رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

در اولین نشست هوشمندسازی مالیاتی با حضور فعالان فین‌تک مطرح شد / انتقاد از ابهام در دریافت مالیات فعالیت‌های رمزارزی

اولین نشست هم‌اندیشی رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصین حوزه هوشمندسازی نظام مالیاتی برگزار شد. در این نشست، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس و دبیر انجمن فین‌تک، مدیرعامل انجمن بلاک‌چین و مدیرعامل شرکت داتین از جمله حاضرین این نشست بودند و یکی از چالش‌های جدی مطرح شده از سوی آن‌ها عدم شفافیت در روند اخذ مالیات از رمزارزها و فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال است. 


عدم شفافیت در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، موجب فرار سرمایه از پلتفرم‌های داخلی شده‌است


محمد مهدی فاطمیان، رئیس هیئت مدیره انجمن فین‌تک ایران با اشاره به اخذ مالـیات از رمزارزها در طرح مالیات بر عایدی سرمایه از نحوه انتشار خبر اخذ مالیات از این حوزه انتقاد کرد و گفت: «با انتشار خبر اخذ مالیات از رمزارزها، پذیرندگان و مشتریان پلتفرم‌های داخلی رمزارزها احساس خطر و ریسک کردند و این نگاه ایجاد شد که اگر در پلتفرم داخلی معامله‌ای انجام شود، از آن مالیات گرفته می‌شود پس به پلتفرم خارجی مهاجرت کنیم».

فاطمیان ادامه داد: «بنابراین تحت‌تأثیر انتشار نامناسب خبر اخذ مالیات از رمزارزها و عدم اطلاع فعالان از جزئیات این موضوع، یک فرار سرمایه از پلتفرم‌های داخلی رمزارزها به پلتفرم‌های خارجی صورت گرفت. در این زمینه، از سازمان امور مالیاتی می‌خواهیم تا از تدوین تا اجرای قوانین بخش خصوصی را در جریان قرار دهند.»

مالیات رمزارز

تعریفی از دارایی دیجیتال وجود ندارد، اما برای آن مالیات وضع می‌شود!


مصطفی امیری، دبیر انجمن فین‌تک نیز در این نشست اظهار کرد: «یک خط تعریف قانونی درباره دارایی‌های دیجیتال در کشور نداریم؛ اما به نظر می‌رسد که قرار است تا از این دارایی‌ها مالیات گرفته شود. امروز از حساب اجاره‌ای به هویت اجاره‌ای حرکت کرده‌ایم و انواع  و اقسام سرویس‌هایی که به این شخص داده می‌شود، می‌تواند محل تخلف باشد بنابراین، بهتر است تا در این زمینه، سازمان امور مالیاتی بلک‌لیست تهیه کند و در اختیار شرکت‌های فعال در این حوزه قرار دهد؛ زیرا ما علاقه داریم تا از فعالیت‌های سیاه یا خاکستری جلوگیری کنیم.»

مالیات ارز دیجیتال

فناوری بلاکچین، به شفافیت در امور مالیاتی کمک می‌کند


در ادامه، عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاک‌چین نیز بیان کرد: «تنظیم‌گری در فضای اقتصاد دیجیتال در مقایسه با سایر حوزه‌ها متفاوت است و باید در اجرای یک قانون در این حوزه، رویکرد منعطف‌تری به کار برده شود؛ زیرا هرگونه خطا در این زمینه  احتمالاً منجر به ازدست‌رفتن اطلاعات و امنیت کاربر خواهد شد.»

مدیر عامل انجمن بلاکچین با بیان اینکه یکی از کارکردهای  فناوری بلاک‌چین یا زنجیره بلوک ایجاد شفافیت در درآمدها و مصارف یک سازمان است، می‌گوید: «انجمن بلاک‌چین آمادگی این را دارد تا تراکنش‌ها را در بستر بلاکچین وارد کند تا محل مصرف مالیات شفاف شود. از سوی دیگر،  اجراپذیری اهداف سازمان امور مالیاتی بسیار مهم است که حضور مستمر فعالین حوزه اقتصاد دیجیتال در نشست‌های مربوط به تدوین و اجرای قوانین به این موضوع کمک می‌کند تا ضربه مالیات در این حوزه گرفته شود.»

مالیات بر عایدی سرمایه
لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/tepx
1 نظر
  1. […] در حالی‌ست که در دهم خردادماه، اولین نشست هم‌اندیشی رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با شرکت‌های دانش‌بنیان […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.