رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

گفت‌وگو با مدیر استراتژی والکس به بهانه رویداد ۹ ژانویه / نیازهای واقعی تریدرها را مد نظر قرار می‌دهیم

سومین رویداد ۹ ژانویه که بستری برای گردهمایی فعالان رمزارز و بلاکچین ایران است، در نوزدهم و بیستم دی‌ماه توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزار می‌شود. این رویداد یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه بلاکچین و رمزارز است و این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا با جمع شدن زیر یک سقف درباره وضعیت، چالش‌ها و چشم‌اندازهای این حوزه صحبت کنند. ما در رسانه رمزارز برآنیم تا قبل از برگزاری این رویداد به سراغ فعالان این حوزه برویم و از آنها درباره تغییرات رمزارزها در یک سال گذشته و مسائلی که می‌خواهند در این رویداد مطرح شود، بپرسیم. در ادامه گفت‌وگوی ما با حامد نورزاد، مدیر استراتژی و برند والکس را می‌خوانید.


چالش‌های یک مدیر استراتژی در حوزه کریپتو


حامد نورزاد در این باره می‌گوید: «صنعت رمزارز، صنعت جدیدی است. فاصله ما با دنیا در این صنعت بر خلاف صنایع دیگر بسیار کم است. برای مثال ما در حوزه ریتیل حدود ۱۵ یا ۲۰ سال عقب هستیم. اما اختلاف در این صنعت بسیار کم است؛ به این معنا که از نظر بازه زمانی، چیزی را که تجربه می‌کنیم اختلاف بیش از ۱۲ ماه نیست که این اتفاق چالش بسیار جذاب و جدی است. در واقع، همه مفهوم‌هایی که در مارکتینگ برای ما مهم است، اینجا دوباره تعریف می‌شود. ۲ پارامتر وجود دارد؛ یکی این که کسانی که در صنعت فعال هستند، کمی رفتارهای متفاوت‌تری دارند و دومین موضوع به صنعت مربوط می‌شود به دلیل اینکه صنعت جدیدی است، رفتارهای متفاوت‌تری دارد. منظور این است که زمانی که از این موضوع صحبت می‌کنیم ما با یک انسان طرف هستیم و یکی از مهم‌ترین حوزه‌های ذهنی انسان، حوزه مالی است که در آن رفتارهایی انجام می‌شود که کمی با ریتیل متفاوت‌تر است. برای مثال رفتاری که یک انسان در ایران یا کشورهای مشابه ایران انجام می‌دهد کاملاً متفاوت با کشوری مانند سنگاپور است. این صنعت، صنعتی نوظهور است که در آن امکان یادگیری و رشد وجود دارد.»


استراتژی کسب‌وکارها در یک سال گذشته


او با اشاره به اینکه موضوعی که شاید از آن غفلت کنیم این است که چه‌قدر بلاکچین و کریپتوکارنسی در کشور ما به بلوغ رسیده است، عنوان می‌کند: «این موضوع را نباید فراموش کنیم که در چند سال گذشته، این صنعت در مرحله معرفی قرار داشت. زمانی که با این صنعت روبه‌رو هستیم، ‌استراتژی‌های کسب‌وکاری که در راستای توسعه ارزی هستند، می‌توانند خیلی کمک‌کننده باشند. در واقع این همان رفتاری است که تمامی پلتفرم‌ها در ۱۸ ماه گذشته انجام دادند که بسیار اتفاقی خوبی نیز بوده است. پلتفرم‌ها سعی کردند که خودشان را نزدیک کنند.»

مدیر استراتژی و برند والکس در ادامه خاطرنشان می‌کند: «نکته‌ای که وجود دارد این است که ما جزو معدود صنایعی هستیم که به‌صورت مستقیم با رقبای خارجی در رقابت هستیم و زمانی که بازار ظرفیت جذب یوزر جدید را ندارد، عمق‌دار کردن فیچرها استراتژی درستی است که بسیاری از پلتفرم‌ها به سمت آن حرکت کردند که این موضوع به بلوغ صنعت کمک می‌کند. نکته مهم این است که اگر ما در بازار کاملاً بالغی بودیم، شاید رشد ارزی بر گرفتن سهم بازار رقبا تأثیر می‌گذاشت؛ اما این بازار همچنان به بلوغ نرسیده است. فکر می‌کنم ۱۸ ماه گذشته زمان مناسبی بود برای اینکه پلتفرم‌ها بتوانند فیچرهای مناسب برای یوزرهایی که خواهان ورود به بازار و کسب تجربه هستند را ارائه دهند.»


بلوغ بازار رمزارزها


او درباره موضوع منفی صنعت رمزارزها تاکید می‌کند: «نکته منفی که شاید از آن همگرایی کسب‌وکارها که به وجود آمد و تصمیم‌هایی که در بلندمدت گرفته شد؛ اما جوابگو نبود، دقت‌نکردن به رشد و بلوغ کلی این صنعت است. در واقع دقت نکردن باعث می‌شود رفتارها و جذب یوزرهایی را داشته باشیم که در برخی شرایط، مناسب بازار نباشد و ممکن است که تجربه خوبی را کسب نکند. فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین نیازهای بازار در ۶ ماه گذشته، آموزش و یادگیری کسب سود است. در واقع آموزش ابزار مهمی است که کمک می‌کند ما بتوانیم این صنعت را بهتر به یوزرها معرفی کنیم و همچنین بتوانیم برایشان کسب سود بلندمدت داشته باشیم. این دو پارامتر کمک می‌کند که این صنعت به بلوغ برسد.»

حامد نورزاد با اشاره به اینکه واقعیت این است که لیدرهای این صنعت تریدرها هستند و هر پلتفرم‌هایی که بتوانند نیازهای آن‌ها را برطرف کنند، به‌صورت جدی تأثیرگذار خواهند بود، می‌گوید: «ما در حال حرف‌زدن از صنعتی هستیم که معرفی آن فردبه‌فرد انجام می‌شود. اگر فرض کنیم که این شیوه درستی است، ما لازم داریم که نیازهای تریدرها را بررسی کنیم و برای آن‌ها پاسخ درخوری داشته باشیم. ما مانند دیگر پلتفرم‌هایی که وجود دارد در این مسیر حرکت کردیم و در این ۱۸ ماه که این فیچر را لانچ کردیم روی این موضوع کار کردیم و هوش مصنوعی را گسترش دادیم. در حال حاضر بات‌های ما که باهوش مصنوعی ساخته می‌شوند، نزدیک به ۷۰ درصد از آن‌ها به سود می‌رسند که این عدد بسیار جذاب است.»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «روز اولی که هوش مصنوعی را راه‌اندازی کردیم عدد آن ۳۰ درصد بود که این فعالیت در حال گسترش است. متناسب با این موضوع فیچرهای متناسب با آن را در حال ارائه‌دادن هستیم. برای مثال اعتبار معاملاتی که درباره آن صحبت شد، یکی از آن ابزارهایی است که تریدرهای حرفه‌ای به آن احتیاج دارند؛ به این معنا که زمانی که شرایط برای کسب سود مساعد است، داشتن سود بیشتر می‌تواند به آن‌ها کمک کند که از آن بازار سود بیشتری کسب کنند. به طور خلاصه ما سعی می‌کنیم که نیازهای واقعی تریدرها را بسنجیم و برای آن‌ها سولوشن‌هایی ارائه دهیم؛ زیرا به‌شدت اعتقاد داریم آن‌ها افرادی هستند که بر اکوسیستم تأثیر جدی می‌گذارند.»


امنیت، مهم‌ترین موضوع حوزه رمزارزها


مدیر استراتژی و برند والکس با اشاره به اینکه حوزه‌ای که نیاز است بسیار درباره آن صحبت شود، حوزه امنیت است. در واقع کانسپت شفافیت در کنار امنیت می‌تواند وجود داشته باشد که کل بلاکچین با این اساس شکل‌گرفته است. درست است که شفاف است، اما موضوع امنیت افراد و اطلاعات وجود دارد. من فکر می‌کنم این موضوع بزرگ‌ترین مانعی است که باعث می‌شود افراد وارد این صنعت نشوند و بدانند که ناظری وجود دارد که صفر تا صد رفتارهای من را می‌سنجد. فکر می‌کنم باید درباره این موضوع به‌شدت صحبت شود تا این دغدغه ذهنی که برای تریدرها وجود دارد رفع شود. موضوع آموزش در هر حوزه مهم است مخصوصاً در حوزه تبادل اما کل آن چیزی که در اکوسیستم بلاکچین وجود دارد نیاز به آموزش دارد. بسیار خوب می‌‌شود که این آموزش را به‌صورت هدفمند و البته بدون چشم داشت انجام دهیم.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/2ref
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.