رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

بیانیه انجمن بلاکچین به کاربران تبادل رمزارز / 6 هشدار برای کاهش ریسک

با توجه به فعالیت بسترهای تبادل رمزارز در ایران و مشکلات حقوقی متعدد کاربران، انجمن بلاکچین ایران، طی بیانیه‌ای به بیان مواردی پرداخت که به کاربران تبادل رمزارز کمک می‌کند تا از ریسک‌های احتمالی حضور در این حوزه جلوگیری کنند. بر اساس این بیانیه کاربران هنگام خرید و یا فروش از سامانه‌های تبادل باید به نکاتی جهت انتخاب سامانه و وب‌سایت مناسب خدمات رمزارز دقت کنند تا مبادا دچار دام کلاهبرداری و سرقت دارایی خود شوند.


بررسی دامنه و وب‌سایت توسط کاربران تبادل رمزارز


در اولین مورد از این بیانیه، انجمن بلاکچین به کاربران تبادل رمزارز هشدار داده است که در خصوص انتخاب بستر معامله و بررسی دامنه سایت، دقت لازم را داشته باشند. این سازمان مردم‌نهاد تاکید کرده است «اگر قصد خرید یا فروش از سامانه‌هایی را دارید که توسط دوستان و آشنایان به شما معرفی شده و معتبر هستند، و یا لینک این وب‌سایت‌ها برای شما ارسال شده‌است، حتما قبل از باز کردن لینک‌ها، یک بار در مرورگر خود سرچ کنید و از صحت دامنه اصلی و مقایسه با لینک ارسال شده، اطمینان پیدا کنید».

بیانیه انجمن بلاکچین به کاربران تبادل رمزارز / 6 هشدار برای کاهش ریسک

بررسی هویت سامانه رمزارزی


انجمن بلاکچین به کاربران تبادل رمزارز هشدار داده است همانطور که در سامانه‌ها احراز هویت می‌کنند، نسبت به هویت سامانه‌های مورد نظر برای خرید و فروش ارز دیجیتال نیز حساسیت داشته باشند و آن‌ها را به دقت بررسی کنند. بر اساس بیانیه این انجمن، کاربران تبادل رمزارز باید نشانی، تلفن، نحوه پشتیبانی خدمات، راه‌های دسترسی و مشاوهر، مراحل ثبت خرید و فروش، زمان تسویه ریالی و رمزارزی، سابقه فعالیت و وبلاگ بستر مورد نظر را پیش از انجام هر تراکنشی بررسی کرده و آزمایش کنند.


توجه به تبلیغات خرید و فروش و وعده‌های تبلیغاتی


ممکن است کاربران در هر جایی تبلیغات صرافی‌های غیرمتعارف را مشاهده کنند. این انجمن هشدار داده که بر فرض مثال اگر در تبلیغات وبسایت یا سامانه تبادل رمزارز وعده قیمت پایین تر در خرید یا بالاتردر فروش داده می‌شود، کاربران حتما قیمت را با چند وب‌سایت و سامانه دیگر مقایسه کنند. چنانچه بازه تفاوت قیمت با سایر وب‌سایت‌ها زیاد باشد و غیرمعمول، کاربران باید حتما به این سامانه شک کنند زیرا این موضوع می‌تواند ترفندی برای جذب کاربر و تمایل به واریز سرمایه ریالی و رمزارزی داخل وبسایت، جهت فریب و کلاهبرداری باشد.

انجمن بلاکچین ایران به کاربران تبادل رمزارز تاکید کرده است: «در نظر داشته باشید که سامانه‌های تبادلاتی با یکدیگر در رقابت قیمت هستند اما این رقابت تفاوت زیادی در قیمت‌ها ندارد و بازه کوچکی را شامل می‌شود. وعده‌های تفاوت قیمت ۱۰۰۰ تومانی در تتر و امثال این، تنها موجب فریبکاری است».

بیانیه انجمن بلاکچین به کاربران تبادل رمزارز / 6 هشدار برای کاهش ریسک

درخواست در اختیار قرار دادن مدارک شخصی با وعده کسب سود


طبق بیانیه منتشرشده، گروه‌های کلاهبرداری اقدام به اخذ مدارک هویتی افراد (از جمله شناسنامه و کارت ملی و تعهدنامه) می‌کنند تا این مدارک را در وب‌سایت‌های رمزارزی قرار دهند و با استفاده از این روش، با ایجاد تراکنش در حساب بانکی فرد، معامله رمزارز انجام دهند. تبعات حقوقی این تراکنش‌ها با شخص احراز هویت‌شده در وب‌سایت است زیرا به گفته انجمن بلاکچین، این تراکنش‌ها از طریق فیشینگ و چنین مواردی انجام می‌شود.


دقت در معامله از طریق صفحات تبادل رمزارز در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی مثل دیوار و شیپور


در این بیانیه تاکید شده است که عموما افراد کلاهبردار و فریب‌کار از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور اقدام به سواستفاده از کاربران تبادل رمزارز می‌کنند و یا با ارسال لینک‌های مخرب، اقدام به خالی کردن حساب بانکی افراد می‌کنند؛ بنابراین باید نسبت به آگهی‌های این چنینی احتیاط حداکثری داشت.

بیانیه انجمن بلاکچین به کاربران تبادل رمزارز / 6 هشدار برای کاهش ریسک

هشدار در خصوص نگهداری دارایی رمزارزی


در این بیانیه تاکید شده است که صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی از جمله صرافی‌های خارجی، محل امنی برای نگهداری دارایی‌های رمزارزی کاربران نیست و افراد باید ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول شخصی سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری خود نگهداری کنند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/326q
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.