رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

احمدرضا قودجانی به بهانه رویداد ۹ ژانویه مطرح کرد /  نهادهای حاکمیتی همیشه عقب‌تر از اکوسیستم‌های استارتاپی بودند

تلاش می‌کنم که بر توسعه کسب‌وکار در حوزه بلاکچین فعالیت داشته باشم؛ زیرا تکنولوژی بلاکچین به‌وجودآمده است تا بتواند یکسری از خاصیت‌هایی که هیچ‌وقت در وب نداشتیم را در اختیار ما قرار دهد. احمدرضا قودجانی، کارشناس حوزه رمزارز به بهانه رویداد ۹ ژانویه می‌گوید: «برای مثال هویت دیجیتال، یکی از مالکیت معنوی دارایی که به صورت محتوا تولید می‌شده است؛ وجود آن در وب یک آرزو بود. تکنولوژی بلاکچین در اکوسیستم خود می‌تواند در همه ابعاد ورود داشته باشد. اگر ما بتوانیم بر لبه تکنولوژی حرکت کنیم و به‌روز باشیم قطعا با یک اقیانوس آبی روبه‌رو خواهیم شد که می‌توانیم در آن راستا، کسب‌وکاری را نیز توسعه دهیم تا خدمتی برای مردم باشد.»


استفاده از بلاکچین برای توسعه کسب‌وکار


زمانی که بیت‌کوین به وجود آمد، بسیاری می‌گفتند که کارکرد آن چیست؛ اما امروز بسیاری از  آن، هم در پرداخت‌ و هم برای بحث سرمایه‌گذاری و کابردپذیری استفاده می‌کنند. احمدرضا قودجانی درباره میزان شانس اکوسیستم داخلی در توسعه کسب‌وکارهای بلاکچینی بیان می‌کند: «در جامعه ما نهادهای حاکمیتی همیشه عقب‌تر از اکوسیستم‌های استارتاپی بودند که این موضوع خودش معضلی است. همچنین سابقه پذیرش عمومی نیز همیشه به این صورت بوده است که اگر بدانند کارکرد آن تکنولوژی به چه صورت است، حتما به آن گرایش پیدا خواهند کرد. هر تکنولوژی به واسطه اینکه ظهور می‌کند، می‌تواند در بحث بیکاری و مباحث مشابه به آن تاثیر بگذارد و آن را کاهش دهد؛ زیرا یک بخشی از جامعه به سمت آن کسب‌وکار حرکت خواهند کرد. من معتقدم که مردم و جامعه، به مرور تکنولوژی را می‌پذیرند و به سمت آن حرکت خواهند کرد.»


حاکمیت و CBDC


این کارشناس حوزه رمزارز در این باره توضیح می‌دهد: «حاکمیت فعلی ایران، به واسطه اینکه دوستانی در فناوری اطلاعات نگاه نوآورانه دارند و تقریبا در شبکه بانکی و اختصاصا در بانک مرکزی در تلاش‌اند که بخواهند روش‌های پرداختی خوبی را ایجاد کنند، به سمت آن حرکت کردند؛ برای اینکه بتوانند بار شبکه بانکی کشور از لحاظ تراکنشی را کاهش دهند. طبیعتا بانک مرکزی به‌عنوان نهادی که خواستار پیاده‌سازی این ساختار است، با معضل قانون‌گذارها روبه‌رو می‌شوند. قانون‌گذارها عموما کسانی هستند که دانش کافی در این حوزه‌ها را ندارند و بزرگترین ترسشان هم این است که نتوانند نظارت کنند و حاکمیتشان خدشه‌دار شود؛ بنابراین لازم است که حداقل حوزه فناوری اطلاعات بانک مرکزی،‌ برای اینکه بخواهند ریال دیجیتال را به تصویب برسانند جنگ سنگینی را با حاکمیت شروع کنند. از طرفی دیگر شورای پول و اعتبار نیز باید این دانش کافی را  به ‌دست بیاورد.»

او ادامه می‌دهد: «زمانی که به کشورهای دیگر درباره مباحث تکنولوژی بلاکچین نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که آن‌ها نیز همین احتیاط را دارند؛ زیرا نمی‌دانند که چه اتفاقی در سیستم قانون‌گذاری و در مباحث سیاست‌های پولی و مالی آن‌ها می‌افتد. فکر می‌کنم جسورانه‌ترین کشوری که در مسیر CBDC حرکت کرد،‌ کشور چین بود؛ اما دیگر کشورها همه محتاطانه به سمت آن حرکت می‌کنند. به واسطه اینکه جمهوری اسلامی در این چندساله اخیر تحریم بوده است یک نگاه فرصتی، جدای از تهدید نیز به این قضیه می‌شود؛ به این معنا که حاکمیت داخلی برای مدیریت مالی خود، نگاه تهدیدی دارد؛ اما از طرفی دیگر آن را یک فرصت می‌داند. موضوعی که فکر می‌کنم می‌تواند برای دوستان بانک مرکزی مفید باشد این است که بیشتر از این که به مباحث فنی آن بپردازند باید به مباحث قانون‌گذاری و کسب‌وکاری آن بپردازند تا بتوانند آن را به نقطه اجرا برسانند.»


تغییرات اکوسیستم بلاکچین


احمدرضا قودجانی با اشاره به تغییرات مثبت و منفی در اکوسیستم بلاکچین اظهار می‌کند: «متاسفانه بخاطر شرایط مالی بازار  و ترسی که در بین مردم به‌وجود آمده است، باعث شده است که با ترس در این اکوسیستم قدم بگذارند. از نظر من اکوسیستم، در یک خواب زمستانی رفته است که به زودی از این خواب بیدار خواهد شد. در حال حاضر مردم شناختی که نسبت به کرپتوکارنسی و سیستم رمزارزی دارند به نگاه سرمایه‌گذاری و ترید مربوط می‌شود. از طرفی مهم‌ترین اتفاق از نظر مثبت بودن، این است که بانک ‌مرکزی از مرحله پیش آزمایشی ریال دیجیتالی به سمت آزمایشی حرکت کرد و تقریبا 12 بانک به شبکه بلاکچین بانک مرکزی پیوستند که این موضوع می‌تواند برای رگوله کردن بلاکچین و رمزارز در ایران مثبت باشد.»


حوزه‌هایی که در ایران ظرفیت توسعه دارند


این کارشناس حوزه رمرزارز در پاسخ به این سوال که فرصت کسب‌وکاری اکوسیستم در سال‌های آینده بیشتر به کدام سمت می‌رود، می‌گوید: «در آینده برای نظام پرداخت ساختاری ایجاد می‌شود و این فرصت به وجود می‌آید که پرداخت‌یارها هم نیز در این اکوسیستم  ورود کنند. نظر شخصی من این است ک در حال حاضر در وضعیت ایران، نگاه بعدی کسب‌وکارها به سمت پرداخت حرکت می‌کند، مخصوصا در حوزه‌ای که قردادهای هوشمند نیز بتوانند در آن فعالیت کنند. به همین دلیل ریال دیجیتال می‌تواند در این حوزه نقش بسزایی را داشته باشد و با توجه به توسعه‌ای که در بانک مرکزی اتفاق افتاده است و همچنین با ارائه سرویس‌هایی در این اکوسیستم، گرایش به سمت پرداخت خواهد بود. اگر حاکمیت این مجوز را بدهد که بانک‌ها به عنوان نهاد مالی کشور برای تسهیلات خودشان، از رمزدارایی‌ها به‌عنوان توثیق استفاده کنند می‌تواند یکی از بخش‌های مهم حوزه کسب‌وکار رمزازها باشد.» 

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/c380
نویسنده همکار فاطمه شایگان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.