رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

در انتظار انقلاب لایه دوم

سه پروژه جدید در لایه 2 اتریوم چه مسیری را می‌روند؟

شما هم متوجه علامت‌هایی از آرام‌گرفتن جامعه کریپتو شده‌اید؟ انگار حالا چراغ‌سبزهای این بازار بیشتر شده و شاید نشانه‌ای دال بر این باشد که سقوط بزرگ بالاخره پایان گرفته است. حتی اتریوم به‌عنوان یکی از بازیگران بزرگ این حوزه و تا زمان نگارش این مقاله، رشد 9.91 درصدی را برای هفته گذشته به ثبت رسانده است. (البته اتریوم مجددا ریزش داشته است!)

شاید همین انگیزه شما را دوباره برای ورود به دنیای کریپتو بیشتر کرده و به این فکر کرده باشید که ارزش این را دارد که پول‌تان را به جای دیگر حوزه‌ها، وارد ارزهای در حال رشد کنید. اگر پاسخ‌تان مثبت است، احتمالاً باید دنبال رمزارز مناسب برای سرمایه‌گذاری باشید. نمی‌توان در این حوزه با قاطعیت صحبت کرد؛ چراکه بازار کریپتو پرریسک است و ما هم پیشگو نیستیم.


به جای قمیت‌ها به لایه دوم توجه کنید


کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که بینشی به شما بدهیم تا بدانید افراد در دنیای کریپتو بیشتر علاقه‌مند به کدام بخش‌ها هستند. در حال حاضر بیشتر فعالیت‌ها حول پروژه لایه 2 متمرکز است. این بخش قدری تکنیکال است و بگذارید ابتدا قدری درباره آن توضیح بدهیم.

لایه 2 یک راهکار مقیاس‌پذیر است که بلاکچین برای اتصال به دنیای بزرگ‌تر به آن نیاز دارد. به‌عنوان مثال شبکه اتریوم موجود، تنها قادر به مدیریت 30 معامله در ثانیه است. در مقابل ویزا می‌تواند 65 هزار معامله را در ثانیه انجام دهد. هر دو با تأخیر مواجه هستند، اما قطعاً 30 معامله در قیاس با 65 هزار مورد، خیلی جالب نیست. با ورود لایه 2 اتریوم (ارتقای اتریوم که شاید شبیه به آپدیت‌کردن یک نرم‌افزار اما کمی فراتر از آن باشد) امکان انجام 100 هزار معامله در ثانیه وجود دارد که تقریباً می‌تواند دوبرابر سریع‌تر از ویزا باشد.

اتریوم برای این کار به راهکاری برای تغییر مقیاس از 30 به 100 هزار در ثانیه نیاز دارد. در عین حال به جای مقیاس‌بندی اتریوم به‌تنهایی (که ریسک امنیتی و عدم تمرکز را به همراه دارد) شاید باید پروسه انجام معامله را برون‌سپاری کرد. کمی شبیه به این است که به جای درست‌کردن دوش خانه‌تان، کسی را بیاورید تا برایتان تعمیر کند. اسم این تیم برون‌سپاری اتریوم، راهکارهای لایه 2 است.


نقش رول‌آپ‌ها


از آنجایی که کارهای مربوط به لایه 2 متفاوت‌تر است، نیروهای فنی‌تری هم در این بخش فعالیت می‌کنند. رول‌آپ‌هایی مثل ZK و رول‌آپ مثبت وجود دارد که یک کار را با اندکی تفاوت انجام می‌دهند. رول‌آپ ZK سریع‌تر است، اما قرارداد هوشمند مربوطه را حین انجام معامله نمی‌خواند.

رول‌آپ مثبت به شیوه دیگری عمل می‌کند؛ قراردادهای هوشمند را می‌خواند، اما قدری کندتر عمل می‌کند. هر دوی این موارد، گونه‌ای از برون‌سپاری است. در کنار این موارد، زنجیره‌های جانبی، پلاسما و کانال‌های پرداخت هم قرار دارند. توضیح آن مفصل است، اما در مجموع می‌توان گفت هر دو، راه‌های مختلف مقیاس‌پذیری و برون‌سپاری هستند که ابزارهای متفاوتی را برای این مقیاس‌پذیری ارائه می‌دهند.

این فناوری دلیل علاقه دوباره مردم به حلقه‌های رمزنگاری است. افزایش سرعت معاملات، سبب ارزان‌تر شدن آن هم می‌شود و اگر چنین معاملاتی به سرعت، ارزانی، امنیت و ناشناس‌بودن بیشتر نسبت به ویزا یا هر پول بدون پشتوانه دیگری انجام شود، افراد بیشتری متقاعد می‌شوند که به سمت آن بیایند. در این میان باید مراقب باشید؛ چراکه برخی پروژه‌ها به‌وضوح کلاهبرداری است، اما بگذارید به برخی مواردی اشاره کنیم که علاقه‌مندان بیشتری دارد.


سه پروژه امیدبخش لایه دوم


پلی‌گان (ماتیک)

ارز دیجیتال پلی‌گان شناخته‌شده‌ترین مورد در لایه 2 و در حال حاضر چهاردهمین رمزارز محبوب است. چرا؟ چون سایدچِین یا زنجیره جانبی است؛ به این معنا که می‌تواند نقش پشتیبان را برای اتریوم بازی کند. همچنین ساده و مؤثر است. در عین حال مجموعه‌ای از بلاکچین‌هاست که قابل رقابت با خود اتریوم است. اگر بخواهیم ساده بگوییم، پلی‌گان دارای برد است.

متیس‌دائو (مِتیس)

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، رول‌آپ‌های مثبت در لایه 2 استفاده می‌شود که نقطه منفی آن آهسته‌تر بودن نسبت به رول‌آپ‌های ZK و نقطه مثبت آن، خواندن قراردادهای هوشمند است. زندگی هم ترکیب همه اینها و رسیدن به توازن است.

دلیل دیگری که مِتیس در مرکز توجه قرار گرفته این است که مدیر آن یعنی «ناتالیا آملین»، مادر خالق اتریوم یعنی «ویتالیک بوترین» است. البته ممکن است به این فکر کنید هیچ پسری نیست که مادرش را وارد پروژه‌ای کند که سود نداشته باشد. با این حال، این استدلال نمی‌تواند تضمینی برای موفقیت باشد.

بوترین نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند و ممکن است به‌هرحال اتریوم شکست بخورد (هرچند بی‌ارتباط با دیگر رمزارزها به نظر می‌رسد). به‌هرحال مادر او وارد کار شده و به همین دلیل، توجه مردم جلب شده است. البته هنوز خیلی در مرکز توجه قرار نگرفته و بر اساس ارزش بازار، در رتبه 229 قرار دارد.

لوپرینگ (با نماد اختصاری LRC)

لوپرینگ هم یکی دیگر از بازیگران بحث‌برانگیز لایه 2 است. افرادی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، معتقدند این ارز به سود می‌رسد. شاید یکی از دلایلش این باشد که یک رول‌آپ ZK است که کاربران معتقدند اگر اتریوم بخواهد موفق شود، می‌تواند یک فناوری ارزشمند و ضروری باشد.

دلیل دیگر هم روابطی است که لوپرینگ با شرکت‌هایی مانند گیم‌استاپ دارد. با این حال، به نظر می‌رسد که این ارز اغلب از توجه رسانه‌ها دور بوده و در سایه مانده است. لوپرینگ تا زمان نگارش این مقاله، هفتادوپنجمین رمزارز محبوب و بسیار عقب‌تر از پلی‌گان است. با این حال، هنوز بسیاری عاشق آن هستند و مشخص نیست که اشتباه می‌کنند یا خیر.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/8s45
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.