رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

گفت‌وگو با هم‌بنیان‌گذار والکس به بهانه رویداد ۹ ژانویه / در رقابت جهانی بین صرافی‌ها ناچار به توسعه هستیم

رویداد ۹ ژانویه هر سال توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزار می‌شود. نوزدهم و بیستم دی‌ماه، این رویداد برای سومین سال متوالی به منظور گرد هم آمدن فعالان حوزه رمزارز و بلاکچین کشور برگزار خواهد شد. بردیا احمدنیا، هم‌بنیان‌گذار صرافی والکس، یکی از فعالان این حوزه است که به بهانه رویداد نهم ژانویه با او صحبت کرده‌ایم.

بردیا احمدنیا درباره وضعیت اکوسیستم رمزارز ایران می‌گوید: «در اکوسیستم رمزارز کشور، هم خبر بد و هم خبرخوب وجود دارد؛ اما خبرهای خوب آن در یک‌سال اخیر بیشتر است. از نظر من در این یک سالی که اکوسیستم در حال فعالیت کردن است، ما شاهد اضافه‌شدن یک‌سری فیچرها و ویژگی‌هایی به بستر تبادل بودیم که این موضوع  نشان می‌دهد، این بستر در حال‌توسعه دادن خود و همچنین توسعه دیفای و سیفای است. همچنین به نظر می‌رسد که دید حاکمیت به این موضوع بازتر شده است و دیگر این موضوعات، پدیده‌ای نیست که حاکمیت بگوید وجود خارجی ندارد؛ بلکه به دنبال این هستند  که این حوزه را قانون‌گذاری کنند یا حداقل بر آن نظارت داشته ‌باشند که ما نیز از آن‌ها تبعیت می‌کنیم؛ زیرا هم برای مردم و هم برای سایرین فعالین حوزه خوب است.»


کاربردپذیری در بازار رمزارزها


او در این مورد اظهار می‌کند: «بازار درحال‌ رشد و دارای هایپ است و موضوعی که کاربر حس می‌کند این است که کجا می‌توانم راحت‌تر کریپتوی خود را خریداری کنم؟ و قاعدتاً رویکرد کسب‌وکارهای این حوزه نیز این است که این موضوع را تسهیلگری کند. شاید بر جاهای دیگر کسب‌وکار به تبادل نپردازد؛ اما زمانی که بازار وارد یک رکود می‌شود، آن کاربر به این فکر می‌کند، من که دارایی را خریداری کردم، اکنون باید آن را چه‌کار کنم؟ برای آن نیاز، بازیگران بزرگی در دنیا وجود دارد که می‌توانند نیاز آن‌ها را در بازار تأمین کنند.»

هم‌بنیان‌گذار صرافی والکس درباره وظایف صرافی‌های داخلی در قبال کاربران عنوان می‌کند: «صرافی‌های داخلی و حوزه تبادل داخلی نیز  باید به این سمت حرکت کنند که فیچرهایی را ارائه دهند که آن کاربر از آن استفاده می‌کند. در این صورت کاربر خود را در برابر بازیگران بزرگ خارجی، خواهد باخت؛ بنابراین مارکت همیشه تعیین می‌کند که کسب‌وکار به کدام سمت حرکت کند و طبعاً زمانی که بازار در حالت رشد قرار دارد، مارکت وادار می‌کند که شما باید حوزه تبادل را تقویت کنید؛ اما زمانی که بازار در حالت رکودی قرار دارد و مردم دارایی دارند، مارکت در بحث کاربردپذیری قرار می‌گیرد. این مسیری است که من احساس می‌کنم در طی دو سالی که یک سال آن را بازار هایپ و صعودی و یک‌ سال آن را بازار رکودی داشتیم، متوجه می‌شویم که این سیکل در حال تکرارشدن است حتی یادم است که در سال 2020 نیز این اتفاق افتاد. در واقع زمانی بود که بایننس فقط کوین اضافه می‌کرد و سپس به سمت حوزه کاربردپذیری حرکت کرد. به ‌نظر این موضوع اتفاق طبیعی است و طبعاً کسب‌وکارهایی که جدی‌تر بر این حوزه تمرکز کردند، باید به سمت این موضوع حرکت کنند در غیر این صورت بازی را خواهند باخت.»


تبادل و کاربردپذیری در بازار رمزارزها


بردیا احمدنیا در مورد تفاوت موضوع تبادل و کاربردپذیری در بازار کریپتو بیان می‌کند: «بحث کاربردپذیری، فارغ از بحث تبادل بحث جذابی است؛ زیرا کاربری که یک دارایی را خریداری می‌کند در مرحله بعد باید بتوانند از آن دارایی استفاده درستی داشته باشند. اتفاقی که اخیراً افتاد چه بحث توکنایز صندوق‌های بورسی و چه مسکن، از نظر من منشأ همه این موضوعات در سکوهای تبادل رمزارزی داخل است؛ زیرا افرادی مانند ما که در این حوزه فعالیت می‌کنند، یک‌سری سرمایه‌گذار داریم؛ در واقع کاربر به دنبال آن است که مازاد درآمد خود را از تورم حفظ کند و این کاربر است که می‌خواهد کاربردپذیری را انجام دهد. در این مرحله‌ است که ارتباط بین سکوی تبادل و توکنایز ایجاد می‌شود. اگر به بازار جهانی آن نیز نگاهی داشته باشید، بازار جهانی دارایی دنیای واقعی درحال ‌رشد است. از نظر من طی دو یا سه سال آینده، ما درباره این موضوع بسیار خواهیم شنید؛ زیرا اکنون نطفه‌ای است که کم‌کم در حال رسیدن به بلوغ است، همان‌طور که در کشور ما کریپتو به یک بلوغ نسبی رسیده است.»


رسیدگی به نیاز کاربران در صرافی‌ها


او با اشاره به اینکه برای ما به طور ۱۰۰ درصدی نیاز کاربر مهم است، توضیح می‌دهد: «زیرا تا زمانی که نیاز کاربر نباشد ما از سمت خود نمی‌توانیم توسعه داشته باشیم. امکاناتی که در صرافی‌های خارجی وجود دارد طبعاً کاربرهای حرفه‌ای را به سمت خود می‌کشاند و برای  مثال من والکس باید سعی کنم که کاربر خود را از دست ندهم تا بتوانم سرویس‌هایی را ارائه دهم که کاربرهای ما با هر هایپی که وجود دارد، بتوانند از خدمات استفاده کنند.»


اعتبار معاملاتی در بازار رمزارزها


هم‌بنیان‌گذار صرافی والکس در این باره می‌گوید: «اعتبار معاملاتی برای کسی که می‌خواهد از هایپ بازار عقب نیفتد، موضوع جذابی است و این همان موضوعی است که صرافی‌های خارجی می‌گویند و ما هم در والکس آن را ارائه می‌دهیم. دلیل آن هم این است که بازار جهانی برای ساعت ۱۲ شب به بعد است که معاملات زیادی نیز در این ساعت انجام می‌گیرد و بیشتر تغییرات قیمت کریپتو در بازار زمانی اتفاق می‌افتد که ایرانی‌ها خوابند و همچنین در آن بازه زمانی امکان ورود پول از سیستم بانکی را نیز عملاً ما ایرانی‌ها دارا نیستیم.»

او در ادامه خاطرنشان می‌کند: «بنابراین موضوعی که می‌تواند کاربر را راضی نگه‌ دارد، اعتبار نام دارد؛ به این معنا که ما نیاز شما را شنیده‌ایم و بر اساس دارایی‌تان به شما اعتبار خواهیم داد. پلتفرم‌های تبادل در داخل ایران، تنها کسب‌وکارهایی هستند که رقیب خارجی دارند و همین موضوع ما را از دیگر کسب‌وکارها متمایز می‌کند و همیشه باید حواسمان باشد که در بازار جهانی چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است و من در ایران چه سرویسی را می‌توانم ارائه دهم؛ در واقع سرویس لوکالی که به کار ایرانی‌ها بیاید. در این رقابت جهانی، ناچار به توسعه هستیم؛ زیرا کاربر می‌تواند رقیب ما را انتخاب کند.»


ایجاد تنوع در پلتفرم‌های رمزارز داخلی


بردیا احمدنیا در این باره توضیح می‌دهد: «از نظر من همان‌طور که کسب‌وکار‌های تبادل، باید در داخل خودشان تنوع ایجاد کنند و فقط تمرکز خود را بر تبادل نگذارند، اکوسیستم نیز نباید فقط بر تبادل تمرکز داشته باشد؛ زیرا در بلندمدت محکوم به شکست خواهد بود و همچنین در جای دیگری از این دنیا، این اکوسیستم غیر تبادل رشد خواهد کرد و به دیفای، کاربردپذیری خرید توکنایز دارایی‌ها تبدیل خواهد شد و این‌ها همان موضوعاتی است که کاربر را از بازار ایرانی خارج می‌کند. من اعتقاد دارم که باید اکوسیستم نیز متنوع شود؛ زیرا اکوسیستم نیز شبیه به یک کسب‌وکار است و اگر این تنوع در آن اجرا نشود محکوم به شکست خواهد شد. پیشنهاد من این است که در رویداد ۹ ژانویه بیشتر درباره این موضوع که تنوع‌بخشی در کدام حوزه‌ّها اتفاق بیفتد، ‌صحبت شود. یا موضوعات دیگری مانند: چه بخش‌هایی می‌توانند در آن شکل بگیرد، آیا این موضوعات اتفاقات خوبی یا بدی است، در چه قسمت‌هایی می‌توان ورود کرد، چه قسمت‌هایی را باید بولدتر کرد، باتوجه‌به شرایط اقتصادی چه چیزهایی نیاز است و مهم ترین موضوع این است که درباره پخش‌کردن و تنوع‌بخشی صحبت شود.»


بازار رمزارزها در سال‌های آتی


هم‌بنیان‌گذار صرافی والکس درباره وضعیت بازار رمزارزها در سال‌های آینده اظهار می‌کند: «از نظر من در ۵ سال آينده، باید در اکوسیستم رمزارزی شاهد این موضوع باشیم که ۴۰ درصد مربوط به تبادل شود و ۶۰ درصد بین حوزه‌های دیگر پخش شود. اگر این اتفاق نیفتد احتمالاً ما چیز خوبی نخواهیم داشت و از آن طرف باید بدانیم که در این ۵سال آینده حاکمیت نیز همسو شده است یا خیر که به نظر من باید همسو باشد و اگر نباشد در این بازار را مانند بازارهای دیگر خواهد باخت.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/3uzi
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.