رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

رو در رویی گری گنسلر با بایننس و کوین‌بیس / کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به دنبال رگولاتوری است یا ممنوعیت رمزارزها؟

گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، سیاست‌های سختگیرانه‌ای در قبلا رمزارزها دارد.

او اخیرا شکایات گسترده‌ای را علیه دو صرافی مطرح بایننس و کوین‌بیس مطرح کرده است. اقدامات گنسلر موجب تلاطمی در بازار رمزارزها و همچنین داغ شدن موضوع رگولاتوری در نقاط مختلف کشور شده است.


رویکرد گری گنسلر به رمزارزها


گری گنسلر به عنوان رئیس SEC معتقد است تمام توکن‌هایی که با پروتکل اثبات سهام در دسترس هستند، اوراق بهادار بوده و صرافی‌ها برای ارائه خدمات مربوط به این توکن‌ها، باید دارای مجوز باشند. بر همین اساس گنسلر تمامی صرافی‌های رمزارزی در ایالات متحده را، شرکت‌های غیرقانونی می‌داند.

به گفته این مقام کمیسیون بورس آمریکا، همه ارزهای دیجیتال به جز بیت‌کوین بر اساس تست هاوی، نوعی قرارداد سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند و مشمول قوانین اوراق بهادار می‌شوند.

او با مقایسه ارزهای دیجیتال و طرح‌های پانزی، معتقد است که این فضا نیازمند رگولاتوری جدی است.

گری گنسلر

شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از بایننس


در روز ۶ ژوئن، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) شکایتی علیه صرافی رمزارز بایننس و چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل آن ثبت کرده و 13 اتهام علیه بایننس عنوان کرد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا معتقد است که این صرافی، قوانین مربوط به اوراق بهادار را نادیده گرفته و با ارائه توکن‌های بایننس کوین و BUSD، و همچنین سایر خدمات خود، این قوانین را نقض کرده است.

این کمیسیون معتقد است که بایننس برای ارائه خدمات، باید مجوز کارگزاری و صرافی دریافت کند و به همین دلیل فعالیت‌های این صرافی را فاقد وجاهت قانونی می‌داند.

همچنین در شکایت مطرح‌شده علیه مدیرعامل بایننس، عنوان شده است که چانگ پنگ ژائو، حجم معاملات را دستکاری کرده و با استفاده از یکی دیگر از شرکت‌های خودش، تجارت شستشو انجام داده است و محل نگهداری دارایی را از کاربران خود مخفی کرده است.

بر اساس شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار از صرافی بایننس، توکن‌های BNB، BUSD، SOL، ADA، MATIC، FIL، ATOM، SAND، MANA، ALGO، AXS و COTI اوراق بهادار هستند و بایننس با ارائه آن‌ها قوانین اوراق بهادار را نقض کرده است.

در همین راستا، گری گنسلر از دادگاه درخواست حکمی جهت مسدود کردن دارایی‌های بایننس آمریکا مطرح کرد اما در ۱۳ ژوئن، قاضی منطقه‌ای آمریکا این درخواست کمیسیون بورس و اوراق بهادار را رد کرد و حکمی مبنی بر ضبط دارایی‌های شعبه آمریکای این صرافی را صادر نکرد.

پس از مطرح شدن این درخواست از سوی SEC، بایننس درخواست رد شکایت را به دادگاه ارائه کرد و گفت که مسدود و ضبط کردن دارایی‌های این مجموعه، کل کسب‌وکار را نابود خواهد کرد و موجب چالش‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران آمریکایی می‌شود.

این دادگاه از طرفین دعوا درخواست کرد که با یکدیگر سازش کنند زیرا به گفته او، تعطیلی کامل بایننس نه تنها برای این شرکت، بلکه برای کل بازار رمزارز و دارایی‌های دیجیتال، عواقب نامطلوبی خواهد داشت.

بایننس تا به حال همه اتهامات مطرح‌شده را بی‌اساس دانسته و آن‌ها را رد کرده است.

با این حال این صرافی، بیش از ۱۰۰ جفت رمزارز از جمله AAVE/USDT، COMP/USDT، EOS/USDT و BCH/BTC را از خدمات خود حذف کرده و اعلام کرده است که بازار OTC بایننس را متوقف خواهد کرد.

بایننس در پی خروج سرمایه‌هایی از این صرافی، بارها اعلام کرده است که دارایی کاربران در امنیت است.


شکایت SEC از صرافی کوین‌دسک


گری گنسلر در ادامه این روند و تنها یک روز پس از ثبت شکایت از بایننس، از دیگر صرافی رمزارز مطرح جهانی، یعنی کوین‌بیس نیز شکایت کرد و به نوعی این جنگ با رمزارزها را به بقیه کسب‌وکارها نیز سرایت داد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در شکایت خود علیه این صرافی، ادعا کرده است که رمزارزهای سولانا (SOL)، کاردانو (ADA)، پالیگان (MATIC)، سندباکس (SAND)، اکسی اینفینیتی (AXS)، چیلیز (CHZ)، نیر پروتکل (NEAR)، فایل کوین (FIL)، فلو (FLOW)، اینترنت کامپیوتر (ICP)، ویجر (VGX)، دش (DASH) و نکسو (NEXO) اوراق بهادار هستند و ثبت‌نشده‌انده و به همین علت فعالیت کوین‌بیس بدون مجوز از این نهاد نیز غیرقانونی است.

همچنین کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا معتقد است برنامه استیکینگ کوین‌بیس، نوعی قرارداد سرمایه‌گذاری است و آن را به اوراق بهادار تبدیل می‌کند؛ گرچه کوین‌بیس این ادعا را رد کرده است، با این حال خدمات استیکینگ خود را به تعلیق در آورده است.


تاثیر اقدامات گری گنسلر بر فضای رمزارزها


در حال حاضر شکایت SEC از این دو صرافی، ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده و بر ارزش بازارهای ارز دیجیتال و توکن‌های اختصاصی این دو صرافی و همچنین فعالیت سایر پلتفرم‌های مبادله در سراسر جهان نیز اثر گذاشته است.

برای مثال صرافی eToro در هفته گذشته اعلام کرد که پیرو شکایات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از بایننس و کوین‌بیس، این پلتفرم رمزارزهای متیک، مانا، دش و الگورند را از خدمات خود برای آمریکایی‌ها حذف می‌کند زیرا SEC این رمزارزها را نوعی اوراق بهادار به حساب می‌آورد.

در سوی دیگر، این شکایت و کشمکش میان این بازیگران، دوباره موضوع رگولاتوری در ایالات متحده و سایر کشورها با قوت بیشتری، پررنگ کرده است.

موضع رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار در قبال ارزهای دیجیتال تا جایی تنش‌زا بوده است که وارن دیویدسون، یکی از نمایندگان ایالات متحده آمریکا، لایحه‌ای را با محوریت تثبیت وضیعت این کمیسیون به مجلس ارائه داده است که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن، اخراج گری گنسلر از ریاست این کمیسیون است.

این نماینده معتقد است که رئیس SEC از قدرت خود سواستفاده می‌کند و این رفتار با امنیت سرمایه‌گذاران ایالات متحده آمریکا در تضاد است.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/r3iy
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.