رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

کم‌کم می‌توان از اکوسیستم رمزارز ایران گفت و شنید…

فصل جدیدی برای رسانه رمزارز که از زیرمجموعه‌های گروه رسانه‌ای راه‌کار است، شروع شده. بعد از ۴۰ شماره منظم با شکل و شمایل هفتگی که به‌‌عنوان ضمیمه «کارنگ» منتشر شد، حالا «رمزارز» که شاید بتوان آن را اولین رسانه رسمی این صنعت و بازار نامید، به ‌شکل مجله‌ای و با دوره انتشار متفاوتی منتشر شده است.

پیش‌تر و در شماره چهلم گفته بودم که تلاش داریم از این به بعد در هر فصل از سال، حداقل یک شماره انگلیسی هم با رویکرد معرفی اکوسیستم بلاکچین و رمزارز ایران به کشورهای منطقه منتشر کنیم. انتشار یک رسانه هدفمند و رسمی در یک فضای نوآورانه و پیچیده که تنظیم‌گری آن هنوز مسیر زیادی برای پیمودن دارد؛ کاری دوچندان سخت است.

اما تلاش کرده‌ایم در روزهایی که کلیت اقتصاد نوآوری کشور با تردیدها و موانع زیادی همراه شده و بازار رمزارز و کسب‌وکارهای مرتبط آن هم اوضاع مناسبی ندارند، این راه را پیوسته ادامه دهیم. معتقدیم مهم‌ترین ویژگی یک رسانه تأثیرگذار، استمرار و پیوستگی از یک سو و در نظر داشتن کسب‌وکارهای داخلی حوزه خودش از سوی دیگر است.

یک سال پیش که به یکباره بازار رمزارزها با جهش خیره‌کننده‌ای همراه شد، رسانه‌های غیررسمی و شبه‌رسانه‌های مختلفی به ‌یکباره مانند قارچ روییدند و بسیاری از رسانه‌های اقتصاد سنتی هم تلاش کردند به این حوزه روی خوش نشان دهند. اگرچه بیشتر این توجه معطوف به قیمت‌ها و چارت‌ها بود و کمتر کسی کسب‌وکارهای وطنی را می‌دید و از اهمیت آنها و مشکلات و چالش‌هایشان می‌گفت، اما اشتیاق رسانه‌ای به این فضا زیاد شد.

اما این روزها که همه‌چیز؛ از وضعیت اقتصادی-اجتماعی گرفته تا چارت‌ها و نمودارهای این بازار، نشان از رکود و نزول دارند، کمتر خبر و نشانی از رسانه‌ها در این فضا دیده می‌شود. ما در «رمزارز» و مجموعه راه‌کار تلاش کرده‌ایم بدون تحت تأثیر قرار گرفتن از این موج‌ها و با یک راهبرد مشخص، کار حرفه‌ای و رسمی رسانه‌ای خود را دنبال کنیم؛ راهبردی که اصل و اساس آن بر اهمیت کسب‌وکارهای داخلی بنا شده است.

معتقدیم در پیچیده‌ترین حوزه‌های اقتصادی و نوآوری و فناوری اگر نتوانیم یک اکوسیستم کسب‌وکاری در داخل کشور داشته باشیم، تبدیل می‌شویم به مشتاقان و علاقه‌مندان به یک بازار یا محصولات و خدماتی که حتی حضور و بودن مصرف‌کننده ایرانی یا علاقه‌مند ایرانی چندان برای صاحبان و کارآفرینان آنها اهمیتی ندارد.

راهبرد ما در رسانه رمزارز این بوده که کمک کنیم اکوسیستم رمزارزی و بلاکچینی کشور با محور کسب‌وکارها و نه صرفاً مفاهیم نظری و فناورانه وارداتی شکل بگیرد و رشد کند و موانع و چالش‌هایش را برطرف کند؛ چالش‌هایی از جمله در بحث تنظیم‌گری که هنوز گریبان این فضا را رها نکرده است.

رمزارز نیز در شکل و شمایل جدیدش تلاش دارد ادامه‌دهنده این راهبرد باشد؛ راهبردی که این روزها آدم‌ها و کسب‌وکارهای زیادی با آن همراه شده‌اند و تجربه ۴۰ شماره گذشته این رسانه نشان می‌دهد ایجاد هم‌صدایی و منافع مشترک در یک اکوسیستم نوپا جز با حداکثری‌کردن منافع ذی‌نفعان مختلف آن و ارجحیت این منافع بر منفعت‌های انفرادی کسب‌وکارها ممکن نیست.

تجربه‌ای به زعم خودمان نسبتاً موفق که وارد یک فاز جدید شده و کم‌کم با بلوغ نسبی «رمزارز» و همراهی بیشتر برخی کسب‌وکارهای رشدیافته این بازار، می‌توان انتظار دستاوردهای بزرگ‌تری از این‌گونه تلاش‌ها داشت.

امید داریم که در این دوره جدید هم بتوانیم با حمایت کنشگران و فعالان و کسب‌وکارهای مختلف حوزه رمزارز، بلاکچین و دارایی دیجیتال ایران، فعالیت‌های رسانه‌ای، آموزشی، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی متناسب با نیاز این حوزه را بیش از پیش توسعه دهیم و به پیش ببریم

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/b9ai
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.