مقایسه سبد رمزارزی کاربران نوبیتکس در سال‌های 2021 و 2022 نشان می‌دهد / تغییر استراتژی معاملاتی کاربران در بازار ارزهای دیجیتال 

بر اساس اطلاعاتی که در گزارش سال ۲۰۲۲ نوبیتکس منتشر شده، دوج‌کوین محبوب‌ترین رمزارز در بین کاربران نوبیتکس است. همچنین ۱۸ درصد از دارایی‌های رمزارزی موجود در کیف پول کاربران این پلتفرم مربوط به دوج‌کوین است و این میم‌کوین مثل سال قبل در صدر توجهات سرمایه‌گذاران این صرافی رمزارزی قرار گرفته است. آن‌طور که نوبیتکس در گزارش سالانه خود به آن اشاره کرد، تتر با سهم ۱۴درصدی و بیت‌کوین و اتریوم هر کدام با سهم ۱۱درصدی در رتبه‌های بعدی محبوب‌ترین رمزارزها قرار دارند و بیشترین سهم را از سبد رمزارزی کاربران به خود اختصاص داده‌اند.


سهم ۱۷درصدی دوج‌کوین از سبد کاربران


این دومین سال است که چنین گزارشی از بازار رمزارزها در ایران منتشر می‌شود. اگر داده‌های سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ را با هم مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که دوج‌کوین از قدیم‌الایام در دل کاربران این صرافی جا داشته اما در موارد دیگر، شاهد کوچ کاربران از رمزارزهایی مثل بیت‌کوین و اتریوم به استیبل‌کوین تتر هستیم؛ چراکه طبق گزارشی که سال قبل نوبیتکس منتشر کرد، بعد از دوج‌کوین با سهم ۱۷درصدی، بیت‌کوین و اتروم هر کدام با سهم ۱۴درصدی بیشترین جایگاه را در سبد رمزارزی ایرانیان در این صرافی رمزارز داشتند.

مقایسه ترکیب سبد دارایی‌های نگهداری شده در کیف پول سرمایه‌گذاران نوبیتکس در دو مقطع زمانی پایان سال ۲۰۲۱ و پایان سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که در سال سخت رمزارزها، استراتژی معاملاتی کاربران تغییرات قابل توجهی داشته است و در این بین تنها دوج‌کوین در همان جایگاه همیشگی یعنی رتبه اول بیشترین سهم از سبد دارایی‌ها، حاضر شده است.


بیت‌کوین و اتریوم؛ جایگاه‌های از دست‌رفته


بر اساس گزارش سال نوبیتکس، در سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش سه واحد درصدی سهم بیت‌کوین و اتریوم از سبد سرمایه‌گذاران ایرانی دراین پلتفرم بوده‌ایم که این موضوع تا حدود کمی می‌تواند به کاهش قیمت کوین‌های رهبر بازار مربوط باشد و بخش دیگر آن ممکن است به دلیل عدم تمایل کاربران نوبیتکس به نگهداری طولانی مدت بیت‌کوین و اتریوم باشد؛ به طوری که احتمالا هر ایرانی در سال ۲۰۲۲ به طور میانگین ۲۲ درصد از دارایی‌های بیت‌کوین و اتریومی خود را فروخته و به رمزارزهای دیگر تبدیل کرده است.


سهم دو برابری تتر در سبد کاربران نوبیتکس


تتر در بین رمزارزهای مختلف بیشترین تغییر جایگاه را در سبد سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها در نوبیتکس دارد. در سال ۲۰۲۱ حدود ۷ درصد از کیف پول کاربران نوبیتکس به تتر اختصاص داشت؛ اما این رقم در پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۴ درصد رسیده و نشان می‌دهد سهم تتر از سبد رمزارز کاربران این صرافی تقریبا دو برابر شده است. همین موضوع است که باعث شده تتر به جایگاه دوم بعد از دوج‌کوین به عنوان محبوب‌ترین رمزارز بین ایرانی‌ها برسد؛ استیبل‌کوینی که ارزش آن معادل یک دلار است و برای مردم دیگر کشورها جنبه سرمایه‌گذاری ندارد، اما اینطور که پیداست در ایران شرایط فرق می‌کند. البته باید به این نکته هم توجه کرد که دارندگان تتر بعضا کسانی هستند که دارایی‌های رمزارزی خود را در بازار نزولی فروخته و منتظر ایجاد فرصتی برای ورود مجدد به بازار و خرید دیگر رمزارزها هستند.


کاردانو و شیبا به دنبال سهم‌خواهی از سبد کاربران


کاردانو در پایان سال ۲۰۲۱ بین چهار رمزارز محبوب ایرانیان قرار داشت؛ شبکه‌ای سریع با رمزارزی پرکاربرد که ۱۱ درصد سبد سرمایه‌گذاری رمزارزی کاربران نوبیتکس را به خود اختصاص داده بود، اما بعد از گذشت یک سال تنزل رتبه آن باعث شد کاردانو جایگاه خود را به شیبا، دیگر میم‌کوین محبوب ایرانیان تحویل دهد. براساس گزارشی که نوبیتکس منتشر کرده، سهم کاردانو از سبد دارایی رمزارزی کاربران این پلتفرم از ۱۱ درصد به ۵ درصد کاهش پیدا کرده است. این موضوع باعث شده شیبا از کاردانو جلو بزند و با سهم ۹درصدی از سبد دارایی کاربران در پایان ۲۰۲۲، به پنجمین رمزارز محبوب بعد از دوج‌کوین، تتر، بیت‌کوین و اتریوم تبدیل شود.


ترون چطور رقبایش را پشت سر گذاشت؟


در پایان سال ۲۰۲۱ ترون جایگاه چندانی در سبد دارایی رمزارزی کاربران نوبیتکس نداشت و با سهم سه درصدی در رتبه دهم ایستاده بود؛ اما در پایان ۲۰۲۲ شرایط فرق کرد. آن‌طور که گزارش سال نوبیتکس نشان می‌دهد، ترون توانسته با پشت سر گذاشتن پولکادات و بایننس‌کوین به جایگاه هشتم ارتقا پیدا کند و جزو معدود رمزارزهایی باشد که سهمش از سبد دارایی‌های رمزارزی ایرانی‌ها در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا می‌کند. به جز ترون، تنها تتر و دوج‌کوین چنین امتیازی را در ۲۰۲۲ کسب کرده‌اند؛ موضوعی که نشان می‌دهد کاربران نوبیتکس در سال میلادی گذشته اغلب تتر، دوج و ترون خریده و دست به فروش دیگر رمزارزها از جمله بیت‌کوین و اتریوم زده‌اند.

منبع گزارش سال 2022 نوبیتکس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.