چه آینده‌ای در انتظار صنعت مدیریت دارایی است؟ /ظرفیت‌های دنیای جدید دارایی‌های دیجیتال برای یک صنعت قدیمی

در مورد تحولاتی که بلاکچین در صنعت مدیریت دارایی بزرگ رقم خواهد زد

سجاد باقری‌آذر، مدیر سرمایه‌گذاری بینوست / پیش‌بینی دقیق از آینده یک صنعت هرگز امکان‌پذیر نیست، اما آینده قطعاً با امروز خیلی متفاوت خواهد بود و ما به دنبال کشف همین تفاوت‌ها هستیم تا برای رویارویی با آن آماده باشیم. صنعت مدیریت دارایی نیز به‌واسطه تکامل فناوری و تحول دیجیتال، آینده‌ای بسیار متفاوت‌تر از امروز خواهد داشت. یکی از فناوری‌هایی که این صنعت را دگرگون خواهد ساخت، بلاکچین است که احتمالاً اسم آن را شنیده‌اید. اما بلاکچین چگونه صنعت مدیریت دارایی را تغییر خواهد داد؟


صنعت مدیریت دارایی


صنعت مدیریت دارایی با فاصله گرفتن از فرایندهای دستی و تعاملات سنتی، به استقبال پلتفرم‌های آنلاین می‌رود تا با دیجیتالی شدن بازارهای مالی و ترندهای دنیا همگام شود.

با رشد دارایی‌های دیجیتال، توکنیزه‌کردن دارایی‌های فیزیکی (مانند زمین) و افزایش تمرکز بر فاکتورهای ESG (عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی)، صنعت مدیریت دارایی نیز در حال تغییر و دگرگونی است.

انتظار می‌رود فناوری بلاکچین و قراردادهای هوشمند تغییرات قابل‌توجهی در صنعت مدیریت دارایی ایجاد کنند. در ادامه، ترندهای کلیدی بلاکچین را بررسی می‌کنیم که قرار است آینده صنعت مدیریت دارایی را شکل دهند. این ترندها عبارت‌اند از:

  • توکنیزه‌کردن دارایی‌های فیزیکی (توکنیزاسیون)
  • مدیریت دارایی مبتنی بر بلاکچین یا آنچین
  • شخصی‌سازی و همسو کردن سبد سرمایه‌گذاری با ارزش‌های سرمایه‌گذار

توکن‌سازی یا توکنیزه‌کردن (Tokenization)


توکنیزه‌کردن دارایی‌های فیزیکی به‌عنوان یک فناوری تحول‌آفرین، این پتانسیل را دارد که در شیوه مدیریت دارایی‌ها انقلابی به پا کند.

در توکنیزه‌کردن با تبدیل دارایی‌های فیزیکی به توکن‌های دیجیتال در شبکه بلاکچین، دارایی‌های تقسیم‌ناپذیر را می‌توان به هزاران بخش تقسیم کرد.

یکی از مهمترین مزایای توکنیزه‌کردن، افزایش نقدینگی یا لیکوئیدیتی است. دارایی‌های توکن‌شده در یک بازار جهانی معامله می‌شوند و در نتیجه، خریداران و فروشندگان بیشتری برای این دارایی‌ها وجود دارد. همچنین با افزایش نقدینگی، معاملات سریع‌تر و کارآمدتر انجام می‌شود و می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های معاملات شود.

علاوه بر این، توکنیزه‌کردن تعداد گزینه‌های سرمایه‌گذاری را برای افراد افزایش می‌دهد و مالکیت مشاع یا اشتراکی دارایی‌ها را ممکن می‌سازد؛ یعنی سرمایه‌گذار به جای خرید کل یک دارایی، در حد توان خود سهم کوچکی از آن دارایی را خریداری می‌کند.

با توکنیزه‌کردن دارایی‌ها، افراد در هر جای دنیا می‌توانند به راحتی روی توکن مورد نظر سرمایه‌گذاری کنند. در این صورت، سرمایه‌گذاری در دسترس‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر برای طیف وسیع‌تری از مردم فراهم می‌شود و سرمایه‌گذاران کوچک هم فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند داشت. در اینجا دیگر مهم نیست که زبان یا دین یا نژاد افراد چیست یا چقدر پول دارند؛ در نتیجه، کشورهای در حال توسعه هم می‌توانند به نقدینگی بیشتر و بازار مالی جهانی دسترسی داشته باشند.

یک مثال در این مورد با هم بخوانیم:

ساختمان چندطبقه‌ای را در تهران در نظر بگیرید که ۱۰ مشتری احتمالی دارد که از طریق بنگاه‌های اطراف، آن ساختمان را پیدا کرده‌اند. این ساختمان می‌تواند به صورت توکن دربیاید؛ برای مثال ۱۰۰۰ توکن از این ساختمان در بازار کریپتو وجود داشته باشد. این توکن‌ها به نوعی مالکیت و سهام آن ملک به شمار می‌روند و می‌توان آنها را خرید و فروش کرد.

فردی می‌تواند یک توکن از این خانه را بخرد (یعنی یک‌هزارم این خانه). فرد دیگری ممکن است ۱۰ توکن بخرد یا کل ۱۰۰۰ توکن را خریداری کند و مالک کل ساختمان شود؛ بنابراین همه افراد براساس میزان سرمایه خود می‌توانند سهمی از این ملک داشته باشند.

Persaff، نمونه‌ای از توکنایز کردن دارایی فیزیکی

Persaff (Persian saffron Token)، یک توکن دیجیتال برای خرید و فروش زعفران ایرانی است. پشتوانه هر persaff، یک گرم زعفرانی است که در انبار نگهداری می‌شود و می‌توان به راحتی آن را به هر گونه ارز دیگری تبدیل کرد.


مدیریت دارایی آنچین (Onchain Asset Management)


مدیریت دارایی مبتنی بر بلاکچین یا آنچین، یک فناوری نو و مبتکرانه است که تغییرات بزرگی در نحوه مدیریت و معامله دارایی‌ها ایجاد خواهد کرد.

افزایش شفافیت یکی از مهم‌ترین مزایای مدیریت دارایی آنچین است. بلاکچین یک دفتر کل دیجیتال غیرمتمرکز است که معاملات را به صورتی امن و شفاف ثبت می‌کند. با استفاده از فناوری بلاکچین همه معاملات به صورت شفاف و بدوندستکاری ثبت می‌شوند و اعتماد و اطمینان بین سرمایه‌گذاران افزایش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از فواید مهم مدیریت دارایی آنچین این است که امکان معاملات بدون مرز را فراهم می‌کند. فناوری بلاکچین نیاز به واسطه‌هایی مثل بانک‌ها یا مؤسسات مالی را از بین می‌برد که به کاهش هزینه‌ها و افزایش دسترسیکمک می‌کند. برای مثال، یک سرمایه‌گذار ایرانی بتواند بدون هیچ مانعی در صندوق سرمایه‌گذاری کشور کانادا سرمایه‌گذاری کند.

همچنین مدیریت دارایی آنچین دسترسی بیشتری برای طیف وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. مدیریت دارایی سنتی به سرمایه هنگفت و دانش زیاد نیاز دارد که باعث می‌شود سرمایه‎گذاری برای بسیاری از افراد دشوار شود. مدیریت دارایی آنچین مانند توکنیزه‌کردن، مالکیت اشتراکی دارایی‌ها را نیز امکان‌پذیر می‌سازد (خرید سهام کوچکی از یک دارایی).

از آنجا که فناوری بلاکچین نیاز به واسطه‌ها را از بین می‌برد و به صورت غیرمتمرکز کار می‌کند، هزینه‌های سرمایه‌گذاران و مدیران دارایی نیز کاهش پیدا می‌کند.

مدیریت دارایی آنچین با مزایایی همچون افزایش شفافیت، معاملات بدون مرز، دسترسی، هزینه‌های پایین و مقیاس‌پذیری، آماده است که تحول عظیمی در نحوه مدیریت و معامله دارایی‌ها ایجاد کند.


انزایم؛ نمونه‌ای از مدیریت دارایی آنچین در دنیا


انزایم (Enzyme) یک پلتفرم مدیریت دارایی آنچین است که امکان ایجاد صندوق سرمایه‌‎گذاری ارز دیجیتال را برای مدیران دارایی فراهم کرده است. این پلتفرم  با استفاده از فناوری بلاکچین، شفافیت و دسترسی را برای سرمایه‌گذاران افزایش داده است.

برای نمونه شرکت بینوست نیز به‌عنوان مدیر دارایی‌های کریپتو، سه صندوق ارز دیجیتال BGC ،BBTC و B100 در پلتفرم انزایم راه‌اندازی کرده است. سرمایه‌گذاران در هر جای دنیا بدون هیچ محدودیتی می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‎‌گذاری کنند و از فرصت کسب سود از رمزارزها استفاده کنند.


شخصی‌سازی (Personalization)


ظهور رسانه‌های اجتماعی با شخصی‌سازی، صنعت رسانه را دگرگون کرد. ماهیت قابل برنامه‌نویسی پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، منجر به ایجاد مجموعه گسترده‌ای از اپلیکیشن‌ها و راه‌حل‌ها شد که فرصتی منحصربه‌فرد را در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و تیک‌تاک.

این سفارشی‌سازی، نحوه تعامل ما با رسانه را تغییر داده و عصر جدید و شخصی‌سازی‌شده از ارتباطات و به اشتراک‌گذاری اطلاعات به وجود آورده است. به طور مشابه ادغام مدیریت دارایی با قراردادهای هوشمند و فناوری بلاکچین، این پتانسیل را دارد که صنعت مدیریت دارایی را قابل برنامه‌نویسی و سفارشی‌سازی کند.

با وجود قراردادهای هوشمند (اسمارت‌کانترکت‌ها)، مسیر برای انجام معاملات بدون حضور واسطه‌ها هموار می‌شود. از طریق اسمارت‌کانترکت، طرفین قرارداد می‌توانند شرایط معامله را تعریف کنند و در صورت تحقق این شرایط، قرارداد خودبه‌خود اجرا می‌شود.

همچنین استفاده از قراردادهای هوشمند باعث خودکار شدن بسیاری از فرآیندها می‌شود (مانند انجام معاملات) وکاهش هزینه و افزایش کارآمدی را به دنبال دارد.

این امر باعث به وجود آمدن همکاری‌های خودران می‌شود که ایمن، شفاف و مقرون به صرفه هستند (اجرای خودکار قراردادها). به‌واسطه قدرت قراردادهای هوشمند و بلاکچین، صنعت مدیریت دارایی این پتانسیل را دارد که کارآمدتر و شخصی‌تر باشد و در دسترس طیف وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

از سوی دیگر، تقاضا برای گزینه‌های سرمایه‎‌گذاری شخصی‌سازی‌شده در سال‌های آینده افزایش می‌یابد؛ چراکه نسل هزاره و نسل زد یا Gen-z بازیگران اصلی دورنمای سرمایه‎‌گذاری خواهند شد. این نسل از لحاظ علایق، ارزش و اهداف با نسل‌های قبل متفاوت است.

آنها از جهانی متنوع‌تر می‌آیند و علایق، سرگرمی‌ها و آرزوهای متنوعی دارند و در نتیجه به گزینه‌های سرمایه‎‌گذاری نیاز دارند که با ارزش‌های آ‌نها همسو باشند؛ مانند سرمایه‌گذاری در صندوق‌هایی که به مشکل گرم شدن زمین می‌پردازند یا باعث قدرتمند شدن زنان در کشورهای توسعه‌نیافته می‌شوند.

از طریق فناوری بلاکچین، امکان ایجاد صندوق‌های سرمایه‌‎گذاری متناسب با ارزش‌ها و علایق سرمایه‌گذاران فراهم شده و تعداد این صندوق‌ها در حال افزایش است.


و اما آینده…


بلاکچین با ارائه قابلیت‌هایی همچون توکنیزه‌کردن دارایی‌های فیزیکی، امکان مدیریت غیرمتمرکز دارایی‌ها و شخصی‌سازی سرمایه‎گذاری‌ها، می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر آینده صنعت مدیریت دارایی داشته باشد.

به‌واسطه فناوری بی‌نظیر بلاکچین، گزینه‌های سرمایه‌گذاری در حال افزایش است و دسترسی به بازارهای مالی جهانی آسان‌تر خواهد شد. عصر جدیدی از فرصت‌ها و دسترسی آسان برای سرمایه‌گذاران، مدیران دارایی و در نهایت کل انسان‌ها در حال ظهور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.