رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

در نشست نوآوری آینده در دوبی مطرح شد / چگونه استیبل‌کوین‌ها و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می‌توانند هم‌زیستی داشته باشند؟

در رویداد اخیر نشست نوآوری آینده (Future Innovation Summit) که در دوبی برگزار شد، کوین‌تلگراف پنلی تحت عنوان «استیبل‌کوین‌ها، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و پرداخت‌های فرامرزی» را مدیریت کرد تا بررسی کند که آیا ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) و استیبل‌کوین‌ها می‌توانند هم‌زیستی داشته باشند یا خیر و چگونه این امکان وجود دارد.

 در این نشست، افرادی ازجمله جورج کاراسکو (مدیرعامل FTI Consulting)، نیکیتا ساچدف (بنیان‌گذار Luna Media Corp)، جاگادشواران کوتانداپانی (رئیس سیتی‌بنک در خاورمیانه و آفریقا) و ایتو کونینن (هم‌بنیان‌گذار استیبل‌کوین با پشتوانه طلا DGC) حضور داشتند.

این گروه موضوعات مختلفی را مورد بررسی قرار داده و پاسخ دادند که آیا استیبل‌کوین‌ها و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) می‌توانند هم‌زیستی داشته باشند یا خیر. به گفته کونین، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، از آنجا که توسط دولت‌ها منتشر می‌شوند، حتی اگر روی بلاکچین هم ساخته شوند، به طور ذاتی متمرکز خواهند بود.

این سخنران استدلال کرد که کنترل دولت روی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، ریسک‌هایی را به همراه خواهد داشت. او توضیح داد: «بیایید بگوییم که آنها برخی از رقبای سیاسی را دوست ندارند. آنها می‌توانند با یک کلیک دارایی‌های طرف مقابل را مسدود کنند. بنابراین چه چیزی می‌تواند به ما اطمینان دهد که آنها این کار را انجام نخواهند داد؟ یا اگر آنها کشور کوچک‌تری هستند، توسط یک کشور بزرگ‌تر تحت فشار قرار گیرند تا این کار را انجام دهند؟»

از سوی دیگر، این مدیر اجرایی استدلال کرد که ایجاد چهارچوبی برای یک استیبل‌کوین که توسط یک شرکت خصوصی کنترل نمی‌شود، ترجیح داده می‌شود. ما می‌توانیم چهارچوبی داشته باشیم که در آن هر کسی که دارایی دارد و هر کسی که به فناوری خاصی دسترسی دارد می‌تواند آن را منتشر  کند. بنابراین ما می‌توانیم چندین بانک داشته باشیم که همان مقررات استیبل‌کوین را منتشر می‌کنند.»

ساچدف نظر متفاوتی در مورد این موضوع ارائه کرد. این مقام اجرایی گفت که اگر دولت قصد مسدود کردن دارایی‌های دیجیتال یک فرد را داشته باشد، از قبل می‌تواند به‌وسیله ابزارهای مختلف دیگر این کار را انجام دهد.

علاوه بر این، ساچدف استدلال کرد که پژوهش دولت در زمینه استفاده از بلاکچین برای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می‌تواند گامی به سوی پیشرفت باشد که در نهایت ممکن است به غیرمتمرکز شدن و پیش رفتن به سمت وب ۳ منجر شود.

در حالی که به نظر می‌رسید این مدیر اجرایی از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی دفاع می‌کند، او تصریح کرد که هنوز طرفدار ارزهای دیجیتال بانک مرکزی یا استیبل‌کوین‌ها نیست، زیرا حوادث اخیر مانند سقوط استیبل‌کوین ترا (UST) نشان داد که چگونه استیبل‌کوین‌ها ممکن است مجموعه‌ای از خطرات مختص خود را برای جهان ایجاد کنند.

کاراسکو اضافه کرد از آنجا که این فناوری در مراحل اولیه خود قرار دارد، دیدن مشکلات در مسیر پیشرفت آن اجتناب‌ناپذیر است. او توضیح داد: «فکر می‌کنم دیدن شکست‌ها و دیدن مسائل آموزنده در حین حرکت به سمت جلو، بسیار طبیعی است.» این مدیر اجرایی همچنین معتقد است که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و استیبل‌کوین‌ها حتی ممکن است در آینده قابلیت همکاری داشته باشند.

کاراسکو گفت: «من فکر می‌کنم آنها هم‌زیستی خواهند داشت و احتمالاً در طول چند سال ما شاهد یک نهاد فراملیتی خواهیم بود که از CBDCها و قابلیت همکاری بین آنها مراقبت خواهد کرد و اطمینان حاصل می‌کند که هیچ دولتی نمی‌تواند کاری کند که منافع مردم را تحت تأثیر قرار دهد.»

در همین حال، کوتانداپانی اظهارات بیان‌شده توسط سایر اعضای پنل را تکرار کرد و افزود که شرکت‌ها یا کاربران همیشه کسانی هستند که تصمیم می‌گیرند کدام راه حل برای آنها باشد. به گفته این مدیر اجرایی، آنها هستند که تعیین می‌کنند کدام «نقاط درد» خاص وجود دارد و اینکه آیا CBDCها یا استیبل‌کوین‌ها پاسخی برای آن خواهند بود یا خیر. وی همچنین معتقد است تا زمانی که استیبل‌کوین‌ها پایدار و غیرمتمرکز باقی بمانند، این دو می‌توانند در کنار یکدیگر وجود داشته باشند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/o42u
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.