رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

صرافی ایرانی با امضای بایننس / بررسی ساختار و مزیت‌های API هیتوبیت

هیتوبیت یکی از صرافی‌های رمزارز مطرح داخلی است که هدف خود را ایجاد پلتفرمی با فناوری بالا و منطبق با استانداردهای جهانی و نیازهای کاربران ایرانی قرار داده است. این صرافی رمزارز به پشتوانه تجربه‌های قبلی و تیم فنی متخصص، در تازه‌ترین اقدام خود برای تکمیل سبد خدماتش، API خود را به صورت عمومی روی گیت‌هاب منتشر کرده است. در ادامه به بررسی کاربردها و مزیت‌های API هیتوبیت و همچنین مدل ساختاری آن می‌پردازیم.


API هیتوبیت برای چه کاربرانی مفید است؟


کلمه API در واقع مخفف‌شده عبارت «Application Programming Interface» و به معنای «رابط کاربردی برنامه‌نویسی» است. API در حوزه رمزارز، روشی برای برقراری ارتباط نرم‌افزارها و صرافی با یکدیگر و یکی از بهترین ابزارهای معامله است.

API هیتوبیت به شکلی تدوین شده که بتواند نیازهای کاربران حقیقی و همچنین کاربران حقوقی را در همه لایه‌ها پوشش دهد.

الگوریتم تریدرهایی که بات معاملاتی می‌نویسند، برای دریافت اطلاعات بازار و انجام معاملات می‌توانند از طریق API هیتوبیت اقدام کنند.

همچنین تریدرهای حرفه‌ای که می‌خواهند بدون ورود به UI سایت هیتوبیت و با سرعت زیاد در بستر مورد نظر خود به معامله و ترید بپردازند از کاربران API این صرافی خواهند بود.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاران سازمانی از دیگر کاربران API هیتوبیت هستند. این افراد نیاز دارند که اطلاعات جامعی در خصوص بازار از یک صرافی دریافت کنند تا بتوانند رفتار خریداران و فروشندگان را بررسی و تحلیل کرده و با اتخاذ بهترین تصمیم برای سازمان خود اقدام به سرمایه‌گذاری و معامله کنند.

همچنین مجموعه‌های مدیریت دارایی و پورتفولیومنیجرها یا سبدگردانان، یکی دیگر از کاربران این API هستند که نیاز دارند به طور هم‌زمان به چندین صرافی رمزارز داخلی و خارجی متصل شوند تا بتوانند اطلاعات را مقایسه کنند، آربیتراژگیری کنند و در قالب سبدگردانی، اقدام به مدیریت دارایی و انجام معامله کنند.

API هیتوبیت کاربردهای آموزشی نیز دارد و برای تحلیلگران و پژوهشگران این حوزه بستری مناسب برای دریافت اطلاعات شفاف و روندهای بازار ارزهای دیجیتال است.

توسعه‌دهندگان رمزارز و بلاکچین یکی دیگر از کاربران API بوده و نیازمند داده‌های متنوع از یک پلتفرم معاملاتی رمزارز هستند که می‌توانند از API هیتوبیت بهره بگیرند.

صرافی ایرانی با امضای بایننس / بررسی ساختار و مزیت‌های API هیتوبیت
نمایی از مستندات API هیتوبیت

صرافی ایرانی هیتوبیت با امضای بایننس


نکته قابل توجه در API هیتوبیت، نظم بالا و ساختارمندی آن مطابق با استانداردهای بین‌المللی و API بایننس است؛ در واقع استانداردترین مدل مستندسازی API در حال حاضر به صرافی ارز دیجیتال بایننس تعلق دارد و با بررسی مستندات هیتوبیت، مشاهده می‌شود که این صرافی نیز API خود را کاملاً با امضای بایننس و مطابق با سرفصل‌های آن تدوین و منتشر کرده است.

مزیت اصلی این اقدام هیتوبیت در این است که چنانچه کاربری با API بایننس فعالیت کرده باشد، به آسانی می‌تواند با API هیتوبیت و تنها با یک تغییر URL به فعالیت خود ادامه دهد و نیاز به پیاده‌سازی مجدد ندارد. به‌عنوان مثال اگر فردی رباتی برای محاسبه ریسک معاملات یا مدیریت سرمایه یا انجام معاملات در صرافی بایننس پیاده‌سازی کرده باشد می‌تواند بدون اعمال تغییر در کدها، همان ربات را در پلتفرم هیتوبیت ظرف چند دقیقه اجرا کند. همچنین تمامی کاربران هیتوبیت می‌توانند پروژه‌هایی که بر پایه API بایننس در گیت‌هاب یا دیگر سایت‌ها ایجاد شده‌اند را در پلتفرم هیتوبیت اجرا کنند.

ساختار API هیتوبیت علاوه بر نظم و انطباق با استانداردهای جهانی، ساختار و پیاده‌سازی امضای بایننس، مزیت‌های ویژه‌ای را به کاربران ارائه می‌دهد؛ از جمله گستردگی اطلاعات، امنیت بالا، سرعت و سهولت در دسترسی به اطلاعات، شفافیت در محدودیت API و همچنین فهرستی از کدهای خطاهای احتمالی. در ادامه به توضیح مزیت‌های API هیتوبیت می‌پردازیم.

صرافی ایرانی با امضای بایننس / بررسی ساختار و مزیت‌های API هیتوبیت
نمایی از مستندات API بایننس

API هیتوبیت گستره‌ وسیعی از اطلاعات بازار و اطلاعات کاربر را پوشش می‌دهد


کاربران با دریافت API هیتوبیت به اطلاعات بسیار کاملی در مقایسه با نمونه‌های مشابه دسترسی خواهند داشت؛ چراکه این صرافی علاوه بر ارائه اطلاعات عمومی بازار خود، اطلاعات مختص حساب کاربری هر فرد را نیز در اختیار او قرار می‌دهد تا بتواند همه تراکنش‌ها، فعالیت‌ها و سفارش‌های خود را در بستری شفاف مشاهده کرده و همچنین استراتژی معامله‌گری خود و دیگر موارد را بررسی کند.


هیتوبیت از سازوکار HMAC با هدف ارتقای امنیت API بهره می‌گیرد


بسیاری از صرافی‌ها یک API key به کاربر ارائه می‌دهند و در این صورت، اگر فرد سومی به API کاربر دسترسی پیدا کند، می‌تواند به صورت مادام‌العمر، فعالیت‌های کاربر را رصد کند.

هیتوبیت به منظور ارتقای امنیت API در بستر خود، سازوکاری به نام HMAC (Hashed Message Authentication) Code را پیاده‌سازی کرده است. HMAC علاوه بر API key، یک secret key را به‌عنوان توکن در اختیار کاربر قرار می‌دهد که از آن برای تولید hash استفاده می‌شود. این secret key را تنها دو طرف ارتباط دارند. بنابراین در هر پیام علاوه بر API Key یک کد اعتبارسنجی پیام هم ارسال می‌شود که احراز اصالت پیام از سوی فرستنده را تأیید می‌کند تا هیچ فرد دیگری نتواند به API شخصی کاربر دسترسی داشته باشد.


API هیتوبیت اطلاعات را در لحظه ارائه می‌دهد


سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات، یکی دیگر از مزیت‌های API هیتوبیت است. وب‌سوکتی که از طرف هیتوبیت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، پولینگ نیست و به صورت لایو عمل می‌کند؛ در واقع وب‌سوکت هیتوبیت به کاربران این امکان را می‌دهد که اطلاعات را به صورت لحظه‌ای و بدون تأخیر در به‌روزرسانی مشاهده کنند.


 محدودیت‌های API هیتوبیت شفاف است


یکی از چالش‌های پیش‌ روی کاربران در استفاده از API، عدم شفافیت محدودیت‌های آن در بازه‌های زمانی است. یکی از مزیت‌های API هیتوبیت اطلاع‌رسانی شفاف محدودیت‌های آن در بخش‌های مختلف است که دسترسی‌پذیری را تسریع و تسهیل کرده و ضریب خطا را کاهش می‌دهد.


 هیتوبیت در مستند API خود فهرست ارورکدها را ارائه می‌دهد


همه ارورها و خطاهای احتمالی در API هیتوبیت، شماره‌گذاری شده و در اسناد API آن موجود است و کاربران به محض مواجهه با خطا می‌توانند به فهرست خطاهای API هیتوبیت مراجعه و مشکل را رفع کنند. هیتوبیت با ساختارمند کردن و تدوین منظم مستندات API خود موفق شده از بار موجود بر واحد پشتیبانی فنی توسعه‌دهندگان این صرافی بکاهد و همچنین کاربر با دریافت آموزش می‌تواند در زمانی کوتاه، خطای پیش‌آمده را رفع کند.

 API هیتوبیت در مستند API خود فهرست ارورکدها را ارائه می‌دهد
نمایی از فهرست ارورکدها در  API هیتوبیت

نحوه دریافت API هیتوبیت


کاربران هیتوبیت پس از تعیین نام و ساخت API و دریافت API Key و Secret Key در این پلتفرم می‌توانند دسترسی به آن را تنها منحصر به آی‌پی‌های مشخصی کرده و همچنین امکان انجام معامله با آن API Key را مشخص کنند. همچنین در جهت افزایش امنیت، در مرحله ساخت، ویرایش یا حذف APIها، ورود TOTP و کد دوعاملی گوگل الزامی بوده و همه تغییرات ایجادشده از طریق ایمیل و پیامک به کاربران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

هر کاربر هیتوبیت می‌تواند تا ۳۰ عدد API برای خود بسازد و دسترسی‌ها و امکانات هرکدام را از طریق مدیریت API در داشبورد کاربری هیتوبیت، تغییر داده و شخصی‌سازی کند.

صرافی ایرانی با امضای بایننس / بررسی ساختار و مزیت‌های API هیتوبیت
نحوه ایجاد API هیتوبیت

کاربران با مراجعه به صفحه مستندات API هیتوبیت در گیت‌هاب می‌توانند به اطلاعات، ساختار و همه موارد دسترسی داشته باشند و این مستندات را با اطلاعات بایننس مقایسه کنند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/65vh
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.