رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مدیرعامل نوبیتکس مطرح کرد / کاربران ایرانی صرفاً به علت خارجی بودن به برخی صرافی‌های کمتر شناخته‌شده اعتماد کرده‌اند

ماجرای هک صرافی کوینکس موضوع داغ کامیونیتی رمزارزی ایران در هفته گذشته بوده‌ است. در حال حاضر کوینکس واریز و برداشت را مجدد از سر گرفت و اکنون امکان واریز و برداشت بیش از ۳۵۰ رمزارز در این صرافی ممکن شده است. گرچه این صرافی اعلام کرده که همه خسارات احتمالی را جبران می‌کند، با این حال دوباره این موضوع در اکوسیستم رمزارزی ایران مطرح شده که چرا یک صرافی خارجی تا این حد با کاربران ایرانی همکاری داشته و حالا با وجود مشکل، چه کسی مسئول تأمین امنیت دارایی این کاربران است. تمام این بحث‌ها به یک چالش بزرگ‌تر می‌رسد: اساساً چرا با وجود صرافی‌های بزرگ و مطرح در داخل کشور، کاربران ایرانی تمایل دارند فعالیت اصلی خود را در صرافی‌های خارجی ادامه دهند؟ این اتفاق همچنین منجر به بحث پیرامون فعالیت در صرافی داخلی و خارجی و ریسک‌های استفاده از صرافی خارجی در میان کاربران ایرانی شده است.

در همین راستا در رسانه «رمزارز» با امیرحسین راد، هم بنیان‌گذار و مدیرعامل نوبیتکس گفت‌وگو کردیم و از او در خصوص حلقه گمشده برای جلب اعتماد کاربر ایرانی به صرافی‌های داخلی و چالش‌ها و ریسک‌های فعالیت در صرافی‌های خارجی پرسیدیم.


از نظر ویژگی‌های پایه تفاوتی بین پلتفرم‌های داخلی و خارجی وجود ندارد


کاربران ایرانی در استفاده از پلتفرم‌های خارجی تبادل رمزارز با دو چالش مواجه هستند؛ چالش نخست تحریم‌های بین‌المللی و خطر فریز شدن دارایی است و چالش دوم، استفاده از اکسچنج‌هایی است که به لحاظ امنیت پلتفرم، احتمال از دست رفتن دارایی در آنها بالاست. 

امیرحسین راد در این خصوص عنوان کرد: «کاربران عمدتاً به دلیل دسترسی به ابزارها و بازارهای معاملاتی با ضریب بالاتر یا بازار فیوچر‌ و احتمال نقدشوندگی بیشتر به سمت پلتفرم‌های خارجی می‌روند». به گفته راد از نظر ویژگی‌های پایه واقعاً تفاوتی بین پلتفرم‌های داخلی و خارجی وجود ندارد و در حال حاضر بیشتر سرویس‌هایی که در پلتفرم‌های خارجی وجود دارد، در نمونه‌های داخلی نیز در دسترس کاربران قرار گرفته است. 

مدیرعامل نوبیتکس اضافه کرد: «ما در نوبیتکس همواره به‌عنوان یک پلتفرم ایرانی تلاش کرده‌ایم تبادل رمزارز را به صورت امن، دسترس‌پذیر کنیم و از سویی دیگر با توجه به نیاز کاربر ایرانی سرویس‌ها و خدمات مورد نیاز را به پلتفرم‌مان اضافه کنیم». راد عقیده دارد این مسئله کمک می‌کند کاربران این صرافی رمزارز بتوانند خدمات باکیفیت را از طریق پلتفرم ایرانی دریافت کنند و با استفاده از پلتفرم‌های خارجی ریسک‌هایی مانند تحریم و بلوکه شدن دارایی یا احتمال از بین رفتن سرمایه را نداشته باشند. 


به بیان مدیرعامل نوبیتکس، شیوه نگهداری دارایی نقش کلیدی در امنیت دارد


با این حال برخی کاربران به دلیل نگرانی از تحریم، به سمت پلتفرم‌های کمتر‌شناخته شده خارجی می‌روند که این مسئله ریسک مضاعف دارد، در واقع علاوه بر مسائلی مانند بلوکه شدن دارایی، ممکن است این پلتفرم‌ها از درجه امنیت پایینی در نگهداری دارایی کاربران برخوردار باشند و به سادگی هک شوند، اما کاربران صرفاً به علت خارجی بودن به آنها اعتماد کرده‌اند. 

مدیرعامل نوبیتکس در این خصوص مطرح کرد: «ما در نوبیتکس تلاش کرده‌ایم با اضافه کردن سرویس‌های مورد نیاز کاربران، بیش از گذشته پاسخگوی نیازهای کاربر باشیم تا تجربه کاربری خوبی ایجاد کنیم. اما آنچه در امنیت دارایی کاربران نقش کلیدی دارد، شیوه نگهداری آن است که در نوبیتکس، بخش عمده دارایی‌های کاربران به شکل ذخیره‌سازی سرد یا در کلدولت‌ها نگهداری می‌شود و حتی اگر کل شبکه هم توسط هکرها هک شود، دارایی‌های رمزارزی کاربران محفوظ می‌ماند؛ چرا که هکرها نمی‌توانند به سیستم Cold Wallet Core نوبیتکس که به هیچ شبکه‌ای متصل نیست، دسترسی داشته باشند.»


اجماع متخصصان صنعت و رگولاتور می‌تواند به امنیت کاربران ایرانی کمک کند همچین رگولاتوری با حمایت از توسعه پلتفرم‌های داخلی می‌تواند از سوق داده شدن کاربران به سمت نمونه نامعتبر خارجی جلوگیری کند


به گفته راد، در مجموع کاربران برای حضور در بازار رمزارز باید ملاک‌های مختلفی مانند سابقه یک پلتفرم، پاسخگویی، تعداد کاربران، امنیت و شیوه نگهداری دارایی، عمق بازار و… را مد نظر قرار دهند. به نظر من در مورد پلتفرم‌های خارجی یک سؤال این است که اگر مسئله‌ای ایجاد شود چه کسانی پشت این پلتفرم هستند تا مسئولیت آن را برعهده بگیرند؟ به کجا برای رسیدگی به موضوع مراجعه کنیم؟ مواردی از این دست منجر به شفافیت هرچه بیشتر شده و در یک فضای شفاف، تصمیم‌گیری برای کاربر ساده‌تر است. 

مدیرعامل نوبیتکس در این خصوص اضافه کرد: «پلتفرم‌های داخلی با تدوین استانداردها و الزامات امنیتی به‌صورت خود‌تنظیم‌گیر و بهبود کیفیت سرویس‌ها، می‌توانند دامنه استفاده از نمونه‌های گمنام و نامعتبر خارجی را تا جای ممکن کم کنند.»

مدیرعامل نوبیتکس معتقد است با اجماع متخصصان و فعالان صنعت و همراهی رگولاتور می‌توان به راهکارهایی رسید که هم از حقوق و دارایی‌های کاربران حفاظت شود و هم با پرهیز از وضع قوانین غیرکارشناسانه، از سوق دادن آنها به شیوه‌های زیرزمینی یا پلتفرم‌های ناامن جلوگیری کرد. 

مدیرعامل نوبیتکس در انتها اضافه کرد: «همین حالا هم اکسچنج‌‎های داخلی اعتماد میلیون‌‎ها ایرانی را جلب کرده‌اند و تنها باید روی بهبود کیفیت و افزودن سرویس‌های معاملاتی حرفه‌ای‌تر تمرکز کنند و رگولاتوری با حمایت از توسعه پلتفرم‌های داخلی می‌تواند از سوق داده شدن کاربران به سمت نمونه نامعتبر خارجی جلوگیری کند.»  

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/az51
1 نظر
  1. سیما می گوید

    سلام، ممنون از مقاله‌ی خوبتون
    درسته تا حدودی برخی از نیازهای کاربران توی صرافی های ایرانی برطرف میشه اما خوب معاملات فیوچرز که بیشترین پتانسیل سوددهی و محبوبیت رو برای تریدرها داره داخل صرافی‌های داخلی وجود نداره و تفاوت بین اونها خیلی زیاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.