رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

گفت‌وگو با رئیس هیئت‌مدیره صرافی بیت‌مکس به بهانه رویداد ۹ ژانویه / حاکمیت تکلیف خود را با حوزه رمزارزها مشخص نکرده است

رویداد ۹ ژانویه هر سال توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزار می‌شود. نوزدهم و بیستم دی‌ماه، این رویداد برای سومین سال متوالی به منظور گرد هم آمدن فعالان حوزه رمزارز و بلاکچین کشور برگزار خواهد شد. جواد بهره، رئیس هیئت‌مدیره صرافی بیت‌مکس ، یکی از فعالان این حوزه است که به بهانه رویداد ۹ ژانویه با او صحبت کرده‌ایم.


آخرین اخبار اکوسیستم خارج و داخل


او در این باره می‌گوید: «مهم‌ترین خبر در اکوسیستم داخل به طرح جدید مجلس مربوط می‌شود؛ زیرا در این طرح، SRO  زیر سؤال رفته و نیاز است کامیونیتی بیشتر روی آن کار کند تا بتواند به برنامه‌ای که برای SRO داشته است، بازگردد. در خارج نیز مهم‌ترین خبر، حل ‌شدن موضوع بایننس و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده است که با پرداخت جریمه و حکمی که برای چانگ‌پنگ ژائو خواهد بود، این موضوع برطرف خواهد شد.»


مهم‌ترین تغییرات در حوزه رمزارز و بلاکچین در یک سال اخیر


جواد بهره در مورد تغییرات این حوزه اظهار می‌کند: «در این یک سال تغییراتی مانند کد صنف برای درگاه‌های کریپتو تعریف شد که این موضوع خوبی بود. از نظر من اتفاقات بسیار کند در این یک سال رخ داد، با توجه ‌به بحثی که در مارکت نزولی، وجود داشت شاید به نحوی همه را ناامید کرده بود؛ اما افرادی بودند که همچنان تلاش کردند.»


نقاط ضعف و قوت کسب‌وکارهای فعال در این حوزه


رئیس هیئت‌مدیره صرافی بیت‌مکس با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف موجود این است که تکیه‌ها بر حوزه تبادل است، خاطرنشان می‌کند: «در واقع درباره پلتفرم‌هایی که می‌توانند کار خاصی را برای تکنولوژی بلاکچین انجام دهند و بر زندگی روزمره مردم اثر بگذارند، فکری نشده است. ما استارتاپی را شاهد نبودیم که بتواند مشکلی را از زندگی روزمره مردم حل کند و بر بستر بلاکچین باشد.»

او درباره نقطه قوت کسب‌وکارهای حوزه بلاکچین و رمزارز عنوان می‌کند: «نقطه قوتی که وجود دارد این است که مردم ما شاید به دلیل مسائل تورمی علاقه زیادی به افزایش دانش خود در این حوزه دارند. شاید این دلیل منفی که وجود دارد باعث ایجاد نقطه مثبتی شده است.»

جواد بهره با اشاره به اینکه در کسب‌وکارهایی که در حوزه تبادل یا ماینینگ فعالیت می‌کنند، در این مدت تغییرات خاصی مشاهده نشده است، بیان می‌کند: «شاید یک بحث مثبتی که برای کسب‌وکارها اتفاق افتاد این باشد که کریپتو به‌عنوان وثیقه در یکسری از پلتفرم‌ها برای وام‌دهی استفاده می‌شود که این موضوع برای اکوسیستم بسیار خوب است. در واقع روش جدیدی در حال پایه‌گذاری است. از آن طرف هم برای اینکه نرخ نکول بانکی کاهش پیدا کند خبر خوبی است.»


بخش‌هایی که شاهد بلوغ بوده‌اند


او درباره بخش‌هایی که در کامیونیتی کریپتو در یک سال گذشته شاهد بلوغ بوده‌اند، می‌گوید: «به دلیل اینکه تمرکز بر بحث تبادل بوده است تغییر خاصی مشاهده نمی‌شود. در این راستا پلتفرم‌هایی نیز وجود داشتند که در حوزه ترید نوآوری فعالیت داشته باشند؛ اما پروژه خاصی را مشاهده نکردم که بتواند نشانه‌ای از یک بلوغ خاص داشته باشد. اکوسیستم در بلاکچین می‌تواند خیلی بهتر از اکنون عمل کند، شاید بیشتر درگیر مسائل حاشیه‌ای شده باشند تا اینکه درگیر مسائل واقعی شوند.»


توسعه در سایر بخش‌ها


رئیس هیئت‌مدیره صرافی بیت‌مکس با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مانع حاکمیت این است که همچنان تکلیف خود را با این تکنولوژی کاملاً مشخص نکرده است، خاطرنشان می‌کند: «هر چند که در بعضی از حوزه شاهد پیشرفت بوده‌ایم، اما اصل داستان بر اپلیکیشن‌ها و تکنولوژی است که در حوزه بلاکچین اتفاق می‌افتد. در نهایت تبادل قرار است بازاری باشد برای سرمایه‌گذاری در این استارتاپ‌هایی که قرار است بر بستر بلاکچین یک نوآوری را رقم بزنند. شاید اگر نگاه حاکمیت به سمت حمایت از استارتاپ‌ها و یا سرمایه‌گذارهایی که در حوزه ساخت اپلیکیشن‌های بستر بلاکچینی انجام می‌شود باشد، می‌تواند تغییری را ایجاد کند؛ اما همچنان مشکل اول حل نشده است که بخواهیم به مراحل بعدی آن فکر کنیم.»


کسب‌وکارهایی که قابلیت سرمایه‌گذاری در بلاکچین دارند


او با اشاره به اینکه اعتقاد من این است که در هیچ پلتفرمی قابلیت سرمایه‌گذاری وجود ندارد مگر آن که یک مشکلی را از مردم حل کند، تاکید می‌کند: «فرقی نمی‌کند در چه بستری قرار بگیرد، برای مثال می‌تواند در بستر وب۲ باشد. اگر قرار باشد که اپلیکیشنی در بستر بلاکچین باشد که جز سوداگری موضوع دیگری را نتواند حل کند، من آن را به‌عنوان مورد سرمایه‌گذاری نخواهم دید؛ به این معنا که قابلیت توسعه وجود ندارد. در حال حاضر نیز فکر می‌کنم در حوزه بلاکچین، اپلیکیشن و پروژه‌هایی می‌توانند خود را نشان دهند که زیرساخت دارند؛ زیرا ما همچنان در فضای بلاکچین در مرحله ساختن زیرساخت هستیم. در واقع پروژه‌هایی که زیرساخت بلاکچین هستند و بین بلاکچین‌ها می‌توانند تبادل اطلاعات داشته باشند.»


فاصله ایران در فضای غیر تبادلی با جهان


جواد بهره با اشاره به اینکه فاصله ایران به دو بخش تقسیم می‌شود، تشریح می‌کند: «یکی از آن‌ها بحث نیروی انسانی است. من فکر می‌کنم ما افراد مستعد و متخصص زیادی داریم؛ اما در بستر حاکمیت و قانون‌گذاری، نسبت به یک‌سری از کشورها جلو و نسبت به یک‌سری از کشورهای دیگر عقب هستیم. برای مثال در دبی فضا برای هر ایده و پروژه‌ای که بر بستر بلاکچین در حال مطرح‌ شدن باشد، باز است. درخواست از حاکمیت برای موضوعی که همچنان مراحل اولیه آن تأیید نشد است تا به مراحل بعدی بپردازد، بسیار سخت است. شاید سرعت حاکمیت در این میان بتواند ما را نزدیک کند.»


مسائلی که نیاز است در رویداد ۹ ژانویه مطرح شود


او در این باره بیان می‌کند: «شاید رویداد ۹ ژانویه بتواند با یک رویکرد جدیدتر و متفاوت‌تر بر حوزه اپلیکیشن‌هایی که قرار است در حوزه بلاکچین اجرا شود به مسائل روزانه مردم، مانند اپلیکیشن‌هایی که در وب ۲ وجود دارند، بپردازد. در واقع نشان دهند که قابلیت بلاکچین صرفاً در حوزه تبادل نیست و می‌تواند بر حوزه‌های دیگر نیز مثمرثمر باشد.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/3641
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.