عبور از ابهام / گفت‌وگو با امیرحسین مردانی، مدیرعامل صرافی بیت‌پین درباره سال ۲۰۲۲

اگر تحولات بازار رمزارزها در یک سال گذشته را با تاریخ کوتاه رمزارزها مقایسه کنید، شاید بتوان این سال را یکی از تاریخ‌های خاص بازار رمزارزها و به‌طور کلی پروژه‌های بلاکچینی دانست؛ سالی که هم صعود داشت و هم سقوط. هم به رسمیت شناخته‌شدن از سوی بسیاری از کشورها را داشت و هم محدودیت‌های سفت‌وسخت تنظیم‌گری را. هم چهره‌های محبوب داشت و هم نام‌های منفور. اما شاید معدل کلی این سال را بتوان با رکود و ناکامی جمع‌ بست.

ناکامی‌هایی که بیش از اینکه از ریزش بازار ناشی شوند، از پروژه‌ها و شرکت‌هایی نشئت می‌گیرند که یک‌شبه به ‌یکباره نابود شدند و ضربه بدی به شأن و جایگاه این بازار نوظهور زدند. در ایران اما قصه رمزارزها کمی متفاوت‌تر پیش رفت. در یک سال گذشته بسیاری از ایرانی‌ها با این بازار آشنا شدند و مهم‌تر اینکه دولت‌مردان و تصمیم‌گیران حوزه سیاست‌گذاری اگرچه گاه آشتی‌جویانه و گاه تهاجمی با این فضا رویارو شدند، اما به ‌نظر می‌رسد کلیت این حوزه و فناوری‌های مرتبط با آن را پذیرفته‌اند.

هنوز مشخص نیست که در ماه‌های آینده این بازار به کدام سو خواهد رفت، اما آنچه مشخص شده این است که دارایی‌های دیجیتال و کسب‌وکارهای رمزارزی در ایران بخشی از اکوسیستم نوآوری شده‌اند و در حال شکل‌دادن به یک اقتصاد در حال رشد هستند.

با امیرحسین مردانی که مدیرعامل صرافی بیت‌پین و از چهره‌های شناخته‌شده این صنعت طی دو، سه سال اخیر بوده، درباره فرازوفرودهای بازار رمزارزها و دستاوردها و چالش‌های آن در یک سال گذشته، چه در سطح بین‌الملل و چه در اکوسیستم داخلی کشور صحبت کرده‌ایم، همچنین از آخرین وضعیت و تغییرات و برنامه‌های کسب‌وکار تحت مدیریتش.

سال ۲۰۲۲ سال خاصی بود؛ هم برای بازار رمزارزها و هم پروژه‌های رمزارزی. بازار رمزارز در بیشتر اوقات این سال سیر نزولی داشت و خبرهای بد بسیاری از آن شنیده شد. نظر شما به‌طور کلی در مورد سال ۲۰۲۲ برای رمزارزها چیست؟ فکر می‌کنید مهم‌ترین اتفاقات این سال چه بودند؟ کدام اتفاقات تأثیر بلندمدت‌تری روی این بازار خواهند داشت که احتمالا در سال ۲۰۲۳ شاهد پس‌لرزه‌های آنها خواهیم بود؟

به‌طور کلی بازارهای مالی همیشه به‌صورت خطی عمل نمی‌کنند و اکثر مواقع حرکت سینوسی دارند؛ اما معمولاً در بازارهای کارا تصویر بلندمدت یک تصویر صعودی است. بازار کریپتوکارنسی هم بعد از شکست سال ۲۰۱۷، سیر نزولی پیدا کرد. اوایل سال ۲۰۲۰ با شروع‌‌شدن کرونا، تعطیلی سایر بازارهای مالی، محدودیت‌های ناشی از پاندمی و رکود اقتصادی، تنها بازاری که خارج از شرایط فیزیکی دنیا به فعالیت خود ادامه داد، بازار کریپتوکارنسی بود. به همین دلیل توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد.

افراد بسیاری در دنیا تحت تأثیر کووید قرار گرفته بودند و دنبال محلی برای انباشت سرمایه‌های خود می‌گشتند. به دنبال این اتفاقات قیمت بیت‌کوین که در آن زمان حدود سه هزار دلار بود، سیر صعودی در پیش گرفت. این روند تا اواخر سال ۲۰۲۱ ادامه داشت و بیت‌کوین به ۶۰ هزار دلار رسید. برخی کوین‌های دیگر شاهد رشد ۱۰۰ تا ۲۰۰ برابری بودند؛ اما هر بازار مالی که صعود سنگینی داشته باشد، قطعاً سقوط سنگینی را نیز تجربه خواهد کرد و این سقوط کم‌کم از اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شد.

نکته‌ای که در مورد این سقوط وجود دارد این است که از سقوط قبلی قابل پیش‌بینی‌تر بود. بسیاری از افراد آن را پیش‌بینی کرده بودند و می‌دانستند بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ اتفاق خواهد افتاد. آنها می‌دانستند که همراه این سقوط، اتفاقات جالب دیگری هم رخ خواهد داد. حباب بسیاری از کانسپت‌هایی که ‌هایپ شده بودند و یکسری پروژه‌هایی که صرفاً بر مبنای پروپاگانداها رشد کرده بودند، ترکید. هیجان بازار کمتر شد و ریسک آن افزایش یافت.

این موضوع باعث یک تغییر رفتار مهم در سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب‌وکارهای کریپتوکارنسی شد. آنها پول‌شان را با احتیاط بیشتری سرمایه‌گذاری می‌کردند. از آنجا که سقوط را تجربه کرده بودند، به دنبال پروژه‌هایی می‌گشتند که از نظر بنیادی پروژه‌های خوبی باشند و بزرگ‌شدن نام‌شان صرفاً در اثر تبلیغات نباشد. این اتفاق باعث شد که بسیاری از پروژه‌های ان‌اف‌تی که صرفاً با تبلیغات رشد کرده بودند، شکست بخورند.

اتفاق خوبی که برای صاحبان کسب‌وکارها رخ داد، این بود که متوجه شدند چگونه پروژه‌هایی را خلق کنند که از نظر بیزینس‌مدل و فناوری پروژه‌های خوبی باشند و بیشتر درگیر ساختن پروژه شدند. فضای اکوسیستم در سال ۲۰۲۲ بر همین محور می‌گشت و تا الان که بیت‌کوین تقریباً ۱۶ هزار دلار است، هنوز این جو بر فضا حاکم است.

اکثر افراد معتقدند ۲۰۲۲ سال بدی بود. شما در این باره چه فکر می‌کنید؟

به‌صورت کلی می‌توان گفت سال ۲۰۲۲ برای کسانی که به‌تازگی ‌وارد این فضا شده‌ بودند سال بدی بود، زیرا متحمل ضررهای سنگینی شدند. اما برای صنعت کریپتوکارنسی سال بدی نبود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که اگر ریزش رمزارزها یک یا دو سال بعد اتفاق می‌افتاد، ریزش به‌مراتب سنگین‌تری بود و احیای آن به‌شدت سخت‌تر می‌شد، ولی این ریزش در سال ۲۰۲۲ رخ داد و بسیاری از اقتصاددان‌ها و تحلیلگران معتقدند زمان بسیار خوبی برای این اتفاق بود و احیای آن هم راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود. بنابراین اگر نگاه بلندمدت داشته باشیم، سال ۲۰۲۲ برای حوزه کریپتو از نظر سیکل بازار، سال چندان بدی هم نبوده است.

اما از منظرهای دیگر می‌توان گفت بعد از اینکه‌ هایپ کریپتوکارنسی از بین رفت، افراد کمتر درگیر این بازار شدند. در سال ۲۰۲۲ دولت‌ها و رگولاتورها فرصت پیدا کردند که نسبت به این بازار نگاه موشکافانه‌تری داشته باشند و در مورد آن تجدیدنظر کنند؛ بنابراین رگولیشن و تمرکز بر این بازار مقداری از سال قبل بیشتر بود.

رگولاتورها و دولت‌ها سعی کردند از فرصت استفاده کنند و صرافی‌های رمزارزی و کاربران را زیر نظر داشته باشند و با استفاده از ابزارهای رگولاتوری، این بازار را تحت کنترل خود بیاورند. همچنین همزمان توانستند بازارهایی موازی را که سال‌ها در دست خود داشتند، تقویت کنند و آنها را در رکود اقتصادی فعلی برای مردم جذاب‌تر به نمایش درآورند.

در واقع رگولاتور در یکسری از کشورها فعال‌تر شد و فعالیت یکسری از صرافی‌ها را متوقف کرد. بایننس در برخی کشورها فرایند احراز هویت را دشوارتر کرد. برای اینکه بازار صرافی‌های غیرمتمرکز هم تحت نظارت رگولاتور قرار بگیرد، توکن‌های احراز هویت توسط صرافی‌های متمرکز در دنیا صادر شد.

این توکن‌ها به هویت هر نفر در شبکه بلاکچین متصل است و اگر افراد بخواهند از دنیای واقعی پولی را به صرافی‌های غیرمتمرکز انتقال دهند، رگولاتور می‌تواند آنها را شناسایی کند.

بنابراین می‌توان گفت یکی از شعارهای اصلی حوزه کریپتوکارنسی که عدم تمرکز است، با این اقدامات زیر سؤال رفت. این مسئله می‌تواند در آینده برای پروژه‌های بلاکچینی و این صنعت تبعات منفی داشته باشد.

به نظر نمی‌رسد پروژه‌های بلاکچینی پیشرفتی داشته باشند؛ زیرا این پروژه‌ها نیازمند به بلوغ رسیدن رگولاتور هستند که در کشور ما تا رسیدن به این نقطه همچنان راه هست

سال گذشته برای اکوسیستم رمزارزی ایران چطور بود؟ اتفاقات سال گذشته در اکوسیستم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ رگولاتوری، فرازوفرود صرافی‌ها و دیگر پروژه‌های رمزارزی در سال ۲۰۲۲ در ایران چگونه عملکردی داشتند؟ کدام بخش‌های اکوسیستم پیشرفت خوبی داشتند و کدام بخش‌ها عقب ماندند؟

سال گذشته برای صنعت اقتصاد دیجیتال کشور سالی پرچالش بود. از متغیرهای کلان اقتصادی گرفته تا اختلالات در زیرساخت‌های اینترنت کشور، تأثیرات منفی بزرگی روی اقتصاد دیجیتال کشور و به‌تبع آن بازار رمزارزها داشت. بیشترین تأثیرات منفی را در شش ماه و به‌خصوص سه ماه اخیر شاهد بودیم که اختلالات اینترنت به اوج خود رسید.

من معتقدم بازار رمزارز ایران در سال گذشته توانست با جذب کاربران زیاد به‌صورت رسمی به‌عنوان یکی از بازارهای موازی سرمایه‌گذاری به مردم معرفی شود؛ یعنی اگر سه سال پیش از مردم ایران در مورد این بازار می‌پرسیدید، شاید هیچ اطلاعی در مورد آن نداشتند، اما الان اکثر مردم به این بازار به‌عنوان گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند. این اتفاق مهمی برای بازار کشور بود.

مسئله دیگری که وجود دارد، این است که صرافی‌های کشور و پروژه‌های بلاکچینی ساختاریافته‌تر شدند. در واقع سیاست‌های کلی در حوزه تبادلات رمزارز مقداری مشخص‌تر و این بازار نسبت به گذشته پیداتر شد و دیگر فضای گنگی در این بازار وجود ندارد. نهادهای دولتی و حاکمیتی اطلاع بیشتری از نحوه کارکرد این صنعت در کشور پیدا کردند؛ نهاد‌هایی تنظیم‌گری که هر‌کدام به نحوی با این فناوری در ارتباط بودند، با ساختار فناورانه آن بیشتر آشنا شدند و چارچوب‌ها و رویکردهای خاص خود را برای مواجهه با این فضا و مدیریت آن اتخاذ کردند.

ما فرصت‌های بسیاری را برای رگولاتوری این فضا از دست دادیم، اما در سال گذشته رگولاتور این بازار و فناوری را به‌عنوان بازاری که مردم از آن استفاده می‌کنند، پذیرفت و به دنبال راه‌حل‌هایی برای مدیریت این فضا گشت.

در کشور ما عملاً به‌جز صرافی‌ها، پروژه بلاکچینی و رمزارزی در سال گذشته وجود نداشت، زیرا صرافی‌های رمزارز ماهیت بلاکچینی و رمزارزی کمتری نسبت به سایر پروژه‌ها دارند و پروژه‌های بلاکچینی در صورتی می‌توانند فعالیت کنند که فضای رگولاتوری کشور آنها مشخص‌تر و دقیق‌تر باشد. فضای رگولاتوری کشور ما خاکستری است و قوانین و دستورالعمل‌ها صرفاً در مورد ماینینگ و صرافی‌های رمزارز است. به همین دلیل پروژه‌های دیگر کمتر امکان بروز و ظهور دارند.

فکر می‌کنید سال ۲۰۲۳ چه تغییراتی را در اکوسیستم رمزارزی ایران شاهد خواهیم بود؟ چه بازیگرانی جدیدی پا به این عرصه می‌گذارند و کدام بازیگران از آن خداحافظی می‌کنند؟ کدام پروژه‌ها می‌مانند و کدام یک از اکوسیستم می‌روند؟

اگر بخواهیم اکوسیستم را به دو قسمت صرافی‌های رمزارز و پروژه‌های بلاکچینی تقسیم کنیم، با وجود ساختار رگولاتوری کشور، به نظر نمی‌رسد پروژه‌های بلاکچینی پیشرفتی داشته باشند؛ زیرا این پروژه‌ها نیازمند به بلوغ رسیدن رگولاتور هستند که در کشور ما تا رسیدن به این نقطه همچنان راه هست. فعالان این حوزه هم چاره‌ای به‌جز سرمایه‌گذاری در خارج از کشور ندارند؛ بنابراین این قسمت بازار همچنان بدون پیشرفت خواهد بود و پروژه‌هایی هم که وجود دارند یا شکست می‌خورند یا از کشور مهاجرت خواهند کرد.

قسمت دوم، صرافی‌های رمزارز هستند که در کشور ما به بلوغ خوبی رسیده‌اند. بازیگران عمده مشخص هستند و قواعد بازی هم تا حدودی واضح است. هرچند در سال گذشته رگولاتور سعی کرد محدودیت‌های زیادی – مانند سقف برداشت یا واریز – روی صرافی‌های رمزارز اعمال کند، اما صرافی‌ها به رشد خود ادامه دادند.

دلیل رشد صرافی‌ها چیزی غیر از کاربردپذیری نیست، زیرا مردم به دنبال استفاده از صرافی رمزارز هستند و این رشد به عقیده من ادامه خواهد داشت. اما ترکیب بازار به‌نوعی خواهد شد که زیرساخت و رگولاتوری نقش مهمی در صرافی رمزارز بازی خواهند کرد. به طوری که در سال آینده شرکت‌هایی که از زیرساخت بهتری برخوردارند، شانس بیشتری برای ماندن در بازار دارند.

در نهایت در رشد این فناوری و اکوسیستم وابسته به آن، رفتار رگولاتور و حاکمیت و وضعیت اینترنت نقش مهمی دارد و هر پیشرفتی به رفتار این بخش و نحوه مدیریت آنها وابسته است. اگر زیرساخت اینترنت کشور از این حالت خارج شود و به حالت عادی بازگردد، می‌توانیم امیدوار باشیم که این اکوسیستم پیشرفت کند. هرچند کاربر‌ان به رشد طبیعی خود ادامه خواهند داد و برای بهره‌گیری از این فناوری منتظر کسب‌وکار ایرانی نمی‌مانند. مرز جغرافیایی برای این فناوری معنایی ندارد و کاربر می‌تواند از هر جای دنیا از آن استفاده کند.

رفتار کاربران ایرانی را در یک سالی که گذشت چگونه ارزیابی می‌کنید؟ وقتی بازار سیر نزولی داشت یا اتفاقات ناگواری چون فروپاشی برخی پروژه‌ها رخ داد، رفتار کاربران چگونه بود؟

اول بگویم که سال گذشته سالی پر از چالش و نوسان برای بیت‌پین بود. ابتدای سال را با جذب موجی از کاربران آغاز کردیم و در نقطه اوج جذب کاربر در بیت‌پین بودیم، تا اواسط سال که با افت بازار کریپتوکارنسی‌ها قدری هم بازار خریدوفروش خلوت شد و این مجال را به ما داد تا بتوانیم به زیرساخت‌های اساسی بیت‌پین از جمله زیرساخت‌های معاملات، زیرساخت‌های شرکت، زیرساخت‌های تجربه کاربری شرکت و تجربه کاربری محصول بیت‌پین فکر و بهبودهایی را در این زمینه ایجاد کنیم و بتوانیم یک تجربه امن و مطمئن را برای کاربران فراهم آوریم.

اما کاهش قیمت کریپتوکارنسی امید در این بازار را نسبتاً کم کرد؛ احساسات منفی افزایش یافت و کاربران را در حالت ترس قرار داد. وقتی کاربران در حالت ترس باشند، عمدتاً کمتر دست به خریدوفروش رمزارز می‌زنند و صرفاً مشاهده‌گر بازار خواهند بود. این اتفاق در بیت‌پین هم افتاد.

اما یک تجربه خیلی جالب در بیت‌پین این بود که بازار در صورت ثبات، راکد بود، اما در صورت نوسان کاربران دوباره فعال می‌شدند و به خریدوفروش خود ادامه می‌دادند. یعنی وقتی یک رمزارز به‌شدت سقوط یا به‌شدت صعود می‌کرد، فعالیت کاربران هم به‌تبع آن افزایش می‌یافت.

سومین اتفاق بزرگی که در این بازار افتاد، همین اتفاقات اخیر کشور بود که به قطع اینترنت و اختلالات سراسری منجر شد. این مسئله کار پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد. پلتفرم‌های مالی از جمله صرافی‌های رمزارز به‌شدت به ثبات اتصال نیاز دارند؛ از آنجا که معاملات آنلاین هستند، تعداد افراد زیادی در لحظه در حال انجام معاملات‌اند و لحظه‌ای قطع و وصل‌شدن زیرساخت‌های اینترنت می‌تواند معاملات آنها را به‌کلی مختل کند.

وقتی این فضا پیش می‌آید، عدم اطمینان به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و مردم به‌سختی می‌توانند به زیرساخت‌ها اعتماد ‌کنند و به‌تبع آن به پلتفرم‌هایی که در کشور وجود دارد هم اعتماد کمتری می‌کنند؛ زیرا اساساً نمی‌توانند با آنها به شکل روان و مفید کار خود را انجام دهند.

در مقاطعی نیز به علت قطعی اینترنت به‌کلی دسترسی فعالان این حوزه به پلتفرم‌های داخلی از جمله بیت‌پین از بین رفته بود و این مسئله معاملات و حجم معاملات و فعالیت پلتفرم‌ها را تحت تأثیر قرار داد که بیت‌پین هم از آن در امان نبود.

با این وجود تعداد کاربران فعال ثابت، یعنی تعداد کاربرانی که هر روز و مستقل از نوسانات بازار فعالیت می‌کنند، روزبه‌روز در حال افزایش است و این نشان می‌دهد مردم مستقل از فرازوفرودهای بازار برای سرمایه‌گذاری به رمزارزها به‌عنوان یک دارایی جایگزین فکر می‌کنند و افزایش کاربران فعال روزانه بیت‌پین شاهدی بر این مدعاست.

ما فرصت‌های بسیاری را برای رگولاتوری این فضا از دست دادیم، اما در سال گذشته رگولاتور این بازار و فناوری را به‌عنوان بازاری که مردم از آن استفاده می‌کنند، پذیرفت و به دنبال راه‌حل‌هایی برای مدیریت این فضا گشت

به نظر می‌رسد بتوان درس‌های بسیاری از سال ۲۰۲۲ گرفت. قطعاً صرافی‌های رمزارز در هر یک از این اتفاقات تجربیاتی کسب کرده‌ و نکاتی را آموخته‌اند. اگر بخواهید راجع به این تجربیات صحبت کنید، به چه مواردی اشاره می‌کنید؟

سال ۲۰۲۲ از منظر اتفاقات ناگهانی سال بسیار مهمی بود. یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی که افتاد، ورشکستگی صرافی اف‌تی‌ایکس بود که دومین صرافی بزرگ جهان بود. این صرافی تبلیغات فراوانی کرده و بودجه بسیار زیادی برای پروموت‌کردن خود صرف کرده بود.

حجم معاملات بسیار زیادی نیز در سراسر جهان داشت و حتی بسیاری از صرافی‌های بین‌المللی از سراسر جهان به این صرافی وصل می‌شدند. اما شاهد بودیم که در یک شب این صرافی کاملاً از بین رفت و تصمیم‌های بلندپروازانه که در سال‌های قبل گرفته بودند و هزینه‌های بیش از حدی که در یکی دو سال اخیر کرده بودند، این صرافی را ورشکسته کرد.

ماجرای اف‌تی‌ایکس یکی از بزرگ‌ترین درس‌ها را برای کسب‌وکارهای فعال در این حوزه داشت که شاید در حال حاضر با نقدینگی یا سود بسیار زیاد و حجم معاملات بالایی کار کنند، اما ممکن است فردا وجود نداشته باشند.

در این میان برخی رمزارزها و توکن‌ها هم شکست خوردند…

بله و ارزش بسیاری از ارزهای دیجیتال صفر شد. پرسر‌و‌صداترین آنها لونا و اخیراً گالا بود که این امر هم ضرورت مدیریت ریسک و دقت عمل صرافی‌های ارز دیجیتال در ارائه رمزارزها و هم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌رسانی به کاربران‌شان در مورد این فضا را آشکار کرد.

این اتفاق نشان داد شرکت‌های بزرگ و پروژه‌های بزرگ می‌توانند در یک شب به‌کلی نابود شوند؛ بنابراین مدیریت ریسک این فضا هم در لایه کسب‌وکار و هم در لایه افراد یک نکته و یک تجربه بسیار مهم برای کسب‌وکارها دارد که باید به آن توجه کنند.

سودده بودن این فضا در مقاطع خاص نباید کسب‌وکارها و افراد را به‌سوی رؤیاپردازی و بلندپروازی سوق دهد تا فعالیت‌هایی با عدم مدیریت ریسک انجام دهند، زیرا در نهایت ممکن است اتفاقات فاجعه‌باری رقم بخورد و یک کسب‌وکار کاملاً ورشکسته شود.

لونا و گالا به‌شدت کسب‌وکار ما را نیز تحت تأثیر قرار دادند. البته تأثیر لونا بر کسب‌وکار ما به‌مراتب کمتر بود و ضرر آن بیشتر متوجه کاربران شد. اما در شبکه خاص گالا ما متعهد به بازپرداخت ارزهای دیجیتالی که در کیف پول افراد هستند، بودیم و مجبور شدیم هزینه ریالی قابل‌توجهی را متحمل شویم و از محل صندوق بیمه‌ای که در بیت‌پین طراحی شده، خسارت ناشی از این اتفاق را جبران ‌کنیم.

بیت‌پین در حال حاضر از حیث تعداد کاربران، تراکنش‌ها، درصد رشد و… چه وضعیتی دارد؟

بیت‌پین بیش از یک میلیون کاربر دارد و در سه، چهار ماه اخیر نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۰درصدی داشته‌ایم. البته در سه، چهار ماه اخیر سرعت جذب کاربر مقداری کمتر شده و در حال حاضر روزانه حدوداً ۲۰۰۰ کاربر در بیت‌پین ثبت‌نام کرده و شروع به فعالیت می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید تراکنش‌های بیت‌پین از وضعیت کلی بازار کریپتوکارنسی بسیار تأثیر می‌پذیرد. حجم بازار جهانی حوزه کریپتوکارنسی کاهش یافته و به‌تبع آن میزان و حجم معاملات و تراکنش‌های بیت‌پین هم کم شده بود. اتفاقاتی که در سه ماه گذشته در کشور ما افتاد نیز بالاخره تأثیرات خود را گذاشته و در مقاطعی از زمان این مسئله به کاهش فعالیت کاربران نیز منجر شده است.

برنامه‌های شما برای سال ۲۰۲۳ چیست؟ چه فیچرهای جدیدی اضافه خواهید کرد و چه چشم‌اندازی برای کسب‌و‌کار خود در نظر گرفته‌اید؟

در سال ۲۰۲۳ ما چهار فعالیت اصلی در بیت‌پین انجام خواهیم داد. فعالیت اول ایجاد نسخه جدید از محصول بیت‌پین است که در آن ظاهر و جریان جدیدی از بیت‌پین را خواهید دید که تجربه کاربری بهتری خواهد داشت. علاوه بر آن یکسری ابزارها و فیچرهای فراگیری که در حال حاضر در دنیا وجود دارد و بعضی از صرافی‌های خارجی و دکس‌ها از آن استفاده می‌کنند، به بیت‌پین اضافه خواهیم کرد تا کاربران بتوانند از این ابزارها برای تسهیل کارشان استفاده کنند؛ این اتفاق در اوایل سال ۲۰۲۳ خواهد افتاد.

دومین اتفاقی که در سال ۲۰۲۳ در بیت‌پین رخ خواهد داد، ایجاد یک نگاه راه‌حل‌محور و خدمات‌محور برای کاربران است. در همین راستا ما مجموعه‌ای از محصولات را به زنجیره ارزش بیت‌پین می‌افزاییم که در زمینه لندینگ، سرمایه‌گذاری و ترید حرفه‌ای به کاربران خدمات‌رسانی کنند.

هر‌کدام از این خدمات در قالب یک محصول جدید به بازار ارائه می‌شوند و همه این خدمات به‌صورت یک هاب به بیت‌پین متصل خواهند شد و زنجیره ارزش این حوزه را برای کاربران تکمیل می‌کنند. فعالیت سومی که در سال ۲۰۲۳ خواهیم داشت، حفظ و تثبیت جایگاه بیت‌پین به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار خواهد بود.

ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا رشد ۱۰۰ درصدی در تعداد کاربران‌مان در سال ۲۰۲۳ داشته باشیم و بتوانیم جایگاه خود را در بازار تثبیت کنیم و خیزی در جهت رشد چند برابری در سال‌های آینده برداریم. در سالی که گذشت، ما برای این استراتژی برنامه‌ریزی‌ها و بسترسازی‌های بسیاری کردیم. زیرساخت ایجاد شده و امسال سعی می‌کنیم که از این زیرساخت‌ها بهره‌برداری کنیم تا کاربران بتوانند نمودهای آن را در بازار ببینند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.