رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش مطرح کرد / تا کسب‌وکارهای رمزارزی به رسمیت شناخته‌نشوند، به کمیته‌های متعدد امیدی نداریم

رگولاتوری حوزه رمزارزها، از مهم‌ترین چالش‌های کسب‌وکارهای رمزارزی و از موضوعاتی‌‌ست که هر روز اخباری از آن به گوش می‌رسد. اخیرا پس از دیدار فعالان اقتصاد دیجیتال با رئیس جمهور، اخباری مبنی بر تشکیل یک کمیته ویژه با دستور رئیس جمهور برای بررسی سازوکارهای فعالیت در صنعت ارزهای دیجیتال منتشر شده است.

در همین راستا، وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش در یادداشتی برای نود و سومین شماره هفته‌نامه کارنگ به بیان نظرات خود درباره تشکیل این کمیته، عوامل مؤثر بر تغییر رویکرد حاکمیت و آینده این بازار و اقدامات آتی برای حفظ و نگهداشت دستاوردهای به رسمیت شناخته‌شدن این فضا پرداخته است.

والی ضمن اشاره به سابقه این نوع تصمیم‌گیری‌ها و ایجاد کمیته‌های مختلف گفت: «قبلاً هم کارگروه‌ها و کمیته‌های ویژه برای رسیدگی به حوزه رمزارزها در اجزای مختلف حاکمیتی، چه در نهاد ریاست‌جمهوری، چه در مجلس و چه در قوه قضائیه شکل گرفته بود، اما تابه‌امروز هیچ نتیجه مطلوبی به دست نیامده که بشود با اطمینان به این دست اقدامات دلخوش بود؛ به‌طوری که کسانی که در این حوزه کسب‌و‌کاری راه انداخته‌اند و سرمایه‌شان را آورده‌اند و مردم عادی که از خدمات و محصولات این حوزه استفاده می‌کنند، خیال راحتی داشته باشند».

مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش ادامه داد: «متأسفانه باید بگویم تا زمانی که ما اقدامات عملی در جهت به رسمیت شناختن این کسب‌وکارها و این حوزه نبینیم، نمی‌توانیم به این جلسات و کمیته‌ها امیدوار باشیم».

وحید والی در خصوص موضوع به رسمیت شناختن صرافی‌های ارز دیجیتال مطرح کرد: «چگونه است که اداره مالیات و دارایی برای اخذ مالیات از این حوزه آن را به رسمیت می‌شناسد، ولی در دیگر حوزه‌ها آن را به رسمیت نمی‌شناسند؟»

والی همچنین درباره ورود پلیس فتا به این حوزه گفت: «برای مثال پلیس فتا در الزامات ابلاغی به صرافی‌ها اعلام کرده که ابلاغیه به معنای به رسمیت شناختن کسب‌وکار شما نیست و الزاماتی است که باید از سمت ما رعایت شود. ما منتظر نتیجه نامه‌هایی که بین دستگاه‌های مختلف برای به رسمیت شناختن صنعت ماینینگ ردوبدل می‌شود، هستیم. در صورتی که این صنعت به رسمیت شناخته شود، فضا برای کسب‌و‌کارهای حوزه رمزارزها بازتر خواهد شد».

وحید والی در خصوص نقش رسانه در آگاهی‌بخشی و پذیرفتن این حوزه گفت: «شاید مسئولان به این نتیجه رسیده باشند که برای گشایش در حوزه اقتصادی و خصوصاً اقتصاد دیجیتال، رمزارزها جزئی جدایی‌ناپذیر از آینده ما هستند. رسانه و آگاه‌سازی مردم در شناخت مسائل نوظهور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و ما امروز اکوسیستم این حوزه را با اجزای مختلفی می‌شناسیم که رسانه نیز یکی از اجزای مهم آن است».

مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش ادامه داد: «هیچ کسب‌وکاری بدون آگاهی‌بخشی و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای موفق نخواهد شد. برای اینکه بتوان از موازی‌کاری جلوگیری کرد، باید تمام کارگروه‌ها و کمیته‌ها یک جا متمرکز شوند و فکر می‌کنم دولت توانایی این کار را داشته باشد و اگر کمیته‌ای به این منظور شکل گرفته، تمام تمرکز روی این کمیته باشد و کارگروه‌های دیگر از این به بعد فاقد اعتبار باشند».

وحید والی در پایان اشاره کرد: «یکی از مشکلات ما طی این سال‌ها، تعدد همین کارگروه‌ها بوده است؛ بدین نحو که جلسات بسیار زیادی برگزار شده و نهایتاً نامه‌ای در یک دبیرخانه بایگانی می‌شد و عملاً همه‌چیز مسکوت باقی می‌ماند».

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/bfjt
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.