رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

گفت‌وگو با حسین غضنفری به مناسبت رویداد نهم ژانویه / مشخص نبودن تکلیف قانون‌گذاری صرافی‌ها؛ یکی از مشکلات اصلی

رویداد نهم ژانویه برای سومین سال متوالی قرار است توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در تاریخ ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه برگزار شود. این رویداد با هدف گرد هم آمدن فعالان حوزه بلاکچین و رمزارز و تعامل آنها انجام خواهد شد.

حسین غضنفری، فعال حوزه رمزارز می‌گوید: «حوزه‌ای که از قدیم در آن فعالیت می‌کنم، حوزه دیجیتال‌مارکتینگ است. آخرین جای ایرانی که در آن کار کردم ونسی بود. قبل از آن هم ققنوس بود که آنجا مشاور سئو و دیجیتال‌مارکتینگ بودم. بعد از آن، همه پروژه‌هایم غیرایرانی بوده است.»


مهم‌ترین تغییرات اکوسیستم رمزارز در سال گذشته


او درباره تغییرات بازار رمزارزها در طول سال گذشته توضیح داد: «از منظر صنفی شاید نتوانم اظهار نظری داشته باشم زیرا من آدم صنفی نیستم و از حوزه قانون‌گذاری به دور هستم؛ اگرچه عضو انجمن بلاکچین هستم، اما چیزی که از دیدگاه عمومی حس می‌کنم و به نظرم در هر سیکلی از بازار تکرار می‌شود، این است که وقتی وارد مارکت‌ها می‌شویم یک مقداری هایپ‌ها کم می‌شود. برای مثال میل مردم برای آموزش کم می‌شود؛ در واقع میل مردم به سرمایه‌گذاری روی دانش خودشان کمتر می‌شود که یکسری اثرات مثبت و منفی را در پی خواهد داشت. اثر مثبت آن این است برای مثال فردی که کلاهبرداری می‌کند، فروشش کم می‌شود و اثر منفی آن هم این است که آن کسی که درست آموزش می‌دهد نیز دیگر مشتری نخواهد داشت.»

این فعال حوزه رمزارز در ادامه اضافه کرد: «اغلب آدم‌ها برعکس عمل می‌کنند؛ وقتی که یک بازاری شروع به رشد می‌کند به آن گرایش نشان می‌دهند و به دنبال یادگیری آن می‌روند و آن یکی دو سال قبلی که بازار راکد بوده و فرصت ورود یا تعامل را داشتند را از دست می‌دهند. موضوع بعدی، محدودسازی‌هایی است که بر صرافی‌ها اعمال می‌شود که از نظر من که ناظر بیرونی هستم بسیار بدیهی است که با اعمال این محدودیت‌ها فقط کانال فعالیت‌ها را تغییر می‌دهند. در واقع این محدودیت‌ها باعث می‌شود که در یک ساختار بسیار نامنظم، کانال‌ها و حفره‌هایی برای فعالیت پیدا شود که سختگیری‌های خوبی نیستند.»

حسین غضنفری درباره وضعیت صرافی‌های رمزارز ایرانی گفت: «یکسری سکون هم در یک سال گذشته داشتیم؛ به این معنا که کار مثبتی انجام نشد که این سکون، ماهیت منفی دارد و برمی‌گردد به همان قانون‌گذاری صرافی‌ها. در این راستا تکلیفی مشخص نیست که آیا ما می‌توانیم یک کسب‌وکاری داشته باشیم که بدانیم در پنج سال دیگر هم قانونی است یا خیر؛ در واقع فضای فکری صرافی‌ها در حال حاضر مبهم است و فرد هر ماه در حال ریسک کردن است.»


نقش تریدرها در بازار رمزارزها


او درباره تأثیرگذاری تریدرها در بازار رمزارزها اظهار کرد: «این بحث کمی گسترده است و من سعی می‌کنم آنها را دسته‌بندی کنم. یک دسته مربوط به حوزه کاربران عمومی است؛ برای مثال کسی که تازه می‌خواهد از بیت‌کوین و کریپتو شناخت پیدا کند و کمی از آن را خریداری کند که در این حوزه با وجود اینکه کاملاً در قانون‌گذاری مبهم رفتار می‌شود، به نظر می‌رسد که محتوای آن وجود دارد. این محتوا شامل این می‌شود که چگونه ورود ابتدایی به این حوزه را داشته باشند.»

این فعال حوزه رمزارزها در ادامه گفت: «خوب است این نکته را هم اضافه کنم که فکر می‌کنم ما یکی از بیشترین انگیزه‌ها در سطح جهان برای تریدرشدن را در سطح مردمی داریم که آن هم به خاطر شرایط تورمی کشور است؛ یعنی اگر در جای دیگری مسیر یک‌شبه پولدارشدن را به افراد بگویید، اینقدر تحریک نمی‌شوند که در ایران می‌شوند.»

حسین غضنفری درباره تریدرهای حرفه‌ای گفت: «اما در مورد کاربران حرفه‌ای، از نظر من چند مشکل اساسی وجود دارد. اولین مشکل، اعتماد به پلتفرم‌هاست. برای مثال اگر برای یک نفر به خاطر یک مسئله کاملاً غیرفنی، سیاسی و اجتماعی ناامنی مشکلی به وجود آید ممکن است من به‌عنوان یک فعال کسب‌وکار یا استفاده‌کننده سرویس حرفه‌ای، این مسئله را تخصیص دهم و بگویم اگر در آنجا این رفتار ممکن است، پس در اینجا چرا غیرممکن باشد؟ پس من در این پلتفرم احساس ناامنی می‌کنم و به جایی می‌روم که کمتر این احساس ناامنی را داشته باشم. این یکی از مشکلاتی ‌است که به‌عنوان ایرانی‌ داریم.»

او با اشاره به اینکه مشکل دیگری که کل کاربران حرفه‌ای کریپتو در دنیا با آن رو‌به‌رو هستند، تمرکز حکومت‌ها بر مسائل مالی و گردش‌های مالی است، گفت: «به این واسطه ممکن است برای مثال یک آمریکایی در بایننس پول خود را نبرد و به دنبال مسیری باشد که بتواند در یک صرافی کاملاً خارج از آمریکا پولش را بچرخاند و ترید کند. این یکسری دغدغه‌های کاربران حرفه‌ای در سطح جهان است و مختص ایران نیست.»

این فعال بازار رمزارزها در ادامه خاطرنشان کرد: «به غیر از مسئله اعتماد، یکسری مشکل دیگر برای کاربران حرفه‌ای ایرانی وجود دارد؛ بعضی از پلتفرم‌ها جوابگوی حجم درخواست‌ها و نیازهای معاملاتی آنها نیستند. برای مثال اگر بخواهم 50 هزار دلار درخواست داشته باشم یا یک چیزی را تبدیل کنم، نوبیتکس نمی‌تواند پاسخگوی حجم معاملاتی درخواستی من باشد.»


تریدرها و صرافی‌های داخلی


حسین غضنفری در مورد اینکه آیا صرافی‌های ایرانی برای تریدرها مناسب هستند یا خیر بیان کرد: «تریدرهای حرفه‌ای دو دسته هستند؛ کسانی که سولو تریدر هستند یعنی معالات اهرمی انجام می‌دهند و دیگری یکسری معامله‌گران هستند که کار گردش پول و مدیریت سبد را انجام می‌دهند که این کار را با پول خودشان انجام نمی‌دهند. من تاکنون کسی را ندیده‌ام که ترید را به صورت حرفه‌ای انجام بدهد و صرافی‌های داخلی پاسخگوی حجم درخواست‌های آنها باشد.»

او در ادامه توضیح داد: «دلایل این استفاده نکردن اولاً حجم کارشان است و دلیل بعدی خطر لورفتن آدرس‌شان است که حاضر نیستند این ریسک را بپذیرند و در حجم سنگین با صرافی‌های داخلی کار کنند. این آدرس‌ها اگر لو بروند هم تحت ریسک‌های زیاد و هم قابل رصد شدن هستند؛ بنابراین یکی از مسائلی که اشخاص در حجم سنگین در نظر خواهند گرفت این است که به چه دلیل کل پول خود را تحت ریسک قرار بدهند و اگر یک پیشنهادی مبنی بر پرداخت‌کردن سه درصد به‌عنوان کارمزد از طریق صرافی‌های غیرداخلی داشته باشند، حتماً تقبل خواهند کرد؛ به دلیل اینکه معتقدند 97 درصد سرمایه‌شان را حفظ خواهند کرد.»

این فعال بازار رمزارزها با اشاره به اینکه در مورد تریدرهای حرفه‌ای که معاملات اهرمی انجام می‌دهند نیز مسئله حجم است، گفت: «هر چقدر حجم و سرعت کار بالاتر برود، زیربنای فنی آن صرافی اهمیت پیدا خواهد کرد که با چه سرعتی می‌تواند نوسانات بازار جهانی را در بازار خودش منعکس کند و در آخر موضوع هزینه نیز باید در نظر گرفته شود. در کل به دلیل این مشکلات و عدم اعتماد، من تاکنون ندیده‌ام که یک نفر معاملات حجم سنگین و خیلی حرفه‌ای خود را با صرافی‌های داخلی انجام بدهد.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/g9mq
4 نظرات
  1. […] حسین غضنفری، فعال حوزه رمزارز، در کارگاه رویداد ۹ ژانویه به معرفی سناریوهای احتمالی بازار کریپتوکارنسی که ممکن است در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد پرداخت. او صحبت خود را با سکانسی از فیلم «گرگ وال‌استریت» شروع کرد و گفت: «همان‌طور که در این ویدیو مشاهده کردید، هیچ‌کس نمی‌تواند بازار را پیش‌بینی کند و هرچه در حوزه بازارهای مالی جلوتر بروید بیشتر به این نتیجه خواهید رسید. صحبت‌های من نیز بر صرفا بر اساس داده‌هایی است که از قبل تجربه شده یا از طریق تکنیکال بدست آورده‌ام. اگر کمی به عقب برگردیم، زمانی که اتریوم می‌خواست الگوریتم اثبات کار را به اثبات سهام تبدیل کند و اصطلاحا مرج انجام شود، شرایط شبیه حال حاضر و ETF بیت‌کوین بود. با معروف شدن این موضوع، حدود ۴۰ درصد ارزش اتریوم بالا رفت و بسیاری از مردم در قیمت بالا برای جا نماندن از بازار خرید کردند اما با انتشار خبر انجام فاز شانگهای اتریوم، ارزش آن ۷۰ درصد ریزش داشت. همین اتفاق در مرج اصلی اتریوم نیز رخ داد و بازار بر خلاف تصورات پیش رفت. به عقیده من بالاترین رکورد قیمتی بیت‌کوین احتمالا در سال ۲۰۲۵ خواهد بود و امیدوارم این اتفاق رخ دهد تا فرصت خرید پیدا کنیم.» […]

  2. […] حسین غضنفری، فعال حوزه رمزارز، در کارگاه رویداد ۹ ژانویه به معرفی سناریوهای احتمالی بازار کریپتوکارنسی که ممکن است در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد پرداخت. او صحبت خود را با سکانسی از فیلم «گرگ وال‌استریت» شروع کرد و گفت: «همان‌طور که در این ویدیو مشاهده کردید، هیچ‌کس نمی‌تواند بازار را پیش‌بینی کند و هرچه در حوزه بازارهای مالی جلوتر بروید بیشتر به این نتیجه خواهید رسید. صحبت‌های من نیز بر صرفا بر اساس داده‌هایی است که از قبل تجربه شده یا از طریق تکنیکال بدست آورده‌ام. اگر کمی به عقب برگردیم، زمانی که اتریوم می‌خواست الگوریتم اثبات کار را به اثبات سهام تبدیل کند و اصطلاحا مرج انجام شود، شرایط شبیه حال حاضر و ETF بیت‌کوین بود. با معروف شدن این موضوع، حدود ۴۰ درصد ارزش اتریوم بالا رفت و بسیاری از مردم در قیمت بالا برای جا نماندن از بازار خرید کردند اما با انتشار خبر انجام فاز شانگهای اتریوم، ارزش آن ۷۰ درصد ریزش داشت. همین اتفاق در مرج اصلی اتریوم نیز رخ داد و بازار بر خلاف تصورات پیش رفت. به عقیده من بالاترین رکورد قیمتی بیت‌کوین احتمالا در سال ۲۰۲۵ خواهد بود و امیدوارم این اتفاق رخ دهد تا فرصت خرید پیدا کنیم.» […]

  3. […] حسین غضنفری، فعال حوزه رمزارز، در کارگاه رویداد ۹ ژانویه به معرفی سناریوهای احتمالی بازار کریپتوکارنسی که ممکن است در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد پرداخت. او صحبت خود را با سکانسی از فیلم «گرگ وال‌استریت» شروع کرد و گفت: «همان‌طور که در این ویدیو مشاهده کردید، هیچ‌کس نمی‌تواند بازار را پیش‌بینی کند و هرچه در حوزه بازارهای مالی جلوتر بروید بیشتر به این نتیجه خواهید رسید. صحبت‌های من نیز بر صرفا بر اساس داده‌هایی است که از قبل تجربه شده یا از طریق تکنیکال بدست آورده‌ام. اگر کمی به عقب برگردیم، زمانی که اتریوم می‌خواست الگوریتم اثبات کار را به اثبات سهام تبدیل کند و اصطلاحا مرج انجام شود، شرایط شبیه حال حاضر و ETF بیت‌کوین بود. با معروف شدن این موضوع، حدود ۴۰ درصد ارزش اتریوم بالا رفت و بسیاری از مردم در قیمت بالا برای جا نماندن از بازار خرید کردند اما با انتشار خبر انجام فاز شانگهای اتریوم، ارزش آن ۷۰ درصد ریزش داشت. همین اتفاق در مرج اصلی اتریوم نیز رخ داد و بازار بر خلاف تصورات پیش رفت. به عقیده من بالاترین رکورد قیمتی بیت‌کوین احتمالا در سال ۲۰۲۵ خواهد بود و امیدوارم این اتفاق رخ دهد تا فرصت خرید پیدا کنیم.» […]

  4. […] حسین غضنفری، فعال حوزه رمزارز، در کارگاه رویداد ۹ ژانویه به معرفی سناریوهای احتمالی بازار کریپتوکارنسی که ممکن است در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد پرداخت. او صحبت خود را با سکانسی از فیلم «گرگ وال‌استریت» شروع کرد و گفت: «همان‌طور که در این ویدئو مشاهده کردید، هیچ‌کس نمی‌تواند بازار را پیش‌بینی کند و هرچه در حوزه بازارهای مالی جلوتر بروید بیشتر به این نتیجه خواهید رسید. صحبت‌های من نیز صرفاً بر اساس داده‌هایی است که از قبل تجربه شده یا از طریق تکنیکال به دست آورده‌ام. اگر کمی به عقب برگردیم، زمانی که اتریوم می‌خواست الگوریتم اثبات کار را به اثبات سهام تبدیل کند و اصطلاحاً مرج انجام شود، شرایط شبیه حال حاضر و ETF بیت‌کوین بود. با معروف شدن این موضوع، حدود ۴۰ درصد ارزش اتریوم بالا رفت و بسیاری از مردم در قیمت بالا برای جا نماندن از بازار خرید کردند اما با انتشار خبر انجام فاز شانگهای اتریوم، ارزش آن ۷۰ درصد ریزش داشت. همین اتفاق در مرج اصلی اتریوم نیز رخ داد و بازار برخلاف تصورات پیش رفت. به عقیده من بالاترین رکورد قیمتی بیت‌کوین احتمالاً در سال ۲۰۲۵ خواهد بود و امیدوارم این اتفاق رخ دهد تا فرصت خرید پیدا کنیم.» […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.