رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

گفت‌وگو با کریپتو لیدی به مناسبت رویداد نهم ژانویه / لزوم ارتباط مناسب کاربران با صرافی‌های رمزارز ایرانی

رویداد نهم ژانویه امسال برای سومین سال متوالی برگزار می‌شود. هدف این رویداد از ابتدا گرد هم‌ آوردن فعالان حوزه رمزارز و بلاکچین کشور بوده است. در رویداد سال جاری، علاوه بر همایش و پنل‌های تخصصی در این حوزه، کارگاه و نمایشگاه هم به برنامه‌ها اضافه شده است.

نرگس مرادآبادی، تریدر حوزه رمزارزها در گفت‌وگویی که در مورد این رویداد داشت درباره اینکه به کریپتو لیدی معروف شد، می‌گوید: «فکر می‌کنم اواخر سال 1398 و اوایل سال 1399 بود؛ زمانی که دوستان به دایرکت من مراجعه می‌کردند و سؤالات گوناگونی درباره رمزارزها می‌پرسیدند. در همان اوایل من را بانو کریپتو صدا می‌زدند و آنقدر این نام تکرار شد که در صفحه اینستاگرام خود آن را نوشتم. بعدها بانو کریپتو به کریپتو لیدی تغییر کرد.»

او در پاسخ به این سؤال که اکنون چند بیت‌کوین در اختیار دارد اظهار کرد: «در حال حاضر من هیچ بیت‌کوینی ندارم و فکر نمی‌کنم که دیگر خریداری کنم. ترجیح من این است که برای سرمایه‌گذاری، روی رمزارزهای دیگری تمرکز داشته باشم ولی به‌صورت مقطعی احتمالاً بین بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر شیفت داشته باشم، ولی اینکه بخواهم بلندمدت روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنم، برایم اولویتی ندارد.»

این تریدر بازار رمزارزها در ادامه توضیح داد: «من به‌شخصه هیچ‌گونه تعصبی روی هیچ رمزارزی ندارم و همیشه به دنبال بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستم. من سرمایه‌گذار تریدر هستم و برای من سرمایه‌گذاری در رمزارزهای مختلف فرقی ندارد؛ البته سعی می‌کنم آن دارایی‌هایی که روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنم، دارای فاندامنتال خوبی باشند. رمزارز یک اکوسیستم است که لزوماً منحصر به بیت‌‌کوین نیست ولی می‌تواند بخشی از سرمایه‌ هر کسی، بیت‌کوین یا رمزارزهای دیگر باشد. ترجیح من این است که به جای بیت‌کوین، اتریوم خریداری کنم.»


ایجاد فضای سطحی توسط برخی تریدرها


نرگس مرادآبادی در مورد مسئله اذیت‌کننده از سمت جامعه تریدرها گفت: «محتوای سطحی و زرد، تشویق بیهوده‌ و تبلیغ‌های فریبکارانه‌ای که باعث فریب مردم برای ورود به مقوله معامله‌گری و سرمایه‌گذاری می‌شود، ازجمله موضوعات اذیت‌کننده است. این مسائل بسیار اذیت‌کننده است زیرا حجم محتواهای به این شکل زیاد است و باعث می‌شود همه افرادی که به‌‌صورت سالم و درست در این حرفه فعالیت می‌کنند را هم تحت‌ تأثیر قرار ‌دهد. بنده همیشه سعی کرده‌ام که فعالیت‌هایم به یک سمت‌وسویی باشد که آگاهی‌بخش و تا حدودی آموزشی بوده و به دور از آن فضای زرد و سطحی باشد.»


رؤیافروشی در بازار رمزارزها ادامه دارد


او با اشاره به اینکه متأسفانه رؤیافروشی همچنان در بازار رمزارزها وجود دارد توضیح داد: «در کل، مقوله رؤیافروشی در بازارهای مالی بسیار زیاد است. نه‌تنها برای مخاطبان ایرانی بلکه در خارج از کشور هم این مقوله وجود دارد. در بازارهای دیگر مانند بورس و کریپتو، بحث‌های دلاری و سودهای 100برابری یا 50برابری از شت‌کوین‌ها وجود دارد و کسانی را که از بحث تورم آسیب می‌بینند و به دنبال ذخیره‌کردن و حفظ ارزش دارایی‌ها و پس‌اندازهای خود هستند طعمه قرار می‌دهند؛ برای اینکه به سودجویی برسند.»


تفاوت تریدر و سرمایه‌گذار خرد


نرگس مرادآبادی در مورد تفاوت تریدر با سرمایه‌گذار خرد می‌گوید: «حقیقتاً ترید می‌تواند به‌عنوان یک شغل تمام‌وقت یا حتی نیمه‌وقت با درآمد مستمر روزانه مناسب افرادی باشد که هم علاقه‌مند به این کار هستند و هم از لحاظ شخصیتی اهل ریسک، چالش‌پذیر، صبور و دنبال کسب آموزش هستند؛ زیرا برای ورود به این بازار باید آموزش طولانی‌مدت را بگذرانند و وقت بسیار زیادی صرف کنند. ترید می‌تواند برای این افراد، یک شغل با درآمد مستمر باشد. این شامل همه افراد نمی‌شود. مانند اینکه همه نمی‌توانند پزشک یا جراح سرشناس و موفق شوند، همه‌ افراد هم نمی‌توانند یک تریدر موفق باشند، ولی افرادی که مسیر را درست شروع می‌کنند و به‌درستی گام برمی‌دارند، می‌توانند درآمد مستمری از بحث ترید داشته باشند.»

او در ادامه گفت: «اما بحث سرمایه‌گذاری بحثی است که خیلی‌‌ها می‌توانند به آن ورود کنند؛ چه در بازار کرپیتو و چه بازارهای دیگری که امکان سرمایه‌گذاری میان‌مدت یا بلندمدتی دارد. البته آن هم نیازمند کسب مهارت‌هایی است و اگر بخواهیم بدون داشتن دانش و مهارت به این فضا ورود کنیم، معلوم نیست که خرید در نقطه خوبی انجام می‌شود یا در نقطه خوبی خروج انجام می‌شود یا خیر. این‌ مسائل می‌تواند یک تجربه دردناک و یک سرمایه‌گذاری ناموفق و همراه با شکست را برای افراد رقم بزند؛ پس سرمایه‌گذاری و مقوله ترید دو موضوع متفاوت هستند که هر کدام از آنها دانش و مهارت خاص خود را نیاز دارند.»

او در مورد سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها خاطرنشان کرد: «کسی که سرمایه‌گذار است باید فاندامنتال آن بازاری که در آن سرمایه‌گذاری می‌کند را تا حدودی بداند و تا حدی دانش تکنیکال داشته باشد تا بتواند روند را تشخیص دهد و از این موضوع مهم‌تر، اصول بحث‌های مدیریتی آنها را بداند و بعد از دانستن این مباحث، سرمایه‌گذاری خود را شروع کند. یک نفر، هم می‌تواند تریدر باشد و هم سرمایه‌گذار و یک نفر دیگر هم بگوید من اصلاً وقت و علاقه تریدری ندارم و فقط در سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنم.»

این تریدر بازار رمزارزها با اشاره به اینکه حقیقتاً تریدرها در فضای رمزارز خیلی زیاد نیستند گفت: «در واقع کامیونیتی تریدرها در بازار جهانی بیشتر مربوط به فارکس است. کامیونیتی تریدرهای کریپتو بسیار کم و کوچک است که البته به مرور در حال افزایش هستند. کسانی که تریدر هستند به ابزار یا پلتفرم جامع با یک امکانات خوب و یک حجم نقدینگی و عمق بازار خوب نیاز دارند؛ به‌خصوص کسانی که تمام‌وقت و به‌صورت مستمر فعالیت می‌کنند.»


خدمات مناسب برای تریدرهای حرفه‌ای وجود ندارد


نرگس مرادآبادی در مورد وجود نداشتن خدمات مناسب برای تریدرهای حرفه‌ای اظهار کرد: «متأسفانه در سال‌های گذشته اصلاً چنین پلتفرهایی برای تریدرهای کریپتو وجود نداشت که از آن استفاده کنند. به مرور زمان از سال 1397 – 1396 به بعد کم‌کم پلتفرم‌های P2P صرافی‌های کریپتو ظهور کردند، ولی همچنان تا حد زیادی پاسخگوی امکانات مورد نیاز برای کسی که به‌صورت حرفه‌ای در کریپتو فعالیت می‌کند نبودند. این دیدگاه شخصی من است و به بقیه کامیونیتی‌ تریدرها تعمیم نمی‌دهم. دیدگاه من این است که در صورتی که صرافی‌های کریپتویی، امکانات و فضای لازم برای تریدرهای سطح متوسط به بالا را فراهم کنند، کار در صرافی‌های ایرانی می‌‌تواند امنیت و راحتی خیال بیشتری به وجود آورد.»

او در مورد مشکلات مربوط به تریدرهای حرفه‌ای در ایران توضیح داد: «بخش زیادی از فشار روانی که تریدرهای ایرانی در حال حاضر دارند و در صرافی‌های خارجی ترید می‌کنند، مربوط به مسائلی مانند کندی وی‌پی‌اس‌ها، قطع‌ و وصلی وی‌پی‌ان‌ها و اتفاقاتی از این قبیل است. در واقع ما هزینه‌ زیادی بابت تغییر آی‌پی‌ در پلتفرم‌های خارجی متحمل هستیم و دائم به دلیل وجود احراز هویت در پلتفرم‌های خارجی در حال مهاجرت از یک پلتفرم به یک پلتفرم دیگر هستیم. در واقع منِ مرادآبادی اگر روزی صرافی ایرانی وجود داشته باشد که تنوع ارزهای خوب و مارکت فیوچرز داشته باشد‌، حجم و نقدینگی و عمق خوب و خیلی از امکانات دیگر را دارا باشد، شخصاً ترجیحم این است که با پلتفرم‌های ایرانی کار کنم. ترید از نظر روانی یک کار بسیار پرفشار است. این فشار جانبی باعث تحت‌ تأثیر قرار دادن عملکرد تریدرها نیز می‌شود.»


موضوعاتی که تریدرهای رمزارز باید به آن توجه کنند


این تریدر بازار رمزارزها در مورد نکاتی که این کامیونیتی باید در نظر بگیرد خاطرنشان کرد: «فکر می‌کنم که خلئی بین ارتباط برقرارکردن کاربران حرفه‌ای صرافی‌های ایرانی و آن کسب‌وکار وجود دارد. من به طرق مختلف در این چند وقت اخیر بارها شاهد این مسئله بوده‌ام. هم صاحبان کسب‌وکارها دسترسی خوبی به کاربران حرفه‌ای ندارند و هم آن کاربر حرفه‌ای نمی‌تواند صدای خود را به آنها برساند؛ در واقع این ارتباط بین آنها به آن شکل باکیفیتی که باید، برقرار نمی‌شود و به نظر می‌رسد که رویداد ۹ ژانویه می‌تواند در این زمینه فضایی فراهم کند که کاربران حرفه‌ای بتوانند ارتباط درستی را با صرافی‌های رمزارز ایرانی برقرار کنند.»

او در ادامه اضافه کرد: «به جز کاربر حرفه‌ای، کاربران عام نیز درگیر این موضوع هستند. بعضی از آنها فکر می‌کنند صرافی‌های ایرانی حتی دفتر ندارند. مسئله دیگر این است که طبق نظرسنجی‌هایی که من از منابع مختلف کرده‌ام، اکثریت کسانی که در حوزه کریپتو فعالیت می‌کنند با هدف معامله‌گری و سرمایه‌گذاری وارد این فضا می‌شوند و به نظر می‌‌رسد قدم مثبتی که رویداد 9 ژانویه می‌تواند بردارد این است که به این مقوله بیشتر بپردازد.»

نرگس مرادآبادی در پایان در مورد موضوعاتی که نیاز است در رویداد نهم ژانویه به آنها پرداخته شود گفت: «در رویدادهای مختلف به مقوله ترید و سرمایه‌گذاری پرداخته نمی‌شود. انگار از آن فرار می‌کنند و آن را بایکوت می‌کنند یا اصلاً ترس دارند که به سمت آن بروند. خواهش من این است که فعلاً به این موضوع که جنبه‌های مختلف بسیاری را نیز شامل می‌شود، بیشتر پرداخته شود؛ به‌خصوص که در آینده نزدیک احتمال اینکه مارکت کریپتو یک موج صعودی جدید با کاربران بسیار زیاد را تجربه ‌کند، زیاد است. این کاربران نیاز به آگاهی دارند و باید بدانند چگونه در دنیای مواج و پرریسک کریپتو آسیب نبینند تا بتوانند سود کسب کنند.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/qt0s
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.