رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مدیرعامل تترلند مطرح کرد / قانون از کاربرانی که صرافی‌های خارجی را انتخاب کرده‌اند، حمایت نمی‌کند

روز ۲۱ شهریور صرافی کوینکس به‌عنوان یک صرافی‌ خارجی، اما محبوب ایرانیان هک شد. به دلیل فعالیت زیاد کاربران ایرانی در این پلتفرم، این ماجرا دوباره ریسک‌های بالقوه استفاده از پلتفرم‌های خارجی توسط کاربران ایرانی را خاطرنشان می‌کند. در همین راستا در رسانه «رمزارز» با رضا مسعودی‌فر، مدیرعامل تترلند گفت‌وگو داشتیم و از او در خصوص علت تمایل کاربران به فعالیت در این اکسچنج‌ها و نقش کسب‌‎وکارهای رمزارزی و رگولاتوری برای ایجاد اعتماد به صرافی‌های داخلی و چالش‌های این حوزه پرسیدیم.


امکان دسترسی به نهادهای بین‌المللی جهت پیگیری‌های حقوقی مشکلات صرافی‌های خارجی در کشور مهیا نیست


ازجمله مشکلات اصلی‌ کاربران ایرانی که به هر دلیل پلتفرم‌های بین‌المللی را برای فعالیت‌های رمزارزی انتخاب می‌کنند، احتمال مسدودشدن دارایی‌های رمزارزی است. به‌ هر‌ ترتیب، محدودیت‌های بین‌المللی برای فعالان ایرانی بازار مالی همچنان وجود دارد.

مدیرعامل تترلند در این خصوص عنوان کرد: «از دیگر مشکلات، فراهم‌ نبودن امکان پیگیری‌های حقوقی‌ است. اگر کاربری به هر دلیلی از یکی از پلتفرم‌های رمزارزی شکایت داشته باشد، امکان دسترسی به نهادهای بین‌المللی که پیگیری‌های حقوقی مرتبط با این‌گونه مسائل را بر‌عهده دارند، در کشور مهیا نیست.»

مسعودی‌فر ادامه داد: «همچنین در‌ صورت بروز هرگونه مشکل مرتبط با دسترسی‌ نداشتن به دارایی‌های رمزارزی در پلتفرم‌های بین‌المللی، قانون کشوری از افرادی که فعالیت در صرافی‌های خارجی را انتخاب کرده‌اند، حمایت نمی‌کند.»


مالیات و قوانین محدود‌کننده داخلی، کاربران را به صرافی‌های خارجی مایل می‌کند


مدیرعامل تترلند در پاسخ به این پرسش که چرا کاربران با وجود همه محدودیت‌ها، باز هم در صرافی‌های خارجی فعالیت می‌کنند، به تفاوت‌های صرافی‌های داخلی و پلتفرم‌های خارجی اشاره کرد و گفت: «انگیزه‌ها و دلایل متعددی وجود دارد که با تمام محدودیت‌های فعلی، بسیاری از کاربران رمزارزی همچنان فعالیت در صرافی‌های رمزارزی خارجی را ترجیح می‌دهند. یکی از این دلایل می‌تواند ابزارهای مناسب‌تر برای انجام معاملات و عمق بازار بهتر باشد که باعث می‌شود کاربران با خیال آسوده‌تری معاملات‌شان را انجام دهند.»

به گفته او از دیگر مسائل می‌توان به بحث مالیات اشاره کرد. مدیرعامل تترلند ادامه داد: «همان‌طور‌ که امسال صحبت‌هایی درباره اخذ مالیات از محل فعالیت در بازار رمزارزها مطرح شده، بسیاری از کاربران به‌ دلیل نامشخص‌بودن نحوه و میزان این نوع مالیات‌ها، ترجیح می‌دهند در پلتفرم‌های خارجی فعالیت کنند.»

مسعودی‌فر در خصوص دیگر دلایلی که کاربران فعالیت در صرافی خارجی را ترجیح می‌دهند به مشکلاتی مانند محدودیت‌های ۷۲ساعته در برداشت رمزارزها اشاره کرد که به گفته او مزید بر علت شده که دسته‌ای از کاربران در سکو‌های داخلی رمزارزی فعالیت نکنند.

مدیرعامل تترلند مطرح کرد / قانون از کاربرانی که صرافی‌های خارجی را انتخاب کرده‌اند، حمایت نمی‌کند

مدیرعامل تترلند در خصوص حلقه‌ گم‌شده برای اعتماد کاربران به صرافی‌های داخلی عنوان کرد: «نمی‌توان به یک یا تعداد محدودی گزاره اشاره کرد. عوامل بسیاری باعث شده‌اند تا اعتماد کاربران به پلتفرم‌های داخلی کم‌رنگ شود. در این‌ میان می‌توان به نگاه قانون‌گذار که این فضا را به‌ شکلی خاکستری رها کرده و محدودیت‌های برداشت ۷۲ساعته و آمارهای ساختگی متضاد با تجربه کاربری اغلب افراد اشاره کرد.»


صرافی‌های داخلی در مدیریت ریسک و اعتماد کاربران نقش مؤثری دارند


به گفته مسعودی‌فر، صرافی‌های داخلی در مدیریت ریسک و اعتماد کاربران رمزارزی نقش مؤثری خواهند داشت. او ادامه داد: «مشخصاً پلتفرم‌های داخلی رمزارزی نقش عمده‌ای در اعتمادسازی این بازار نوپا ایفا می‌کنند. هر صرافی بسته به رویکردی که برای تأمین امنیت دارایی کاربران دارد، روش‌هایی را به‌ کار می‌برد.»

به بیان مدیرعامل تترلند، استفاده از متخصصان امنیت بلاکچین و کیف‌پول‌های سرد و استفاده‌نکردن از رابط‌های برنامه‌نویسی مرتبط با پلتفرم‌های بین‌المللی که فعالیت کاربران ایرانی را منع کرده‌اند، می‌تواند برخی از این راهکارها برای ایجاد اعتماد به پلتفرم‌های تبادل رمزارز داخلی باشد.


نقش رگولاتور، اکوسیستم و آموزش در پیشگیری از چالش کاربران رمزارزی ایرانی


مدیرعامل تترلند در پاسخ به این پرسش که نقش رگولاتوری در پیشگیری از مشکلات کاربران ایرانی در بحران‌هایی مثل هک کوینکس چیست به «رمزارز» گفت: «بی‌شک رگولاتور با وضع قوانین حمایتی از فعالان حوزه رمزارز و ارائه راهکارهای نظارتی بر پلتفرم‌های رمزارزی به‌ منظور ایجاد اطمینان از حفظ دارایی دیجیتالی فعالان این حوزه می‌تواند در پیشگیری از مشکلات کاربران این حوزه بسیار تأثیرگذار باشد.»

به گفته او همچنین آموزش کاربران در زمینه نحوه نگهداشت دارایی رمزارزی می‌تواند مانع از‌دست‌رفتن بخش بزرگ دارایی کاربران ایرانی در بحران‌هایی نظیر هک صرافی‌ کوینکس باشد.

مسعودی‌فر در خصوص نقش اکوسیستم و کسب‌وکارهای رمزارزی جهت کاهش ریسک ایرانیان ناشی از حضور در صرافی خارجی عنوان کرد: «ریسک‌های ناشی از حضور در هر صرافی رمزارز مرتبط با آن پلتفرم‌ است. برای مثال، پلتفرم خارجی‌ای که فعالیت ایرانیان را ممنوع کرده، با قوانینی فعالیت می‌کند که افراد فعال در آن پلتفرم نیز آن را می‌دانند و با علم به تمام خطرها، فعالیت در آن پلتفرم‌ را به فعالیت در پلتفرم داخلی ترجیح داده‌اند.»

به گفته مدیرعامل تترلند، نیازسنجی اصولی با هدف ارائه خدمات مورد‌ نیاز فعالان این بازار و در کنار هم قرار‌ گرفتن پلتفرم‌های داخلی برای ارائه خدماتی بهتر و شفاف‌تر می‌تواند شرایطی برای کاربران رمزارزی فراهم کند تا احساس نیاز به حضور در صرافی‌های خارجی کم‌رنگ شود.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/789b
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.