به مناسبت انجام نخستین پرداخت لایتنینگی بیت‌کوین / لایتنینگ راه ورود بیت‌کوین به زندگی روزمره مردم

هزینه تراکنش بالا و زمان‌بر بودن نقل‌وانتقال، دو ایرادی هستند که به شبکه بیت‌کوین واردند و شبکه‌های بلاکچینی از جمله لایت‌کوین و اتریوم نیز به‌نوعی برای رفع نواقص بیت‌کوین وارد عرصه بلاکچین شدند. اما هشت سال پس از خلق بیت‌کوین، در دهم می سال ۲۰۱۷ برابر با بیستم اردیبهشت ۱۳۹۷، با انجام نخستین پرداخت لایتنینگ بیت‌کوین، مسیر تازه‌ای در دنیای تبادلات مالی ایجاد شد. با این پرداخت سریع و ارزان، عملاً بیت‌کوین خود را به یک ابزار پرداخت حتی برای مبالغ بسیار پایین تبدیل کرد. البته وایت‌پیپر لایتنینگ دو سال قبل‌تر نوشته شده بود، اما تا انجام نخستین انتقال لایتنینگی، زمان زیادی لازم بود.

گرچه هنوز بیت‌کوین جایگاه خود را در دنیا محکم نکرده و در ابتدای راه قرار دارد، اما لایتنینگ، راه جدیدی برای ورود بیت‌کوین به زندگی روزمره مردم باز کرد تا به راحتی بتوانند با پرداخت بیت‌کوین، خریدوفروش کنند و این رمزارز، به نوعی جایگزین پول شود.

«لایتنینگ» به معنای رعدوبرق است و به کاربران اجازه می‌دهد با یکدیگر کانال‌های پرداخت ایجاد کنند و به این ترتیب، بسیاری از تراکنش‌های خرد و کوچک از شبکه اصلی دور می‌مانَد و در یک لحظه مانند رعدوبرق، تراکنش و نقل‌وانتقال انجام می‌شود.

در واقع از طریق لایتنینگ، یک کانال پرداخت ایجاد می‌شود که برای هر نقل‌وانتقالی نیاز به استفاده از شبکه اصلی بیت‌کوین نباشد و انتقال از طریق این کانال که یک شبکه لایه دوم است صورت می‌گیرد.

به این ترتیب یک‌بار بیت‌کوین به این شبکه منتقل می‌شود و برای تراکنش‌های بعدی، دیگر با هزینه کم و سرعت زیاد، نقل‌وانتقال درون همین شبکه انجام می‌شود و نیازی به شبکه اصلی بیت‌کوین نیست.

لایتنینگ علاوه بر هزینه کم و سرعت بالا، احتمال رصد و ردیابی تراکنش‌ها را هم تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. تراکنش‌های خرد در شبکه لایتنینگ توسط قراردادهای هوشمند راهبری می‌شوند. مدیریت انتقال تراکنش از مسیری که کمترین هزینه را به دنبال داشته باشد با خود شبکه و قراردادهای هوشمند آن خواهد بود.

یک قابلیت امنیتی دیگر در شبکه لایتنینگ، امکان انجام تایم‌لاک (Timelocks) است. تایم لاک این امکان را برای کاربران ارز دیجیتال مهیا می‌کند تا برای باز ماندن فاکتور یا کانال میان دو شخص، حد زمانی تعیین شود.


انتقال بیت‌کوین بر بستر شبکه لایتنینگ برای کاربران ایرانی


نوبیتکس یک پلتفرم تبادل رمزارز در ایران است که از مرداد سال ۱۴۰۰ امکان انتقال بیت‌کوین بر بستر شبکه لایتـنینگ را فراهم کرد.

کاربران برای انتقال بیت‌کوین از نوبیتکس بر بستر شبکه لایتنینگ، راه سختی در پیش ندارند و به راحتی می‌توانند عملیات انتقال را در این صرافی انجام دهند.

لایتنینگ

در شبکه لایتنینگ، دریافت‌کننده باید یک فاکتور یا اینوویس (Invocie) ارائه دهد که در آن مبلغی را که قصد دارد دریافت کند، مشخص کرده باشد. این فاکتورها برعکس روش شبکه اصلی بیت‌کوین، تنها یک‌بار امکان استفاده دارند.

برای ساخت فاکتور در کیف پول لایتنینیگی فونیکس باید روی آیکن دریافت (Receive) کلیک کرد. در پنجره جدید به‌صورت پیش‌‌فرض یک فاکتور نمایش داده می‌شود. دقت کنید که در این فاکتور هیچ مبلغی مشاهده نمی‌شود بنابراین نیاز دارید که مبلغ مورد نظر را در بخش مربوطه وارد کنید. برای این کار روی دکمه ادیت (Edit) کلیک کرده و مبلغ مورد نظرتان را برای دریافت مشخص کنید.

کاربری که قصد واریز بیت‌کوین را دارد پس از دریافت اینوویس از دریافت‌کننده بیت‌کوین، وارد منوی کیف‌های من در نوبیتکس می‌شود و روی گزینه برداشت بیت‌کوین کلیک می‌کند. شبکه لایتنینگ را برای انتقال انتخاب می‌کند و اینوویس را در قسمت مربوطه وارد می‌کند.

حالا کاربران ایرانی برای انتقال سریع و آسان بیت‌کوین با مشکل هزینه و زمان مواجه نیستند؛ مگر در موارد استثنایی که با توجه به شرایط شبکه اصلی بیت‌کوین، هزینه تراکنش در شبکه لایتنینگ نیز به‌صرفه نیست و به طور مقطعی بسته می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.