رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

افت بازار رمزارزها بعد از تأیید ETF / ردپای FTX در سقوط بیت‌کوین به 38 هزار دلار

بیت‌کوین روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح هفت هفته خود سقوط کرد و برای اولین‌بار از زمان راه‌اندازی 11 صندوق معاملاتی قابل معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین در تاریخ 11 ژانویه به زیر 40000 دلار فرو رفت. ریزش اخیر نشان می‌دهد که صرافی ارز دیجیتال منحل‌شده FTX نقش قابل‌توجهی در این سقوط قیمت داشته است.

بیت‌کوین در هفته‌های اخیر، به دلیل انتظارات فزاینده برای تأیید ETFها توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) تحت‌ فشار قرار گرفته است. قیمت بیت‌کوین از آگوست، زمانی که دادگاه فدرال، SEC را مجبور کرد تا تصمیم خود را در مورد رد درخواست ETF بیت‌کوین دوباره بررسی کند، حدود 70 درصد افزایش یافته بود.


فروش FTX باعث سقوط قیمت شد


بر اساس گزارش بلومبرگ، FTX پس از تبدیل ETFهای بیت‌کوین، بخش قابل‌توجهی از سهام خود در Grayscale Bitcoin Trust (GBTC) را فروخت. GBTC یک صندوق سرمایه‌گذاری بیت‌کوین بود که پس از تأیید تبدیل صندوق سرمایه‌گذاری بیت‌کوین موجود خود به یک ETF، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری بیت‌کوین جهان با بیش از 28.6 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت ایجاد کرد. برآورد می‌شود که تخلیه سهام GBTC توسط FTX، فشار فروش بر بیت‌کوین را تشدید کرده است، زیرا قیمت خرید بیت‌کوین در GBTC نسبت به قیمت بیت‌کوین پایه کمتر بوده و فروش FTX این تفاوت قیمت را تشدید کرده است. در نتیجه فروش در قیمت پایه افزایش یافت و به قیمت GBTC نزدیک شد. در نهایت ترکیب تأثیر فروش GBTC توسط FTX و فروش BTC مداوم Grayscale فشار قابل‌توجهی به قیمت بیت‌کوین وارد کرده است. این اتفاق، نگرانی‌هایی را در میان سرمایه‌گذاران در مورد پایداری بازار ارزهای‌ دیجیتال و پتانسیل کاهش بیشتر آن را ایجاد کرده است.


دیگر عوامل ریزش بیت‌کوین


آنتونی ترنچف، یکی از بنیان‌گذاران پلتفرم وام‌دهی نکسو (Nexo) گفت: «احساس می‌کنم سرمایه‌گذاران بیت‌کوین در‌ حال حاضر در یک نردبان برقی نزولی هستند، در حالی که شاخص‌های مالی سنتی در اوج قرار دارند.»

ترنچف ادامه داد که رویدادهای بزرگ قبلی در کریپتو، مانند عرضه اولیه سهام (IPO) صرافی ارز دیجیتال Coinbase و راه‌اندازی قراردادهای آتی بیت‌کوین، با افت مشابه حال بیت‌کوین همراه بوده است.

سقوط بیت‌کوین به زیر 38 هزار دلار ناشی از عوامل مختلف دیگری نیز بوده است مانند:

  • افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی در سراسر جهان
  • جنگ در اوکراین
  • نگرانی‌ها در مورد تورم

در حال حاضر مشخص نیست که روند نزولی بیت‌کوین چه زمانی پایان خواهد یافت. با این حال، عواملی که باعث این سقوط شده‌اند، همچنان وجود دارند و این امر می‌تواند منجر به کاهش بیشتر قیمت بیت‌کوین شود.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/y9nu
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.