رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

گفت‌وگو با مدیرعامل زربان به مناسبت رویداد ۹ ژانویه / باید برای ترندهای جهانی آماده باشیم

سومین رویداد ۹ ژانویه که بستری برای گردهمایی فعالان رمزارز و بلاکچین ایران است، ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزار می‌شود. این رویداد یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه بلاکچین و رمزارز است و این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا با جمع شدن زیر یک سقف درباره وضعیت، چالش‌ها و چشم‌اندازهای این حوزه صحبت کنند. به همین بهانه گفت‌وگویی با سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان، یکی از حامیان مالی این رویداد داشته‌ایم و در آن به تحولات اکوسیستم رمزارز و بلاکچین ایران و جهان، همچنین فعالیت‌هایی که زربان در این حوزه انجام می‌دهد، پرداخته‌ایم.

سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان مهم‌ترین اتفاق اکوسیستم رمزارز و بلاکچین در یکی، دو سال گذشته را توسعه لایه دوم اتریوم عنوان می‌کند و می‌گوید: «این اتفاق باعث نزول و شکست خوردن بسیاری از پروژه‌ها شد و از سویی اکوسیستم اتریوم با آن قدرت جدیدی گرفت که خیلی‌ها احتمال می‌دهند این تکانه همچنان به بزرگ شدن خود ادامه خواهد داد.»


موج جهانی تضعیف صرافی‌های متمرکز


سهراب ثامنی در خصوص اکوسیستم داخل کشور می‌گوید: «به‌واسطه آزادی مالی و شاید چون بخش بزرگی از مردم این احساس را دارند که پول‌شان در حال کم‌ارزش شدن است و علاقه به سرمایه‌گذاری آن دارند، سرویس‌های متمرکز مانند صرافی‌ها خیلی خوب در ایران توسعه داشتند و رشدی بیشتر از میانگین جهانی را تجربه کردند.»

او در خصوص حوزه صرافی‌های رمزارز ادامه می‌دهد: «از لحاظ تعداد کاربر یا میزان دارایی داخل اکوسیستم، این حوزه رشد خوبی در پنج، شش سال گذشته داشته، اما همان‌طور که در دنیا می‌بینید، بسیاری از اکسچنج‌ها در حال ادغام، انحلال و حتی ورشکستگی هستند. این موج احتمالاً با یک تأخیر دو الی سه‌ساله سراغ ایران نیز خواهد آمد.»

به گفته او، بیشتر استارتاپ‌های بلاکچینی در ایران که بزرگ و موفق شدند، مختص حوزه صرافی هستند و این موضوع جایگاه اکوسیستم داخلی بلاکچین را متزلزل می‌کند، چون احتمالاً در دو، سه سال آینده با یک افول در این بخش مواجه خواهد شد.

ثامنی در ادامه مطرح می‌کند:‌ «به همین دلیل الان وقت آن است که سرمایه‌گذارها و استارتاپ‌ها سراغ اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بروند و سرویس‌های حوزه گیمینگ، دیفای و… را توسعه دهند تا ایران از موج جهانی این فناوری‌ها عقب نماند.»


نقاط ضعف اکوسیستم رمزارز و بلاکچین داخلی


ثامنی با اشاره به اینکه در حال حاضر در داخل کشور سرویس‌های غیرمتمرکز نداریم، خاطرنشان می‌کند:‌ «تحریم و بسته شدن اکانت‌ها در صرافی‌های خارجی سرویس‌های متمرکز ما را تهدید می‌کند و این موضوع یکی از نقاط ضعف اکوسیستم ماست.»

او عدم تعریف ای‌پی‌آی خوب را از دیگر نقاط ضعف صرافی‌ها می‌داند و می‌گوید این موضوع باعث می‌شود کسانی که می‌خواهند بین چند صرافی مختلف فعالیت داشته باشند نتوانند از چنین خدماتی استفاده کنند.


مهاجرت و تأثیر آن روی نشت داده‌ها


سهراب ثامنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از مهاجرت نیروهای متخصص به‌عنوان بزرگ‌ترین مانع در داخل کشور برای رشد اکوسیستم رمزارزی یاد می‌کند و می‌گوید: «نیروها به خاطر نداشتن امنیت شغلی و فردی از ایران می‌روند و نیروی متخصص به سختی پیدا می‌شود. یک نتیجه این قضیه هم این است که در حوزه رمزارز و سایر پلتفرم‌های مبتنی بر وب، نشت داده‌ها زیاد شده و این مسئله جدی‌تر نیز خواهد شد. لازم است ما در راستای نگهداری نیروها یا استفاده غیرحضوری از نیروهایی که خارج از ایران هستند، کاری انجام دهیم.»

او در ادامه به فعالان اکوسیستم توصیه می‌کند از برنامه آموزشی معاونت فناوری وزارت ارتباطات حمایت کنند. این برنامه در نظر دارد ۱۰۰ هزار دانش‌آموز را یاری کند تا طی یک برنامه سه تا پنج‌ساله تبدیل به دولوپر‌های سطح جونیور و میدلول شوند. این اتفاق می‌تواند به کشور در حوزه‌های مختلف ازجمله پلتفرم‌ها کمک کند.


افت کیفیت دانش کامیونیتی داخل


مدیرعامل زربان با اشاره به اینکه بخش باکیفیتی از کامیونیتی ایران مهاجرت کرده‌اند، می‌گوید: «در حال حاضر کامیونیتی داخل کشور دچار افت کیفیت دانشی شدید شده و نیاز به بازسازی، جذب عضو و آموزش دارد.»

او اضافه می‌کند: «کسب‌وکارهای بزرگ اکوسیستم به‌ویژه صرافی‌ها باید از این موضوع حمایت کنند. باید روی رویدادهای آموزشی، بوت‌کمپ و ترندهای آینده سرمایه‌گذاری شود. اتفاقی که طی دو سال اخیر افتاده، توسعه فناوری‌های زیرساختی بود که توسعه خوبی داشته است. اما در دو سال آینده، فناوری‌های روبنایی مانند اکانت آبستراکشن ترندهای هستند که در کامیونیتی جهانی نیز قابل مشاهده‌اند و ما باید برای آن آماده باشیم.»

ثامنی با بیان اینکه فناوری‌هایی نظیر هویت غیرمتمرکز، یکی از راه‌کارهای برون‌رفت کشور ما از برخی چالش‌هاست، می‌افزاید: «این یک ترند فناوری است که به هر حال در داخل و خارج اتفاق خواهد افتاد.»

او ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از موضوعات مهم، توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به صورت اپی است که داخل کیف پول‌ها می‌آید و کمک می‌کند قشری که دانش کمتری دارند با خیال راحت‌تر بتوانند با بلاکچین تعامل مستقیم داشته باشند و دارایی‌هایشان در اختیار خودشان باشد.»


زربان؛ پلتفرم غیرمتمرکز وام و سپرده


سهراب ثامنی در ادامه صحبت‌هایش به معرفی مجموعه زربان و فعالیت‌های آن می‌پردازد. او در این خصوص عنوان می‌کند: «زربان یک پلتفرم غیرمتمرکز وام و سپرده است که به کاربران کمک می‌کند امکان ایجاد موقعیت بدهی ریالی داشته باشند و مبتنی بر آن بتوانند کشت سود و تأمین نقدینگی انجام دهند.»

او اضافه می‌کند: «برای مثال اگر کسی سپرده‌ای دارد، می‌تواند سپرده را آنجا بگذارد و بهترین سود بازار را دریافت کند و شخص دیگری که می‌خواهد وام بگیرد، می‌تواند دارایی رمزارزی، ارزی و دلاری خود را وثیقه بگذارد و در ازای آن وام ریالی دریافت کند.»

ثامنی با بیان اینکه در بازار پول ریالی اتفاقی نرخ نکول بسیار بالاست توضیح می‌دهد: «شما شاید به‌راحتی نتوانید جایی را پیدا کنید و سود سپرده بالا دریافت کنید اما از طرف دیگر جایی را هم پیدا نمی‌کنید که بتوانید وام بگیرید و سود زیر ۳۰ الی ۴۰ درصد پرداخت کنید. این اختلاف به دلیل این است که بازار نقدینگی خوبی وجود ندارد.»

به گفته او زربان به نحوی زیرساخت یک مانی‌مارکت برای ایجاد موقعیت بدهی ریالی است و برای خیلی از افراد جذاب خواهد بود.


درباره رویداد ۹ ژانویه


ثامنی درباره اینکه چرا زربان تصمیم گرفته اسپانسر رویداد ۹ ژانویه باشد، عنوان می‌کند: «ما در زربان، کار کمی از آنچه اتفاق خواهد افتاد را انجام داده‌ایم و یک فناوری زیرساختی مبتنی بر بلاکچین و کاملاً غیرمتمرکز راه‌اندازی کرده‌ایم. در حال حاضر نیاز است که کسب‌وکارهای مختلف مانند استارتاپ‌ها و صرافی‌ها بیایند روی این فناوری زیرساختی برای خودشان سرویس‌های متنوعی راه‌اندازی کنند.»

او درخصوص موضوعاتی که علاقه دارد در رویداد ۹ ژانویه به آنها پرداخته شود، مطرح می‌کند: «من خیلی علاقه دارم مسائل روز حوزه بلاکچین مانند اکانت آبستراکشن، توسعه و قابلیت اسکیل در لایه دو و شاردینگ و همچنین فناوری‌های جدید رمزنگاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. در مرحله دوم هم حوزه هویت غیرمتمرکز و بلاکچین‌های مبتنی بر هویت و همچنین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز از موضوعات مورد علاقه من هستند.»

سومین رویداد ۹ ژانویه، در تاریخ ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه در کتابخانه ملی برگزار می‌شود. افرادی که علاقه‌مند به شرکت در این رویداد هستند، می‌توانند از صفحه رویداد در ایوند، بلیت آن را تهیه کنند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/o7yg
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.