رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

افزایش قیمت بیت‌کوین، کاهش عرضه را جبران می‌کند

محمدرضا شرفی، نماینده هیئت مؤسس انجمن بلاکچین و رمزارز اتاق بازرگانی ایران در مورد رویداد هاوینگ می‌گوید

پیش‌بینی می‌شود هاوینگ بیت‌کوین تا کمتر از دو هفته دیگر انجام شود. اما مجموعه‌ای از عوامل وجود دارد که می‌تواند چهارمین هاوینگ را از رویدادهای قبلی متمایز کند. هر بلاک بیت‌کوین هر ۱۰ دقیقه یک‌بار تولید می‌شود و پس از ایجاد ۲۱۰ هزار بلاک، هاوینگ اتفاق می‌افتد و پاداش ماینرها را نصف می‌کند.

سوابق تاریخی نشان می‌دهد که به دلیل کاهش عرضه بیت‌کوین پس از هاوینگ، ارزش این رمزارز به‌مرور افزایش پیدا می‌کند و رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کند. در حال حاضر، پیش از چهارمین هاوینگ، بیت‌کوین رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کرده و تا بیش از ۷۲ هزار دلار نیز پیش رفته است. بااین‌حال، بسیاری از تحلیلگران، در مورد پیش‌خور شدن خبر هاوینگ توسط بازار هشدار داده‌اند و برخی نیز بر این باورند که رشد اخیر بیت‌کوین، مربوط به تأیید ETFهای اسپات این رمزارز توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده بوده است.

بر اساس گزارش ارائه شده توسط 21Shares، تأیید ETFهای بیت‌کوین در ایالات متحده می‌تواند به طور قابل‌توجهی پویایی عرضه و تقاضای بیت‌کوین را تغییر دهد، زیرا جریان ورودی تقریباً ۵ تا ۷ برابر واحدهای جدید روزانه بیت‌کوین تولید شده است.


ماینرها پس از هاوینگ بیت‌کوین


صنعت استخراج، یکی از بخش‌هایی است که هاوینگ به‌صورت مستقیم بر درآمد آنها تأثیر می‌گذارد. در هر هاوینگ، پاداش استخراج بیت‌کوین توسط ماینرها نصف می‌شود؛ یعنی در هاوینگ پیش رو، میزان پاداش ماینرها از ۶.۲۵ بیت‌کوین، به ۳.۱۲۵ واحد کاهش پیدا می‌کند.

تا کنون بیش از ۱۹ میلیون بیت‌کوین استخراج شده و تنها حدود ۲ میلیون برای استخراج باقی مانده که تا سال ۲۱۴۰ طول خواهد کشید. هاوینگ، استخراج را سخت‌تر می‌کند و ازاین‌رو، انگیزه ماینرها برای استخراج نیز کاهش پیدا می‌کند.

بر اساس آمار ارائه شده، به طور معمول، ماینرها بیت‌کوین را قبل از هاوینگ به فروش می‌رسانند تا بتوانند هزینه‌های عملیاتی را برای مواردی مانند انرژی و تجهیزات ماینینگ پوشش دهند. بااین‌حال، رشد قیمت بیت‌کوین منجر به فروش کمتر بیت‌کوین توسط ماینرهایی شده است که تا ۱.۸ میلیون بیت‌کوین در ذخایر خود دارند.


عدم قطعیت در مورد رفتار فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره


یکی دیگر از عوامل کلیدی که در رویداد هاوینگ پیش رو باید در نظر گرفت، عدم اطمینان در مورد نرخ بهره‌ای است که توسط فدرال رزرو تعیین می‌شود. تز کلی این است که اگر فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش دهد، بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده تضعیف می‌شود و دارایی‌های پرریسک‌تر مانند ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌شود. بااین‌حال، داده‌های غیرمنتظره اقتصادی قوی در چند هفته گذشته، بحث در مورد کاهش نرخ بهره را برانگیخته است. کاهش زودهنگام می‌تواند تورم را احیا کند، اما بالا نگه داشتن نرخ‌ها برای مدت طولانی می‌تواند اقتصاد را به آستانه رکود سوق دهد.

سایر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان قبلاً تغییر موضع سیاست پولی خود را آغاز کرده‌اند. گری اسکیل، مدیر دارایی دیجیتال، در گزارشی گفت: «اشتیاق بانک‌های مرکزی بزرگ برای کاهش نرخ بهره با وجود رشد اقتصادی قوی، احتمالاً به افزایش انتظارات تورمی بازار کمک کرده است». ریسک تورم بالاتر ممکن است به نوبه خود تقاضا برای ذخیره‌های ارزش جایگزین مانند طلای فیزیکی و بیت‌کوین را تحریک کند.

به‌منظور بررسی تأثیر هاوینگ روی ماینرها و همچنین قیمت بیت‌کوین، گفت‌وگویی با محمدرضا شرفی، نماینده هیئت مؤسس انجمن بلاکچین و رمزارز اتاق بازرگانی ایران انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.


معنای هاوینگ برای استخراج‌کنندگان رمزارز


محمدرضا شرفی در این باره می‌گوید: «صنعت استخراج رمزارز به این شکل است که چه در داخل و چه در خارج از کشور، همه به یک منبع متصل هستند، بنابراین، شرایط برای این گروه، تفاوت چندانی نخواهد داشت. هاوینگ پروسه‌ای است که در مسیر زنجیره بیت‌کوین طراحی شده و تقریباً هر چهار سال یک‌بار این اتفاق رخ می‌دهد و میزان پاداش در استخراج به نصف کاهش پیدا می‌کند. بر اساس این رویکرد و ساختار، بیت‌کوین در نهایت به ۲۱ میلیون واحد محدود می‌شود. پس از اتمام استخراج بیت‌کوین، انتقال این رمزارز، درآمد ماینرها را تأمین می‌کند.»

او در ادامه بیان می‌کند: «این سازوکاری که طراحی شده را می‌توان از چند جهت بررسی کرد. هاوینگ قطعاً روی قیمت بیت‌کوین تأثیرگذار خواهد بود. فراوانی، یکی از مواردی است که روی قیمت محصول، تأثیر می‌گذارد. در هاوینگ نیز، بیت‌کوین با کاهش مواجه می‌شود و طبیعی است که افزایش قیمت باید کاهش تولید را جبران کند تا فعالیت ماینرها به‌صرفه باشد.»

شرفی با اشاره به اینکه روندی که در دوره‌های گذشته هاوینگ نیز شاهد آن بوده‌ایم، افزایش قیمت بیت‌کوین تقریباً از یک سال قبل از هاوینگ شروع می‌شود، توضیح می‌دهد: «این چرخه‌ای است که در طول هاوینگ‌های پیشین شاهد آن بوده‌ایم و این روند به‌صورت متناوب در حال تکرار است. تأثیری که در این چرخه دیده شده، ارزش بیت‌کوین باید به حدی برسد که در نهایت بخش هزینه نقل‌وانتقال و جابه‌جایی بتواند زحمت ماینرها را پوشش دهد و درآمد آنها را تأمین کند.»


پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین بعد از هاوینگ


او درباره پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین پس از این رویداد عنوان می‌کند: «بعد از هاوینگ، ما باید منتظر عددی بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار دلار باشیم. اگر روندهای قبلی تکرار شود، که طی چند هاوینگ قبل شاهد آن بودیم، سقفی که انتظار داریم در این محدوده خواهد بود. به نظر من، حدود ۸ ماه تا یک سال بعد از هاوینگ زمان می‌برد که بیت‌کوین بتواند به این قیمت دست پیدا کند. روند صعودی قیمت بیت‌کوین به‌مرور بعد از هاوینگ آغاز خواهد شد.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/pis4
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.