رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

اهمیت دوام آوردن… / آیا واقعاً مرج اتریوم مهم‌ترین کاتالیزور تاریخ ارز دیجیتال است

یکی از مدیران سابق پوینت ۷۲، مرج اتریوم را مهم‌ترین کاتالیزور تاریخ رمزارز می‌داند، اما اضافه می‌کند که قیمت این رمزارز بیشتر تحت تأثیر عوامل اقتصادی کلان است.

مرج اتریوم که مدت‌ها منتظرش بوده‌ایم، در ذهن سرمایه‌گذاران رمزارز اولویت زیادی دارد. «تراویس کلینگ» که در زمینه صندوق‌های تأمینی سابقه زیادی دارد و به پورتفولیوی سرمایه‌گذارانی مانند «استیو کوهن» کمک زیادی کرده، درباره مرج اتریوم بسیار خوش‌بین است. به نظر بسیاری از متخصصان رمزارز این پروژه کاتالیزور خوبی برای شبکه اتریوم است.
کلینگ اخیراً در پادکستی به میزبانی «لورا شین» شرکت کرد و توضیح داد که چرا به نظرش عوامل اقتصادی کلان در تعیین قیمت اتر تأثیرگذاری بیشتری دارد.


چگونه مرج اتریوم بر شبکه اتریوم تأثیرگذار است


مرج اتریوم مکانیسم اثبات کار شبکه را به مکانیسم اثبات سهام تغییر می‌دهد. این تغییر هزینه‌های زیست‌محیطی این شبکه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و طبق گزارش‌ها ۹۹ درصد بر محبوبیت اتریوم می‌افزاید.

کلینگ می‌گوید که او مرج اتریوم را مهم‌ترین کاتالیزور تاریخ اتریوم می‌داند و تأثیر آن از بیت‌کوین هاوینگ هم بیشتر است. به نظر او سناریویی که با مرج اتریوم رخ می‌دهد، ساده و قابل فهم است. اتریوم بر اثر این تغییر، ماهیت ضدتورمی پیدا می‌کند، سوددهی بیشتری خواهد داشت و با اصول محیطی، اجتماعی و حکمروایی یا ESG همساز خواهد شد؛ به‌ویژه اینکه دنیا در حال حاضر به این اصول اهمیت زیادی می‌دهد.

او به این واقعیت اشاره می‌کند که بسیاری از سرمایه‌گذاران نهادی استانداردهای ESG را در تصمیمات خود لحاظ می‌کنند و به همین دلیل با توجه به خسارات محیطی مکانیسم اثبات کار، رمزارز را از دستور کار خود خارج کرده بودند.
«بریان موسوف» که بنیان‌گذار شرکت اتریوم کپیتال است، به اینسایدر گفت که بسیاری از مدیران سرمایه‌گذار منتظر نهایی‌شدن مرج اتریوم هستند تا بر اساس اصول ESG برای سرمایه‌گذاری در اتریوم تصمیم‌گیری کنند.


چگونه مرج اتریوم بر قیمت این رمزارز تأثیر خواهد گذاشت


بسیاری از دارندگان اتریوم درباره تأثیر مرج بر قیمت اتریوم خوش‌بین هستند. مرج باعث می‌شود آنها اتریوم خود را استک کنند و در نتیجه آن را از عرضه در گردش شبکه خارج سازند؛ بنابراین سرمایه‌ نهادی بیشتر قیمت اتریوم را بالاتر می‌برد.
کلینگ درباره تأثیر مرج اتریوم بر شبکه این رمزارز خوش‌بین است، اما علیه استفاده از آن به‌عنوان تزی برای سرمایه‌گذاری در این رمزارز هشدار می‌دهد، زیرا به نظر او مؤلفه‌های اقتصادی کلان تأثیر بیشتری بر قیمت اتریوم دارد.

کلینگ تأکید می‌کند که ورود سرمایه‌های بومی غیررمزارزی به فضای رمزارز، برای آینده اتریوم اهمیت دارد. در مقابل سرمایه بومی رمزارزی به خودی خود قیمت اتریوم را بسیار بالاتر می‌برد. او ادامه می‌دهد: «اما سرمایه بومی رمزارزی طی ماه‌های گذشته دود شد و به هوا رفت. همه می‌دانند که در این مدت چه اتفاقی افتاد‌.»

با توجه به چنین شرایطی، سرمایه‌هایی که پس از مرج اتریوم از بیرون از بازار رمزارز به اکوسیستم اتریوم وارد شود، بیشتر تحت تأثیر مؤلفه‌های اقتصادی کلان است.

او می‌گوید: «ما هنوز در چنین بازار نزولی کلانی هستیم و همچنان با پیامدهایی اتفاقاتی که طی چند ماه گذشته برای اکوسیستم رخ داده، سروکار داریم‌.» کلینگ ادامه می‌دهد: «شما می‌توانید وانمود کنید که مرج اتریوم را معامله می‌کنید، اما در حال معامله نزدک هستید. نزدک کاملاً به سیاست‌های پولی بانک مرکزی وابسته است.»

به نظر کلینگ این مسئله اهمیت زیادی دارد. هنوز عدم قطعیت‌های زیادی در اقتصاد کلان وجود دارد. برخی از عدم قطعیت‌‌های اقتصاد کلان عبارت‌اند از: ادامه سیاست‌های سخت‌گیرانه فدرال‌رزرو، افزایش نرخ بهره در آینده، چشم‌انداز بی‌ثباتی در بازار جهانی و تهدیدات اقتصادی-اجتماعی در اروپا و آسیا.

کلینگ سخنانش را این‌گونه به پایان می‌برد: «اتر تنها رمزارزی نیست که به عوامل اقتصادی کلان گره خورده است.» او اشاره می‌کند که بیت‌کوین که بسیاری از سرمایه‌گذاران آن را محافظی در برابر تورم می‌دانستند، خود گرفتار بازار نزولی شده است و حتی پورتفولیوهای سرمایه‌گذاری 60-40 نتوانسته‌اند از بازار پیشی بگیرند.

به گمان کلینگ باید به این سخن معروف عمل کرد که هرگز با فدرال‌رزرو نجنگید و همه ‌اینها یک معامله است. امروز این دو اصل بیش از هر زمان دیگری سر جای خود هستند. این جهان متعلق به «جی پاول» (رئیس فدرال‌رزرو آمریکا) است و قیمت هر دارایی روی کره زمین قیمت زیستن و دوام‌آوردن در این کره است.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/sjjn
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.