رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مدیرعامل اکسبیتو مطرح کرد / نقش مستقیم رگولاتور و ایجاد فضای ناامن معاملاتی در صرافی‌های داخلی، حلقه گمشده اعتماد کاربران است

روز ۲۱ شهریور اخباری مبنی بر هک صرافی کوینکس در فضای مجازی منتشر شد و در ادامه این صرافی در صفحه رسمی خود صحت این حمله را اعلام کرد. با توجه به اینکه کوینکس یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های خارجی در میان کاربران رمزارزی ایرانی بوده، این ماجرا دوباره ریسک‌های بالقوه استفاده از پلتفرم‌های خارجی توسط کاربران ایرانی را خاطرنشان می‌کند.در همین راستا در رسانه «رمزارز» با سعید عبادتی، مدیرعامل صرافی اکسبیتو گفت‌وگو داشتیم و از او در خصوص علت تمایل کاربران به فعالیت در این اکسچنج‌ها و نقش کسب‌‎وکارهای رمزارزی و رگولاتوری برای ایجاد اعتماد به صرافی‌های داخلی پرسیدیم.


EKYC مهم‌ترین چالش ایرانی‌ها برای فعالیت در صرافی‌های مطرح خارجی است


به عقیده مدیرعامل اکسبیتو، مهم‌ترین چالش کاربران EKYC در صرافی‌های مطرح جهانی بوده است. به گفته عبادتی، با توجه به اعمال رگولاتوری جامعه جهانی به انجام عملیات KYC، تمامی صرافی‌ها در سراسر جهان شروع به احراز هویت کاربران کردند اما با توجه به تحریم‌های کشورمان انجام عملیات مستقیم EKYC توسط کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی به صورت مستقیم امکان‌پذیر نیست.

عبادتی توضیح داد: «دور زدن فرایندهای احراز هویت برای کاربران ایرانی، ریسک‌های مشخصی در این زمینه؛ از مسدودسازی دارایی‌های دیجیتال کاربران تا عدم فعالیت در این صرافی‌ها به همراه داشته است.»


عدم نظارت بر دارایی کاربر در صرافی مقصد، او را به پلتفرم خارجی مایل می‌کند


مدیرعامل اکسبیتو معتقد است که کاربران ایرانی با وجود همه محدودیت‌ها، به سه دلیل عمده همچنان تمایل بیشتری به معاملات در صرافی‌های خارجی دارند. اولین دلیل، حجم معاملات انجام‌شده در پلتفرم‌های خارج از کشور است که به دلیل بازارسازی و جذب کاربر از سراسر دنیا انجام می‌شود.

او در خصوص سایر علت‌های تمایل کاربران برای فعالیت در اکسچنج‌های خارجی مطرح کرد: «امکانات متعدد صرافی‌های خارجی از جمله معاملات اهرم‌دار و معاملات آتی و همچنین عدم رصد دارایی کاربران توسط مراجع نظارتی جهت اخذ مالیات از دیگر علت‌های تداوم اشتیاق کاربران ایرانی به فعالیت در پلتفرم‌های خارجی است.»

به گفته سعید عبادتی، از لحاظ تفاوت نظارت و رگولاتوری در صرافی‌های ایرانی و خارجی، هنگامی که کاربران از دایره جغرافیای ایران خارج می‌شوند هیچ نظارتی بر دارایی آنان در صرافی مقصد اعمال نمی‌شود؛ از این رو در صورت گذراندن مرحله KYC کاربر می‌تواند با خیال آسوده‌تری از خدمات اکسچنج استفاده کند.


پررنگ بودن نقش رگولاتور باعث عدم اعتماد کاربران به صرافی‌های داخلی می‌شود


سعید عبادتی در خصوص حلقه‌ گمشده برای اعتماد کاربران به صرافی داخلی مطرح کرد: «تجربیات سه سال اخیر نشان داده پررنگ بودن نقش رگولاتور باعث عدم اعتماد کاربران به صرافی‌های داخلی شده است.»

به گفته مدیرعامل اکسبیتو هر زمان اهرم فشار بر صرافی‌های داخلی اعمال شده، کاربران نسبت به انتقال دارایی‌هایشان به صرافی‌های خارجی اقدام کرده‌اند. او تأکید کرد: «با اینکه این موضوع از طرف نمایندگان صرافی‌های ایرانی بارها گفته شده، اما گوش شنوایی برای این منظور وجود نداشته است.»

عبادتی ادامه داد: «بر اساس داده‌های مشخص، هر نوع ضربه‌ای که بر صرافی‌های با هویت مشخص ایرانی وارد می‌شود، نتیجه‌اش خروج کاربران و سوق آنان به صرافی‌های خارجی است؛ جایی که رگولاتور عملاً نمی‌تواند هیچ‌گونه نظارتی روی آن داشته باشد.»

او توضیح داد که این فرایند در نهایت ضربه‌ای مستقیم به کسب‌و‌کارهای رمزارزی داخلی است و تأکید کرد: «نقش مستقیم رگولاتور و ایجاد فضای ناامن معاملاتی در صرافی‌های داخلی حلقه گمشده اعتماد کاربران است.»

مدیرعامل اکسبیتو مطرح کرد / نقش مستقیم رگولاتور و ایجاد فضای ناامن معاملاتی در صرافی‌های داخلی حلقه گمشده اعتماد کاربران است

به بیان عبادتی، از طرف دیگر رگولاتور به دلیل جاماندن از فناوری و عدم به‌روزرسانی فنی و علمی، توانایی تشخیص و فرآیندسازی برای رصد منطقی در جهت حفظ دارایی کاربران و اطلاعات آنان را ندارد؛ بنابراین سختگیرانه‌ترین قوانین را بدون در نظر گرفتن شرایط کلی صرافی‌های امن و رفتار کاربران پیاده سازی می‌کند. این قوانین سختگیرانه عملاً منجر به از دست رفتن اعتماد کاربران، کاهش فعالیت و از دست رفتن سرمایه کسب‌وکارهای فعال می‌شود.»


وظیفه صرافی رمزارز این است که نگذارد کوچک‌ترین خدشه‌ای به دیتای کاربران وارد شود


جدا از نقش رگولاتور در اعتمادبخشی به کاربران و تشویق ایشان به فعالیت در صرافی‌های داخلی، این کسب‌وکارهای رمزارزی نیز نقشی اساسی در مدیریت ریسک و اعتماد کاربران رمزارزی دارند.

عبادتی در پاسخ به این سؤال که این صرافی‌های داخلی چطور امنیت اطلاعات و دارایی کاربران را تضمین می‌کنند عنوان کرد: «وظیفه هر نهاد سرویس‌دهنده در فضای دیجیتال قطعاً حفظ امنیت کاربران است و در این زمینه هیچ شکی نیست. صرافی‌های داخلی تمام سعی خود را انجام خواهند داد تا اطلاعات کاربران حفظ شود. به این منظور بسیاری از صرافی‌های رمزارز مانند اکسبیتو از گروه‌های باگ بانتی می‌خواهند که تست‌های امنیتی مختلف را برای نفوذ امتحان کنند تا صرافی امنیت اطلاعات کاربران را دائم کنترل، تقویت و ارزیابی کند.»

عبادتی ادامه داد: «وظیفه ما این است که نگذاریم کوچک‌ترین خدشه‌ای به دیتای کاربران وارد شود اما از آن سمت هم فضاسازی رسانه‌ای در برابر نشت اطلاعات صرافی‌ها، موضوع را دوچندان حساس کرده است.»


رگولاتوری در ایران، تنها و تنها امکان افزایش فشار مضاعف بر صرافی‌هایی با هویت ایرانی را دارد


 عبادتی در خصوص نقش رگولاتوری در پیشگیری از مشکلات کاربران ایرانی در بحران‌هایی مثل هک کوینکس مطرح کرد: «متأسفانه رگولاتوری در ایران، تنها و تنها امکان افزایش فشار مضاعف بر صرافی‌هایی با هویت ایرانی را دارد و با افزایش این محدودیت، شاهد افزایش بحران‌های چندجانبه بر صرافی‌ها و کاربران هستیم.»

عبادتی بیان کرد: «در صورتی که رگولاتور با صرافی‌های خوش‌سابقه همکاری کند و نسبت به اعتمادسازی برای صرافی‌های داخلی دست به دست پلتفرم‌های رمزارزی دهد، کاربران به جای انتخاب یک صرافی که هیچ دسترسی‌ای به آن ندارند، به سمت صرافی‌های داخلی مهاجرت معکوس خواهند کرد و بحران‌ها قابل کنترل‌تر خواهند شد.»


کسب‌وکارهای رمزارزی باید در همبستگی با هم و با رگولاتور تعامل کنند


مدیرعامل اکسبیتو درباره اینکه اکوسیستم ایرانی و کسب‌وکارهای رمزارزی چطور می‌توانند در کنار هم، ریسک ناشی از حضور در صرافی خارجی را برای کاربر ایرانی کاهش دهند تأکید کرد: «همبستگی، کلیدواژه این کار است.»

عبادتی ادامه داد: «کسب‌وکارهای رمزارزی باید در تعامل با رگولاتوری که خود را تافته جدابافته می‌داند، بتوانند تعامل کنند و در یک چهارچوب مشخص ریسک حضور در این میدان را کاهش دهند.»

به گفته عبادتی، زمین بازی آنجایی است که در آن رگولاتور، سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده همه بتوانند در یک چهارچوب نقش‌آفرینی کنند. حلقه مفقوده این زمین بازی، رگولاتوری است که سال‌های سال است نمی‌خواهد این تغییر را بپذیرد و اگر هم نمی‌پذیرد نباید فشار و محدودیت را سمت صرافی‌های رمزارز ببرد.»

مدیرعامل اکسبیتو در انتها تأکید کرد که علاوه بر این، تقویت پلتفرم‌های داخلی، چه از نظر امنیتی و چه از نظر پروداکتی، می‌تواند این ریسک را تا حد خوبی کاهش دهد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/feda
4 نظرات
  1. تورانی می گوید

    واقعا انتظار نداشتم. کوینکس که یه اکوسیستم هست رو تخریب میکنید در حالیکه میدونید کراس چین ها هک میشن و این رو خود مدیر عامل کوینکس هم به عنوان زنگ خطر ازش یاد کرده و توضیح داده روی کیف پول گرم جدید امنیت بیشتری قرار داده.
    اکوسیستم رو با یه صرافی مقایسه می کنید؟!

  2. سمانه می گوید

    من فکر میکنم این مقاله جهت دار نوشته شدهپبه نظرم طوری ننویسید که ادم فکر کنه از صرافی پول گرفتید

    الان که کوینکس واریز و برداشت رو آزاد کرده انگیزه شما چیه؟ تازه دارن میگن پول توی صرافی داخلی گذاشتن خروج رمزارز هست

  3. سارا می گوید

    من اطلاعیه عای شما رو همیشه دنبال میکنم ولی این مورد این صرافیای داخلیم از هر موقعیتی برای خودشون استفاده میکنن😂

  4. مرتضی می گوید

    من از کاربران سایتتون هستم اما از شما بعید اینطور مقالاتی رو منتشر کنید، همه میدونیم که صرافی‌های ایرانی چه وضعی دارن آدم اگه نمیشناختتون فکر میکرد خدای نکرده شریکین خودتون باهاشون😅

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.