونه مجوز استخراج رمزدارایی توسط وزارت صمت یا سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، برای متقاضیان برق پس از هماهنگی با وزارت نیرو و برای متقاضیانی که برای استخراج نیازمند تأمین گاز یا سوخت فسیلی هستند، پس از هماهنگی با وزارت نفت است.

اصلاحیه:

عبارت «مجوز استخراج رمزدارایی» به عبارت «از مجوزهای موضوع این ماده» اصلاح می‌شود.

ماده ۲، تبصره ۶:

هرگونه واگذاری به غیر یا تغییر در تعداد و نوع تجهیزات استخراج رمزدارایی برای دارندگان مجوز مرکز استخراج رمزدارایی باید به صورت دوره‌های سه‌ماهه در سامانه وزارت صمت ثبت و مجوز مربوط نیز اصلاح شود.

اصلاحیه:

عبارت «دوره‌های سه‌ماهه» به واژه «آنی» اصلاح می‌شود.

اضافه شدن تبصره جدید به ماده ۲: تبصره ۸- سقف مجاز استخراج رمزدارایی در کشور با همکاری بانک مرکزی (مسئول) و وزارتخانه‌های نیرو، صنعت، معدن و تجارت و نفت تعیین می‌شود.»

اصلاحیه آیین‌نامه استخراج رمزدارایی ابلاغ شد / بانک مرکزی مکلف شد دستورالعملی جهت به کارگیری رمزدارایی تولیدی برای واردات و رفع تعهدات ارزی تدوین کند

اصلاحات ماده ۶ آیین‌نامه استخراج رمزدارایی


تبصره ۱- دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی با درخواست وزارت نیرو مکلفند حداکثر همکاری برای شناسایی و مقابله با استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز را با وزارت نیرو به عمل آورند» به این ماده اضافه می‌شود.


اصلاحات ماده ۷ آیین‌نامه استخراج رمزارز


ماده ۷:

مراکز استخراج رمزدارایی مجازند برق مورد نیاز خود را با یک یا ترکیبی از شیوه‌های زیر تأمین کنند:
۱ـ احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر یا خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر جدیدالاحداث که از زمان ابلاغ این آیین‌نامه، مطابق مقررات مصوب وزارت نیرو به بهره‌برداری خواهند رسید.
۲.ـ سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی یا استفاده از گواهی صرفه‌جویی انرژی تخصیص‌یافته در چهارچوب دستورالعمل بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌ زیست که توسط وزارت نیرو به تصویب می‌رسد.
۳ـ سرمایه‌گذاری در احداث و بهره‌برداری از نیروگاه حرارتی تولید برق با تأمین سوخت از محل گاز همراه (فلر).
۴ـ برای خرید برق از شبکه سراسری با دریافت انشعاب برق به جز در زمان محدودیت شبکه برق و سوخت، بهای هر کیلو‌وات‌ساعت برق مصرفی برابر با قیمت متوسط ریالی صادراتی برق براساس نرخ تسعیر سامانه نیما با کسر تخفیفات زیر تعیین می‌شود: الف ـ تخفیف ولتاژ اتصال به شبکه برق در جهت گسترش مراکز استخراج بزرگ‌مقیاس براساس دستورالعمل وزارت نیرو و حداکثر به میزان بیست درصد (۲۰%) قیمت متوسط ریالی صادراتی برق. ب ـ تخفیف مربوط به انجام تعهد ارزی براساس این آیین‌نامه حداکثر به میزان ده درصد (۱۰%).

اصلاحیه:

صدر بند ۴ در ماده ۷ به شرح زیر اصلاح می‌شود:
۴- خرید برق از شبکه سراسری با دریافت انشعاب برق به جز در زمان محدودیت شبکه برق و سوخت. در این روش بهای هر کیلو‌وات‌ساعت برق مصرفی پس از اعمال عوارض برق و مالیات بر ارزش افزوده، معادل قیمت متوسط ریالی صادراتی برق بر اساس نرخ ارز حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران با کسر تخفیفات زیر تعیین می‌‌شود:»

تبصره۲، ماده ۷:

بانک مرکزی موظف است با همکاری وزارت صمت حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین­­‌نامه، زیرساخت‌های عرضه رمزدارایی توسط مراکز استخراج و دستورالعمل شرایط تعهد ارزی و دریافت و بهره‌مندی از تعرفه‌های حمایتی را تدوین و ابلاغ کند.

اصلاحیه:

«بهای هر کیلووات‌ساعت برق مصرفی، بر اساس متوسط قیمت برق صادراتی و متوسط نرخ ارز این بند به صورت سه‌ماهه توسط وزارت نیرو به‌روزرسانی و اعلام می‌‌شود.»

بند ۵ از ماده ۷:

احداث نیروگاه حرارتی خارج از شبکه سراسری که تعرفه سوخت آن به ترتیب زیر تعیین می‌شود:

تعرفه انرژی = (تعرفه گاز/ تعرفه سوخت مایع)

الف ـ تعرفه گاز: نرخی که پس از اعمال عوارض گازرسانی و مالیات بر ارزش افزوده، معادل نرخ متوسط ریالی ماهانه صادراتی گاز با لحاظ نرخ تسعیر سامانه نیما باشد.

ب ـ تعرفه سوخت مایع: نرخی که پس از اعمال عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، معادل نرخ متوسط ماهانه تحویل روی کشتی (فوب) خلیج فارس با لحاظ نرخ تسعیر سامانه نیما باشد.

پ ـ نرخ­‌های مذکور در ابتدای هر ماه بر اساس قیمت‌های متوسط ماه قبل به­‌روزرسانی و اعلام می‌شود.

ت ـ معادل حجم گاز یا سوخت مایع مورد استفاده واحد استخراج رمزدارایی که رفع تعهد ارزی متناظر با آن در سامانه بانک مرکزی تأیید شود، گاز یا سوخت مایع با شصت و پنج درصد (۶۵%) نرخ تعیین‌­شده در این بند به آن واحد استخراج رمزدارایی اختصاص می‌یابد که قابل انتقال به سایر واحدهای استخراج رمزدارایی است.

اصلاحیه:

«احداث نیروگاه حرارتی خارج از شبکه سراسری که تعرفه سوخت آن به ترتیب زیر تعیین می‌شود:

الف) تعرفه گاز طبیعی: نرخی که پس از اعمال عوارض گازرسانی و مالیات بر ارزش افزوده، معادل نرخ متوسط ریالی ماهانه صادراتی هر مترمکعب گاز طبیعی با لحاظ نرخ ارز حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران باشد.

ب) تعرفه سوخت مایع: نرخی که پس از اعمال عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، معادل نرخ متوسط ماهانه هر لیتر سوخت مایع تحویل روی کشتی (فوب) خلیج فارس با لحاظ نرخ ارز حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران باشد.»

تبصره ۲، بند ۵، ماده ۷:

بانک مرکزی موظف است با همکاری وزارت صمت حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین­‌­نامه، زیرساخت‌های عرضه رمزدارایی توسط مراکز استخراج و دستورالعمل شرایط تعهد ارزی و دریافت و بهره‌مندی از تعرفه‌های حمایتی را تدوین و ابلاغ کند.

اصلاحیه:

«وزارت صمت موظف است با همکاری بانک مرکزی نسبت به فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم جهت ثبت و بهره‌مندی از رمزدارایی‌های دست‌اول استخراج‌شده در داخل کشور به منظور واردات در سامانه مربوط اقدام کند که در این ارتباط، متعاقباً بانک مرکزی مکلف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه و پس از فراهم شدن زیرساخت‌های مزبور، نسبت به تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های به‌کارگیری رمزدارایی دست‌اول تولیدشده در داخل کشور به منظور واردات در چهارچوب مقررات و دستورالعمل‌های رفع تعهدات ارزی بانک مرکزی اقدام کند.»

تبصره ۳، بند ۵، ماده ۷:

مقدار تعهد ارزی سالانه مراکز استخراج رمزدارایی برای استفاده از تخفیف مذکور، برمبنای متغیرهای تغییرات سالانه توان پردازشی در جهان، متوسط سالانه فناوری پردازشی جهانی (متوسط توان مورد نیاز به ازای هر واحد پردازش) و میانگین سالانه نرخ رمزدارایی مربوط و فروش ریالی در قالب بسترهای معاملاتی مجاز داخلی به‌صورت سالانه توسط وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صمت تهیه و به بانک مرکزی اعلام می‌شود.

اصلاحیه:

واژه «مقدار» به واژه «میزان» اصلاح می‌شود.

اضافه شدن بند جدید به ماده ۷: «تأمین برق از طریق تابلوی سبز بورس انرژی مطابق مقررات مصوب وزارت نیرو» به عنوان بند ۶ به این ماده اضافه می‌شود.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/h4n2
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.