اگر اتریوم همان ویندوز باشد… / مروری بر تاریخچه رقابت ویندوز با «لوتوس 1، 2 و 3»

لوتوس اولین برنامه فراگیر در دنیا نبود و در همان زمان نیز برنامه‌های دیگری وجود داشتند، اما هیچ‌کدام به ‌اندازه لوتوس سریع و مفید نبودند. یکی از رقیبان لوتوس محصولی از مایکروسافت به نام مولتی‌پلن بود، اما در سرعت به ‌پای لوتوس نمی‌رسید. مزیت مولتی‌پلن امکان اجرای آن در دستگاه‌‌های مختلف محسوب می‌شد. بیل گیتس فکر می‌کرد کلید موفقیت نرم‌افزار این است که می‌بایست محصولات حتی‌المقدور روی انواع مختلف کامپیوتر‌های شخصی در دسترس قرار داده شوند. مشکل این بود که در آن زمان، هیچ سیستم‌عامل فراگیری وجود نداشت؛ بنابراین هر مدل کامپیوتر جدیدی به یک نسخه سفارشی از هر نرم‌افزار جدید نیاز داشت.


نسخه‌های سفارشی و نقش آنها در نرم‌افزار


رفته‌رفته مایکروسافت روی ساخت نسخه‌های سفارشی متمرکز شد. بر خلاف آن، لوتوس منابع و توانایی لازم را برای توسعه نسخه‌های مختلف نداشت. به همین ترتیب لوتوس فقط یک نسخه برای کامپیوتر شخصی IBM که به‌تازگی وارد بازار شده بود، ساخت. IBM سریع‌ترین کامپیوتر شخصی که تا آن زمان ساخته شده بود، محسوب می‌شد.

این اقدام به ‌قدری موفقیت‌آمیز بود که لوتوس دیگر نگرانی در مورد ایجاد نسخه‌های متنوع و چندگانه نداشت. مردم به ‌جای منتظر ماندن برای ساخت نسخه‌های دیگر، IBM خریدند؛ زیرا این همان کامپیوتر شخصی بود که لوتوس 1، 2 و 3 روی آن اجرا می‌شد.

این امر روی دیگری از صنعت روبه‌رشد نرم‌افزار و کامپیوترهای شخصی را نشان داد. سازندگان کامپیوتر‌های شخصی شبیه‌سازی‌شده که پیش ‌از این در مورد مزیت سازگاری این کامپیوتر‌ها با IBM تبلیغ می‌کردند و فروش خود را بالا می‌بردند، اکنون بر این امر تأکید داشتند که کامپیوتر‌هایی که می‌سازند، با لوتوس 1، 2 و 3 سازگار هستند. در واقع نوع تبلیغات و خواسته مردم تغییر کرده بود. حتی پس از مدتی تبلیغ IBM در مورد سازگاری‌اش با لوتوس بود.

این موضوع یک زنگ خطر برای گیتس بود؛ زیرا ظاهراً مصرف‌کنندگان بیشتر به نرم‌افزارها اهمیت می‌دادند تا کامپیوتر. پس مایکروسافت باید استراتژی تجاری خود را به‌طور اساسی تغییر می‌داد. لوتوس 1، 2 و 3 در سال 1985 یک محصول 200 میلیون دلاری بود، در حالی‌ که مایکروسافت با ده‌ها محصول، 140 میلیون دلار درآمد داشت. سیستم‌عاملی را که مایکروسافت توسعه داد، امروز همه با نام ویندوز می‌شناسیم. اما مایکروسافت امیدوار بود که با توسعه این سیستم‌عامل بتواند جای لوتوس 1، 2 و 3 را بگیرد.

در زمانی گیتس به ‌قدری در مورد ویندوز مردد بود که می‌خواست آن را در ازای یک سیستم انحصاری برای IBM فدا کند. پس از آن، او برنامه‌نویسانی را که روی پروژه IBM کار می‌کردند، در ویندوز به کار گرفت، اما هنوز هم این تغییرات استراتژیک کافی نبود؛ زیرا هنوز هم بیل گیتس نتوانسته بود به یک توازن قدرتی و قیمتی با لوتوس دست یابد. در آن زمان لوتوس 495 و ویندوز 99 دلار قیمت داشت.


وزن چه کسی بیشتر است؟


در دنیای کریپتو، همان توازن قدرت بین فت‌اپ‌ها در مقابل فت‌پروتکل‌ها مطرح است. در ابتدا، فت‌پروتکل‌ها وزن بیشتری در این رقابت داشتند؛ زیرا تصور می‌شد به‌دلیل منبع‌باز بودن رمزارزها، اپلیکیشن‌ها وزن و کاربرد کمتری برای کاربران دارند؛ بنابراین حاشیه سود، ناچیز یا صفر خواهد بود، اما واقعیت این است که فعالیت این اپلیکیشن‌ها درآمدهایی را برای زیرساخت‌های بلاکچینی ایجاد می‌کند.

اخیراً با توجه‌ به اینکه اپلیکیشن‌های کریپتویی به‌طور فزاینده‌ای تولید درآمد و جریان نقدی را در اولویت قرار می‌دهند، شاید توازن قدرت به نفع فت‌اپ‌ها تغییر کند. برای درک و تحلیل بهتر این مسئله می‌توانید از خودتان بپرسید که کاربران کریپتو معمولاً با خود چه فکری می‌کنند؟ آیا آنها با خود می‌گویند «می‌خواهم اتریوم داشته باشم و از هر برنامه‌ای که از طریق آن بتوانم اتریوم بخرم، استفاده می‌کنم» یا اینکه اکثر کاربران توسط برنامه‌ای که می‌خواهند از آن استفاده کنند، به سمت کریپتو کشیده می‌شوند و علاقه چندانی به بلاکچین ندارند؟

با این ‌حال، تمام این گفته‌ها حدس و گمان هستند. با وجود اینکه همه روی ایجاد درآمد تمرکز دارند، اپلیکیشن‌های کاربردی تاکنون نتوانسته‌اند درآمد زیادی ایجاد کنند.


مقایسه اتریوم با ویندوز


اگر اتریوم را مانند ویندوز در نظر بگیریم، باید گفت که این ویندوز نبود که بازی را برد. ویندوز بهترین محصول گیتس، یک مدیرعامل خطرپذیر و جسور بود. گیتس مجبور شد استراتژی‌هایش را تغییر دهد و راهی برای تبدیل ویندوز به سیستم‌عامل غالب پیدا کند. او این موفقیت را با تبلیغ برنامه‌های مایکروسافت کسب کرد. امروزه، مایکروسافت از برنامه‌های کاربردی (عمدتاً آفیس) درآمد بیشتری نسبت به سیستم‌عامل‌هایش (ویندوز) دارد. در ضمن باید توجه داشت که این فقط با احتساب برنامه‌های مایکروسافت است و مجموع تمام برنامه‌های در حال اجرا در ویندوز که از ارائه‌دهندگان مختلف هستند، بسیار بیشتر از ارزش ویندوز است.

اگر قرار باشد همه‌چیز در کریپتو مشابه با کامپیوتر‌ها و سیستم‌عامل‌ها پیش برود، درآمد اتریوم در نهایت نسبت به اپلیکیشن‌های کریپتویی کمتر می‌شود. همچنین ممکن است اتریوم هنوز به‌عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض برای ارزهای دیجیتال تثبیت نشده باشد. خود ویندوز تا زمان انتشار نسخه 3.0 بازنده به نظر می‌رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.