رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مدیرعامل مزدکس مطرح کرد / حل چالش اینماد، نتیجه دستور رئیس جمهور برای تشکیل کمیته ویژه است

سابقه بازارهای مالی ارز دیجیتال نسبت به سایر بازارها، بسیار کم است و این بازار جوان هم در دنیا و هم ایران، تازه دومین دهه از عمر خود را شروع کرده است.

با نگاهی به آنچه طی این سال‌ها بر بازار رمزارزها در ایران گذشت، به‌وضوح شاهد پوست‌اندازی و تغییر رویکرد، چه در نگاه حاکمیتی و چه از منظر عمومی بوده‌ایم. تا آنجا که رمزارز از یک فعالیت زیرزمینی به اتاق جلسه مشترک دولت با فعالان اقتصاد دیجیتال راه پیدا می‌کند و با دستور رئیس‌جمهور کمیته ویژه‌ای برای بررسی سازوکارهای آن در نظر گرفته می‌شود.

در همین راستا، محمد قاسمی، مدیرعامل صرافی رمزارزی مزدکس در یادداشتی برای نود و سومین شماره هفته‌نامه کارنگ به بیان نظرات خود درباره تشکیل این کمیته، عوامل مؤثر بر تغییر رویکرد حاکمیت و آینده این بازار و اقدامات آتی برای حفظ و نگهداشت دستاوردهای به رسمیت شناخته‌شدن این فضا پرداخته است.


حوزه رمزارز برای تصمیم‌گیران مهم شده است


قاسمی درباره میزان موثر بودن تشکیل این کمیته معتقد است: «تأثیری که تشکیل این کمیته داشت به نظرم در حل چالش اینماد خودش را نشان داد».

قاسمی با اشاره به خبر رئیس انجمن فین‌تک ایران مبنی بر صدور نوعی اینماد اختصاصی برای صرافی‌های رمزارزی گفت: «خبری که در مورد این مشکل صرافی‌ها منتشر شد، به نظرم ارتباط مستقیمی با این نشست و کمیته تشکیل‌شده دارد. این‌ها اتفاق مثبتی است که نشان می‌دهد این حوزه برای تصمیم‌گیران مهم شده است».

مدیر عامل مزدکس معتقد است رگولاتوری و قانون‌گذاری این بخش از اقتصاد دیجیتال هم باعث می‌شود مردم اعتماد بیشتری نسبت به آن داشته باشند و هم کسب‌وکارهای قدرتمندتری شکل می‌گیرند که در نگاه او، نهایتا باعث رشد و شکوفایی این صنعت در کشور خواهند شد.

قاسمی در ارتباط با تاثیر رگولاتوری حوزه رمزارز گفت: «وجود قانون در هر بخشی از کسب‌وکار چنین خاصیتی دارد و صرفاً مختص بازار رمزارزها نیست. بانک‌ها و نهادهای مالی نمی‌توانند به این عرصه وارد شوند، اما با تخصیص اینماد و به رسمیت شناختن نسبی کسب‌وکارهای رمزارز، این بخش از اقتصاد دیجیتال از محدوده پرریسک خارج می‌شود که در نهایت به نفع اقتصاد دیجیتال ایران تمام خواهد شد».


رسانه‌ها در تغییر رویکرد به صنعت رمزارز، تاثیرگذار بوده‌اند


مدیرعامل مزدکس در این یادداشت ضمن اشاره به نقش فعالیت‌ رسانه‌ها در پیگیری رگولاتوری و پذیرش عمومی رمزارزها، بیان کرد: «این مسیر، مسیر بسیار سختی بوده و فعالان این حوزه روزهای تلخ زیادی را به خود دیده‌اند. اما امروز شاهد تغییر رویکرد هستیم و سهم آموزش و رسانه در تغییر دیدگاه به این حوزه بسیار حائز اهمیت است. رسانه‌هایی مانند رمزارز و کارنگ نقش پررنگی در این تغییر رویکرد داشتند. برگزاری رویدادها، پنل‌ها و گفت‌وگوهای تخصصی و بازتاب آن‌ها از طریق رسانه نیز به این فضا کمک کرد».

قاسمی در ادامه گفت: «انجمن فین‌تک و فعالان این حوزه زحمات بسیار زیادی کشیده‌اند و البته ترند جهانی بازار رمزارز هم بهبود یافته و این حوزه بیش از پیش در جهان مورد توجه قرار گرفته و به تبع آن ایران هم از این ترند عقب نمانده است».


ارزهای دیجیتال می‌توانند ارزآوری داشته باشند


مدیر عامل مزدکس درباره تغییر رویکرد نهادهای تصمیم‌گیر بر اساس نگاه کارشناسی‌شده به صنعت ارزهای دیجیتال بیان کرد: «ما در بحث دارایی دیجیتال، بیش از ۱۳۰ جلسه با نهادهای مالی و سازمان بورس داشتیم و به آن‌ها نشان دادیم که این صنعت آن‌طور که آن‌ها فکر می‌کنند، نه‌تنها موجب خروج ارز نمی‌شود، بلکه می‌تواند بیش از هر صنعت دیگری ارزآوری داشته باشد و در بحث سرمایه‌گذاری خارجی هم اثربخشی مطلوبی به همراه داشته باشد و بتواند مباحث مرتبط با تأمین مالی را تسریع کند».

او در ادامه مطرح کرد: «مهم است که چهارچوب‌های مشخصی تبیین شود تا با تغییر افراد حاکمیت، این دستاوردها لطمه نبیند. اگر این اتفاق بیفتد، می‌شود به سرمایه‌گذاری بلندمدت فکر کرد».

قاسمی درباره مسائل امنیتی مطرح‌شده پیرامون حوزه ارزهای دیجیتال معتقد است: «در شرایط فعلی کشور به جای دغدغه‌های امنیتی باید بیشتر به دغدغه‌های اقتصادی بپردازیم؛ چراکه ناامنی اقتصادی، به دیگر مسائل امنیتی دامن می‌زند».

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/0w7p
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.